Kaljun ylläpito :D

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Gigantin muutaman kumpin Babyliss tukkapora on kohta vuoden palvellut, kerran viikkoon vetelen.
Kyllähän siitä sänkeä jää, mutta pysyy ainakin pipo päässä :D

Philipsillä oon ajellu nyt 3 vuotta, sitä ennen oli joku ladattava kalliskone. Aikaisempi kone oli paljon parempi ja leikkasi paremmin/lyhyemmäksi, mut ihan hyvin näillä halvemmillakin pärjää. Ite oon leikannut 1-2 kertaa kuukaudessa, koska minulla on tämä malli ainoastaan käytännöllisyyden takia, niin en ole nähnyt tarpeelliseksi alkaa useammin ajelemaan.
Joku 10 vuotta sit "sorruin" tähän malliin ja sama malli pysyy tulevaisuudessakin, on se kylä heleppo

Ukolle ostin Phillipsin koneen kun hajoitin vanhan Koneen siivotessa...vahingossa:itku:. Hän on kyllä tykänny, koska masina ei paina mitään ja pelittää ok ja siinä on se johdoton toiminto vaihtoehtona ajelee päätänsä about 3 päivän välein kun on niin kova toi karvan kasvu.. et sillee...:jahas: .

Höylällä yleensä 2-4 päivän välein ja aftershavet perään ihoa kostuttamaan. Terien ikää saa pidennettyä ja mahdollista päänahan ärsyyntymistä ehkäistyä pesemällä pään ennen ajamista mahdollisimman kuumassa suihkussa. Tämän jälkeen vaahdot päähän ja ajelemaan. Terää kannattaa myös huuhtoa jääkylmässä vedessä hanan alla lähes jokaisen vedon jälkeen, jolloin jääkylmä höylä nostaa sopivasti "karvat pystyyn" ja viimeistään toisella vedolla lähtee viimeisimmätkin hiukset kohdasta kuin kohdasta. Kylmä vesi myös rauhoittaa ihoa ainakin allekirjoittaneella, jolloin vältytään kierteeltä jossa iho ärsyyntyy ajamisesta ja näppylät kärsivät lisää aina seuraavilla ajokerroilla.

No nyt on letti veks, kiitti Heikille kun ajoi ja antoi hyvät vinkit. Partakoneella saa siis ainakin meikäläisen pään ajettua niinhyvin ettei tartte höylän kanssa pelata.

Mutta kertokaapa vielä laitatteko nuppiinne jotain rasvaa ja jos niin mitä ja miten usein?'

EDIT: Ja kyssäri siis nille jotka ajaa koneella eikä höylällä.

Timba79 sanoi:
Mutta kertokaapa vielä laitatteko nuppiinne jotain rasvaa ja jos niin mitä ja miten usein?'

En itse aja partakoneella, mutta kai normaali hiustenleikkuukone lasketaan?

En käytä mitään rasvoja. Välillä vähän hilseilee päänahka. Silloin saatan pestä hilseshampoolla päänahan. Muuta hoitoa en ole kokenut tarpeelliseksi. Onkohan päänahan rasvaaminen edes kovin hyväksi?

Timba79 sanoi:
No nyt on letti veks, kiitti Heikille kun ajoi ja antoi hyvät vinkit. Partakoneella saa siis ainakin meikäläisen pään ajettua niinhyvin ettei tartte höylän kanssa pelata.

Höyläyksen jälkeen normaalirasvaa, vaikka Niveaa tjsp.
Koneella ajon jälkeen en rasvaa.

Mä vetelen höylällä, eikä oikeastaan koskaan tule mitään rasvailuja harrastettua.

Kesäkuumalla mietityttää tuo, että onko se rasvaaminen edes hyväksi, aurinkorasvaa kun kuitenkin tarvisi, ettei nuppi pääse palamaan. Joku joskus huhusi, että tekee huonoa, jos kaljua rasvaa. En muista, oliko siinä muuta perustetta kuin että huonontaisi tukan kasvua. Paskat mä siitä, aina parempi, jos joskus pääsis siihen tilaan, ettei tarviis ajella enää ollenkaan. :hyper:

En tiiä sitten tuon todenperäisyyttä, että pitääkö paikkansa vai onko vaan legendaa.

Saunassa kannattaa käydä ennen höyläystä jotta nahka ja hiukset pehmenee. Sen jälkeen partavaahtoa päähän ja eikun höyläilemään. Höyläilyn jälkeen päätä suihkutella jääkylmällä vedellä jotta ihohuokoset menee kiinni. Tuon olen kokenut erittäin toimivaksi.

Tonza sanoi:
En tiiä sitten tuon todenperäisyyttä, että pitääkö paikkansa vai onko vaan legendaa.
Mä uskon, että tuossa on kyllä totuudensiemen. Mun käsitys on, että päänahka toimii pikkusen eri tavalla kuin "tavallinen" iho.

Siksi minäkin tätä kyselen kun en tiedä miten asia on. Jotkut töissäkin sanoivat että laita ihmeessä sitten jotain perusrasvaa jne. Toiset taas sanoo ettei kannata rasvata. Mieluummin olen toki rasvaamatta jos silleenkin toimii ja kerrataan vielä että en höylää vaan käytän partakonetta.

Timba79 sanoi:
Siksi minäkin tätä kyselen kun en tiedä miten asia on. Jotkut töissäkin sanoivat että laita ihmeessä sitten jotain perusrasvaa jne. Toiset taas sanoo ettei kannata rasvata. Mieluummin olen toki rasvaamatta jos silleenkin toimii ja kerrataan vielä että en höylää vaan käytän partakonetta.
Tietäisköhän Luomuporkkana? Eikös hänen ammatti ollut parturi-kampaaja? Kaikki muutkin alan ihmiset käy. :)

Timba79 sanoi:
en höylää vaan käytän partakonetta.
Kun kerta noin, niin mä en ymmärrä, miksi pitäisi rasvata. Jos ajelee höylällä ihan sileäksi, niin silloin kosteusvoide on paikallaan. Jotain vetisempää, eli vähärasvaisempaa perusvoidetta kuulaan vaan parin päivän ajan. Olen ajanut pääni suunnilleen kymmenen vuotta (siis koneella noin 2mm sängeksi, ei höylällä sileeksi ikinä), enkä oo ikinä kokenut tarvetta millekään päänahan rasvailulle. Hyvinhän tuo näkyis rasvoittuvan ilmankin muutamassa päivässä. :D

Nyt on kyllä käynyt mielessä, että voisi joskus edes kokeeksi kiskaista höylällä viimeisenkin parin millin sängen pois sen jälkeen, kun on koneella ajanut. Kattoo ny, uskallanko. :nolo:

Sinänsä noin 1-5mm sängen ylläpidossa ei ole sen kummempaa kikkailua. Ajelee sopivin väliajoin (tod.näk. noin 2-4krt/kk) niin lyhyeksi, kuin koneellaan saa, eli noin 1-2mm ja sillä sipuli. Kun rutinoituu parin kerran jälkeen, sen tekee noin 10-15min, helppo homma. Yleensä ajelen jossain, mistä voin sitten lattialta kerätä käsillä vähät hiukset ja pistää roskiin tai vessanpönttöön.

Pari pientä vinkkiä: pää ja erityisesti niska ja takaraivo on todella arka lämpötiloille, niin kylmälle, kuin kuumallekin noin viikon ajan ajelun jälkeen. Silloin pidän aina kunnon kylpypyyhettä urbaaniturbaanina saunassa. Pakko olla suojaa, koska muuten tuntuu, että pää paistuu. Tuosta on tullut ihmettelyjä ja kyselyjä kovasti, mutta ymmärrystä myös, kun selitän, miksi mulla on pyyhe pään ympärillä. Sama homma ulkona, mutta palelee. Jopa kesäkelillä pistän herkästi jonkun ohuen pipon suojaamaan, kun tuntuu, että takaraivo ja niska kylmettyy ja sen alueen palelu ei tod. ole hyvästä, aiheuttaa helposti niskajäykkyyttä ja päänsärkyä.

Tonza, mitään aurinkorasvoja päähän sentäs. :eek: Joku retee hellehattu on paljon parempi. :D

Tuo headblade vaikuttaa tutustumisen arvoiselta. Saako noita Suomesta ollenkaan? Jos ei niin Pakkishan voisi lanseerata tuotteen tänne..

Zimpanssi sanoi:
Tuo headblade vaikuttaa tutustumisen arvoiselta. Saako noita Suomesta ollenkaan? Jos ei niin Pakkishan voisi lanseerata tuotteen tänne..

Mä oon kans kuolaillu sitä netissä. Ei taida saada Suomesta lainkaan, ainakaan en ole löytäny. Joutuu varmaan netin kautta tilailemaan, ellei tule käytyä ulkomailla sitten. Eräässä Helsinkiläisessä parturiliikkeessä voi kyllä ajattaa hiuksensa Headbladella. Hintaa tosin on 20e, jolla sais ostettua koko värkin. :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom