Kahvakuulaharjoittelu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kerran viikossa. Otan maksimin hyvällä formilla, eli ei mitään rytkyttämistä. Ja siitä maksimista joka on hyvällä formilla aina pois 5%. 3-4 minuuttia taukoa ja sitten sillä 95% maksimista ykkönen. Taas taukoa 3-4 minuuttia. Jos ei jaksa kuin vaikka 3 ykköstä, OK, se treeni oli siinä. Ja sitten seuraavassa treenissä taas joku 1,25-5kg lisää ja uusi maksimi.

edit. Ja tietenkin alkaa sillä, että hitaasti lämmitellen kohti sitä maksimia.
Kuulostaa hyvältä. Mä aattelin mennä PTTP tyylillä 2X5, joista toka sarja 90% ekan sarjan painoista.

edit. Tuli vedettyy äsken siitä Tuomon kirjasta se aloittelijan kahvakuulaohjelma 1.

Treenissä on voimaliikkeinä työntöä ja jerkkiä yhteensä 6-8 sarjaa.
Sen jälkeen mavea/riveä/tempausta/tempausta maasta hapenottokykyä / voimakestävyyttä parantavana ja lopuksi vielä
jäähdyttelylenkki 7-20 min riippuen reenin kestosta. Treeni kestää maksimissaan 60 min.

Kerran viikossa puhdas voimapäivä ja 3 krt viikossa leuanvetoa noin 5 sarjaa per treeni.

Kysymys kuuluu:
Onko samassa treenissä järkeä tehdä voimaa ja voimakestävyyttä? Entäpä (yläkropan)voimatreenin jälkeen käydä vetämässä parikyt minuuttia intervallia keuhkoille?

Kysymys kuuluu:
Onko samassa treenissä järkeä tehdä voimaa ja voimakestävyyttä? Entäpä (yläkropan)voimatreenin jälkeen käydä vetämässä parikyt minuuttia intervallia keuhkoille?

Ittellä on toiminu ainakin ihan ok. Ensin ottanut levytangolla esim. maastavetoa korkeintaan vitosen sarjoja ja sit heilutellu, tempaillu ja punnerrellu kuulaa siihen päälle pitempiä sarjoja. Tohon intervallihommaan en osaa sanoa, mutta eiks Wendlerikin suosittele mäkijuoksuja ja reen työntöä yms. voimaharjoittelun lisäksi.

Ittellä on toiminu ainakin ihan ok. Ensin ottanut levytangolla esim. maastavetoa korkeintaan vitosen sarjoja ja sit heilutellu, tempaillu ja punnerrellu kuulaa siihen päälle pitempiä sarjoja. Tohon intervallihommaan en osaa sanoa, mutta eiks Wendlerikin suosittele mäkijuoksuja ja reen työntöä yms. voimaharjoittelun lisäksi.
20 min kova interval on aika kova voimatreenin päälle, oletko koittanut tabataa (20 sekkaa työtä täysillä , 10 sekkaa lepoa ja tätä 8 kierrosta) 4 minuutin setti?Vedä näitä sitten vaikka kaksi sen voimatreenin päälle ja pidemmät intervallitreenit omana päivänä (tämä edelleen vaan ehdotus..)

Vedä joskus intervallit vaikka omana päivänä ja lisää niihin hiukan nostoja. Esim. 32kg kuulalla 10-15 headcutteria ja 2 min soutua päälle 3 kierrosta total ja sitten vaikka 12 etukyykkyä ja siihen 20 burpees päälle ja tätä 3 kierrosta total. Hyppyjä päälle vielä vaikkapa frog hoppeja 30 s duunia/30 s lepoa X 4 ... Ja sitten cool down..

