Kahvakuulaharjoittelu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
kuulalla pystyy aika pitkään tekemään nousujohteista treenia painoa muuttamatta tekemällä sarjoja nopeammin, pidempään tai tehokkaammin sitä mukaa kun kehitystä tapahtuu.

Hienoa että sisäistät tän näin aikasessa vaiheessa. Tämä on kuitenkin kuulailun ydinjuttu joka tahtoo unohtua kaikilta välillä. Ostetaan isompaa kuulaa, vaikka tekemällä esim tempauksia nopeampaa voidaan helposti tuplata näennäinen vastus. Ei se kuula yhtäkkiä olekaan niin kevyt kun se kulkee liikeradallaan nopeampaa kuin aiemmissa sarjoissa :)

Joo ja jos perustreenit alkaa tuntumaan kevyemmältä voi tehdä esim. Steve Maxwellin 300 kettlebell challengea, aina kun se alkaa tuntumaan kevyemmältä, kokeilet tehdä sen setin nopeemmin, ei ihan heti tarvii vaihtaa raskaampaan kuulaan.

Tarkoitin, notta kerran viikossa ottaisi levytangolla maksimivoimaa, pari krt vkossa kahvoilla hapenottokykyä & kestovoimaa ja 2 x vkossa lenkkeilyllä peruskuntoa.

Mitä liikkeitä olet ajatellut tehdä levytangolla? Itselläni ei ole mitään kokemusta levytankojen kanssa puuhastelusta, joten aika paljon epävarmuustekijöitä on joka tapauksessa edessä. Puhdasta maksimivoimaa pitäisi hakea. Toisaalta en osaa tarkkaan määritellä mihin nimenomaisiin liikkeisiin sitä tarvitsisi. Todennäköisesti pystypunnerrus ja ojentajaa käyttäviin liikkeisiin pitäisi saada voimaa lisää.

Mitä liikkeitä olet ajatellut tehdä levytangolla? Itselläni ei ole mitään kokemusta levytankojen kanssa puuhastelusta, joten aika paljon epävarmuustekijöitä on joka tapauksessa edessä. Puhdasta maksimivoimaa pitäisi hakea. Toisaalta en osaa tarkkaan määritellä mihin nimenomaisiin liikkeisiin sitä tarvitsisi. Todennäköisesti pystypunnerrus ja ojentajaa käyttäviin liikkeisiin pitäisi saada voimaa lisää.

Ajattelin ihan perusliikkeitä, esim. starting strenght ohjelmaa mukaillen (3x5):
Kyykkyä, rinnallevetoa, penkkiä, maastavetoa, pystypunnerrusta

Miksikö? Yleisvoiman takia, en spesifisti kahvakuulailun vuoksi.

Jatketaas offtopikkia noista köysistä. Esim Clas Ohlsonissa 5m pätkä ~35euroo.
Pari sellasta ja niitä vispaamaan, tai kiipeilemään.
Tosin saattaa olla huomattavasti halvempaa just esim Honkkarista tai jostain rautakaupoista? ei vaan ole osunut silmään vielä...

Jos pitää keksii jotain liittyen kahvakuulailuun, niin mitä pidätte kotona treenatessanne alustana? Pikkasen hazardia jos lipee kuula parketille....

mikä vahvuus? spartanissa 9e/m jotain paksua se ol.

No niin. Nyt se sitten ensimmäinen kahvakuula tuli taloon. Sain sen vaimolta lahjaksi. Tarkoitus olisi rauhassa tutustua välineeseen ja etuheilautus opetella. Ajattelin tuota Tuomon aikaisemmin postaamaa ohjelmaa kokeilla: 50 sek. heilautus ja 30 sek. lankkupito (hoover)X10 eli vajaa vartin setti.

Oisko toi liian raju levytanko treenin päälle? Tekisin ensin perusliikkeitä levytangolla ja sitten kuulalla tuon ohjelman vatsaliikkeiden tilalla. Tuo varmaan korvaa loppujäähdyttelynkin, kun oon levytankosettien jälkeen hinkannu crosstrainerilla.

Etuheilautuksen jälkeen aattelin opetella tuulimyllyn ja tempauksen. Tarkoitus olisi opetella kuulalla erilaisia liikkeitä tässä syksyn ja talven mittaan, jotta voisi sitten enemmän kuulailla ensi kesänä. Levytanko treenejä en kuitenkaan kokonaan jätä pois. Nyt olen vähentänyt treenit kolmesta kahteen viikossa. Kannattaisiko tuon lisäksi treenata myös kahvakuulalla omana päivänään?

Eli jos teen vaikka kaksi koko kropan treeniä levytangolla ma ja to (tai ti ja pe), niin mihin väliin laittaisitte kuulatreenit ja millaista settiä?

en usko että on liian rankkaa vetää noi heilautukset loppuun mut kuuntele kroppaas ja alota vähä kevyemmin ja lisää aikaa ja settejä sitte ku tuntuu kevyeltä.

ja kyllä 3 pvä kahvakuulilla tohon sopii. kannattaa just vetää kuulilla sit enemmän maitohappoja roppa täytee jos levytangolla bodailee sitte sitä kuuluisaa hauberia lisää :)

tuotatuota la tai su? olis yks lepopäivä siinä välissä sitte. ja koitaha alkuu vaik semmosta et teet esim 20 heilautusta, 30s taukoa. toistat tämän 10 minuutin sisällä niin monta kertaa kuin pystyt. kun 20 toistoa on kevyttä tee 25, kun 10 min tuntuu liian lyhyeltä tee vaikka 13 tai 15 tai 20. toi on semmonen treeni et jos en ite keksi mitään ni teen sen :) takuula hapottaa, siihe perää viel esim turkkilaisia nousuja ja parit leuat ni avot

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
en usko että on liian rankkaa vetää noi heilautukset loppuun mut kuuntele kroppaas ja alota vähä kevyemmin ja lisää aikaa ja settejä sitte ku tuntuu kevyeltä.

ja kyllä 3 pvä kahvakuulilla tohon sopii. kannattaa just vetää kuulilla sit enemmän maitohappoja roppa täytee jos levytangolla bodailee sitte sitä kuuluisaa hauberia lisää :)

tuotatuota la tai su? olis yks lepopäivä siinä välissä sitte. ja koitaha alkuu vaik semmosta et teet esim 20 heilautusta, 30s taukoa. toistat tämän 10 minuutin sisällä niin monta kertaa kuin pystyt. kun 20 toistoa on kevyttä tee 25, kun 10 min tuntuu liian lyhyeltä tee vaikka 13 tai 15 tai 20. toi on semmonen treeni et jos en ite keksi mitään ni teen sen :) takuula hapottaa, siihe perää viel esim turkkilaisia nousuja ja parit leuat ni avot
Kiitos Diryan vastauksesta. Tuo valaisi paljon. Entä jos saan siirrettyä levytanko treenit ma ja pe päiville, niin voisko viikonlopulta siirtää kuulailupäivän keskiviikkoon? Ajattelin kokeilla tuota sinun ehdottamaasi progressiota heilautuksiin.

tietty voi. tosin muista se että kun tekee ekoja kertoja jotain uutta liikettä ja innostuu ni monesti herää aamulla ja katuu sitä :D tempaukseenki tepsii sama kuntopiiri, saa hyvin koko kropan tekemään kovasti töitä. itse tosin teen tempaukset silleen että päätän jonkun luvun esim 150. sitte lähen tekee toistoja kunnes on 150 täynnä esim 15 per käsi jne..

Hyvä tyyli tossa on kanssa tehä esim 2min sarja, 1min vasurilla 1 min oikealla. Alussa 30sec rauhallisesti sitten 30sec niin nopeesti ja hyvällä tekniikalla kun pystyy 30-60sec lepoa ja toinen käsi.
Tota vaikka 3 kierrosta.

toinen hyvä on 15 2käden heilausta, 15 tempausta per käsi, 15 tempaus räkkiasentoon + kyykky per käsi kaikki putkeen 30-60sec tauko kunnosta riippuen ja 3 kierrosta.

Sitten on toki 5min sarja ilman lepoa 10-20 tempausta per käsi ja vaihto tota 5min putkeen ni tietää tehneensä jotain :)

Itse jätin nuo pitkät sarjat kuulalla nyt taakse ja oon muun voimatreenin ohessa tehnyt kuulalla tempauksia. Olen pitänyt toistot 3-5 per käsi, hitto kun ei ole tuossa 24kg ja 32kg välissä kuulaa kun 24 menee tempaus hyvin mutta 32 ei uskalla kokeillakkaan.

Kiitos taas kaikille postauksista. Tänään oli ekat varsinaiset kahvakuulareenit. Kylläkin vaan otin etuheilautuksia tankotreenin lisäksi. Saas nähdä kuinka on huomenna paikat kipeenä. Kuulin että meillä työpaikan toimesta järjestetään pari krt/vko ohjattua kahvakuula toimintaa. Täytyy varmaan liittyä mukaan ja järjestellä noi levytanko treenit sitten sen mukaan miten noi kahvakuulatunnit on. Tällä viikolla ne oli niin että ekat ma ja toka huomenna. Ja vielä kaksi eri aikaa muistaakseni molemmille päiville. On otettu vuorotyötekijät huomioon. Itse kuulun tähän porukkaan.

Itse jätin nuo pitkät sarjat kuulalla nyt taakse ja oon muun voimatreenin ohessa tehnyt kuulalla tempauksia. Olen pitänyt toistot 3-5 per käsi, hitto kun ei ole tuossa 24kg ja 32kg välissä kuulaa kun 24 menee tempaus hyvin mutta 32 ei uskalla kokeillakkaan.

28kg kuula vaan ostamaan ;)
Tempausta 32kg kuulalla pystyy myös harjoittelemaan jos ei uskalla pään päälle nostaa, eli otat kuulan räkkiasentoon (rinnalle) ja koitat vauhtipunnertaa sen ylös eli siis pomppaat jaloilla voimaa, aluksi voit nostaa vaikka kasvojen korkeuteen ja laskea takaisin räkkiasentoon muista hyvä tekniikka! Jos tekniikka on kunnossa niin jarruta sitä kuulaa kun lasket sen takaisin räkki asentoon ja muista pyrkiä nostamaan jokakerta hieman korkeammalle! Ja kun saat sen pään päälle niin vähennä avistusta jaloilla. Kun tuntuu siltä että uskallat kokeilla niin voit kokeilla tempaista, tee vaikka 1-1-1-1-1 sarjoja per käsi, heikommalla kädellä voi tempaista 24kg kuulaa tai tehdä tota pompautusta 32kg.
Joka kerta kannattaa yrittää ylittää itsensä! Mulla nousi älyttömän nopeasti tällä tekniikalla 32kg tempaus yli 20x per käsi ;)

28kg kuula vaan ostamaan ;)
Tempausta 32kg kuulalla pystyy myös harjoittelemaan jos ei uskalla pään päälle nostaa, eli otat kuulan räkkiasentoon (rinnalle) ja koitat vauhtipunnertaa sen ylös eli siis pomppaat jaloilla voimaa, aluksi voit nostaa vaikka kasvojen korkeuteen ja laskea takaisin räkkiasentoon muista hyvä tekniikka! Jos tekniikka on kunnossa niin jarruta sitä kuulaa kun lasket sen takaisin räkki asentoon ja muista pyrkiä nostamaan jokakerta hieman korkeammalle! Ja kun saat sen pään päälle niin vähennä avistusta jaloilla. Kun tuntuu siltä että uskallat kokeilla niin voit kokeilla tempaista, tee vaikka 1-1-1-1-1 sarjoja per käsi, heikommalla kädellä voi tempaista 24kg kuulaa tai tehdä tota pompautusta 32kg.
Joka kerta kannattaa yrittää ylittää itsensä! Mulla nousi älyttömän nopeasti tällä tekniikalla 32kg tempaus yli 20x per käsi ;)
Siis kyllä työntö sujuu mutta miten se nyt liittyy tempaukseen?

sama liikerata työnnössä on kun tempauksessa, tempauksessa on vaan heilautus samassa syssyssä. Jos 32kg työnty sujuu, niin sitten voit harjoitella pystysoudulla aina vaan hiukan ylemmäs ja ylemmäs ja lopuksi päänpäälle.

Miksi pidemmät sarjat taakse?

Tuohon siirtymiseen 24kg->32kg kuulaan suosittelen harjoittelemaan rauhassa yläasennon ja kunnollisen lukituksen, sekä pysäytyksen yläasennossa kevyillä kuulilla. Riittävän hyvä tekniikka sallii sitten siirtymisen turvallisesti isompaan kuulaan. Mutta en suosittele siirtymään 32kg kuulaan, ennen kuin tekniikka on riittävä siihen. Levytanko on 1-10 toiston maksimeihin parempi.

Korkeaveto ja työnnön avulla yläasennon opettelu on toki hyviä välineitä harjoitteluun.
Tuossa Borat huonolla venäjänamerikalla kertoo asiasta miten heiluri tulisi tehdä jotta siitä olisi jotain apua tempaukseen ja kunnon kehittymiseen: http://youtu.be/4kY4E5f45fY

james89
"sama liikerata työnnössä on kun tempauksessa, tempauksessa on vaan heilautus samassa syssyssä. "

Teknisesti työntö ja tempaus ovat aika erilaiset, sekä liikeradaltaan ja käytettäviltä lihaksiltaan, joten niitä ei voi siltä osin verrata. Yläasento ja lukitus on molemmissa toki samanlaiset. Työntö on toki hyvä tapa opetella yläasentoa ja lukitusta.

Työnnön liikerata http://caestuspalestra.files.wordpress.com/2011/04/ev8.jpg
Tempauksen liikeradasta ja tekniikasta http://www.iksfa.com/drupal/index.php?q=node/158

Vielä video tempauksen tekniikasta:
http://www.youtube.com/watch?v=xuT7-byc3dY
Verrattuna työntöön:
http://youtu.be/VFKI5Ho_sFM

Vai oliko kyseessä jokin samankaltaisuus mitä en nyt näe?

ps. laitetaan nyt vielä yksi hienous Anton Anasenkon tempaus ja työntö ihan vain siksi, että tulisi selväksi, että liikerata on aika erilainen työnnössä ja tempauksessa.
Tempaus http://www.youtube.com/watch?v=Pz3wzQ6vvak
Työntö http://youtu.be/p7v-iEK-KJk

sama liikerata työnnössä on kun tempauksessa, tempauksessa on vaan heilautus samassa syssyssä. Jos 32kg työnty sujuu, niin sitten voit harjoitella pystysoudulla aina vaan hiukan ylemmäs ja ylemmäs ja lopuksi päänpäälle.
ja pöh, on kyllä niin eri juttu...

Suositut

Back
Ylös Bottom