Timba79 sanoi:
en höylää vaan käytän partakonetta.
Kun kerta noin, niin mä en ymmärrä, miksi pitäisi rasvata. Jos ajelee höylällä ihan sileäksi, niin silloin kosteusvoide on paikallaan. Jotain vetisempää, eli vähärasvaisempaa perusvoidetta kuulaan vaan parin päivän ajan. Olen ajanut pääni suunnilleen kymmenen vuotta (siis koneella noin 2mm sängeksi, ei höylällä sileeksi ikinä), enkä oo ikinä kokenut tarvetta millekään päänahan rasvailulle. Hyvinhän tuo näkyis rasvoittuvan ilmankin muutamassa päivässä. :D
Nyt on kyllä käynyt mielessä, että voisi joskus edes kokeeksi kiskaista höylällä viimeisenkin parin millin sängen pois sen jälkeen, kun on koneella ajanut. Kattoo ny, uskallanko.
Sinänsä noin 1-5mm sängen ylläpidossa ei ole sen kummempaa kikkailua. Ajelee sopivin väliajoin (tod.näk. noin 2-4krt/kk) niin lyhyeksi, kuin koneellaan saa, eli noin 1-2mm ja sillä sipuli. Kun rutinoituu parin kerran jälkeen, sen tekee noin 10-15min, helppo homma. Yleensä ajelen jossain, mistä voin sitten lattialta kerätä käsillä vähät hiukset ja pistää roskiin tai vessanpönttöön.
Pari pientä vinkkiä: pää ja erityisesti niska ja takaraivo on todella arka lämpötiloille, niin kylmälle, kuin kuumallekin noin viikon ajan ajelun jälkeen. Silloin pidän aina kunnon kylpypyyhettä urbaaniturbaanina saunassa. Pakko olla suojaa, koska muuten tuntuu, että pää paistuu. Tuosta on tullut ihmettelyjä ja kyselyjä kovasti, mutta ymmärrystä myös, kun selitän, miksi mulla on pyyhe pään ympärillä. Sama homma ulkona, mutta palelee. Jopa kesäkelillä pistän herkästi jonkun ohuen pipon suojaamaan, kun tuntuu, että takaraivo ja niska kylmettyy ja sen alueen palelu ei tod. ole hyvästä, aiheuttaa helposti niskajäykkyyttä ja päänsärkyä.
Tonza, mitään aurinkorasvoja päähän sentäs.
Joku retee hellehattu on paljon parempi. :D