Kahvakuulaharjoittelu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kokeilin metcon-harjoittelua kahdella 16 kilon kuulalla, eli viis liikettä vuoronperään, 10 toistoa jokaista, sitten 2 min leop, ja uusiks.

Etuheilautus
Rinnalleveto
Pystypunnerrus (ei vauhti)
Etukyykky
Etunojapunnerrus (kuullat maassa, kädet kahvoilla)

Kolme kierrosta meni, mutta varsinki etukyykky on ihan tuskaa, kun ne kuulat tuuppaavat väkisin "valumaan" olkapäiltä.

Tähän olis tarkitus pyrkiä:

Sitten perään 5 x 30 kk-etuheilautuksia 24 kg:n kuulalla, 30 s taukoa sarjojen välissä

Ja vähän high pullia 16 kg:n kuulalla

Puuh.

Mä tehnyt paljon noita 5 sarjan putkia, toimii. 3 kertaa liikkeet läpi riittää mulle hienosti. Erona tohon videoon niin eri painoisia kuulia käyttänyt niin saanut hyvän rasituksen vaikka pystypunnerrukseen ja rinnallevetoon.
Muistan kun joskus kahvakuulan aloitin niin luulin olleeni hyvässä kunnossa puntin takia. No yhden 5 liikkeen sarjan jälkeen tajusin että tätä pitää treenata enemmän..:)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No kyllä ne räkissä on, mutta en kai nojaa tarpeeksi taaksepäin, kun joudun käsillä kannattelemaan. Seuraava projekti on sitten rack holdin harjoittelua. :)

Kuulia ei etukyykyssä pysty pitämään räkissä (eli kyynärpäät suoliluilla) kaatumatta eteen vaan niitä joutuu kannattelemaan ellei laske ihan olkapäiden päälle.

Pitää taas kehua kahvakuulien kätevyyttä. Ois varmaa tänää jääny treenit välii, ku olin yli sadan kilsan päässä kotoa. Onneksi oli yksi kuulistani johkaantunut anoppilaan aikaisemmin, niin sain tehtyä treenit pihalla hyvässä kelissä maalaismaiseman rauhassa.

Tervehdys tännekin puolelle. Kirjoittelin pitkän aloittelijahöpinäni tuonne aloittelijoiden puolelle, mutta siellä kauniisti vihjattiin höpöttelemään kuula-aiheiseesta täällä. Kun aloitan jotain uutta, niin koitan tehdä valmistelut huolella, ehkä vähän liiankin. Olen siis katsellut videoita, lueskellut keskusteluja (esim. tämän koko ketjun läpi) ja kohta luettuna Pavel Tsatsoulinen Simple & Sinister, jonka ostin e-bookkina. Olenkin päätymässä harjoittamaan tätä kahden pääliikkeen ohjelmaa ja tänään vetäisin ekan kerran läpi. Millaisia ajatuksia kokeneemmille herää jos harjoittaisikin näin yksinkertaista ohjelmaa? Molemmat vaikuttavat sangen kokonaisvaltaisilta liikkeiltä ja ennen painoja nostamattomalle aivan riittävän haastavalta, etenkin tekniikan osalta. Ylösnousu tuntuu tosi vaikealta ja siinä palaa aikaa kun koitan tehdä sen oikein. Olen muutenkin hieronut näitä liikkeitä kuivaharjoitteluna ilman painoa alkuun ja vielä toistaiseksi itse harjoittelunkin tein 12 kilon kuulalla. Etenkin kahden käden heilautuksessa tuntuu siltä, että tekniikka on jo riittävällä tasolla ja tuo kuula kyllä tuntuu siihen liian kevyeltä, eli käyttänen siinä kuusitoista kiloista jatkossa, mikä siis löytyy myös.

Olen pannut merkille, että jalat hapottaa mulla aika rajusti tuon heilautuksen jäljiltä ja tuntuu että muuten jaksaisin pidempäänkin. Se ymmärtääkseni johtunee kyykystä, kun mun on ollut jostain syystä paljon helpompi omaksua esim. tuon Tsatsoulinen käyttämä iso tai syvä heilautus, kuin se pienempi ”nykiminen”, mitä on näkynyt esim. monessa kotimaisessa nettivideossa. Vaikka sen pitäisi ehkä olla toisin päin niin mä en oikeen saa hallittua kroppaani yhtä hyvin niin tehden, etenkin ryhti/selkä pettää ja alaselkä tykkää kyttyrää. Mutta olisi kyllä kiva, jos jalat ei olis niin tulessa :) Ehkä sekin muuttuu harjoittelun myötä..

Jäin pohtimaan myös ohjelman soveltuvuutta esim. 3 tai 4 kerran viikottaiselle harjoitusmäärälle; kirjan alussa kerrotaan ohjelman soveltuvan 3-6 suoritukselle viikossa, mutta kun kirjaa lukee pidemmälle tulee kyllä semmonen fiilis, että jos mitään tuloksia haluaa saada niin siihen kuuteen pitäisi pyrkiä? Mikään älyttömän raskas tai pitkähän tuo ei ole, mutta silti novisiina lähtisin mielelläni liikenteeseen pyrkien esim. neljään harjoitteluun viikossa. Haluaisin pitää kiinni myös yhdestä kunnon venyttelysessiosta, mutu sanoo että kannattaisiko se tehdä omana päivänä...

Pavelin metodi eroo jonkin verran suomalaisten suosimasta girevoy sport-tyyppisestä harjoittelusta, jossa päälikkeet ovat tempaus sekä rinnalleveto + työntö. Molemmissa on omat hyvät/huonot puolensa, jos nyt ajattelen itseäni niin Pavelin opit kolahtavat paremmin.

Siitä jalkojen hapetuksesta sen verran, että kyllä ne jalat tekevät työtä siinä etuheilautuksessa, oli tyyli mikä tahansa, ja varsinkin aloitus/oppimisvaiheessa jalat rasittuvat. Kyykkääminen sinänsä ei kuulu etuheilautukseen (tai no pieni kyykky siinä vääjäämättä tulee, jollei ihan pökkelönä tee).

Hardstyle swing

ja sitten se "rennompi" tyyli, mikäli haluaa tehdä paljon toistoja, kohta 0:19 eteenpäin

Girevoy swing

Harjoituskerrat 4 kertaa viikossa + venyttelypäivä on varmasti ihan riittävästi (ainakin aluks :D ). Tavoitteita voi aina muutta myöhemmin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Bakunin, toi S&S on hyvä ohjelma ja Mathias tossa yllä jo kertoikin hyviä vinkkejä. Ittekin tässä mennää Pavelin viitoittamaa tietä. Tsemppiä treeneihin.

Täältä kans ääni S&S -treenille, joka toimii tosi hyvin. Yhden käden "raskaammat" heilautukset 10-sarjoina on kyllä melko hapokkaita gripille vikoissa sarjoissa kun ensimmäisiä kertoja kokeili 24kg:lla. Mulla TGU on selkeästi edellä heilautuksia (TGU 32kg, 1-k heilautukset 24kg tiukkoja). Mites muilla?

Painavin kuula on 30 kg, sillä TGU onnistuu ongelmitta, tosin samalla möntillä onnistuu hyvin myös yhden käden heilautukset. Pitäis varmaan jotain sarjaa nillä yrittää tehdä, kokeiluasteelle on jäänyt.

Hauskana seikkana muuten, "hardstyle"-harrastajat ovat yleensä aikas tiukassa kunnossa, mutta girevoy-tyypit ovat yleensä rasvaisempia (varsinkin naiset). En nyt tarkoita KAIKKIA, mutta tämä on pistänyt silmään.

Ja nyt paskakuuroa odotelemaan... :D

Oma treeni on nyt jonkun aikaa ollu vain heilautukset, tgu ja farmarikävelyitä. Eli modattua S&S. Ei paljoa muuta oo tarvinnu, ja tuskin tarviikaan vasta kun mennään reilusti yli 30kg kuulissa ja puhtaassa tekniikassa. Tuskinpa sittenkään...

Tällä hetkellä teen 24 kilosella sitä vanhaa S&S versiota, eli New Program Minimumia. Ensin tuntui että heiluri oli turkkilaista edellä, mutta nyt se on tasoittumaan päin. Aluksi tein kahden käden heilureita, mutta nykyisin vain yhden käden. Kesällä vois ottaa pikkuhiljaa sitä 30 kilostakin jo varovasti mukaan. Jossain välissä aattelin myös tehdä PTTP-syklin ihan vaihtelun vuoksi ja samalla näkee, missä mennään voimatasoissa.

Tosta tiukasta kunnosta sen verran, että itte oon vielä aika läskissä kunnossa, mutta yli 20 kiloo on lähteny parissa vuodessa melkein itsekseen, eikä oo tarvinnu paljoo syömisistä tinkiä. Vähän siistiny ruokavaliota ja vähentäny alkoholin käyttöä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tällä hetkellä teen 24 kilosella sitä vanhaa S&S versiota, eli New Program Minimumia. Ensin tuntui että heiluri oli turkkilaista edellä, mutta nyt se on tasoittumaan päin. Aluksi tein kahden käden heilureita, mutta nykyisin vain yhden käden. Kesällä vois ottaa pikkuhiljaa sitä 30 kilostakin jo varovasti mukaan. Jossain välissä aattelin myös tehdä PTTP-syklin ihan vaihtelun vuoksi ja samalla näkee, missä mennään voimatasoissa.

Tosta tiukasta kunnosta sen verran, että itte oon vielä aika läskissä kunnossa, mutta yli 20 kiloo on lähteny parissa vuodessa melkein itsekseen, eikä oo tarvinnu paljoo syömisistä tinkiä. Vähän siistiny ruokavaliota ja vähentäny alkoholin käyttöä.

Osaatko verrata S&S ohjelmaa Pavelin vanhaan program minimumiin, eli Enter the Kettlebell kirjassa esitettyyn? Mulla on toi vanha kirja, ja oon miettiny että pitäiskö tutustua tohon uuteen vai mennä vaan vanhalla hyväksi todetulla...

Tossa olis hiukka haastetta: The 10,000 Swing Kettlebell Workout.... T-Nation com

Here's what you need to know...

• This program will test your grit while at the same time making you an all-around better athlete and high-performance machine.

• Every person who has completed this 20 workout plan has increased lean muscle mass while dropping body fat.

Tässä vähän lisäää...

Battle-Tested Results
I don't write training programs by reading textbooks and studies. I create them in the field, deep in the trenches with real athletes and people whose lives literally depend on their physical abilities.

To create and refine this program, myself and 18 other coaches and athletes met several days every week to put it to the test. Here's what we experienced:

• Everyone got leaner, dropping a waist size or two, in 20 workouts.

• Every coach or athlete made visual muscular improvements in their physiques, adding lean body mass.

• Every trainee increased his grip strength and greatly increased work capacity and athletic conditioning. They could all train longer and harder when they went back to their normal training programs.

• After the program, every trainee saw a noted improvement in his core lifts. PR's fell like dominos. Full-body strength and power shot through the roof.

• Abs were more visible. Glute strength was tremendously better. The abs and glutes "discovered" how to work again, leading to athletic improvements in sport and in the weight room.

Osaatko verrata S&S ohjelmaa Pavelin vanhaan program minimumiin, eli Enter the Kettlebell kirjassa esitettyyn? Mulla on toi vanha kirja, ja oon miettiny että pitäiskö tutustua tohon uuteen vai mennä vaan vanhalla hyväksi todetulla...

Suosittelen kokeilemaan S&S koska 1-k heilurit ovat mun mielestä parempia (ainakin omaan tarkoitukseen). Etenkin gripille, ja sitä kautta muullekin yläkropalle, tuleva rasitus on suurempi. Lisäksi lämmittelyt on mun mielestä vanhaa settiä edellä.

Hei comfox.

Itsellä kans toi ETK kirja, jonka mukaan teen sitä New Program Minimumia. Tiedän S&S protokollan pääperiaatteiltaan ja olen sitä kokeillut. Itse asiassa kokeilin myös ennen S&S kirjan ilmestymistä sitä Program Minimumista väännettyä viidesti viikossa versiota. Siinä tehtiin turkkilainen ja heiluri samana päivänä, mutta turkkilainen ennen heilureita.

Itselle se Enter The Kettlebell kirjan versio toimii parhaiten sellaisenaan. Mulla vuorotyö ja ikääkin jo alkaa olemaan, niin ei enää hanki palautua. S&S tyyppisessä ratkaisussa mun mielestä seinä tulee nopeemmin vastaan, kun molemmat liikkeet samana päivänä. Sen lisäksi mun mielestä toi minimalistinen treeniajattelu on kärsinyt, kun treenien pituus on venynyt ja lämmittelystä on jo tehty tavallaan osa treeniä (esim. paljon maljakyykkyjä). Tämä on varmaan osaltaan Dan Johnin tuputtamaa. En halua dissata herraa, hänellä on kuitenkin ihan hyviä juttuja.

Mutta lyhyestä virsi kaunis. Mun mielestä voit huoletta jatkaa sillä PM:lla, jos se kerran toimii. Ei kannata korjata mitään sellaista mikä ei ole rikki. Tietysti voit kokeilla sitä S&S:iä ja todeta itse kumpi sulla toimii paremmin. En ole jaksanut vielä vaivautua asiaan sen tarkemmin kun Program Minimum rulettaa itsellä.

Tässä paljon asiaa kahvakuulaharjoittelusta, nimenomaan sitä voimapuolta.

https://www.strongfirst.com/

Ja kokeilin eilen sitä S&S Simple Goal vähän alustavasti, eli 100 toista yhdenkäden heilautuksia 32 kg:n kuulalla 10 minuutissa sekä 5 + 5 TGU 32 kg:n kuulalla 10 minuutissa.

Itse tein 5 x 20 kk-etuheilautusta 30 kg:n kuulalla sekä 5 x 10 per puoli yk-etuheilautusta 24 kg:n kuulalla.
Turkkilaiset sitten 30 kg:n kuulalla 5 + 5 toistoa vuorotellen käsiä, aikaa meni hosumatta n. 9 minuuttia.

Eli kyllä se Simple Goal nyt lähiaikoina menee (tosin 30 kg eikä 32 kg :) ), sitten vaan Enter the Kettlebelliä, kun sen juuri adlibriksestä tilasin.

Mathias, mielenkiinnosta kyselen; kauanko sulla meni koko reeniin heilurit mukaan lukien?

Niin ja unohtu mainita, että välillä lisäilen yhden päivän jompaa kumpaa Program minimumiin (mikä oli kirjassakin ok Pavelin mielestä). Eli toisena viikkona saattaa tulla kolme treenii turkkilaista ja kaks heilurii ja sit seur. viikolla toisin päin.

Mathias, mielenkiinnosta kyselen; kauanko sulla meni koko reeniin heilurit mukaan lukien?
.

En katsonut kelloa muutakun turkkilaisen yhteydessä, mutta lämmittelyt ja loppuvenytykset mukaanlukien n. tunti. Heilautusten ja turkkilaisten jälkeen tein vielä renegade rowseja neljä sarjaa. Uskon että se Simple Goal menee vielä toukokuun loppuun mennessä 30 kg:n kuulalla.

- - - Updated - - -

Sen lisäksi mun mielestä toi minimalistinen treeniajattelu on kärsinyt, kun treenien pituus on venynyt ja lämmittelystä on jo tehty tavallaan osa treeniä (esim. paljon maljakyykkyjä). Tämä on varmaan osaltaan Dan Johnin tuputtamaa. En halua dissata herraa, hänellä on kuitenkin ihan hyviä juttuja..

The warm-up IS the workout! :)

Tuli mieleen voiko kahvakuulalla tehdä mitään maastavetoa vastaavaa tai samoihin lihaksiin kohdistuvaa liikettä? :) (Modailen uutta ohjelmaa sopimaan kahden eri salin varusteisiin...)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom