Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Tämä ei ole suora kyykky/mave-kyssäri, mutta mitä väliä. Olen tehnyt etukyykkyä, ja yritin aluksi saada tangon pysymään olkapäillä painonnosto-otteella, mutta ranteet ja kyynärvarret eivät vaan taivu tarpeeksi. Onko tämä vain harjoituksen puutteesta kiinni? Oikeassa ranteessa on joku muinainen rasitus "vamma" joka ei muuten tunnu missään, mutta ilmoittaa olostaan, jos rannetta alkaa taivuttamaan taakse. Samasta syystä myös perus etunojapunnerrruksista tulee ranne kipeäksi. Liikkuvuuden puute vaikuttaa tietty myös, mutta vasemmassa ranteessa ei tätä ongelmaa ole.

Toinen kysymys, tarkoittaako tämä nyt sitä, että en pysty tekemään riveä? Etukyykky painonnosto tyylillähän on sama kuin riven loppuasento, joten jos sitä tankoa ei saa kunnolla käännettyä olkapäille, niin onko riveä edes järkeä tehdä? Vai pitäisikö ensiksi yrittää saada toi "rack" asento kuntoon, ja mennä sen ehdoilla? Ja jos ei toimi, niin jättää rive suosiolla tekemättä?

Käytä vetoremmiotetta kunnes saat liikkuvuutesi kuntoon.

Pitäisikö polvien koukistua kyykyssä jalkaterän suuntaisesti vai enemmän sivuille kun sanotaan että pitää työntää polvia sivulle, niin kuinka paljon?

Okei, no se on hyvä tietää että on tähän asti tehny aina väärin, koska oon pitäny tota jalkaterä linjaa oikeena :)
Oisko sulla linkkiä johonkin videoon mistä näkis hyvin oikean tekniikan noin niin kun muutenkin?
Alkaa parisataa lähestyyn niin nythän se on hyvä hetki vähän kattoo sitä tekniikka puoltakin :)

No ensimmäiseen on varmaan aiheen jokaisella 174 sivulla vastaus, niin yleinen asia :) Tuon korjaa parissa viikossa. Teet aluksi lämmittelyssä niin että sillä tangolla venytät niitä käsiä siinä otteessa, ja teet sitten faarao/ristiotteella varsinaiset sarjat, kunnes joku kerta tuossa lämmittelyssä nuo ranteet antavat periksi.

Tarkoittaahan tuo. Ja tuossa nimenomaan se ranteiden riittämätön liikkuvuus voi johtaa vammaan kun se paino tod. näk. huonolla tekniikalla jysähtää niiden käsien varaan, eikä kropan varaan. Älä myöskään ota pystypunnerrusasentoon kiinni, nimimerkillä kaksi vuotta sitten ranteenseen vamma noin ja vieläkin oireilee.

Käytä vetoremmiotetta kunnes saat liikkuvuutesi kuntoon.

Okei, kiitos molemmille vastauksista!

Okei, no se on hyvä tietää että on tähän asti tehny aina väärin, koska oon pitäny tota jalkaterä linjaa oikeena :)
Oisko sulla linkkiä johonkin videoon mistä näkis hyvin oikean tekniikan noin niin kun muutenkin?
Alkaa parisataa lähestyyn niin nythän se on hyvä hetki vähän kattoo sitä tekniikka puoltakin :)

Kato painonnostajien kyykkyjä tuubista.

No esim. Pat Mendesillä on aika hyviä. Niin ja lisätään vielä, että toi polvien ulospainaminen on vähän mittasuhteistakin kiinni. Joku lyhytjalkainen ja pitkäselkäinen pääsee helposti täydelliseen kyykkyyn ilman mitään kikkailuja.

Kysytäänpä nyt, kun on noista kengistä ollut juttua. Itselläni on ollut ongelmia notkeuden kanssa. Nyt olen pidemmän aikaa korjannut tilannetta putkirullailemalla ahkerasti sekä venyttelemällä usein ja olenkin saanut kyykkyäni käymään kivasti syvemmällä lähtötasoon verrattuna. Nyt vaikuttaa siltä, että nilkat ne on jotka jumittaa. Auttaako siihen pistoolikyykyt, jotka onnistuvat kaatumatta taaksepäin vain kannatellen painoa (5-10kg) käsillä edessä, vai pitääkö tässä kengät hommata? Onko kengistä jotain haittaa, tuleeko niitä käyttämällä entistä jäykemmäksi?

Kysytäänpä nyt, kun on noista kengistä ollut juttua. Itselläni on ollut ongelmia notkeuden kanssa. Nyt olen pidemmän aikaa korjannut tilannetta putkirullailemalla ahkerasti sekä venyttelemällä usein ja olenkin saanut kyykkyäni käymään kivasti syvemmällä lähtötasoon verrattuna. Nyt vaikuttaa siltä, että nilkat ne on jotka jumittaa. Auttaako siihen pistoolikyykyt, jotka onnistuvat kaatumatta taaksepäin vain kannatellen painoa (5-10kg) käsillä edessä, vai pitääkö tässä kengät hommata? Onko kengistä jotain haittaa, tuleeko niitä käyttämällä entistä jäykemmäksi?

Hommaa ne kengät, jos kyykkäät suht kapealla asennolla. Joka ikinen painonnostaja kyykkää painonnostokengillä ihan syystä. :)

Kuinka paljon atg-takakyykyn pitäisi rasittaa pakaroita/takareisiä? Tänään tein vähän pidempiä sarjoja, mutta ainoastaan etureidet ovat aivan muussina? Jalat olivat aavistuksen hartioita leveämmällä ja väänsin polvia ulospäin.

Olen tehnyt kyykkyä sellaisella jonkin verran hartioita leveämmällä haara-asennolla jalkaterät vähän ulospäin, mutta aina kun eräs tyyppi näkee sen, hän käskee kaventaa haara-asennon hartioiden levyiseksi ja pitää jalkaterät suoraan eteenpäin. Kyllähän se kyykky niinkin menee, mutta olen kuullut, että vähän leveämmällä haara-asennolla kyykyn saa tuntumaan enemmän istumalihaksissa. Minulla onkin tuntunut kyykky etu- ja takareisissä, perseessä, pohkeissa ja vaikka missä, mutta tuo kapealla kyykkääminen ei tunnu niin monipuolisesti kaikkialla. Neuvova tyyppi on kyllä sellainen, joka tietää asioista, mutta silti minä teen kyykkyjä leveällä haara-asennolla aina kun hän ei ole näkemässä. Mitenkähän se kannattaa oikeasti tehdä?

Teet niin miten saat sen tangon liikkumaan parhaiten hirveän rautakasan kanssa ainakin voimanostokulmasta. Jos pitää päästä alemmas niin kavenna asentoa.

Kuinka paljon atg-takakyykyn pitäisi rasittaa pakaroita/takareisiä? Tänään tein vähän pidempiä sarjoja, mutta ainoastaan etureidet ovat aivan muussina? Jalat olivat aavistuksen hartioita leveämmällä ja väänsin polvia ulospäin.

Kyllähän ne pakaroihin ottaa ihan eri tavalla kuin pintaan jätetyt.

Joka ikinen painonnostaja kyykkää painonnostokengillä ihan syystä.

Se syy on muuten tempauksen ja työnnön kyykkyasennon helpottaminen. Kyllähän perusvoimailijan treenit menee tasapohjaisillakin, polvetkin säilyy paremmassa kunnossa.

Kehonrakennustreeniä kun harrastan niin onko normikyykyssä pääperiaate pitää paino kantapäillä vai kuinka? Entäpä kyykyn syvyys, eikös se noin 90 astetta oo se optimi?

Kehonrakennustreeniä kun harrastan niin onko normikyykyssä pääperiaate pitää paino kantapäillä vai kuinka? Entäpä kyykyn syvyys, eikös se noin 90 astetta oo se optimi?

Kannattaa pitää paino suht tasaisesti (luonnollisesti) jakautuneena päkiälle & kantapäälle.

90 astetta missä? Ja mitä tarkoitat optimilla?

Nimensä mukaan kyykyssä mennään kyykkyyn, ei pyllistetä.

Kehoilu ja voimailukyykkäyksen ei tarvitse erota millään muulla tasolla kuin toistojen/sarjojen lukumäärässä.

Mites muuten mavessa ja kyykyssä, nostaako kevyempi enemmän vai vähemmän kuin painavampi, jos lihasta on yhtä paljon?
Ylipaino on ylivoimaa. Toki on vaikea löytää kahta jannua täsmälleen samalla lihasmassalla mutta eroavalla fläsällä, mutta jos itse nykyseen runkoon nostat painoa ½vuodessa 15kg niin varmasti nousee kyykyt ja mavetkin, ja tuosta määrästä lihasta voi olettaa olevan ehkä joku kilo.

Ylipaino on ylivoimaa. Toki on vaikea löytää kahta jannua täsmälleen samalla lihasmassalla mutta eroavalla fläsällä, mutta jos itse nykyseen runkoon nostat painoa ½vuodessa 15kg niin varmasti nousee kyykyt ja mavetkin, ja tuosta määrästä lihasta voi olettaa olevan ehkä joku kilo.

Mutta jos hommaat pelkkää läskiä ja voimantuotto pysyy muuten samana.

Back
Ylös Bottom