Kaksi markkaa kyykystä!

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
kepakko sanoi:
200kg kyykystä ja muutaman kuukauden treenillä? Niinpä niin...

Voimanostossa kyykyn ala-asennossa reiden yläpinnan lonkkanivelen kohdalta on oltava alempana kuin polven yläpinta.

Polven kulmalla ei ole mitään merkitystä. En käsitä miten tuo "90 asteen kulma on kisasyvyys"-legenda, jossa ei siis ole mitään perää, vieläkin nostaa päätään kaikissa kyykkykeskusteluissa... 90 asteen kulma? Kulma mistä suhteessa mihin?

Eli jos tulee 200kg oikeasta voimanoston kisasyvyydestä ylös, niin voi sanoa kyykkäävänsä 200kg. Kaikki muut tulokset ovat jotain muuta kuin kyykkytuloksia. Vahvaksi voi tulla vaikkei kisasyvyyteen kyykkäisikään mutta vajaiden kyykkytulosten keskinäinen vertailu on kuin vertailisi omenoita ja appelsiineja. Jos tarkkaa määritelmää ei noudateta, niin eihän tulokset voi mitenkään olla vertailukelpoisia keskenään.

Niin, ja aikas aniharvoin näkee salilla porukkaa joka kyykkää edes tuon 200kg. Kisasyvyyteen siis. Itselläni tuo oli joskus haaveena. Nykyisin olen jo totuttautunut siihen surulliseen tosiasiaan, etten sitä ikinä tule nostamaan. Nyyh :)
kisa syvyys nostetaan ainoastaan kisoissa, sitä ei salilla voi edes nostaa:)

kepakko sanoi:
Ai niin ja se, että nostaako enemmän leveällä vaiko kapealla jalka-asennolla, on aikas yksilökohtaista. Itselläni tippui kyykyn treenipainot n. 50% kun vaihdoin leveään jalka-asentoon. Nyt usean kuukauden jälkeen olen päässyt tuosta jo jonkin matkaa ylöspäin mutta vanhoihin lukemiin on vielä matkaa.
Miksi muuten vaihdoit jalka-asentoa?

Kyllähän ne lahjakkaimmat ottaa sen kaksi markkaa kyykystä ilman treeniäkin.

Jamie Hale: "In speaking to you recently you told me a story about the first time you had ever squatted when you were in high school. Tell the readers about the 500lb squat."

Shane Hamman: "I was in off-season football my freshmen year when I squatted for the first time. I did 135, 225, 315, 405, 495. I was hitting the bars on the bottom of the squat racks but still squatted the weight up. Everybody was freaking and I really didn't know why. I didn't realize that I was that strong until I competed for the first time when I was 18 yrs old."

Koko haastattelu: http://www.bodybuilding.com/fun/hale23.htm

Eli Hamman otti ensimmäisellä kerralla kyykystä 225 kg. Toki sillä oli urheilutaustaa, mutta kyykkyä ei ilmeisesti aikaisemmin oltu kokeiltu. Tosin sillähän on kyykyn superin ME, 457,5 kg ja taisi olla 24 vuotias kun sen otti. Ja tuo on edelleen kovin rauta mitä on koskaan kyykätty IPF-liiton alaisissa kisoissa.

kepakko sanoi:
Eli jos tulee 200kg oikeasta voimanoston kisasyvyydestä ylös, niin voi sanoa kyykkäävänsä 200kg. Kaikki muut tulokset ovat jotain muuta kuin kyykkytuloksia. Vahvaksi voi tulla vaikkei kisasyvyyteen kyykkäisikään mutta vajaiden kyykkytulosten keskinäinen vertailu on kuin vertailisi omenoita ja appelsiineja. Jos tarkkaa määritelmää ei noudateta, niin eihän tulokset voi mitenkään olla vertailukelpoisia keskenään.

Hieman offtopic, mutta tuo on Kepakolta erinomaisen hyvä kiteytys, ja pätee yhtä lailla myös penkkiin, maastavetoon ja jonkin aika sitten paljon keskustelua aiheuttaneeseen leuanvetoon. Munat-kattoon-"penkki" ei ole penkkipunnerrus, ja vajaamittainen "kehoiluleuka" ei ole leuanveto.

Onhan tuota tullut käytyä samalla salilla n. 3,5 vuotta ja ikinä en ole kenenkään nähnyt lataavan tankoon tuota 200 kg, saati sitten kyykkäävän sitä.

Omakohtainen ennätys on kisasyvyydessä saavutettu, vyöllä ja siteillä nostettu 180 kg, johon vaadittiin n. 3 vuotta jalkatreeniä lätkäaikoina ja (välissä oli n. 1,5 vuoden tauko jalkatreenistä) salilla n. 7 kk.

Kuukkeli sanoi:
Miksi muuten vaihdoit jalka-asentoa?

Fysioterapeutti suositteli selkävaivojen takia (yksi välilevy sökö). Pitäisi kuulemma pitää jalat todella leveällä ja selkä mahdollisimman pystyssä, ei notkolla, eikä eteenpäin nojaten.

Saas nähdä miten tässä käy. Olen noiden ohjeiden mukaan jo jonkin aikaa kyykännyt ja tehnyt lisäksi etukyykkyä (myös leveällä jalka-asennolla). Selkä on ainakin tähän asti pysynyt hyvänä mutta kyykkypainot onkin suunnilleen samat kuin vinopenkissä käsipainoilla... Tuosta jokainen ymmärtänee myös sen, että 200kg kyykky on suhteellisen kaukana :D

Mitä veikkaisitte mun kyykky-ykkösen olevan kun 105kg tulee kutosen sarja pelkällä vyöllä? voisko joku viisaampi vastata?

Jääkuningas sanoi:
Mitä veikkaisitte mun kyykky-ykkösen olevan kun 105kg tulee kutosen sarja pelkällä vyöllä? voisko joku viisaampi vastata?

Pienellä rättien harjoittelulla varmaan siinä 140-145kg korvilla on ykkönen.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
onko nuista siteistä paljo hyötyö ku mulla on aika huonot polvet??(tulee aina kipeeksi prässissä ja kyykyssä ja juoksussa..!!)

hifi2 sanoi:
onko nuista siteistä paljo hyötyö ku mulla on aika huonot polvet??(tulee aina kipeeksi prässissä ja kyykyssä ja juoksussa..!!)
Kyllähän niistä apua on, mutta sanoisinpa tapauksessasi, että mikäli lekuri on antanut luvan harjoittaa jalkatreeniä, niin parempi jättää nuo ykköset pois ja keskittyä pikemminkin teknillisesti puhaisiin liikkeisiin, pienemmillä painoilla. Tietysti mikäli pystyy, väkisin ei kannata missään nimessä.

Omakohtaisi kokemuksia löytyy ajoilta, jolloin molemmista polvista repeytyivät kierukat ja jalkatreeniin tuli ammottava aukko. Siinä pikkuhiljaa polvien alettua taas kestää, aloitin esim. juuri kyykkäämisen pienillä painoilla, hitaita, teknillisesti puhtaita toistoja tehden. Sarjat olivat jotakuinkin 3-4 x 8-10 ja painot liikkuivat 80-100 kg paikkeilla (nykyinen maksimi 180 kg). Mitä siteisiin tulee, en vieläkään kyykkää yli 140 kg:n ja prässää yli 300 kg:n painoilla ilman niitä. En yksinkertaisesti uskalla. :(

veijari sanoi:
Minkäs näköset rätit kannattais ostaa ja paljon ne yleensä maksaa?

Hinnat pyörii siinä 20-40e korvilla. Siteitä on siis kahta eri tyyppiä, pysäyttäviä ja "ampuvia". Pysäyttäviin ei tallennu ollenkaan energiaa kun taas "ampuviin" tallentuu. Auttaa siis montusta nousua hyvin.
Jälkimmäiset on aloittelijoille parempi valinta. Titanin Red Devilit on varmaan hyvä valinta alkuun. Niillä on tekniikka ja asento helppo pitää kasassa.

Salomaa sanoi:
Hinnat pyörii siinä 20-40e korvilla. Siteitä on siis kahta eri tyyppiä, pysäyttäviä ja "ampuvia". Pysäyttäviin ei tallennu ollenkaan energiaa kun taas "ampuviin" tallentuu. Auttaa siis montusta nousua hyvin.
Jälkimmäiset on aloittelijoille parempi valinta. Titanin Red Devilit on varmaan hyvä valinta alkuun. Niillä on tekniikka ja asento helppo pitää kasassa.

Jees... mulla on ongelmana just montusta lähtö kyykyissä joten toivon saavani sitäkin selvemmän hyödyn siteistä kunhan joskus jaksan ne hankkia. Tuleeko muuten siteitten mukana mitään ohjeita että kuinka leveälle ne sidotaan yms. vai pitääkö ne vaan vetästä tiukalle ja siinä hyvä?

veijari sanoi:
Jees... mulla on ongelmana just montusta lähtö kyykyissä joten toivon saavani sitäkin selvemmän hyödyn siteistä kunhan joskus jaksan ne hankkia. Tuleeko muuten siteitten mukana mitään ohjeita että kuinka leveälle ne sidotaan yms. vai pitääkö ne vaan vetästä tiukalle ja siinä hyvä?

http://www.joeskopec.com/joeskopecwrap.wmv
Joe näyttää yhden tyylin.

Ja naapurifoorumilta vielä parempi tyyli. Toimii erityisen hyvin potkaisivien siteiden kanssa.
Sidotaas siteet.

Ok... kunhan joskus saan aikaiseksi hankkia nuo niin voin vaikka tänne kertoilla että onko niistä hyötyä vai ei. Ja nuo Red Devilit on siis "ampuvat" eikö?

Mies847 sanoi:
Koskaan en ole kyykyssä maksimia kokeillut, sarjoina menny (7,6,5X125kg ja toisella treenikerralla 3x4x125kg) tiedä sitte kumpi on kovempi.
Itse itseäni lainaten, paljonkos luulette mulla kyykkymaksimin olevan? Muuten tuossa ekassa pitäs olla 7,6,5x120kg, kirjotusvirhe näköjään :)

Mies847 sanoi:
Itse itseäni lainaten, paljonkos luulette mulla kyykkymaksimin olevan? Muuten tuossa ekassa pitäs olla 7,6,5x120kg, kirjotusvirhe näköjään :)

Jonnekkin 155kg:n paikkeille laskemalla menis, mutta kyykky on kyllä niin ihme liike että joku 145-165kg se varmaan oikeesti on :D

veijari sanoi:
Ok... kunhan joskus saan aikaiseksi hankkia nuo niin voin vaikka tänne kertoilla että onko niistä hyötyä vai ei. Ja nuo Red Devilit on siis "ampuvat" eikö?

Potkaset ovat kyllä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom