Kohta 37-vuotias (tulossa varmaan kauhea ikäkriisi...) nainen Pohjanmaalta. Olen tänne kirjautunut jo vuosia (?) sitten, mutta nyt vasta uskaltauduin oikein esittäytymään.
Harrastellut karatea ja viimeksi thai-nyrkkeilyä kuutisen (?) vuotta ja punttia säännöllisen epäsäännöllisesti pian nelisen vuotta (tosin tässä ollut myös pitkiä taukoja), tosin nyt vuoden ollut kamppailematta vuoden.
Mulla on 10 kg ylimääräistä rasvaa kropassa, jotka onneksi on pitkälti oikeissa paikoissa naiselle. Mutta nyt on menossa projekti -10 kg ennen ensi joulua
Sain diagnoosin äärimmäisen yliliikkuvat nivelet, jonka takia jouduin jättämään kamppailun. Sain ukaasin olla tekemättä mitään mikä rasittaa mun niveliä. Eli kamppailu pois, juokseminen pois, jopa kävely kipeyttää nilkat... mutta sitä en jättänyt pois vielä kun teippaamalla nilkat pystyn kävelemään. Uinti on vähän siinä ja siinä.
Joten sen takia aloittelin punttitreeniä taas että lihakset vahvistuisi ja tukisi niveliä. Ja se on auttanut
Kun aloittelin tuossa elokuussa taas uudestaan salia, niin olin siinä kunnossa että en pystynyt kyykkyyn menemään ilman että tuntui että polvi kohta poksahtaa. Samoin pohkeita en uskaltanut treenata kun nilkka (akillesjänteen alla oleva pehmytkudos) oli ylirasittunut ja todella kipeä. Mutta nykyään olen kyykännyt jo tanko niskassa ja kerran kokeilin jopa laittaa 5 kg painoa tankoon. Tämä tuntuu jo ihan huimalta saavutukselta, kun aluksi ei kestänyt edes kropan painoa.
Eli tämä puolisen vuotta on mennyt vähän niinkuin kuntoutuksena, ja vieläkin kuuntelen kovasti kroppaa ja puntteilen sen mukaan. Ongelmakohdat mulla on polvet, nilkat ja alaselkä, ja niitä täytyy kuunnella. Ennen joulua latasin turhan nopeasti ehkä liian paljon painoa suorin jaloin maastavetoon ja alaselkä oli viikon verran todella ärtynyt, antoi sähköiskuja vähän väliä. Ongelmana vaan on että pää tahtois enempi ja nopeammin edetä, mutta kroppa ei pysy perässä :D
Mutta salitreeni on ehdottomasti ollu parasta mitä mun kipeälle alaselälle on koskaan tapahtunut. Mulla on suuri lordoosi (notko) joka taas tehnyt ilmeisesti vähän tuhoja jo kahteen nikamaväliin, joten sen takia on pakko vähän kuunnella tuota selkää näissä treeneissä, en kuitenkaan halua että välilevy repeää.
Harmi kun ikää on jo tän verran ja kroppa tässä kunnossa, muuten innostuisin kyllä täysin jopa kilpailemisesta.