Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Mulla ainakin loppui noi naksumiset kokonaan silloin kun aloin käyttämään neopreenilämppäreitä. En missään nimessä kyykkäisi enää ilman.

Mistähän noita kannattaisi tilailla ja mihin hintaan?

Minulla on myös lättäjalat ja olen huomannut mavessa, että jalkaterien holvi "sortuu" ja jalat taipuvat lähemmäksi toisiaan. Onko tuolle jotain tehtävää vai onko hankittava erikoiskengät? Käytän mavessa vanhoja sisäpelikenkiä, joissa on suht ohut pohja.

Minulla on myös lättäjalat ja olen huomannut mavessa, että jalkaterien holvi "sortuu" ja jalat taipuvat lähemmäksi toisiaan. Onko tuolle jotain tehtävää vai onko hankittava erikoiskengät? Käytän mavessa vanhoja sisäpelikenkiä, joissa on suht ohut pohja.

Tämä kiinnostais itteäkin, tosin itsellä haittaa lähinnä kyykyssä. Pitäs varmaan pyrkiä "levittämän lattiaa", et painopiste pysys jalkaterän ulkosyrjällä tai jotain. Vähän auttaa, kun pitää jalkaterät suht suorassa ja asennon melko kapeana.

En tiiä oisko peliliike ostaa semmoset barefoot-kengät ja käydä niillä kävelemässä, jos se jalkaholvi paranis niillä jonkin verran. Vai tarviikohan nuo jonku tietyn jumppaohjelman sit.

Tämä kiinnostais itteäkin, tosin itsellä haittaa lähinnä kyykyssä. Pitäs varmaan pyrkiä "levittämän lattiaa", et painopiste pysys jalkaterän ulkosyrjällä tai jotain. Vähän auttaa, kun pitää jalkaterät suht suorassa ja asennon melko kapeana.

En tiiä oisko peliliike ostaa semmoset barefoot-kengät ja käydä niillä kävelemässä, jos se jalkaholvi paranis niillä jonkin verran. Vai tarviikohan nuo jonku tietyn jumppaohjelman sit.
Lainaan omaa viestiäni parin vuoden takaa, kun olen senverta laiska kirjoittamaan :jahas:

Jos vaikka jotakuta kiinnostaa koittaa mun oman vaivan hoitokeinoa..

Eli nuorenpana oli vastaavanlaista holvinpainumisvaivaa. Ei toki synnynnäistä vaan treenipainojen suurentuessa alkoi holvi painumaan ja polvet kipeytyi kyykyistä. Suuremmilla raudoilla alkoi polvet painumaan sisäänpäin ja tekniikka arvatenkin hajoili. Syitä ei kauaa tarvi arvailla, liian heikot jalat!

Lääkäri ja ortopedi kehoittivat pitämään holvitukea kengässä ja lopettamaan kovan treenin, kun ei jalat tollasta voi kestää .
No aloin pitämään holvitukea jo muutenkin tukevassa painonnostokengässä ja siitäkös kintut tykkää! Aivan saatanalliset hermosäryt aina kun kyykyt alkoi olla +200kg..
Tästähän lääkäri suivaantuneena kehoitti lopettamaan koko touhun ja siirtymään kevyempää harrastukseen.

Ja paskat! Kokeilujen ja erehdysten kautta alkoi homma toimimaan. Eli:
-Painonnostokenkä holvitukineen pois ja painitossu tilalle.
-Painopisteen siirto enemmän jalan ulkosyrjälle. Kaikessa!! Kävely, seisonta, kyykky, mv...
-Pitkiä sarjoja uuden painopisteen opetteluun ja polvien jatkuva sivulletyöntäminen kyykyissä.
-Kävelytekniikkaan jalan ulkosyrjällä rullaus ja kantapäitä ulospäin. Eli ankanräpylöillä kävely pois.
-Paljon treeniä pohkeille! Jalat auraten saat ulkosyrjän pohkeista paremmin käyttöön ja tukilihakset pitämään asennon kunnollisena. Pitkiä kovia sarjoja ja paljon venyttelyä.
-Kapeaa kyykkyä painopiste ulkosyrjällä ja syvälle. On kuningasliike kaikkeen jalkoihin liittyviin ongelmiin. Jos polvet kipeytyy, teet sen väärin. Kysy kokenutta painonnostajaa opettamaan kunnollinen tekniikka.
-Unohda kaikki paskapuheet polvien hajoamisista, syväkyykkyjen vaarallisuudesta yms..
-Vahva lihas tukee huonojakin niveliä, muttei päinvastoin.

Mulla loppui ongelmat hyvinkin yksinkertaisilla muutoksilla ja muutamalla muulla myös.
Järkevällä treenaamisella saa hyvinkin huonoja ruumiinosia kuntoon ja ennenkaikkea: tekosyy ja persereikä on jokaisella!
Lämppärit ehdottomasti! Kannattaa satsata laatuun.

Samaa ongelmaa ollut. Mutta itselläni riittää mavessa täysin asian korjaamiseksi jalkaterien täysin suorassa pito. Kyykyssä taas painonnostokengillä (tai korokkeella kantojen alla) pystyy jopa pientä kulmaa kuten tapaan kuuluu pitämään.

No, ehkä tuo jalkahovi juttu ei ole aivan sama vaiva itselläni, mutta nilkkojen sisäänpäin pettämiseen tuo on auttanut.

naksuminen ilman kipua ei kuulemma oo vaarallista, sanovatten lekurit. rouhimisäänet alkaa jo sit varotteleen lumpion takaosan kulumisista. niitä tosin esiintyy eriasteisina noin 80%:lla voimailijoista. ellei ota kipeetä, ei haittaa. jos ottaa, kyykyt on tehty sun osalta. pompautus ei aiheuta naksuja tms. mutta ei se stoppailukaan ihan sitä parasta hoitoo kyllä ole.

Mites jto, kun itsellä syväkyykyissä polvi naksuu ja tuntuu vihlovaa kipua, mutta kun teen tuen kanssa niin kipu katoo kokonaan. onko tähän jotain selitystä? Ja tosiaan polvi vedetty läpi sekä röngtenistä ja magneettikuvattu, mutta ei näkyny kuvissa mitään.

Normi kyykky alkanu maistuu puulta ja kaiken lisäksi en vaan saa tehtyä sitä kunnon tekniikalla. Viimeksi jonku kokeneemman veijarin kanssa katsottiin tekniikkaa ja pysyn suorassa vain, jos tanko on ihan niskassa. Se taas ei tunnu siellä hyvältä ja vähän niiaa eteen. Lisäksi viimeaikoina tuntunut, et lopussa niiaan vähän toiselta puolelta. Oon myös yrittäny nyt viimeisen kahden viikon aikana opetella etukyykkyä. Siinä selkä pysyy jotenkin suorana, mutta tanko vaan ei taho pysyy paikallaan. Mm. tipautin kahdesti tangon käsille..
Yhteistä noille mun kyykyille on se että eipä paljo poltetta tunnu ja tekniikkani on huono, enkä osaa korjata sitä oikein. Tiedä sit, jos laittais kerralla 20kg vähemmän rautaa ja oikeesti yrittäis keskittyä, mutta en mä paljon paremmin silleenkään osaa.

Tänään ihan läpällä testasin pistoolikyykkyjä. Oikeella meni 15 ja vasemmalla heti perään 8, en tehny ehkä niin tiukasti vasurilla. Onkohan mulla vaan huono koordinaatio vasemmalla jalalla, vai onko todellakin että noin paljon enemmän voimaa oikeessa ja päässy tulee vähän epätasapainoa?
No joka tapauksessa olipa mainio liike ja pitkästä aikaa tuntuu, että treeni meni jaloille. Tohon kun yhdistää kyykystä ylös tulleessaan vielä hypyn, niin avot.

1. laji itsellä on jääkiekko, joten mulle ei itseisarvo lihakset tai kyykkytulos sinällään ole, vaan se voima/nopeus/räjähtävyys. Yritän tässä suunnitella kesätreenejä - varmaan tästä edes riittää hetken aikaa vaan yks normi kyykkytreeni ja kokeilen huvikseen näitä hyppely ja pistoolikyykkytreenejä. Kesällä käytössä pelkästään kotisali ja painoja löytyy 135kg asti, joten mavetauko tulee myös, tilalle riveä.
Onkos muita tehokkaita vaihtoehtoja kyykylle? Kehohan ei tunnetusti tiedä, mitä se nostaa. Kyykkäämään oon huono, 120x5 on tullut ylös syväkyykkynä. Sen jälkeen tiputin 110x4x4 ja yritin taas hakee tekniikka heikolla menestyksellä. Viimetreenissä 112.5x6,5,5.. Oma paino 82 ja treenaan samalla myös coopperia, pitää olla touko kesäkuu 3000m kunnossa parien testien takia.
Sainpa paljon offtopickkia aikaiseksi.

Minäkin olen korvannut perinteisen kyykyn kokonaan pistoolikyykyllä. Samaa vikaa toistojen suhteen täälläkin. Oikealla jalalla menee yli 20 mutta vasemmalla yli 10 tekee jo tosi tiukkaa. Yli 10 toistoa kun meni molemmilla jaloilla niin lisäpainot käyttöön. Itse pidän kiekkoa kädet suorana ojennetun jalan yllä. Jos räjähtävyyttä haluaa, niin juurikin toi ylös ponnistaminen loppuvaiheessa on hyvä, tai sitten boksin päälle. Takareisille sitten teen glute ham raisea, on aika helppoa tehdä kyseinen laite itsekin.

1 jalan kyykystä on kiva välillä tehdä tasapainolle helpompi, mutta enemmän kuormaa mahdollistava versio, seisomalla vaikkapa jonkun hyppyboksin reunalla, jotta voi siis laskeutua alas 1 jalalla niin että toinen jalka pysyy suorana sivulla. Ainakin itellä tuntuu että tasapainon puolesta pistoolikyykystä tulee todella paljon vaikeampi kun haluaa yhtään enempää painoa lisätä.

Olen käynyt nyt muutaman kerran hieronnassa, ja eilen löytyi suurin ongelma kyykyn suhteen: Gluteus medius ja piriformis olivat aivan tukossa. Kuin taikaiskusta pääsen ilman kenkiä kyykkyyn kantapäät maassa! Lisäksi pohkeet ovat kireät, mutta noi edellämainitut tuntuivat heti vaikuttavan suoritukseen kun kävin hieronnassa.

Tässä olisi videokuvaa aamun kyykyistä: https://www.youtube.com/watch?v=4HAKm0LZdYw&feature=youtube_gdata_player

Mielipiteitä? Ensimmäisessä toistossa lähti oikea polvi vähän karkaamaan sisäänpäin, jonka takia paine oli epätasainen kantapäässä. Muissa toistoissa tämä ei ollut ongelmana. Lisäksi kiinnitin huomioita siihen, että kädet tuntuvat karkaavan taakse. Niiden olisi varmaan hyvä olla suoraan tangon alla?

Miltäs muiden mielestä näyttää toi takapuolen kippaaminen? Onko vaarallista? Näyttää ainakin merkittävästi pienemmältä mitä aikaisemmissa videoinneissa.

Laitetaanpa vielä omatkin kommentit aiemmin tulleiden lisäksi. Omien vaivojen vuoksi hyvää kyykkäämistä on tullut mietittyä ja kaikenlaisia vaivoja korjattua.

Tangon ottamista telineistä voisi hioa: Kahdella askeleella irti telineestä, ja kahdella askeleella jalat paikoilleen. Sama asettelu kaikissa sarjoissa lämmittelyistä koviin sarjoihin. Ei tule hukattua voimaa ja hallittu suoritus on kovilla painoilla turvallisempi.

Paino näyttää menevän pois päkiöille ainakin osassa toistoista, kun se olisi hyvä pitää joko kantapäillä tai tasaisesti koko jalalla riippuen tekniikasta.

Selän pyöristyminen johtunee lähinnä huonosta liikkuvuudesta eikä niinkään tekniikasta tässä tapauksessa. Erityisesti nilkat näyttävät huonoilta: Parempi olisi saada jalat hieman suorempaan (15-20 astetta) ja polvet näiden kanssa linjaan tai ulkopuolelle. Tällöin lantiolla olisi enemmän tilaa mennä jalkojen väliin.

Nilkoista:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=_Gwgm3s2EQ0

Jalan asennosta ja mitä "knees out/lattian levittämisen" on tarkoitus oikeasti saada aikaan:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Q6_2Kact5sYZ

MobilityWOD-sivua ja Kelly Starrettin tuoretta kirjaa "Becoming a Supple Leopard" voi kyllä suositella kaikille.

Tapahtui ekaa kertaa koko elämän aikana maanantaina. tein mavea ja oli hyvät lämmöt alla, vikassa sarjassa tuntui että niskassa rusahti. Iski jumalaton huimaus, silmissä säkenöi tähtiä ja oli pakko istua alas kun tuntu et taju lähtee. Sen jälkeen alkoi aivan älytön jysäri ja sitä nyt kestäny monta päivää, maanantai-tiistai pää oli oikeasti kipeä, mutta nyt alkanu hieman jo helpottaa, jomotuksen oon paikallistanu tohon kallon pohjaan mihin niskalihat kiinnittyy. Mitään maksimeita en vedelly vaan sarjapainot oli jotain 85% 1 RM.. kellekkään tuttua?

Voi olla revähtänyt joku noista pienemmistä niskalihoista. Mikään kaularangan lukko tuskin on kyseessä, koska ne aukeaa enemmänkin kiertoliikkeissä. Teet ehkä mavessa jotain väärin, jos niskan yläosaan tulee noin paljon rasitusta tai sitten sulla on on ennen tuota ollut siellä joku jännitystila tai vastaava. Huimaukset ja päänsärky johtunee siitä, että suojakrampissa olevat lihakset puristaa niskan isoja verisuonia. Kylmää ja relaksanttia ottaisin tohon. Sit kun vähän hellittää se jännitys niin yritä saada normaaleja liikeratoja takaisin.

Voi olla revähtänyt joku noista pienemmistä niskalihoista. Mikään kaularangan lukko tuskin on kyseessä, koska ne aukeaa enemmänkin kiertoliikkeissä. Teet ehkä mavessa jotain väärin, jos niskan yläosaan tulee noin paljon rasitusta tai sitten sulla on on ennen tuota ollut siellä joku jännitystila tai vastaava. Huimaukset ja päänsärky johtunee siitä, että suojakrampissa olevat lihakset puristaa niskan isoja verisuonia. Kylmää ja relaksanttia ottaisin tohon. Sit kun vähän hellittää se jännitys niin yritä saada normaaleja liikeratoja takaisin.

tonne tukan alle on paha laittaa relaksanttia, Liikerata on ihan täys, missään asennossa ei satu tai tunnu jumia. Oon tota niskaa jumpannu kumminkin maanantain jälkeen normaalisti niskahaarniskalla eli on se saanu namia, mutta ei ole mitään erilaisia kipuja tai liikuntarajoitteita ilmennyt. Ainoastaan tota hedaria :(

tonne tukan alle on paha laittaa relaksanttia, Liikerata on ihan täys, missään asennossa ei satu tai tunnu jumia. Oon tota niskaa jumpannu kumminkin maanantain jälkeen normaalisti niskahaarniskalla eli on se saanu namia, mutta ei ole mitään erilaisia kipuja tai liikuntarajoitteita ilmennyt. Ainoastaan tota hedaria :(

Siis tarkoitin suun kautta otettavaa relaksanttia, Sirdalud tms. Vaatii reseptin. Mutta älä ota niitä, jos sulla ei ole mitään suojakramppia siinä niskassa. Mut tää nyt menee ihan arvailuksi. Ota vähän aikaa iisisti ja jos oireet jatkuu niin mene jollekin kunnolliselle lääkärille.

Siis tarkoitin suun kautta otettavaa relaksanttia, Sirdalud tms. Vaatii reseptin. Mutta älä ota niitä, jos sulla ei ole mitään suojakramppia siinä niskassa. Mut tää nyt menee ihan arvailuksi. Ota vähän aikaa iisisti ja jos oireet jatkuu niin mene jollekin kunnolliselle lääkärille.

Pakko tulla kertomaan, että joku kova lukkotila tai spasmi se jossain niskan lihoissa oli. Aukes nimittäin tona samana päivänä reeneissä kun kaveri väänti päästä melko lujaa kuristaessa. pari rusahdusta kuulu ja heti aukes niska sekä pääkipu katos tunnin sisällä. :)

Back
Ylös Bottom