Kysymys kuuluu:

Kyllä tuo on mahdollista ja jopa hyvin toimivaa oikein toteutettuna. Täytyy kuitenkin aina lähteä liikkeelle asiasta, että mikä on tavoite? Voimatason nosto vai voimakestävyyden parantaminen? Kun lähtee jahtamaan kahta jänistä, niin saalis jää yleensä laihaksi. Eri ominaisuuksia pystyy kehittämään samanaikaisesti, mutta se ei onnistu loputtomiin. Ennemmin tai myöhemmin jollekin asialle kannattaa laittaa pääpaino vaikkapa yhden treensyklin ajaksi. Muita ominaisuuksia voi ja on todella kannattavaa kuitenkin pitää yllä sen aikaa. Ylläpito vaatii huomattavasti vähemmän voluumia kuin kehittäminen.

Lähestyin itse tuota asiaa keväämmällä valmistautuessani RKC-koulutukseen tekemällä esimerkiksi viikossa kaksi suhteellisen matalalla voluumilla tehtyä voimaharjoitusta. Eli esimerkiksi 2x5 kyykkyä tai maastavetoa per harjoitus ja siihen pariksi joku ylävartaloliike. Niiden lisäksi tein sitten 2-3 kertaa viikossa kokonaiskestoltaan 20-40min mittaisen kahvakuulatreenin, mikä kehitti pääasiassa voimakestävyyttä. Näitä olivat etuheilautukset yhdellä tai kahdella kädellä aikaa vastaan tai erilaiset liikekompleksit, joissa siirryttiin saumattomasti liikkeestä toiseen. Itsellä tämä toimi ainakin kohtuullisen hyvin.

Vastaavasti jos pääpaino on enemmän voiman hankinnassa, niin sitten muusta pitää karsia. Kuulin RKC:ssa hyvän neuvon, että jos esimerkiksi tähtäimessä on parantaa maastavedon 1RM:ää, niin etuheilautusten määrä viikossa on jotakin 60-80 luokkaa. Eli esimerkiksi kaksi kertaa viikossa 3x20 jne. Tämän tarkoitus on pitää yllä terävyyttä ja nopeusvoimaa. Kyse ei ole siitä, etteikö tästä välttämättä palautuisi vaan, että keho saa liikaa vastakkaisia ärsykkeitä. Se taas huonontaa kehitystä siinä mihin eniten tähdätään.

Intervallit vaikkapa kaksi kertaa viikossa ovat ok, kunhan ne pitää järkevissä rajoissa. Harjoitella voi vain niin paljon kuin mistä on mahdollista palautua. Yrittää voi toki enemmänkin - ainakin vähän aikaa.

Kimurantti ja mielenkiintoinen aihe, jonka opiskelua aion jatkaa jatkossakin paljon.

Kiitoksia kommenteista. Kaikkia osa-alueitahan se pitäisi parantaa. Otin itseasiassa tuosta Pavelin kirja Russian KB Challenge tämän treeniohjelman ja muokkasin siitä paremmin itselle sopivan.

Ohjelmassa on neljä treeniä viikkoon, joista 1 on voima + juoksu (intervalli itsellä) ja lopuissa treeneissä on työntöjä + jerkkiä 1-2 liikettä, jonka lisäksi tempausta ja hiukan muita lihasryhmiä harjoittavia kokonaisvaltaisia liikkeitä (rive, overhead squat, mave, tempaus maasta) pidempinä sarjoina hapenottokykyä(?) ja yleistä voimakestävyyttä parantamaan ja lopuksi on jäähdyttelyhölkkä. Taukoja olen pitänyt voimaliikkeissä pidempään ja muissa sen verran, että syke laskee riittävän alas (noin 1-2 min). Ensimmäisen viikon jälkeen olen syklittänyt siten, että joka 3. treeni on selvästi löysempi (ei jaksa muuten). Voimaliikkeisiin menee aikaa noin 20-30 min, voimakestävyyteen/hapenottokykyyn 20-30 min. Treenipituuden olen kuitenkin pitänyt maksimissaan 60 minuutissa.

Nyt olen treenannut tällä 4 viikkoa, parhaiten tuntuu kehittyvän hapenottokyky. Ajattelin jatkaa vielä toiset 4 viikkoa ja vaihtaa sitten johonkin muuhun ohjelmaan, varmaan enemmän voimaa parantavaan, kun sitä tuntuu uupuvan eniten. Tavoiteena olisi saada jossain vaiheessa elämää tehtyä siinä SSST:ssä eli secres service snatch testissä 10 minuutissa 200 toistoa. Mieluiten ennemmin kuin myöhemmin. Tällä hetkellä kunto kestää sitä vauhtia noin 5 minuuttia...

Kiitoksia kommenteista. Kaikkia osa-alueitahan se pitäisi parantaa. Otin itseasiassa tuosta Pavelin kirja Russian KB Challenge tämän treeniohjelman ja muokkasin siitä paremmin itselle sopivan.

Ohjelmassa on neljä treeniä viikkoon, joista 1 on voima + juoksu (intervalli itsellä) ja lopuissa treeneissä on työntöjä + jerkkiä 1-2 liikettä, jonka lisäksi tempausta ja hiukan muita lihasryhmiä harjoittavia kokonaisvaltaisia liikkeitä (rive, overhead squat, mave, tempaus maasta) pidempinä sarjoina hapenottokykyä(?) ja yleistä voimakestävyyttä parantamaan ja lopuksi on jäähdyttelyhölkkä. Taukoja olen pitänyt voimaliikkeissä pidempään ja muissa sen verran, että syke laskee riittävän alas (noin 1-2 min). Ensimmäisen viikon jälkeen olen syklittänyt siten, että joka 3. treeni on selvästi löysempi (ei jaksa muuten). Voimaliikkeisiin menee aikaa noin 20-30 min, voimakestävyyteen/hapenottokykyyn 20-30 min. Treenipituuden olen kuitenkin pitänyt maksimissaan 60 minuutissa.

Nyt olen treenannut tällä 4 viikkoa, parhaiten tuntuu kehittyvän hapenottokyky. Ajattelin jatkaa vielä toiset 4 viikkoa ja vaihtaa sitten johonkin muuhun ohjelmaan, varmaan enemmän voimaa parantavaan, kun sitä tuntuu uupuvan eniten. Tavoiteena olisi saada jossain vaiheessa elämää tehtyä siinä SSST:ssä eli secres service snatch testissä 10 minuutissa 200 toistoa. Mieluiten ennemmin kuin myöhemmin. Tällä hetkellä kunto kestää sitä vauhtia noin 5 minuuttia...

:thumbs::

Toi on hyvä tavoite. Tein kerran 8 minuutissa 160 toistoa, eli pari rutistusta kun olisi vielä tehnyt, niin olisi mennyt täyteen. Tuo oli kuitenkin sen kerran treenin tavoite ja se riitti sillä erää. Jos SSST:ltä hakee nimenomaan päänahkaa, niin raskaat yhden käden etuheilautukset aikaa vastaan on todella hyödyllinen treeni. Aloita aina minuutin vaihtuessa ja tee aluksi vaikka 4-6 toistoa per käsi. Lepää jäljellä oleva aika kulunesesta minuutista ja toista. Tuota 10-15 kierrosta tuota on yleensä riittävä. Lisää toistoja seuraavalle kerralle. Kuulaksi esimerkiksi 32kg.

20 min kova interval on aika kova voimatreenin päälle, oletko koittanut tabataa (20 sekkaa työtä täysillä , 10 sekkaa lepoa ja tätä 8 kierrosta) 4 minuutin setti?Vedä näitä sitten vaikka kaksi sen voimatreenin päälle ja pidemmät intervallitreenit omana päivänä (tämä edelleen vaan ehdotus..)

Vedä joskus intervallit vaikka omana päivänä ja lisää niihin hiukan nostoja. Esim. 32kg kuulalla 10-15 headcutteria ja 2 min soutua päälle 3 kierrosta total ja sitten vaikka 12 etukyykkyä ja siihen 20 burpees päälle ja tätä 3 kierrosta total. Hyppyjä päälle vielä vaikkapa frog hoppeja 30 s duunia/30 s lepoa X 4 ... Ja sitten cool down..

Täytyypä joskus kokeilla. Kiitti vinkeistä. Ostin tossa viime viikolla 24 kg kuulan ja viel jos hankkis yhden isomman, niin pääsis tosi toimiin.

Ajattelin, että täytyy myös omia kuulailuja laittaa tänne arvosteltavaks jos vaikka olis vinkkejä antaa kehittymiseen. Eli mulla on tällä hetkellä 8kg ja 16 kg kuulat, ei original russian mallia, mut kuitenkin ihan täyttä rautaa, on vaan tommonen kumi(?) päällyste. Toi 8 kilonen oli käytössä ehkä kaks päivää, kun koitti opetella tota ranteen toimintaa. Ei enää niin paljoo kolise :D

Olen nyt tehnyt seuraavaa:

Ma ja To: Kaikki putkeen 10 etuheiluria kaksin käsin, 5 heiluria yhdellä kädellä, 5 kyykky plus työntö (esim. oikealla kädellä 5 kumpaakin, heilautus alas ja sama perään vasurilla) Paino 16kg. Kestoo sarjalla 1-1,5 min ja sarjoja 5-6. Taukoa olen pitänyt 1-1,5 min sarjojen välissä. Oma syke ainakin nousee lähelle yrjö rajaa tolla setillä :D

Ti ja Pe: Painotan jalkoja; syväkyykky 8kg kuulan kera 12x (ojennan kuulan eteen alas mentäessä), heti perään 16 kg suorille käsille ja kyykky niin syvälle kun menee 12x, tämän jälkeen suorin jaloin maastaveto yhdellä jalalla tasapainoillen 10x , painoa 16kg ja vielä vimosena kulmasoutua syvässä asennossa tuolla 16kg:lla 30x. Tätä 4 kierrosta, noin 1 min pauseilla. Kun toi setti on mennyt teen seuraavan liikkeen: selällään maassa ja punnerretaan kuula yhdellä kädellä vartalon kierron kera. Näitä netistä bongattuja liikkeitä, jotka ottais myös vatsaan. Kahdella kuulalla toi olis tietty tehokkaampi tehdä, mut nyt saa yks toistaseks kelvata:

30 toistoa 8kg/käsi, 30 sek tauko ja 25 toistoa 8kg/käsi, 30 sek taukoa ja 20 toistoa 8kg/käsi, tauko 30 sek ja 15 toistoa 8kg/käsi, taukoa 30 sek ja 10 toistoa 16kg/käsi, taukoa 30 sek ja 5 toistoa 16kg/käsi.

Tavoitteeni on kasvattaa kestovoimaa ja tiputtaa painoa(läskiä)

Ostoslistalla olis tälläkin hetkellä toinen 16kg kuula ja lisäks joko 20 tai 24kg

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olen nyt tehnyt seuraavaa:

Ma ja To: Kaikki putkeen 10 etuheiluria kaksin käsin, 5 heiluria yhdellä kädellä, 5 kyykky plus työntö (esim. oikealla kädellä 5 kumpaakin, heilautus alas ja sama perään vasurilla) Paino 16kg. Kestoo sarjalla 1-1,5 min ja sarjoja 5-6. Taukoa olen pitänyt 1-1,5 min sarjojen välissä. Oma syke ainakin nousee lähelle yrjö rajaa tolla setillä :D

Ti ja Pe: Painotan jalkoja; syväkyykky 8kg kuulan kera 12x (ojennan kuulan eteen alas mentäessä), heti perään 16 kg suorille käsille ja kyykky niin syvälle kun menee 12x, tämän jälkeen suorin jaloin maastaveto yhdellä jalalla tasapainoillen 10x , painoa 16kg ja vielä vimosena kulmasoutua syvässä asennossa tuolla 16kg:lla 30x. Tätä 4 kierrosta, noin 1 min pauseilla. Kun toi setti on mennyt teen seuraavan liikkeen: selällään maassa ja punnerretaan kuula yhdellä kädellä vartalon kierron kera. Näitä netistä bongattuja liikkeitä, jotka ottais myös vatsaan. Kahdella kuulalla toi olis tietty tehokkaampi tehdä, mut nyt saa yks toistaseks kelvata:

30 toistoa 8kg/käsi, 30 sek tauko ja 25 toistoa 8kg/käsi, 30 sek taukoa ja 20 toistoa 8kg/käsi, tauko 30 sek ja 15 toistoa 8kg/käsi, taukoa 30 sek ja 10 toistoa 16kg/käsi, taukoa 30 sek ja 5 toistoa 16kg/käsi.

Tavoitteeni on kasvattaa kestovoimaa ja tiputtaa painoa(läskiä)

Ostoslistalla olis tälläkin hetkellä toinen 16kg kuula ja lisäks joko 20 tai 24kg

Kuinka paljon painat? Ellet ole enempää kuin 60kg vaatteet märkänä ja/tai heikko, niin tuon 8kg kuulan voi jättää nurkkaan. Lisäksi ostaisin joko 20kg tai 24kg kuulan mahd. nopeasti.

Pelkästään (oikein tehdyllä) etuheilautuksella pääsee todella pitkälle. Kun sitä tehdään vielä välillä vähän raskaammalla kuulalla, niin lihaskestävyys paranee ja läskit tirisee pois melkein silmissä.

Tekemilläsi treeneillä pääsee alkuun. Pidä kuitenkin huoli, että ne ovat nousujohteisia. Eli enemmän toistoja, sarjoja, painoja tai lyhyemmässä ajassa. Siitä se kehitys ja tulokset tulevat.

Ei aivan auennut, että mitä liikettä tässä "30 toistoa 8kg/käsi, 30 sek tauko ja 25 toistoa 8kg/käsi..." käytettiin, mutta yleisesti ottaen nuo 20+ toistojen liikkeet voi jättää kokonaan pois tai kuulaa isommaksi. Vaikutus on verrattavissa aerobicciin. Lihakset ja hermosto tarvitsevat suuremman kuorman, että haluttuja muutoksia tapahtuu.

Lisäksi postauksestasi näkee, että et ole ollut vielä kovin paljoa kuulien kanssa tekemisissä. Opettele liikkeet oikein, vaikka ohjauksen avulla, niin saat hommasta huomattavasti enemmän irti. Etuheilautukset 5-20 pituisina sarjoina, kyykyt ja pystypunnerrukset 3-10 sarjoina tekevät varmasti tehtävänsä, että saat kestävyyttä lisää ja kehonkoostumukseen muutosta. Kun tuohon lisää vielä turkkilaisia ylösnousuja, niin olkapäät ja keskivartalo ovat myös varmasti hyvässä tikissä.

Joo siis ihan rookie tässä vielä ollaan mutta hyvä jos edes oikeilla jäljillä olen :D Ja oma painohan on siis 93kg, josta ihraa jokunen rosentti... Ja toi setti mikä ei oikein auennut olis tommosta vuoropunnerrusjuttua http://www.compactfit.com/vuoropunn...nallinen_vaihtoehto_penkkipunnerrukselle.html josta uupuu toi toinen kuula...

Ja tarkotus olis siis koko aika lisätä toistoja ja vähentää tota taukoiluaikaa.

Joo kuten sanoin niin ajatuksissa olisi joko 20 tai 24kg. Tekisinkö nuilla isommilla painoilla samat setit kun tähänkin mennessä?

Voihan kahvakuula sentään, tuli pitkästä aikaa tuossa tehtyä kahvakuula+cardio harjoitus ja tuli kyllä ongelma kohdat hyvin selville tuolta lihaksistosta. Tein kahvakuulla noin 250 etuheilautusta (20kg) reippaaseen tahtiin, ainut paikka mikä oli kovilla oli forkut. No seuraavana päivänä särki sitten yläselän/takaolkapään luota melko ärsyttävästi, ei kovaa mutta säteili sormiin asti.

Elikkä paljasti aika hyvin tuon olkapää/yläselkä alueen lihaskireydet, vaikka ongelma olikin tiedossa mutta en ollut vaan tehnyt asialla mitään...

Itse sain tuon SSST tehtyä aika nopeastikkin,kun säädin Gymboss ajastimen esim. minuutti työtä,jossa ehtii tekemään sen 10kertaa per käsi yht 20 tempausta,siihen vain sitten tarvittava tauko.Ja homman edetessä taukoa koko ajan lyhyemmäksi.Käden vaihtojahan tuossa ei ole rajoitettu.
Jos nyt jo 5minuuttia jaksat siitä se paranee ihan vain tempaamalla.

Joo kuten sanoin niin ajatuksissa olisi joko 20 tai 24kg. Tekisinkö nuilla isommilla painoilla samat setit kun tähänkin mennessä?

Kaikki toimii, mutta vain hetken aikaa.

Opettele etuheilautus oikein ja tee esimerkiksi samaan tyyliin, mitä tuossa edellisessä viestissä oli. Eli ajastin päälle ja uusi työsarja alkaa aina minuutin kohdalla. Kun pääset suhteeseen, jossa noin 40s on työtä ja 20s lepoa ja pystyt tekemään tätä reilun vartin verran isolla, kuulalla, niin ollaan aika vahvoilla. Tollasia settejä vaikkapa 2 kertaa viikkoon.

Aloita vaikka 10 toistolla per minuutti ja kokonaiskesto treenillä on sen 15-20min. Säädä kokonaiskestoa ja toistojen määrää tuntemusten mukaan.

Kaikki toimii, mutta vain hetken aikaa.

Opettele etuheilautus oikein ja tee esimerkiksi samaan tyyliin, mitä tuossa edellisessä viestissä oli. Eli ajastin päälle ja uusi työsarja alkaa aina minuutin kohdalla. Kun pääset suhteeseen, jossa noin 40s on työtä ja 20s lepoa ja pystyt tekemään tätä reilun vartin verran isolla, kuulalla, niin ollaan aika vahvoilla. Tollasia settejä vaikkapa 2 kertaa viikkoon.

Aloita vaikka 10 toistolla per minuutti ja kokonaiskesto treenillä on sen 15-20min. Säädä kokonaiskestoa ja toistojen määrää tuntemusten mukaan.

Eilen sisuuntuneena tein tuota selittämääni liikesarjaa 10 sarjaa, suhteella työtä 40-50 sek, lepo 60 sec. Kuula 16 kg ja syke nous kyllä 5 viimisen sarjan aikana aikas hapottaville alueille ja pari vikaa kiekkaa sai ihan tosissaan pusertaa, että pääs kykystä ylös ja sai kuulankin vielä työnnettyä :D Kestoa koko setille tuli n.20 min

Tuota windmilliä yritin eilen saada myös aukeemaan mutta tuntuu rankalta jo ilman mitään painoakaan :wtf: Teen vissiin väärin vaikka sitä Tuomon videoo koitin kytätä

Tilasin kiukuspäissäni eilen Spartanilta 16kg Original Russianin kuulan ja voimistelurenkaat. Mulla on ennestään jo Tarjoustalon 12kg ja oon sillä välillä viuhtonu menemään.

Meni hermot, kun ei pääse salille säännöllisesti. Eilenkin tein puuhommia koko illan ja olisin päässy salille vasta, kun muksut meni nukkumaan. Ajattelin sit hiukan panosta kotitreenivehkeisiin niille päiville, kun ei vain fiksusti ehdi salille ajamaan.

BJJ ja lukkopainia harrastan päälajina, punttia siinä sit sivussa. Nyt tarvii vielä ottaa selvää, minkälainen kuulajumppa olisi parasta tukemaan lajia.

Ihan vaan vinkkinä, compactfitissä on paksukahvaisia lujateräskuulia (28kg ja 32kg) myynnissä melkein puoleen hintaan. Ite tilasin sieltä viime jouluna kun oli jo silloin alennuksessa. Tää nyt ei ole varsinaisesti mainostusta kun mulla ei ole mitään kytköksiä liikkeeseen, mutta jos tää rikkoo jotain sääntöjä niin modet voi poistaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom