Kahvakuulaharjoittelu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse tulee tehty muuten aivan erillailla tempaus kuin noissa videoissa/kuvissa, ne tekee sen näköjään täysin erillailla kuin tangolla tehdään. Ne tekee sen lähes samanlailla kuin tekisi etuheilautus ylös asti, itse kun teen tempauksen siten että kuula kulkee niin läheltä kroppaa kuin vain mahdollista, samoin kuin on tangolla opetettu.

Edit: tuosta on näköjään aika paljon keskustelua netissä että onko tuo mikään tempaus jos se tehdään tuolla etuheilautus tyylillä, omasta mielestäni se ei ole. Tempauksessa kuula pitäisi olla paikallaan jalkojen välissä ja siitä vetästää se ylös ilman mitään heijautuksia.

Itse tulee tehty muuten aivan erillailla tempaus kuin noissa videoissa/kuvissa, ne tekee sen näköjään täysin erillailla kuin tangolla tehdään. Ne tekee sen lähes samanlailla kuin tekisi etuheilautus ylös asti, itse kun teen tempauksen siten että kuula kulkee niin läheltä kroppaa kuin vain mahdollista, samoin kuin on tangolla opetettu.

Edit: tuosta on näköjään aika paljon keskustelua netissä että onko tuo mikään tempaus jos se tehdään tuolla etuheilautus tyylillä, omasta mielestäni se ei ole. Tempauksessa kuula pitäisi olla paikallaan jalkojen välissä ja siitä vetästää se ylös ilman mitään heijautuksia.

Tanko onkin oiva väline voimaharjoitteluun, saa lisättyä sitä painoa ja tulee sitä voimaa ja kahvakuula voimakestävyyden hankintaan, sen kun lisää vaan toistoja ja kasvattaa kuulan kokoa. Vakioidut painot ei vitosina kovasti kehitä kumpaakaan. Oli painona kuula tai vaikka kiinteä käsipaino ja tyyli kuinka "räjähtävä".

Tuossa videolla alle 60kg painoinen nuori Ksenya tempaa 24kg kuulaa 142toistoa 10minuutissa laskematta sitä alas, yhdellä käden vaihdolla. Eli 14,2rpm. Tyyli ja tekniikka on kahvakuulan nostamiseen paras mahdollinen ja tuottaa parhaat tulokset. Vai mitä veikkaat, kumpi on kovempi raavas mies joka tekee femmoja räjähtänä maasta 24kg kuulalla vai tyttö joka tempaa sitä tuolla tyylillä 142kertaa yhdellä käden vaihdolla laskematta kuulaa. En sano, mutta sanon kuitenkin. :) Kannattaa kokeilla.

Mutta se siitä mun osalta, jokainen tekee tietenkin tavallaan ja se on kiva kun treeni maittaa. Tsemppiä tekemiseen. :)

Tekemällä vähemmän mutta paremmin ja useammin on eksponentiaalisesti tehokkaampaa kuin tekemällä kerta-kaks viikkoon 50 liikkeen sarjan 50 toistoa per liike.

Ite suosin oikeastaan kuulaliikkeistä ainoastaan tempausta ja etuheilautusta. Niitä tulee tehtyä joka päivä. Ja kuulaa on saanu selkä vääränä ostaa isompaa vaikka paino on alempana ku ikinä.

Suosittelisin vieläkin lämpimämmin sulle Mike Mahlerin Aggressive Strength hommia. Sieltä High Frequency training. Voinpa kirjata tähän mitä sun tulee tehdä:

5x viikossa (eli viitenä päivänä viikossa, voit tehdä neljänä, kolmena jne, mutta suosittelisin ihan tekeen viitenä ja alottaan vaikka vähemmillä toistoilla):

- tempaus x 5 toistoa (painota räjähtävyyteen)
- Etukyykky x 5 (kun jaksat 5+, vaikeuta. Tee vaikka yhdellä jalalla tai osta isompi kuula.)
- Rive+prässi x 5 (ei työntö, vaan military press, eli strict, eli grind)
- Turkkilainen x 1-3/puoli (olettaen että sulla on "tarpeeksi raskas" kuula. Jos ei, niin tuulimyllyjä x 5)
- Etuheilautuksia x 10.

Tän homman vedät läpi kerran päivässä. Kaks päivää viikkoon lepuutellaan.

Tauot pitäisin ite 2-5min pitusina, mutta what do I know, en ookkaan bodari.

EDIT: Ennenkuin joku teilaa suosittelen kokeilemaan. Kehonpainoliikkeissä ainakin on tullut ihan massiivisia harppauksia tämmösen "Grease the Groove" / "Consolidation Training" / "HFT" kans. Ideana onkin ettei ajeta kroppaa loppuun ainoanakaan päivänä vaan opitaan sitä voimaa.

Ja vielä huomio: Program minimumi on loistava myös.

Oliko tämä Mike Mahlerin kahvakuula treeni siis kaikki harjoittelu mitä teit/teet, vai teetkö sen lisäksi jotain muuta harjoittelua? Kauanko kyseisessä harjotuksessa sulla meni aikaa lämmittelyineen kaikkineen?

Itselläni olisi tarkoituksena lisätä maltillisesti voimatasoja, mutta en haluaisi kuitenkaan luopua muusta harjoittelusta (mm. lukkopaini, hiihto, pyöräily ja kiipeily). Työmatkan varrelta löytyisi sali josta kuulia löytyy joten aamuisin pystyisin harjoittelemaan kuulilla ja illalla sitten keskittymään muihin lajeihin. Kaipailisinkin vähän vinkkejä tällaisen harjoittelun toteuttamiseen ja tällainen vähän mutta useasti tyyppinen harjoittelu vaikuttaisi fiksulta.

Itselläni olisi tarkoituksena lisätä maltillisesti voimatasoja, mutta en haluaisi kuitenkaan luopua muusta harjoittelusta (mm. lukkopaini, hiihto, pyöräily ja kiipeily). Työmatkan varrelta löytyisi sali josta kuulia löytyy joten aamuisin pystyisin harjoittelemaan kuulilla ja illalla sitten keskittymään muihin lajeihin. Kaipailisinkin vähän vinkkejä tällaisen harjoittelun toteuttamiseen ja tällainen vähän mutta useasti tyyppinen harjoittelu vaikuttaisi fiksulta.
Sain joululahjaksi Tuomo Kilpeläisen Kahvakuulalla kuntoon kirjan (sekä 16 kg:n kuulan) ja siinä on myös eri urheilulajeille suunnattuja ohjelmia mm. kamppailulajeihin ja hiihtoon.

Sain joululahjaksi Tuomo Kilpeläisen Kahvakuulalla kuntoon kirjan (sekä 16 kg:n kuulan) ja siinä on myös eri urheilulajeille suunnattuja ohjelmia mm. kamppailulajeihin ja hiihtoon.

laitappas parit esimerkki workoutit tänne :)

laitappas parit esimerkki workoutit tänne :)
Mitä lajia silmälläpitäen? Itse olen tehnyt noita aloittelijan ja kuntoilijan ohjelmia. Tehoharjoittelijan ja lajikohtaisten treenien settejä en oo niin tarkkaan tsekkaillu vielä. Kirjassa on mielestäni kohtuu paljon eri ohjelmia erilaisiin tilanteisiin ja antaa eväät jatkossa tekemään omat treenit. Liikepankissa on 62 eri liikettä kuvin ja tekstein selitettynä. Tämä ei ole mikään myyntipuhe. Mutta sellaisille varmasti oiva opus, joilla vaikeuksia päästä kahvakuulan kanssa alkuun. Mulle kahvakuula on vielä melko uus tuttavuus. Kaksi kuulaa on itsellä ja olen ottanut tämän tukemaan voimaharjoittelua.

Itse pidän helpoimpana sisäänpääsynä (siis kurssin ohella, minkä itse kävin aikoinaan. Pari kolme kertaa kesti) on esim. Pavel Tsatsoulinen Enter the Kettlebell. Siinä on perus heilautukset, pystypunnerrus ja turkkilainen. Sillä pääsee hyvin alkuun. Kahvakuulalla kuntoon on kans hyvä kirja. Paljon liikkeitä mistä valita kun pääsee enemmän sisään. Ite oon treeneissä tehnyt esimerkiksi näin (12kg kuula, teen kunto/kestävyys ym pohjasesti), että ensin vaikka kahden käden heilautus (esim. 20kertaa aina), sitten turkkilainen, vaikka eka 6, toka kierros 4, ja kolams kierros 2. Eli jako per käsi. Sitten vatsoja sillä tavalla, että kuula on maassa, meet makaamaan ja otat kuulan kaukaa pään takaa, nostat rinnalle ja siitä kuula edessä teet vatsan, ja takas alas.

Variaatioita voi tehä satoja, mitä nyt haluaa. Ja en oo sellanen, että sillä kuulla ei voisi tehdä muutakuin niitä "puhtaita kahvakuula liikkeitä", vaan käytän luovuutta. Esim. tuo vatsa on varmaan kuulauskovaiselle suunnilleen pyhäinhäväistys :D

Itse pidän helpoimpana sisäänpääsynä (siis kurssin ohella, minkä itse kävin aikoinaan. Pari kolme kertaa kesti) on esim. Pavel Tsatsoulinen Enter the Kettlebell. Siinä on perus heilautukset, pystypunnerrus ja turkkilainen. Sillä pääsee hyvin alkuun. Kahvakuulalla kuntoon on kans hyvä kirja. Paljon liikkeitä mistä valita kun pääsee enemmän sisään.
Hyvä kommentti. Itse luin kanssa tuon Enter The Kettlebellin ennen kuin sain tuon Tuomon kirjan. Sitten kun olen päässyt sisään tähän kuulailuun paremmin, teen sen Enter the kettlebellissä olevan version Rite of the passagesta, jossa voi yhdistää myös Power to the people treenistä maastavedon levytangolla. Tein tuossa alta pois sen program minimumin jossa ei olekaan muita liikkeitä kuin turkkilainen ja etuheilautus.

Joo, Power to the people on hyvä kirja. Ja itse katsoin DVDn, Enteristä, kirjaa en oo lukenut.

Ja todella äkkiä näissä kehittyy. Viimevuoden, olisko kesällä ostin 12kg kuulan. Sillon ne heilautukset tuntu korsetissa jo 10 kerran jälkeen, kun ihan uusi juttu oli. Nyt oon välillä tehnyt 26kg kuulalla esim 3-5x20 sarjaa. Sitä en ois voinu kuvitellakkaan puolivuotta sitten.

Ja todella äkkiä näissä kehittyy. Viimevuoden, olisko kesällä ostin 12kg kuulan. Sillon ne heilautukset tuntu korsetissa jo 10 kerran jälkeen, kun ihan uusi juttu oli. Nyt oon välillä tehnyt 26kg kuulalla esim 3-5x20 sarjaa. Sitä en ois voinu kuvitellakkaan puolivuotta sitten.
Hyvää kehitystä sulla noin lyhyellä aikaa. No, toivottavasti mäkin joudun kesällä sit ostaan isomman kuulan :).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Etköhän :) Mulla apuna on ollu Aikidon treenaus, jossa on aikalailla samat ideat. Tai yleensäkkin kamppailulajeissa. Että esimerkiksi heilautus lähtee jalkojen kautta keskustaan, eikä käsillä puntata sitä kuulaa siihen eteen. Ja samalla lailla voi kuvitella vaikka lyövänsä, eli lähtee rennosti ja sitten "SNAP" jännitys kun kuula on edessä, kuten etuheilautuksessa teen. Samat mekaaniikat. Rennosta vahvaan, ja breath behind the shield :)

Etköhän :) Mulla apuna on ollu Aikidon treenaus, jossa on aikalailla samat ideat. Tai yleensäkkin kamppailulajeissa. Että esimerkiksi heilautus lähtee jalkojen kautta keskustaan, eikä käsillä puntata sitä kuulaa siihen eteen. Ja samalla lailla voi kuvitella vaikka lyövänsä, eli lähtee rennosti ja sitten "SNAP" jännitys kun kuula on edessä, kuten etuheilautuksessa teen. Samat mekaaniikat. Rennosta vahvaan, ja breath behind the shield :)
Kiitos kannustuksesta. Itsellä ei kamppailulaji taustaa, mutta levytangon kanssa treenaillut pidempään. Nivelvaivojen (selkä, olkapäät ja polvet) jättänyt levytankojumppaa vähemmälle ja lisännyt kahvakuulailua. Itseasiassa viimeiset pari kuukautta olen pääsääntöisesti treenannut pelkästään kahvakuulalla. Nyt ois tarkotus ottaa tuntumaa maveen levytangon kanssa varovasti.

Hyvä juttu. Aika monet fysiotkin nykyään kuulemma suosittelee (tai viimeks kun kaveri kävi selän ja polvien kanssa) kahvakuula harjoittelua. Ja itekkin nyt alottelen MaVe ohjelmaa tässä. Kuulaillu kyllä nyt hiukan vähemmän, mutta kyllä se aina hyvä lämmittely tai esilämmittely raskaimmille liikkeille on. Saa niin nopeesti hien pintaan ja nivelet liikkumaan. Oon esim. ennen puntti treeniä lämmitelly komboilla Heilautukset - jalkojen välistä kuljetus (kasia/8) - Halo/Pään ympäri. Saa hyvin korsetin, selän, nivuset ja olkpäät ja hartiat auki :)

Hyvä juttu. Aika monet fysiotkin nykyään kuulemma suosittelee (tai viimeks kun kaveri kävi selän ja polvien kanssa) kahvakuula harjoittelua. Ja itekkin nyt alottelen MaVe ohjelmaa tässä. Kuulaillu kyllä nyt hiukan vähemmän, mutta kyllä se aina hyvä lämmittely tai esilämmittely raskaimmille liikkeille on. Saa niin nopeesti hien pintaan ja nivelet liikkumaan. Oon esim. ennen puntti treeniä lämmitelly komboilla Heilautukset - jalkojen välistä kuljetus (kasia/8) - Halo/Pään ympäri. Saa hyvin korsetin, selän, nivuset ja olkpäät ja hartiat auki :)
Sama täällä. Melkein kaikkeen treeniin otan lämmöt nykyään kuulilla ja itsellä huomattavasti lisääntynyt varsinkin olkapäiden liikeradat. Aikaslailla samanlaista settiä mullakin noitten liikkeiden puolesta.

Jep. Ja tuo Halo on hyvä kun sitä voi tehä ihan levypainollakin. Tai itseasiassa noita kaikki varmaan voi. Ainakin Steve Maxwelillä on yks DVD missä ne tekee vaan levypainolla nuo samat.

Jep. Ja tuo Halo on hyvä kun sitä voi tehä ihan levypainollakin. Tai itseasiassa noita kaikki varmaan voi. Ainakin Steve Maxwelillä on yks DVD missä ne tekee vaan levypainolla nuo samat.
Niin pystyy... mutta itse pidän kahvakuulasta halo liikkeessä. Epäkesko painojakauma tuo oman lisän haastavuuteen.

Näin on. Millasta mave ohjelmaa oot muuten ajatellut toteuttaa?

Kerran viikossa. Otan maksimin hyvällä formilla, eli ei mitään rytkyttämistä. Ja siitä maksimista joka on hyvällä formilla aina pois 5%. 3-4 minuuttia taukoa ja sitten sillä 95% maksimista ykkönen. Taas taukoa 3-4 minuuttia. Jos ei jaksa kuin vaikka 3 ykköstä, OK, se treeni oli siinä. Ja sitten seuraavassa treenissä taas joku 1,25-5kg lisää ja uusi maksimi.

edit. Ja tietenkin alkaa sillä, että hitaasti lämmitellen kohti sitä maksimia.

tuli tehtyy kiva treenit tänään ns "crossfit wod"
1min työtä 1 min lepoa, 30 etuheilautusta siis pään päälle, ei rinnan / leuankorkeuteen. jos ei pysty tekee minuutissa 30 swingiä niin pienempääkuulaa käteen.
pään päälle siksi koska crossfit tyylillä tehdään näin (kisoissa siis korvien pitää näkyä eli kädet menevät korvien taakse) itse en tee näin koska pidän sitä tyhmänä ja paikkoja rikkovana.

eli 1min työtä 1 min lepoa 30 swingiä, kuulalla painoa 32kg / 28kg / 24kg
jos ei mee 30 niin sitten pienempi käteen, ja jokasesta failure setistä 1000m soutu concept 2 laitteella kuula setin jälkeen :)

Suositut

Back
Ylös Bottom