Kahvakuulaharjoittelu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kumpikohan kuula mun kannattaisi hankkia 12 vai 16 kilon? Ja treeni olisi tyyliin aluksi 10x10 etuheilautusta ja 45 sec taukoa. Siitä taukoa alas pikkuhiljaa jonnekin 20sec paikkeilla jonka jälkeen 20x10. Eli tuon kuulan olisi tarkoitus korvata mun välipäivän aerobista treenia. Itse treenaan salilla voimaa kolme kertaa viikossa. Kolme kertaa kyykkyä ja muuten on sitten dippiä, maastavetoa, niskantakaa punnerrusta, leuanvetoa ym perinteisiä liikkeitä.

Kumpikohan kuula mun kannattaisi hankkia 12 vai 16 kilon? Ja treeni olisi tyyliin aluksi 10x10 etuheilautusta ja 45 sec taukoa. Siitä taukoa alas pikkuhiljaa jonnekin 20sec paikkeilla jonka jälkeen 20x10. Eli tuon kuulan olisi tarkoitus korvata mun välipäivän aerobista treenia. Itse treenaan salilla voimaa kolme kertaa viikossa. Kolme kertaa kyykkyä ja muuten on sitten dippiä, maastavetoa, niskantakaa punnerrusta, leuanvetoa ym perinteisiä liikkeitä.

Ei tolla 12 kilosella tee mitään, osta 16 tai isompi, nopeesti siinä heilauttelussa kuitenkin kehittyy, eikä se haittaa jos alkuun pitää tehdä vähän lyhyempää sarjaa tai pitää pidempiä taukoja.

Tuossa puolivuotta sitten kun aloitin koko kahvakuula homman niin itse aloitin ihan pienellä(10kg) että sai vähän tuntumaa. Nyt puolivuotta taaksepäin käytän tuota 16kg:a ja varmaan vois nostaa reippaasti ylöspäinkin jos haluaa. Riippuu ainakin itselläni paljon siitä mitä liikkeitä tekee, sen mukaan myös painokin jos aikaa vastaan taistelee. Lisänä itsellänikin tuossa kuntosali jossa käyn sen 3-4kertaa viikossa. Hyvä lisä tuo kahvakuula tuohon kuntosali hommaan.

Itse ostin ensimmäiseksi kuulakseni 16 kilosen joka tuntui kädessä melko raskaalta ja epäilin että noinkohan sillä jaksaa heilua.
Hyvin pian kuitenkin tuo jo jäi turhaksi kun liikeradat oppi ja tuli ostettua 20 kiloinen kuula. Tuon olisi voinut jättää kokonaan
välistä ja ostaa suoraan 24 kiloisen. Nyt tuntuu tuo 24 kiloinenkin kuula varsinkin etuheilautuksissa liian pieneltä. Mutta kuten edellinen kirjoittaja sanoi, riippuu paljon liikkeistä mitä tekee... kehitys kuitenkin on nopeaa kun liikkeet oppii. Itse otan yleensä treeniin 15-20 eri liikettä... minuutti töitä ja minuutti taukoa.

Mun eka kuula oli 24 kg ja aika pian etuheilautukseen olisi kaivannut isompaa. Mm. tuhannen ja 1200:kin toiston treenejä tahkosin tossa syksyllä kun oli kuulainnostus päällä, nyt kun salia teen enemmän on kuula jäänyt vähemmälle.

Jos salilta löytyy kuulia, niin kannattaa opetella siellä kevyemmillä kuulilla alkuun tekniikat. Ostaa kotiin sitten 32kg kuulan. Ei noilla kevyemmillä mitään tee jos on vähänkin voimaa.

Perhana kun löytyiskin salilta kahvakuulia, mutta ei löydy. Laitan tuon 16kg kuulan tilaukseen. Sillä voi opetella tekniikan ja hankkia myöemmin sitten vaikka 24 ja 32 kg kuulat kaveriksi jos enemmän intoutuu noiden kanssa tekemään.

Meillä on työpaikan pikkusalilla niinkin loistava valikoima kuin yhdet kappaleet muistaakseni 6-12 kg painoisia, tyyliin 6 8 ja 12 kg. Tai 8 ja 10 nuo kevyemmät. Jotain pikkuliikkeitähän noilla saisi tehtyä tai käsipainon korvikkeena. Mutta ei ole kahta samankokoista edes.

Tänään heiluttelin kotona 24 kg:lla 250 toistoa 25 ja 50 sarjoja. Helposti meni, vain kämmenissä tuntui hiertävänä hiukan karheat hanskat. Noita kyllä pakko käyttää, kahvan pinta niin liukas ettei tule gripistä mitään hikisillä käsillä.

Etuheilautukseen 12kg kuula on ok, jos on alle 60kg nainen. Muuten jäävät auttamatta nopeasti pieniksi. Kuitenkin esimerkiksi yhden käden pystypunnerruksissa sille voi löytyä hetken aikaa käyttöä. 16kg on minimi, mitä kenellekään miespuoliselle henkilölle voi suositella. Kun tekniikan oppii ja voimataso nousee, niin sitten suurempaa. Ei ole sattumaa, että 24kg, eli 1 1/2 "poodinen" kuula on kuulemma Venäjän asevoimissa miesten standard.i

Kysytääntäs täältäkin ideoita. Eli välipäivinä on tullut tehtyä tuollaista sykettä nostavaa kk jumppaa lyhyillä palautuksilla. Yleensä 20-30 min kuulaa, 10 min intervalleja pyörällä ja loppuun venyttely. Olen tehnyt lähinnä etuheilautuksia, tempauksia ja rive+kyykky+punnerrus yhdistelmää. Turkkilaista ylösnousua ja tuulimyllyä ois kiva tehdä, mutta pentuna hajonnut vasen olkapää ei kestä niitä edes pikkupainolla. Eli oiskos jotain hyviä liikkeitä lisäksi noihin?

Näin sivuhuomautuksena olen kyllä erittäin tykästynyt tuohon kahvakuulailuun. Kaikki jumit tuntuu häipyvän ja palautuu paremmin varsinaisiin koviin punttitreeneihin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olkapää on varmaan tutkittu ja hoidettu asianmukaisesti? Kipua tulee harjoitellessa välttää. Tässä jotakin korvaavaa, eli turkkilainen ylösnousu siltaan kyynärpään varaan. Olkapään liikerata on tässä selvästi täyttä turkkilaista ja tuulimyllyä pienempi. Tein tätä itse, kun ranne ei kestänyt taivuttamista. Mainio liike kaiken kaikkiaan. Ei nyt täyden turkkilaisen veroinen, mutta niillä mennään mitä on.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
@Jukka_M: Olkapää on siis penskana mennyt monta kertaa taaksepäin sijoiltaan ja on pysyvästi löysä siihen suuntaan. Siihen aikaan en ymmärrettävästi paljon kuntoutuksista tiennyt. Muuten on ihan kunnossa, mutta kaikki tuollaiset asennot missä kannatellaan painoa käsi takana lievässä ulkokierrossa on myrkkyä. Esim valakyykky on täysin mahdoton. Tuota elbow bridgeä voisi kokeilla.

@Jukka_M: Olkapää on siis penskana mennyt monta kertaa taaksepäin sijoiltaan ja on pysyvästi löysä siihen suuntaan. Siihen aikaan en ymmärrettävästi paljon kuntoutuksista tiennyt. Muuten on ihan kunnossa, mutta kaikki tuollaiset asennot missä kannatellaan painoa käsi takana lievässä ulkokierrossa on myrkkyä. Esim valakyykky on täysin mahdoton. Tuota elbow bridgeä voisi kokeilla.

Terve, voi olla hiukan offtopicia, mutta oletko koittanut valakyykkyä käsipainoilla? Voi olla hiukan olkapääystävällisempi...ja jos kiinnostaa niin ota 25kg kiekko ja tee overhead lunges korvaavaksi jos olkapää kestää?

Terve, voi olla hiukan offtopicia, mutta oletko koittanut valakyykkyä käsipainoilla? Voi olla hiukan olkapääystävällisempi...ja jos kiinnostaa niin ota 25kg kiekko ja tee overhead lunges korvaavaksi jos olkapää kestää?

Toi overhead lunges vois toimia. Valakyykky käsipainoilla vaatii aika älytöntä liikkuvuutta rintarangasta ja olkanivelistä. Voi olla aika harvassa ne joilta onnistuu, varsinkaan kun puhutaan yli satakiloisista kavereista.

Toi overhead lunges vois toimia. Valakyykky käsipainoilla vaatii aika älytöntä liikkuvuutta rintarangasta ja olkanivelistä. Voi olla aika harvassa ne joilta onnistuu, varsinkaan kun puhutaan yli satakiloisista kavereista.

Ok, ihan vaan ajatuksena ja oon ite kanssa 108kg ja 192cm ja valakyykky on hankala liike totta. Ja tuo overhead lunges on mukava kun sulla tuota voimaakin jo on. Me ollaan vedetty 400 m tuota ja alkaa polttelemaan. Ei muuta ku hyviä treenejä.

Mikä ois hyvä liike kahvakuulalla yläselälle? Toimiiko etuheilautus?

Etuheilautus ottaa leveät selkälihakset (myös latseina tunnettu) hyvin mukaan, kun olkapäät pitää pakattuna, eli hyvässä ryhdissä hieman taakse ja alas vedettynä. Lisäksi jos toistot tekee terävästi, niin kuulan voi pysäyttää kun kädet saavuttavat vaakasuoran tason. Tällöin latsit toimivat jarruina, aivan kuten tuossa edellä hyvin sanottiinkin.

Tykkään itse tehdä Renegade rowta niin, että se toimii lähinnä keskivartalon stabilointiliikkeenä. Jalat ovat suhteellisen leveässä asennossa ja kuulat vastaavasti hieman kapeammalla. Keskivartalon kiertoa on tarkoitus vastustaa soutuliikkeen aikana. Jos lantiossa pitää suoran kulman pakarat tiukkana ja kaiken ylimääräisen liikkeen minimissä, niin tässä ei kummoisia painoja tarvitse. Tykkään kovasti ja paljon tuota tuleekin käytettyä.

Liikkeen voi tehdä myös niin, että siihen ottaa keskivartalon kierron mukaan. Tällöin voi liikuttaa suurempia painoja, mutta liikkeen luonne muuttuu myös selvästi. Ennemmin käyttäisin vaikkapa kulmasoutua kuulilla tai levytangolla. Se on tosin vain oma mieltymys.

32kg kuulalla yhden käden etuheilautuksessa piti ottaa vetoremmi käyttöön muutaman sarjan jälkeen :D

Renegade row 16kg kuulilla räjähtävästi, eipä tuu toista saliliikettä mieleen johon sais yhtä tehokkaan räjähtävän fiiliksen, samanlainen tunne ku vetelis kovia iskuja nyrkkeilysäkkiin mutta käänteisesti.

32kg kuulalla yhden käden etuheilautuksessa piti ottaa vetoremmi käyttöön muutaman sarjan jälkeen :D

Jos vain takaketjun kehittäminen (pakarat, takareidet, selkä yms) on tavoitteena, niin antaa mennä vain. Muussa tapauksessa välttäisin remmien käyttöä. Otevoima tulee kyllä nopeasti kelkkaan mukaan.

Kaveri sanoi osuvasti remmeihin liittyen: "Jos en olisi alkanut käyttään niitä alunperin, niin todennäköisesti niitä ei olis tarvinnut laisinkaan."

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom