Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Jos selkä jo vaakatason jälkeen haluaa tuon pyöristymisen tehdä voiko syväkyykkyjä siis tehdä silloin ollenkaan? Venyttelemällä ja liikkuvuutta lisäämällä voisi sitten joskus aikanaan olla mahdollista päästä pohjaan asti selkä neutraalina?

Nää kysymykset ärsyttää ihan vitusti, kun sormia syyhyttää näyttää miten se tapahtuu, mutta kun se on vähän vaikeaa tai mahdotonta internetin välityksellä. :) Minusta toi ei ole liikkuvuusongelma, koska itse olen varmasti "top 5 pakkiksen pahimmat rautakanget"-listalla ja pääsen helposti syvälle kapealla asennolla ilman, että selkä pyöristyy. Toi homma on kiinni alaslaskun liikeradasta ja siitä miten jännität keskikropan oikealla tavalla.

Kun otat happea niin ota sitä kunnolla ja painat ne sinne vatsaan, jonka jälkeen pidät keskikropan tiukkana. Vastoin tuota videota neuvoisin, että aloitat liikkeen taipumalla lonkista vähän taakse. Riippuu vähän mittasuhteista kuinka paljon. Tuon jälkeen lasket suoraan alas samalla painaen polvia ulos. Se liikkuvuus tulee lonkan ulkokierrosta, jolloin selän pitäisi pysyä suorana. Venyttele paljon piriformiksia ja lonkankoukistajia.

En tiedä osaanko selittää tuon paremmin. Sun pitää testata sitä liikerataa vaikka kotona, että mikä tuntuu luontevalta. Vaikka vessan oven kahvoista kiinni etusormilla, jalat suorana ja siitä lähden laskumaan kyykkyyn. Ja kun kyykkään niin tee vaikka sellainen muistilista mitä käyt läpi, kun suoritat liikettä. Jos mulla on huono päivä milloin ei ole tekniikka ihan kohdallaan niin mietin päässäni suunnilleen näin, kun kyykkään:

1. neutraali lantio
2. keskikroppa tiukkana
3. kyynärpäät alas
4. taivu lonkista
5. suoraan alas
6. polvia ulos
7. perse lähtee ekana montusta
8. paina päätä taakse.

aloitat liikkeen taipumalla lonkista vähän taakse ... lasket suoraan alas ... liikkuvuus tulee lonkan ulkokierrosta

Kiitti! Heti pääsi vähän alemmas. Kyllä se on tuolla liikeradassa, ennen lähtenyt istumaan aivan liikaa taakse. Koitan muutenkin vähän pystymmässä laskeutua kuin ennen. Venytellä kyllä vielä pitää että tuosta saa hyvän.

Minusta toi ei ole liikkuvuusongelma, koska itse olen varmasti "top 5 pakkiksen pahimmat rautakanget"-listalla ja pääsen helposti syvälle kapealla asennolla ilman, että selkä pyöristyy.

Tuo riippuu aina vähän nostajan mittasuhteistakin. Esimerkiksi sinulla isona miehenä täyskyykky on suunnilleen reisi vaakatasossa, kun hoikka aloittelija on melkein perse lattiassa, kun takareidet osuvat pohkeisiin.

Tuo riippuu aina vähän nostajan mittasuhteistakin. Esimerkiksi sinulla isona miehenä täyskyykky on suunnilleen reisi vaakatasossa, kun hoikka aloittelija on melkein perse lattiassa, kun takareidet osuvat pohkeisiin.

Totta. Jos kyykkään normaalisti niin se stoppaa kuin seinään siinä pari senttiä alle voimanostosyvyyden ja tuo on minusta jopa hyvä asia kyykkytuloksen kannalta. Tuota voi vielä täysin turvallisesti käyttää "jousena", koska se jarru tulee perseestä ja takareisistä, ei polven rakenteista.

Onko polvien naksumiselle ja ääntelylle tehtävissä jotain? Ei ole ennen syväkyykkäilyä esiintynyt.. Aamuisin herättyä on pahimmillaan ja pari ekaa lämppäriä on kunnon konsertti. Olen pyrkinyt pitämään stoppeja alhaalla ettei se johtuisi pompautuksesta, mutta ei ole kai auttanut?

naksuminen ilman kipua ei kuulemma oo vaarallista, sanovatten lekurit. rouhimisäänet alkaa jo sit varotteleen lumpion takaosan kulumisista. niitä tosin esiintyy eriasteisina noin 80%:lla voimailijoista. ellei ota kipeetä, ei haittaa. jos ottaa, kyykyt on tehty sun osalta. pompautus ei aiheuta naksuja tms. mutta ei se stoppailukaan ihan sitä parasta hoitoo kyllä ole.

ne on muutenki hyvät värkit. ei tue käytännössä lainkaan, mutta se lämppäefekti on hyvin tehokas. kyykkyjen jälkeen ne tietenki kannattaa ottaa pois, ettei tulehdusta turhaan nostele. samasta syystä sauna treenin jälkeen ei oo se paras idea nivelille.

ne on muutenki hyvät värkit. ei tue käytännössä lainkaan, mutta se lämppäefekti on hyvin tehokas. kyykkyjen jälkeen ne tietenki kannattaa ottaa pois, ettei tulehdusta turhaan nostele. samasta syystä sauna treenin jälkeen ei oo se paras idea nivelille.

Enpäs ole edes tullut ajatelleeksi tuota. Itse kyllä tykkään käydä saunassa aina kovan treenin jälkeen ja varsinkin noi kahden kyykyn päivät nykyisessä ohjelmassa vetää alaselän välillä niin hapoille, että se saunan kuuma seinä rentouttaa tosi hyvin. Vähän kuin joku fysikaalinen lämmin savi. Miten merkittävä toi saunan tulehdusefekti sun mielestä on?

ei mun mielestä kuitenkaan mikään erityisen merkittävä. jos tuppaa olemaan nivelvaivoja tai taipumuksia, keskittysin kuitenki enempi jäihin treenin jälkeen ihan ennaltaehkäsymielessäki. tosi oon nähny miehii saunassa jääpussit polvissa, which is nice.

ei mun mielestä kuitenkaan mikään erityisen merkittävä. jos tuppaa olemaan nivelvaivoja tai taipumuksia, keskittysin kuitenki enempi jäihin treenin jälkeen ihan ennaltaehkäsymielessäki. tosi oon nähny miehii saunassa jääpussit polvissa, which is nice.

Ennen saunaa tulee kyllä laitettua aina jääkylmää vettä kintuille minuutti pari. Välillä on tullut kotona hierottua jääpalalla polvia, mutta nykyinen kyykkytyyli ei tunnu niin pahasti kuormittava sitä aluetta.

Olen käynyt nyt muutaman kerran hieronnassa, ja eilen löytyi suurin ongelma kyykyn suhteen: Gluteus medius ja piriformis olivat aivan tukossa. Kuin taikaiskusta pääsen ilman kenkiä kyykkyyn kantapäät maassa! Lisäksi pohkeet ovat kireät, mutta noi edellämainitut tuntuivat heti vaikuttavan suoritukseen kun kävin hieronnassa.

Tässä olisi videokuvaa aamun kyykyistä: https://www.youtube.com/watch?v=4HAKm0LZdYw&feature=youtube_gdata_player

Mielipiteitä? Ensimmäisessä toistossa lähti oikea polvi vähän karkaamaan sisäänpäin, jonka takia paine oli epätasainen kantapäässä. Muissa toistoissa tämä ei ollut ongelmana. Lisäksi kiinnitin huomioita siihen, että kädet tuntuvat karkaavan taakse. Niiden olisi varmaan hyvä olla suoraan tangon alla?

Miltäs muiden mielestä näyttää toi takapuolen kippaaminen? Onko vaarallista? Näyttää ainakin merkittävästi pienemmältä mitä aikaisemmissa videoinneissa.

^kokeile selvemmin aloittaa kyykky viemällä kevyesti lantiota taakse, ja sitten vasta alat koukistaa polvista. Tuo alaselän notkahdus ala-asennossa ei nyt kauhean isoa tossa ole, mutta aina siitä voi yrittää opetella pois harjoittamalla lantion liikkuvuutta sekä voimaa. Kannattaa myös hakea itselleen se paras leveys kyykkyyn. Kaikille ei sovi sama johtuen siitä että se lonkan nivel voi olla vähän eri kohdilla eri ihmisillä. Jotkut siis voivat leveällä asennolla minimoida alaselän notkahdusta ja toisille taas kapeampi jalkojen asento tekee saman.
Tanko voisi myös olla hieman alempana selällä, jolloin ei noin pahasti kippaisi eteen. Suosittelen myös jättämään vyön suoraan pois jossei pakottavaa fysiologista syytä sen käyttöön ole.(jotain vammaa)

^^ Jep ei osaa oikein kunnolla mennä alas niin ylöstulo on sitten vähän tollasta julletusta. Täältäkin sama neuvo eli aloita se liike lonkista, älä polvista.

^^ Jep ei osaa oikein kunnolla mennä alas niin ylöstulo on sitten vähän tollasta julletusta. Täältäkin sama neuvo eli aloita se liike lonkista, älä polvista.

Tyhmä kysymys, mutta minkä takia liikkeen pitää alkaa lonkista eikä polvista? Tästä olen lukenut hieman ristiriitaisia ohjeita, kun jossain lukee että liike pitäisi aloittaa polvista, ja toisaalla taas lonkasta.

Miltäs toi takamuksen kippaaminen näytti? Teen jatkuvasti töitä liikkuvuuden kanssa, mutta eihän tuo tällä hetkellä mikään aivan kammottava ole? Eli onko suht. turvallista tehdä kyykkyä nytkin, vaikka venyvyys ei ole ihan parasta mahdollista?

Siinä on kahta koulukunta, että mistä toi liike alkaa. Osa painonnostajista kannattaa tota polvista lähtemistä, mutta siihen pitää minusta olla tietynlaiset välitykset(pitkä selkä+lyhyet reisiluut). Väittäisin, että lähestulkoon kaikille toi lonkista lähteminen on parempi: polvelle tulee vähemmän stressiä, perse+takareidet tulee paremmin mukaan ja lonkankoukistajat ei aktivoidu niin vahvasti. Toi takamus kippas minusta liikaa. Polvia ulos ja enemmän painetta vatsaan.

Back
Ylös Bottom