Tervehdys tännekin puolelle. Kirjoittelin pitkän
aloittelijahöpinäni tuonne aloittelijoiden puolelle, mutta siellä kauniisti vihjattiin höpöttelemään kuula-aiheiseesta täällä. Kun aloitan jotain uutta, niin koitan tehdä valmistelut huolella, ehkä vähän liiankin. Olen siis katsellut videoita, lueskellut keskusteluja (esim. tämän koko ketjun läpi) ja kohta luettuna Pavel Tsatsoulinen Simple & Sinister, jonka ostin e-bookkina. Olenkin päätymässä harjoittamaan tätä kahden pääliikkeen ohjelmaa ja tänään vetäisin ekan kerran läpi. Millaisia ajatuksia kokeneemmille herää jos harjoittaisikin näin yksinkertaista ohjelmaa? Molemmat vaikuttavat sangen kokonaisvaltaisilta liikkeiltä ja ennen painoja nostamattomalle aivan riittävän haastavalta, etenkin tekniikan osalta. Ylösnousu tuntuu tosi vaikealta ja siinä palaa aikaa kun koitan tehdä sen oikein. Olen muutenkin hieronut näitä liikkeitä kuivaharjoitteluna ilman painoa alkuun ja vielä toistaiseksi itse harjoittelunkin tein 12 kilon kuulalla. Etenkin kahden käden heilautuksessa tuntuu siltä, että tekniikka on jo riittävällä tasolla ja tuo kuula kyllä tuntuu siihen liian kevyeltä, eli käyttänen siinä kuusitoista kiloista jatkossa, mikä siis löytyy myös.
Olen pannut merkille, että jalat hapottaa mulla aika rajusti tuon heilautuksen jäljiltä ja tuntuu että muuten jaksaisin pidempäänkin. Se ymmärtääkseni johtunee kyykystä, kun mun on ollut jostain syystä paljon helpompi omaksua esim. tuon Tsatsoulinen käyttämä iso tai syvä heilautus, kuin se pienempi ”nykiminen”, mitä on näkynyt esim. monessa kotimaisessa nettivideossa. Vaikka sen pitäisi ehkä olla toisin päin niin mä en oikeen saa hallittua kroppaani yhtä hyvin niin tehden, etenkin ryhti/selkä pettää ja alaselkä tykkää kyttyrää. Mutta olisi kyllä kiva, jos jalat ei olis niin tulessa
Ehkä sekin muuttuu harjoittelun myötä..
Jäin pohtimaan myös ohjelman soveltuvuutta esim. 3 tai 4 kerran viikottaiselle harjoitusmäärälle; kirjan alussa kerrotaan ohjelman soveltuvan 3-6 suoritukselle viikossa, mutta kun kirjaa lukee pidemmälle tulee kyllä semmonen fiilis, että jos mitään tuloksia haluaa saada niin siihen kuuteen pitäisi pyrkiä? Mikään älyttömän raskas tai pitkähän tuo ei ole, mutta silti novisiina lähtisin mielelläni liikenteeseen pyrkien esim. neljään harjoitteluun viikossa. Haluaisin pitää kiinni myös yhdestä kunnon venyttelysessiosta, mutu sanoo että kannattaisiko se tehdä omana päivänä...