Kahvakuulaharjoittelu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
http://www.beastskills.com/Pistol.htm Tuossa on ohje tuon yhdenjalan kyykyn kanssa etenemiseen. :) Kyllä se siitä. Liikkuvuus kun on kohdillaan, niin tuokin alkaa menemään.

edit: mikäli Guerlainn tarkoitit, että miten löydät rinnalleveto liikkeestä esimerkkejä, niin hae vaikka youtubesta sanalla clean. Esimerkin näyttää Valery Fedorenko http://www.youtube.com/watch?v=4HZUqEJNw8w miksikäs ottaa oppia muilta kuin huipuilta, kerran se näin helppoa on. :) Myös kahvakuula.fi foorumi on täynnä keskustelua näistä aiheista.

Morjensta.

Täällähän keskustelu käy ja se on erinomaista. Ja köydet on varmasti kova juttu kanssa, itsellä on niillä treenaamisesta kokemusta aivan liian vähän. Tälle kesälle tullut tehtyä yksi treeni jossa oli mukana renkaitten kippaamista ja yksi lekatreeni, jossa mätettiin betonia rikki viiden kilon lekalla. Se oli kyllä hienoa.

Tuossa aiemmin puhuitte tavoitteellisesta treenaamisesta ja treenaavatko kahvakuulailijat tavoitteellisesti. Esim Marksilla homma on varmasti selvä, treeni on tavoitteellista jo lajinkin suhteen ja toistoja pyritään saamaan lisää tekniikkaa hiomalla ja yksinkertaisesti toistoja tekemällä. Omalla kohdallani treenaaminen on myös tavoitteellista, mutta toki tavoitteet ovat täysin toisen tyyppiset. En ole juurikaan kilpaillut kahvakuulalla ja tavoitteet liittyvät kuulan kanssa siihen missä muussakin liikunnassa. Liikuntaa pitää saada harrastaa lähes päivittäin jotain hikoiluttavaa ja perheellisenä ihmisenä aikaa ei aina ole ihan hirveästi tarjolla. Kuulaa voi veivata sisällä tai ulkona ja treenin voi tehdä tarvittaessa nopeasti. Ja jos treeniaikaa sattuu jonain päivänä olemaan vaikka 20 minuuttia niin kuula on treenaamiseen oiva apuväline. Laskeskelin, että ennen joulua tulee istuttua autossa 25000 km ja siinäpä sitä tavoitetta on kanssa. Pitää itsensä sellaisessa kunnossa, että jaksaa tehdä työt.

Ja kamppailijalle kuula voisi antaa vaikkapa loistavan tavan lämmittelyyn tai kovan treenin jälkeiseen palauttavaan treeniin. Esim pesis- ja lätkäjoukkueille olen ajanut kuulaa mukaan juuri tuohon lämmittelyyn. Kun on istuttu vaikkapa 8h bussissa ja parin tunnin päästä alkaa matsi, niin yleensä tapoihin on kuulunut futiksen pelailu ja hölkkäily. Minusta tuossa on selvästi kahvakuulan mentävä aukko.

Ja muistakaapa kaikki. Pakkotoiston kuulapäivä Kaivopuistossa maanantaina 23.8. klo 17-19. Tervetuloa mukaan.

Tuomo

Tuomon edellä mainitsemat kamppailijalle sopivat harjoitteet ovat hyvä lisä treeneihin. Näkisin kuitenkin kuulan tuovan kamppailijalle paljon muitakin mahdollisuuksia. Voimakestävyyden parantamiseen erityisesti näkisin kuulan olevan omimmillaan kamppailijalle. Itse koen kehittäneeni lukkopainissa tarvittavaa voimakestävyyttä, eli sitä, että jaksaa vääntää ja painia vielä kun kaverilla alkaa hapottamaan juurikin kuulailulla.

Oma systeemini oli seuraavanlainen: treeneissä painimme 2-3 minuutin eriä jopa kymmenen erää. Joten aloitin siten, että tein kuulalla 3 minuutin eriä niin monta kuin jaksoin heilautusta, tempausta, työntöä, rinnallevetoa ja long cycleä. Tavoitteena oli kokoajan kasvattaa erien määrää ja kun jaksoin yhdessä harjoituksessa tehdä 3 minuutin eriä 10 niin pidensin erän pituutta lopulta 5 minuuttiin. Kädenvaihto esim. tempauksessa puolessa välissä.

Itse ainakin sain nopeaa kehitystä tällä tavalla ja nykyään teen jopa 9x5 min esim tempaus/työntö/lc jaolla. Melko hyvin tämä myös siirtyi omasta mielestäni matolle ja seurassamme oli useita muitakin kuulafanaatikkoja, joten se on hyväksi havaittu systeemi. Monet vain tuntuivat tekevät ensin lämppäsarjat ja sitten 100 toistoa esim tempausta, välillä taukoja pidellen. Opetuksena tässä se, että kuulailussakin kannattaa suunnitella harjoitukset tavoitteena esim. aikasarjan pituuden kasvu, toistomäärien kasvu tms. Itsellä tämä johti jo Girevoy Sport tyyliseen harjoitteluun ja ahkerasti apinoin kisaajien treenejä. Nyt oman haasteensa treeneihini tuo bodailun ja kuulailun yhdistäminen, saa nähdä miten miehen käy. Omat tulokset eivät vielä mitään kummoisia ole, mutta kyllä 16 kilon kuulalla se 10 minuutin tempaus setti menee jo heittämällä. Aluksi teki muutamakin minuutti tiukkaa.

Lopuksi vielä todettakoon, että kahvakuulaa minulle suositteli yksi leirin vetäjä useampi vuosi sitten ja kuvaili omaa kuulailuaan sellaiseksi, että hän yksin painiskelee kuulan kanssa eikä ole millään muulla välineellä tähän pystynyt. Eli kuulan kanssa voi vaikkapa nuhjuta olohuoneen lattialla tai treenailla pystypainia (ei välttämättä tekniikoita sentään).

Kahvakuulien kanssa on tullut puolisen vuotta treenattua, joskin todella epäsäännöllisesti. Mitään tiettyä ohjelmaa en ole käyttänyt, kunhan vaan mielen mukaan liikkeitä tehnyt. Mutta nyt rukasin pystyyn ohjelman, jota ajattelin alkaa lähes orjallisesti seuraamaan.

1. Etuheilautus x20
2. Thruster x10
3. Tuulimylly x10/puoli
4. Tempaus x10
5. Kahden käden etuheilautus x10/käsi
6. Työntö x5/käsi
7. Vatsojen "loppupoltto"

Koko setti toistetaan kolmesti ja kierrosten välissä noin minuutin sykkeen tasailu. Ekalla kerralla koko hoito kesti noin 25 minuuttia.

Eli ohjelma koostuu aika perusliikkeistä, mutta tehokkaalta tuntuu! Syke kerkeää nousta korkealle ja hikeä pukkaa.

Meikäläisellä avautu erinomainen mahdollisuus treenata kahvakuulilla vaikka 4 x viikossa, mutta minulla ei ole käsitystä minkälaista ohjelmarunkoa/ liikevalikoimaa kannattaisi treenissä käyttää.
Joka paikassa tunnutaan kuvailevan eri liikkeitä ja niiden tekniikoita, mutta en ole törmännyt keskusteluun itse treenistä kokonaisuutena. Kaikki liikkeet tuntuvat koko vartaloa rasittavilta, mutta ne eroavat kuitenkin niin paljon perus voimatreenistä, etten osaa soveltaa kokemustani tähän kovinkaan hyvin.
Elikkä jos joku osaa kertoa jonkun toimivan treenirungon josta käy ilmi liikkeet ja sarjamäärät, niin se helpottaisi kovasti treeniin ryhtymistä. Punttia olen nostellut monta vuotta, joten perusasiat on suht hyvässä kuosissa.

Treenatahan voi monella tapaa. Oman kokemukseni ja näkemykseni perusteella ihan alkuun ei kannata miettiä montaako toistoa tai sarjaa tekee, kunhan opettelee perusliikkeet etuheilautus, tempaus, työntö ja long cycle. Netti on pullollaan ohjeita miten nämä liikkeet tehdään, parasta olisi kuitenkin, että joku kokenut kaveri katsoisi sekä opastaisi alkuun.

Jälleen ihan makuasiaa, tai itse olen ainakin parhaaksi kokenut kuntopiirimäiset setit sekä aikasarjat. Aikasarjaa voi tehdä kunnon mukaan esim. pyramidimuodossa tempausta 2-3-4-6-4-2 minuutteina ja käden vaihto puolivälissä. Osta Kilpeläisen Tuomon kirja, sieltä löytyy hyvin esimerkki treenejä ja rekkaa kahvakuulafoorumille, sieltä luet treeniblogeja ja otat mallia oman kunnon mukaan.

Kahvakuulien kanssa on tullut puolisen vuotta treenattua, joskin todella epäsäännöllisesti. Mitään tiettyä ohjelmaa en ole käyttänyt, kunhan vaan mielen mukaan liikkeitä tehnyt. Mutta nyt rukasin pystyyn ohjelman, jota ajattelin alkaa lähes orjallisesti seuraamaan.

1. Etuheilautus x20
2. Thruster x10
3. Tuulimylly x10/puoli
4. Tempaus x10
5. Kahden käden etuheilautus x10/käsi
6. Työntö x5/käsi
7. Vatsojen "loppupoltto"

Koko setti toistetaan kolmesti ja kierrosten välissä noin minuutin sykkeen tasailu. Ekalla kerralla koko hoito kesti noin 25 minuuttia.

Eli ohjelma koostuu aika perusliikkeistä, mutta tehokkaalta tuntuu! Syke kerkeää nousta korkealle ja hikeä pukkaa.

Saman tyyppistä omakin treeni varsinkin alkuun oli. Nuitahan voi hinkata vaikka minkälaisina variaatioina ja kannattaakin, jotta pysyy mielenkiinto yllä. Jos haluaa jotain uutta kokeilla niin suosittelen jokin treenikerta testaamaan tempausennätystä GS-tyyliin. Eli 10 minuuttia aikaa ja vain yksi kädenvaihto sallittuna. Tuo on niin loistavaa itsensä voittamista kuin voi olla. Oma enkka muistaakseni 124, ensin oikealla 61 ja vasurilla 63. Molemmin puolin alkoi hapot tappaa jo 25 toiston paikkeilla ja loput on sitten sellaista taistelua. Useimmiten se on pää joka antaa periksi, ei kroppa niinkään. Tässä kuitenkin yksi mahtava tapa hakea niitä omia rajoja ja löytää aina itsestään lisää.

Treenatahan voi monella tapaa. Oman kokemukseni ja näkemykseni perusteella ihan alkuun ei kannata miettiä montaako toistoa tai sarjaa tekee, kunhan opettelee perusliikkeet etuheilautus, tempaus, työntö ja long cycle. Netti on pullollaan ohjeita miten nämä liikkeet tehdään, parasta olisi kuitenkin, että joku kokenut kaveri katsoisi sekä opastaisi alkuun.

Jälleen ihan makuasiaa, tai itse olen ainakin parhaaksi kokenut kuntopiirimäiset setit sekä aikasarjat. Aikasarjaa voi tehdä kunnon mukaan esim. pyramidimuodossa tempausta 2-3-4-6-4-2 minuutteina ja käden vaihto puolivälissä. Osta Kilpeläisen Tuomon kirja, sieltä löytyy hyvin esimerkki treenejä ja rekkaa kahvakuulafoorumille, sieltä luet treeniblogeja ja otat mallia oman kunnon mukaan.

Kiitos vastauksesta. Toki aion hinkata tekniikat kuntoon ihan ajan kanssa, sillä sitä minulla on, mutta voisitko kertoa aivan perusesimerkin treenijaosta? Eli jos nyt alkuun lähden treenaamaan vaikka 3 x viikossa, niin miten ja millaisia liikkeitä minun kannattaisi treeneissäni kierrättää? Ajatellaan vaikka, että treenaan alussa kevyellä kuormalla tekniikkaa, niin millaisia liikkeitä minun kannattaisi treeniin sisällyttää?

Kaikki liikkeet aktivoivat varmasti koko kehoa, mutta toki liikkeiden painotukset eroavat, joten olisiko mitään vinkkiä antaa esim. sopivista liikepareista?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Parasta olisi mielestäni, että itse tekisit oman harjoitusohjelmasi. Muutenkin kuulailu on enemmän fiilispohjaista treeniä verrattuna mm. punttiin. Kuitenkin, jos haluat valmiin sapluunan miten edetä niin ehdotan seuraavaa:

Treeni 3xviikko, eka treeni työntö (jerk), toinen treeni tempaus (snatch) ja kolmas rive+työntö (long cycle). Lämmittelyksi etuheilautuksia ja käden vaihto 5 toiston välein, kuljeta kuulaa kropan ympäri kättä vaihdellen. Tarkoituksena tottua painoon ja saada paikat lämpeemään. Itse treenit voit toteuttaa vaikka seuraavalla kaavalla: yksi lyhyt sarja pääliikettä, sitten ns. pääsarja ja muutama rutistus loppuun eli esim 1min, 5min, 3min ja 2min. Tämän jälkeen kannattaa makustella miten jaksaa, halutessasi voit sitten tehdä apuliikkeitä tähän loppuun esim. heilureita, thrusteria, riveä jne.

Itse olen huomannut, että näitä liikkeitä ei kannata samaan treeniin sekoittaa jos tekee vähänkään pidempää sarjaa. Se on suoraan toisesta pois mitä ensimäisessä tekee. Yleisenä ohjeena kuitenkin se, että mielestäni kannattaa ensin työntää ja sitten tempoa. Käytännössä alussa on todennäköistä, että et pysty kummoista aikasarjaa tekemään puutteellisella tekniikalla ja muutenkin harrastuksen alussa pitää tottua siihen miten kuula liikku sekä omaksua monia olennaisia asioita. Itse koen edelleen haastavaksi sen, että keskellä liikettä/sarjaa pitäisi myös pystyä lepäämään.

Parasta olisi mielestäni, että itse tekisit oman harjoitusohjelmasi. Muutenkin kuulailu on enemmän fiilispohjaista treeniä verrattuna mm. punttiin. Kuitenkin, jos haluat valmiin sapluunan miten edetä niin ehdotan seuraavaa:

Treeni 3xviikko, eka treeni työntö (jerk), toinen treeni tempaus (snatch) ja kolmas rive+työntö (long cycle). Lämmittelyksi etuheilautuksia ja käden vaihto 5 toiston välein, kuljeta kuulaa kropan ympäri kättä vaihdellen. Tarkoituksena tottua painoon ja saada paikat lämpeemään. Itse treenit voit toteuttaa vaikka seuraavalla kaavalla: yksi lyhyt sarja pääliikettä, sitten ns. pääsarja ja muutama rutistus loppuun eli esim 1min, 5min, 3min ja 2min. Tämän jälkeen kannattaa makustella miten jaksaa, halutessasi voit sitten tehdä apuliikkeitä tähän loppuun esim. heilureita, thrusteria, riveä jne.

Itse olen huomannut, että näitä liikkeitä ei kannata samaan treeniin sekoittaa jos tekee vähänkään pidempää sarjaa. Se on suoraan toisesta pois mitä ensimäisessä tekee. Yleisenä ohjeena kuitenkin se, että mielestäni kannattaa ensin työntää ja sitten tempoa. Käytännössä alussa on todennäköistä, että et pysty kummoista aikasarjaa tekemään puutteellisella tekniikalla ja muutenkin harrastuksen alussa pitää tottua siihen miten kuula liikku sekä omaksua monia olennaisia asioita. Itse koen edelleen haastavaksi sen, että keskellä liikettä/sarjaa pitäisi myös pystyä lepäämään.

Kiitos, juuri näihin asioihin kaipasin selvennystä! Kävin juuri ostamassa 16kg kuulan, joten taidan tästä lähteä pihalle heiluttelemaan.

Morjensta

Ei harmillisesti saatu väkeä liikeelle ja illan kahvakuula meeting täytyy näin peruuttaa. Ehkä joskus uudestaan.

Viikonlopun koulutukset veti väkeä mukavasti ja tässä yksi kappale kaipailtuja videoita. Tuulimylly. Testailemisiin.

Tuomo

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kiitos videosta, kuulailupäivä meni mönkään Kreikassa lomailessa... No kuulakouraan ja eikähän se hiki Suomessakin saada. Kiitos!

Morjesta

Syksy on tullut. Töitä on niin mahtavasti, että välissä tuntee jopa olevansa kiireinen. Tuossa kuitenkin kesäistä treenaamista, mutta sujuuhan tuo viileämmässäkin.

Ollaan muuten mukana Fitness Expossa. Tulkaa morjenstamaan Trainer4Youn osastolle ja katsomaan kun kokeillaan Mikko Paunosen kanssa kuinka korkealle vanhojen ja harmaantuneiden setien sykkeet liikkuessa nousee. Esitykset molempina päivinä klo 11 ja 16.30.

Tuomo

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Moikka! Soveltuuko kahvakuulat huonoille polville? olisiko jotain tiettyjä liikkeitä mitä tulisi välttää?
Esim. Maastaveto ja juoksu tekee kipeää. BJJ, uinti ja pyöräily taasen ei tunnu missään.
Kuulia en vielä omista, mutta salilta ja kavereilta löytyy.

mielipiteitä

Moro! tartteis vähän mielipiteitä mun tekemästä treeni ohjelmasta. Olen melkein 2 vuotta heilutellut kahvakuulaa ja opiskellut liikket itse videoilta ja kirjoista.
2 kierrosta/harjoitus
1.Heilutus kahdella kädellä 15 toistoa/32kg
2.Rinnalleveto+pystypunnerrus 10 toistoa/2x20kg
3.Compact hiihto 10 toistoa/käsi/20kg
4.Tempaus 2 kädellä 15 toistoa/20kg
5.Tempaus 1 kädellä 10 toistoa/käsi/20kg
6.Kuulan kierto vartalonympäri 10 kierrosta/suunta/20kg
7.Kuulankierto kahdeksikkoa jalkojen ympäri 5 kierrosta/suunta/20kg
8.Pyöritys pään ympäri 10 kierrosta/suunta/14kg
9.Vasarakääntö kahvasta yhdellä kädellä 10 toistoa/käsi/14kg
10.Ojentajat 15 toistoa/20kg
11.Perämoottori 15 toistoa/käsi/20kg
12.Girya rutistus 15 toistoa/20kg
13.Hyvää huomentaliike kuula niskassa 15 toistoa/14kg
14.Kyykky kuula takana 15 toistoa/20kg
15.Tempauskyykky 10 toistoa/käsi/14kg
16.Jännehyppy kuulasylissä 15 toistoa/32kg
17.Maastaveto 15 toistoa/32kg
18.Etunoja punnerrus 15 toistoa
Aika nopealla tempolla yritän käydä läpi.
Et oisko tossa jotakin parantamisen varaa. Kyseisen ohjelman teen 4-5krt viikossa.

Chaugnar jospa aloittaisit siitä, että mitä treeneilläsi tavoittelet niin olisi hieman helpompaa antaa mielipidettä ohjelmastasi. Muutenkin voi olla aika nihkeässä saada vastausta näinkin spesifiin treeniin jossa on liikkeitä joiden nimiä minäkään en tiedä :)

Varmaan asiantuntevia vastauksia saisit sinäkin kahvakuulafoorumilta, jota olen tässä ketjussa runsaasti mainostanut. Kuitenkin kannattaa nyt ainakin nuista tavoitteista kertoa ennen kuin ohjelmaa haluaa arvosteltavan. Lisäksi omasta mielestäni ei ole mielekästä tehdä samaa ohjelmaa monta kertaa viikkoon pidemmän aikaa, oli kyseessä laji kuin laji niin oleellista on suunnitella treenit nousujohteisiksi. Ainakin, jos haluaa kehittyä.

elikkäs haen treeniltä voimaa. ja onhan tuo ohjelma vähän outo, osa nuista nimityksistä on tullut ihan netin keskustelupalstoilta.
mutta ite pidän semmosesta treenistä mikä käy läpi koko kropan kerralla.
aika pitkään menin sillä menetelmällä et kuutta eri liikettä 3 sarjaa/liike.

elikkäs haen treeniltä voimaa. ja onhan tuo ohjelma vähän outo, osa nuista nimityksistä on tullut ihan netin keskustelupalstoilta.
mutta ite pidän semmosesta treenistä mikä käy läpi koko kropan kerralla.
aika pitkään menin sillä menetelmällä et kuutta eri liikettä 3 sarjaa/liike.

Noniin tämäpä selvä. Oma näkemykseni tähän asiaan on, että jos tavoitteena on puhtaasti saada lisää voimaa niin oikea paikka on punttisali. Kahvakuulilla ei omasta mielestäni ole mielekästä tehdä voimatreeniä, kahvakuulan edut tulevat paljon pidemmissä sarjoissa ja parhaimmillaan kyseinen väline onkin voimakestävyyden hankinnassa.

Nuo 10-15 toiston sarjat ovat auttamatta ristiriidassa tavoitteesi kanssa. Jos kuitenkin tarkoitit voimakestävyyden kehittämistä niin tuo ohjelma on ihan hyvä siihen tarkoitukseen. Itse tosin panostaisin enemmän perusliikkeisiin eli tempaukseen ja työntöön.

Tarkennetaan nyt vielä nuita tavoitteita. Haluatko nostaa mahdollisimman isoja rautoja, vääntää sorkkaraudan solmuun vai haluatko esim. jaksaa painia pitkään tehokkaasti?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom