Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itsellä kun olin 15v niin penasta kohosi 50kg max, mavesta 100kg ja kyykystä 60kg. Nyt kovan treenin myötä aikuisiällä tulokset puhuvat puolestaan. Penkki 90kg, mave 130kg ja kyykky 100kg. Ei kannata antaa kehnojenkaan tulosten masentaa alussa.
Itselläni nousi sellanen 35kg 17-vuotiaana, nyt 20-vuotiaana väh. 110kg. Olisi se sillon kuullostanut kivalta, mutta nyt pistää vaan vituttaan kun ei nosta 120kg jne. Sama tietysti muissa tuloksissa.
Itselläni nousi sellanen 35kg 17-vuotiaana, nyt 20-vuotiaana väh. 110kg. Olisi se sillon kuullostanut kivalta, mutta nyt pistää vaan vituttaan kun ei nosta 120kg jne. Sama tietysti muissa tuloksissa.
Itsellä kun olin 15v niin penasta kohosi 50kg max, mavesta 100kg ja kyykystä 60kg. Nyt kovan treenin myötä aikuisiällä tulokset puhuvat puolestaan. Penkki 90kg, mave 130kg ja kyykky 100kg. Ei kannata antaa kehnojenkaan tulosten masentaa alussa.
Aika jännä ero kyykyn ja maven välillä :D
harvemmin näkee tällästä
täytyy nyt tähän väliin kysyä että kuinka helvetin laiha oot ollu 17-vuotiaana jos 35 kg oot nostanu penkistä? Meinaan ite ku olin jotain 68/180 niin nousi jotain 50 kg penkistä ja muistaakseni meni jotain 25 kg 3x10. Ethän sää jaksanu tehä ees tangollakaan ku muutaman toiston
Kuules.. Epifyysilevyt sulkeutuu murrossiässä testosteronin erityksen takia.. Arvaa mikä nostaa testosteronin eritystä.. Punttis.. that's right.
mutta IMO jos jotenkin vaikuttaa nii ehkä saattaa vähän hidastaa kasvua.. Tosin itse ainakaa huomannu, että olisi vaikuttanut :D
mm.. Jos menisin vaa nukkumaan..
Pointtina oli se, että painojen nostelu MURROSIÄSSÄ, milloin sitä testosteronia muutenkin alkaa erittymään paljon, lisää testosteronin tuotantoa, mikä sitten taas nopeuttaa epifyysilevyjen sulkeutumista...Onneksi olkoon, hieno kehäpäätelmä. Punttisalilla käynti ei sitä testosteronin eritystä käynnistä, vaan se tapahtuu kun keho on siihen valmis. Voit laittaa kymmenvuotiaan tekemään painoharjoittelua ihan mielin määrin, eikä tuloksia juurikaan näy, kun testosteronia ei kehossa ole nimeksikään, eikä sitä sinne treenin vaikutuksesta tule. Kun sitten murrosiässä keho "oppii" valmistamaan testosteronia, alkaa ne epifyysit sulkeutua ja samalla lihasta kertymään (jos treenaa). Tässä vaiheessa kuitenkin se pituuskasvu loppuu muutenkin, ei vain sen puntin myötä. Voimaharjoittelulla ei muutenkaan valtaisia vaikutuksia ole testosteronitasoihin. On kuitenkin mahdollista, että voimaharjoittelu nopeuttaa marginaalisesti pituuskasvun loppumista. Ero tuskin kukaan huomaa.
Riippuu vähän miten mitataan. Jos puhutaan veren testosteronipitoisuudesta, niin se varmasti laskee voimaharjoittelun seurauksena, kun se menee käyttöön paljon tehokkaammin kuin sellaisella, joka ei treenaa. Voimaharjoittelun seurauksena keho kuitenkin (yleensä) muodostaa enemmän testosteronia, mitä sellaisella ihmisellä, joka ei harjoittele.
Ysikymppinen voisi kaivaa tutkimusmateriaalia, ja näyttää tämän saman asian vähän tieteellisemmin.