Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Tarkista etenkin lantion ryhti. En tekisi prässiä ollenkaan ainakaan vielä ja keskittyisin kyykky tekniikan hiomiseen.
YL8cU.jpg

Tuossa toisessa kuvassa näkyy hyvin miten ryhti voi vaikuttaa painopisteeseen ja näin aiheuttaa turhaa painetta polvissa kyykätessä. (Ja muissa aktiiviteeteissa, kävely, juoksu yms.) Muistatko työntää polvia ulos? Istutko tarpeeksi taakse jos kyykkäät low barilla? Työnnätkö polvia ulos? Luultavimmin tekniikka kusee jos olet juuri aloittanut koko homman.

Mulla on polvet kiukutellu lapsesta asti. Lämmittely tuntuisi olevan paras lääke siihen. Omat lempparit joita kannattaa kokeilla: 1. kuntopyörällä polkeminen, alkuun kevyt vastus, hetken kuluttua ylisuurella vastuksella. 2. Menee niin kyykkyyn kuin mahdollista, ja pomppii siellä varovasti. Tätä kannattaa tehdä vasta kun on lämmitellyt polvet esim. kuntopyörällä ettei riko mitään. Pomppimisella en tarkoita että hyppii ilmaan asti, vaan että nousee noin 5 cm ylös pohja-asennosta ja sitten pudottaa itsensä pohjaan. 3. Venyttää etureisiä, eli seisoo yhdellä jalalla, toisesta jalasta kiinni ja vetää kantapään pakaraan. Tässä olen tehnyt myös semmoista "nitkutusta" ääriasennossa. 4. Lämmittelysarjoja tehdessä polvien hierominen (onnistuu toki vain prässissä ja esim. reidenojennuslaiteessa)

Noita kannattaa kokeilla alkuun, olen noita "myynyt" muillekin polvikipuisille ja saanut hyvää palautetta.

Mulla oli sama alkuun kans ja nämä täällä jo mainitut auttoivat. Eli lämmittely, polvien asennon tarkistus, painopiste tarpeeksi taakse ja sit vaan harjoittelua pienemmillä painoilla. Painopiste oli hankala, mutta siinä sain vinkin, että varpaat nostamalla ilmaan menee kantapäille ;). Ei tietty kannata treenatessa tehdä, paitsi jos huomaa olevansa pääasiassa varpaiden päällä.

Vaaka prässillä pikkupainoilla 20-30 toiston sarjaa niin saa sitä lämpöä hyvin polviin ja koko jalkoihin. Itellä loppu polvikivut heti kun otin tuon liikkeen alkulämpimilloe mukaan :)

Painopistettä on helppo harjoitella seinäkyykyillä.
sabina%2Bwall%2Bsquat.jpg

Selkää ei kannata yhtä mutkalle vääntää mitä tässä kuvassa näät. Vatsapidolla saat selän pidettyä neutraalina helpommin jos tätä ongelmaa ilmenee.
Toimii hyvin alkulämmittelynä ennen treenejä/venyttelyitä.'

*Edit ja kannattaa tehdä ilman kenkiä. (Etenkin jos löytyy korkoa niistä.)

Voiko jullea tehä pn-kengät jalassa vai vaihtaa tasapohjasiin siihen? Menee ainakin tasapohjasilla mukavasti mutta mielellään tekis koko treenin samoilla kengillä

Voiko jullea tehä pn-kengät jalassa vai vaihtaa tasapohjasiin siihen? Menee ainakin tasapohjasilla mukavasti mutta mielellään tekis koko treenin samoilla kengillä

Kyllä sen voi tehdä ihan mitkä vaan kengät jalassa. Koska polvea ei sen suuremmin taivuteta, ei korolla oo käytännössä mitään merkitystä. Pn-kengillä voi teoriassa saada jopa vähän pidemmän liikeradan.

Samaten. Jos tämä ei ole vaihtoehto, niin tekisin ainakin jalat ennen lenkkiä.

Paitsi että jos pyöräily on ykkösharrastus, ei oo mitään järkeä kyykätä jalkoja väsyneeksi ennen pyörälenkkiä.

Olen myös sen kannalla, että jatkat samalla tavalla kuin nyttenkin. Jos se tuntuu liialliselta, voit kokeilla vaikka lyhentää kyykkysarjoja 5–8 toistoon tai tehdä kyykyt muuten vaan vähän kevyemmin.

kestävyys kehittyy väsyneenä, voima ei niinkään. rahka ja palautusjuoma ei oo vertailukelpoisia. kyykkää harvemmin, ellet pysy kärryillä. mikä on tulostaso nyt? tavoitteet pyöräilyssä?

Onko ongelma jos etukyykkyä tekee pieni koroke kantapään alla?
Miten parantaa liikkuvuutta ettei tarvitsisi?

Kiitos

Ei siinä mitään väärää oo – sehän tekee vaan saman mitä painonnostokengätkin tekis. Nilkan ja lonkan koukistuksen (sekä ehkä ulkokierron) liikkuvuutta parantamalla tosta voi päästä eroon.

Mitä voi tehdä alaselän pyöristymiselle kyykyn ala-asennossa? Pääsen selkä suorana syvyyteen, jossa lantio on juuri polvien alapuolella, mutta siitä syvemmälle mentäessä lantio dippaa eteen. Onko tohon jotain vinkkivitosia, vai onko tuo vaan mulle se ns. luontainen kyykkysyvyys? Vai onko tää lonkankoukistajan liikkuvuusongelma?

Mitä voi tehdä alaselän pyöristymiselle kyykyn ala-asennossa? Pääsen selkä suorana syvyyteen, jossa lantio on juuri polvien alapuolella, mutta siitä syvemmälle mentäessä lantio dippaa eteen. Onko tohon jotain vinkkivitosia, vai onko tuo vaan mulle se ns. luontainen kyykkysyvyys? Vai onko tää lonkankoukistajan liikkuvuusongelma?

Jännitä keskivartaloa kunnolla, pidä selkä suorassa (ei notkolla), paina polvia kunnolla ulospäin ja jos nuo eivät toimi, ala venyttelemään (lonkan koukistusta ja ulkokiertoa) tai osta painonnostokengät.

Hmm, eikö yksinkertainen vinkki ole painaa tavallaan selkää sitä tankoa vasten, kun menee pohjaan tai lähtee nousemaan ylös? Eli ajatuksena painaa tavallaan lantiota alas ja selkää vasten tankoa.

Back
Ylös Bottom