- Ikä
- 43
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mutmut.. Eikö tuon käden sisäkierron voima oo kans ainaki ratkaisevassa osassa, varsinkin mitä kokemattomampi on? Toki jos liikettä vain tarkoitetaan nii silloin toki.
Tuli vaan mieleen, kun itsekkin sellaisia heppuja olen helposti voittanut, joilla penkki on seilannut 170-200 välillä ja hauiskääntö tangolla siellä 100 lähellä. Ja itse en noina aikoina edes punteilla treenannut.
Niin sitä kyynärvarsi/olkavarren sisäkierron voimaa/staattista voimaa, eli onko se nyt sitten sivupaine :D Huomannut vain, että joillain sitä on luonnostaan enemmän niin se on kokemattomilla kyllä aika ratkaisevassa osassa (minun mielestäni).
Joo onhan näistä tullut täällä joskus jonkun verran juteltua, mutta yksiä epävirallisia kisoja lukuunottamatta ei ole tullut käytyä. Treeneissä kyllä kuljin jonkin aikaa. Onhan se aina välillä käynyt mielessä, että rupeaisi harrastelemaan.. Aika näyttää :D
En siis sano, että mikään kova olisin, mutta normi punttiukkojen ja ihmisten seassa ihan kiistaton ykkönenItsellä tahtoo olkapäät olla vaan semmonen ongelma näihin hommiin.
Olkapäät hajoo jos yrittää vääntää kädellä sivullepäin :( Puhtaampi tekniikka pitää olkapäät kunnossa! Enemmän vetämistä kuin painamista sillä kädellä.
Ite penkkaan kovaa 1-2 kertaa viikossa, sekä siihen päälle vääntelen 2-4h, ja olkapäissä ei mitään ongelmia!
Joo siis on mulle ihan tuttua se oikea oppinen vääntäminen. Eli en yritä pelkällä kädellä, vaan pöydässä vetämällä viistossa suunnassa jne. tapaus kohtaisesti. Ja siis ns. kropalla
Varmaan totuttelulla ja rauhallisella kädenväännön reenailun aloittamisella, saisin totutettua itseni siihen, että kärsisi kovempaa penkatakin ja muuta. Mutta minun olkapää ongelmat juontaa siis siitä, kun mun punnerruslihakset ja voimat, on paljon kovemmat mitä lavanlähentäjät ja muut ryhtilihakset, nii se aiheuttaa mulle tulehduksen kiertäjänkalvosimeen. Ja kädenvääntö vahvistaa lisää vaan tuota kiertäjänkalvosimen sisäkiertoa, joka taas pahentaa sitä. Leuanvedot vahvistaa leveitä selkälihaksia jotka myös pahentaa sitä. Mun ammatti pahentaa sitä.
Eli siis nuo heikot ryhtilihakset aiheuttaa tätä ja kaikki mun tekeminen ja kädenvääntelyt on vuosien varrella aiheuttanut tuon ja tässä onkin nyt aika pitkä prosessi saada se sille mallille, että pystyy mitää kovemmin tekemään![]()
Aavistuksen kädenvääntöön tutustuneena, kyseessä on todella isosti tekniikkalaji. Ammattivääntäjät voittavat mennen tullen, vaikka sulla olisi joka ikinen liike salilla vahvempi, jos et osaa vääntää. Hyvillä vääntäjillä on kova puristusvoima, kova puristusvoima ei takaa hyvää kädenvääntäjää.
Monastihan tollasia heittoja kuten "joka ikinen liike salilla vahvempi" on helppo heitellä, kun punttimiehellä penkki ja kyykky on kovemmat ku vääntäjällä. Mutta jos mennään esim forkun kiertäjiin ja ranteenkoukistajiin, tai staattisiin liikkeisiin hauis ja hammer -kulmissa, syy pöytäylivoimaan selviää.
Kärjistin vähän, myönnän. Väitteeni perustui aika pieneen otantaan henkilöitä, jotka ovat nimenomaan näitä vääntäjien liikkeitä vääntäjän kanssa reenanneet ja olleet selvästi vahvempia. Silti pöydässä hävinneet ja kirkkaasti. Painoeroakin kilpailijoiden välillä ollut kymmeniä kiloja. Ehkä tää mun otanta ei sit pitkässä juoksussa päde.
Tietysti tapauksissa, jossa toisella on 50% enemmän voimaa tää ei päde. Edelleen kuitenkin väitän alkuperäisen väitteeni mukaan, että tekniikka on todella isossa roolissa kädenväännössä. Varisinkin kun keskustelu lähti tuosta Bullin tempauksesta, Bull tuskin ihan hirveesti on kädenvääntöön ja sen tekniikkaan paneutunut.
Jos olet sitä mieltä, että tekniikalla ei voi kompensoida voimaa. Ollaan eri mieltä.
Nään että penkkipunnerrus on todella teknistä touhua, ja tekniikka on siinä äärimmäisen isossa roolissa. Perustelen tätä sillä, että Larry Wheels penkkaa enemmän kuin häntä vahvempi maailman vahvinmies Mountain. Mountainilla kumminkin pystypunnerrus, maastaveto, kyykky ja kaikken tärkempänä atlaskiven nosto vahvempia kuin Wheelsillä. Itekki oon törmänny mua heikompiin jotka penkkaa mua enemmän. Itse penkkaan vain voimalla.
Okei nyt mä vähän kärjistin :D Mutta voitko nähdä mahdollisena, että Bullilla ei oo vääntöön tarvittavat lihakset tarpeeksi vahvoja (vielä), eikä siksi pärjää?
Tuo hauisvoima on aika jännä juttu, koska minulla (kilpavääntäjienkin mukaan) hook on selkeästi vahvuus, mutta esim sillon terve olkapäisenä mun primessä, strictinä hammer kp oli 3 * 20kg :D
Mutta lisäpaino leuoissa olen kuitenkin kohtuu voimakas.
Mutta ylipäätään tuo rannekontrolli ja kyynärvarren/ranteiden voima on vasta-alkajilla puuttellista ja muutenkin hakusessa.
Pitäisi tulla jossain tapahtumassa käymään joskus niin number_one saisi antaa virallisen arvion minun lähtötasosta :D
Kyllä. Penkissä on tekniikka todella tärkeässä roolissa. Tiettyyn pisteeseen asti vahvempikin kaveri taatusti häviää sellaiselle, joka osaa penkata.
Kuvitellaan että joku kloonaisi penkkipunnerruksen maailmanmestarin. Klooni penkkaa koko kroppa lahnana, epäoptimaalisella oteleveydellä, lavat auki, rinta lysyssä. Toinen penkkaa niinkuin ennenkin. Tuloksessa on eroa ties kuinka monta kymmentä kiloa. ps. Vitusti kärjistystä :D
Voin nähdä mahdollisena. En ole sitä koskaan kieltänyt. Totesin kädenväännössä tekniikan olevan erittäin tärkeässä roolissa ja että sillä voi korvata voimaa. Kärjistetään nyt taas: kaikinpuolin voimakkaampi henkilö, vääntää pöydällä käyttämättä esim. kroppaa lainkaan apuna, vastapuoli vääntää lähes ammatikseen kättä, Kumpi voittaa?
Tuut kattomaan SM kisoja vantaalle, tai Helsinki Openia kaapelitehtaalle ni homma selkiytyy ;)
Pitää saada tuo olkapää kuosiin ja tsekkailla missä päin ois sopivaa tapahtumaa, nii saatan tullakinEi ihan pk-seudulle viiti tän takia lähtee.
E: Toki jos siis muutakin käyntiä keksin sinne, niin kyllä tulen!
Jos "kaikinpuolin vahvemmalla" on myös kaikki käden lihakset vahvempia, tämä voittaa. Helposti.
Siinä tapauksessa olemme eri mieltä. Mä oletin, että esim kädenväännössä rannepeli ja kropan hyödyntäminen on tärkeitä juttuja
Minä haluan lisätä vielä kauhan tähän soppaan ja sanoa, että kyllä minunkin mielestäni voima on siis suurimmassa osassa ja moni liioittelee tekniikan osuutta. Kuten ylempänä mainittiin niin top roll ja hook ei ole vaikeita kyllä oppia. Ja ranteenkäyttö ja kropan käyttö on tärkeitä.
Mutta rannetta et saa haluamaasi asentoon vääntötilanteessa, ellei sulla ole vastustajaan nähden riittävästi voimaa kyynärvarressa, ja vaikka kuinka repii kehollaan niin se ei auta jos ei kädessä kokonaisuudessaan ole minkään vertaa staattista voimaa. Ranteen käyttöön toki vaikuttaa ajoittaminen ja vastustajan tunteminen jne. Mutta kokonaisuudessaan mitä itsekin kuulee, kun jonkun isomman ukonki kädenväännössä voittaa nii, että kuulemma mulla tekniikka kunnossa ja sillä voitan :D
Ja minusta tuohon käsien voimaan ei mitää ihan yksittäistä liikettä ole, vaan se on kokonaisuutta enemmän. Eli jos väännät 30 käsipainoilla pitkää sarjaa, nii se ei vielä kovaa vääntäjää tee.