Jos teet 5/3/1:llä, niin teet hyvin todennäköisesti kyykyn kerran viikossa ja niin annoit viesteissäsi ymmärtääkin. Ei ihme jos vähän junnaa. Suosittelen heivaamaan sen 5/3/1:n mäkeen ja pysymään sen jälkeen hyvin kaukana siitä. Mulla ei ole siitä mitään hyvää sanottavaa. Olen jopa kokeillut sitä siitä huolimatta, että se näyttää jo paperilla aivan naurettavalta. Onnistuin saamaan parin syklin aikana tuloksia sen verran alaspäin, että päätin pitäytyä sen jälkeen jossain järkevämmässä.
Edit: Niin, ellei tullut selväksi, niin suurin ongelma siinä on frekvenssi. Kerta viikossa ei vain riitä jos haluaa voimaa. Volyymikin on siinä on täysin riittämätön.
En ole koskaan treenannut 5/3/1:llä menestyksekkäästi, joten tämä on pelkkää spekulaatiota. Mutta miten jos ohjelmassa yksinkertaisesti heittää kyykkypäivälle mave-variaation apuliikkeen muodossa, ja vetopäivälle sama juttu? Esim. romanialainen mave, etukyykky, ssb-kyykky tai vaikka julle sarjoilla 5x10 päivän pääliikkeen jälkeen? Sittenhän viikkokohtainen frekvenssi toplaantuisi saman tien. Punnerruksille tietty sama juttu.
Mun ainoa kokemus 5/3/1:stä on lähes 10 vuotta sitten vedetyt pari sykliä, jotka mä suoraan sanoen ryssin omaa kokemattomuuttani. Vedin sillä perus triumvirate-templatella, jossa tosiaankin frekvenssi liikkeissä oli 1 kerta/vko, tai jopa vähemmmän, koska en treenannut kuin 3 krt/vko ( liian vähän ). Lihasta itseasiassa tuli, koska apuliikkeiden volyymi oli korkeampi, kuin mihin oli tottunut. Voimaa ei tullut, kunnes modasin ohjelmaa niin rankasti, että ei ehkä enää voi puhua samasta treeninetodista. Amrapit pidin mukana koska ne toimivat, samoin tietyt apuliikkeet. Myös sarjapainojen aallotus toimi ( tietenkin ), mutta itse 5/3/1 mallista progressiota aallotuksen toteutuksessa en enää noudattanut.
Kyykky oli ainoa liike, joka ei kehittynyt tällä ohjelmalla, modauksesta huolimatta. Niinpä korvasin kyykyn tekemällä ylimääräisä vetotreenejä satunnaisina päivinä viikossa. Eli kevyempiä treenejä, romanialaista vetoa pitemmillä sarjoilla. Mavetulos nousi tolla tyylillä vuodessa 200kgx3-200kgx6. Kyykky pysyi about samana, 162,5kgx4-160kgx5. Penkki nousi 90kgx3-100kgx2, pystäri 60kgx5-70kgx2. Nämä tulokset tulivat siis modatulla ohjelmalla, eivät alkuperäisellä 5/3/1:llä.
Ai niin, pakko vielä mainita, että olen jutellut ainakin 3 ihmisen kanssa, jotka omien sanojensa mukaan ovat treenanneet tällä ohjelmalla, tai jollain sen variaatiolla ( ne mitä löytyy kirjasta ), tyyliin vuosien ajan, ja he kaikki olivat itseäni isompia ja vahvempia. Tämä ei tietty kerro sinänsä mitään, koska geenit, mutta voi silti olla, että tämä ohjelma alkaa "toimia" vasta kun sitä tekee "pitkän kaavan" kautta. Mä en henk. koht. psykologisista syistä jaksa sitoutua treenaamaan tyyliin vuotta putkeen samalla ohjelmalla, mutta siihenhän tämä taitaa perustua kaikkine "start too light" ja 90% todellisesta maksimista aloittamisella.
Viimeksi muokattu: