Kädenvääntö

katso liitettä 267606
Kalininichenkon näkemys penkkipunnerruksesta kädenväännön apuliikkeenä on yksiselitteinen 😄
lAwP5Q.gif
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse en ole koskaan kyllä ymmärtänyt miksi penkkipunnerrus edes hyödyttäisi mitenkään kädenvääntöä ja itse voisin väittää olevani täysin amatööri kädenväännön parissa. Yleensä amatöörit uskoo tähän myyttiin. Perusteleeko tämän tukijat saavan esim sivupaineeseen jotain lisäpitoa kun vahvarintalihas jännittyy siinä ohessa ? liikerata ei mitenkään kohtaa tässä. Lopun prässiin lisää tehoa ? Tämä ei myöskään vastaa liikerataa ellet penkkipunnerra hyvin kummallisesti. Reenaan molempia kv-liikkeitä säännöllisesti ja mitään merkitystä en koe saavani penkin tai kapean penkin hyödystä edellisiin kv-liikkeisiin. Periaatteessa päinvastoin. Mitä enempi taukoa punnerrusliikkeistä niin koen pääseväni parempaan asentoon molemmissa liikkeissä kun kiree rintalihas ei ole tiellä. Kyseessä taitaa olla ihan pelkkä psygolokinen efekti. Ihminen kokee että on hyvässä ja vahvassa kunnossa jos penkki on maksimitasossa.
Ite uskon penkin hyvyyteen siinä että sillä pystyy kehittämään paremmin lihasmassaa yläkroppaan ku monella muulla liikkeellä. Ei sen kädenväännön tai muunkaan spesifisyyden takia, vaan paremman tavotteen asettelun kautta. Jengi jahtaa tasasatasia penkissä kuin hullut, ja siksi saavuttaa ne. Ristitaljassa tehdään löysiä 3x10 sarjoja kerran viikossa eikä kehitytä missään.

+ penkki lisää miehekkyyttä mikä hyvä kaikessa fyysisessä tekemisessä 😄
 
Ite uskon penkin hyvyyteen siinä että sillä pystyy kehittämään paremmin lihasmassaa yläkroppaan ku monella muulla liikkeellä. Ei sen kädenväännön tai muunkaan spesifisyyden takia, vaan paremman tavotteen asettelun kautta. Jengi jahtaa tasasatasia penkissä kuin hullut, ja siksi saavuttaa ne. Ristitaljassa tehdään löysiä 3x10 sarjoja kerran viikossa eikä kehitytä missään.

+ penkki lisää miehekkyyttä mikä hyvä kaikessa fyysisessä tekemisessä 😄
Penkkipunnerrus on vain yksiliike monien liikkeiden joukossa. On niitä paljon hyviä liikkeitä vaikka ei punnertaisikaan. Ristitaljoja ei varmaan käytä ku jotkut fitnessshortsit. Tarkoitan lähinnä tätä että jos sä oot amatööritason kädenvääntäjä ja punnerrat tommosta sarjasta riippuen 150kg-200kg penkiltä niin en usko että olet yhtään sen parempi kv jos saat toho tulokseen 50kg lisää. Mä en usko että jos Juvonen penkkaat uuden ohjelman jälkeen 250kg penkiltä niin oot yhtää sen parempi kädenvääntäjä etkä itseasiassa yhtään vahvempi siinä kädenvääntöpöydässä. Se vaatis melkeen että sit joka liikkeessä paranis saman prosentin verran noi sun tulokset. Toi lihasmassan kehittäminen penkin avulla on tietty totta mutta mikä sen lihasmassan lisäämisen merkitys on sit lajiin.
 
Penkkipunnerrus on vain yksiliike monien liikkeiden joukossa. On niitä paljon hyviä liikkeitä vaikka ei punnertaisikaan. Ristitaljoja ei varmaan käytä ku jotkut fitnessshortsit. Tarkoitan lähinnä tätä että jos sä oot amatööritason kädenvääntäjä ja punnerrat tommosta sarjasta riippuen 150kg-200kg penkiltä niin en usko että olet yhtään sen parempi kv jos saat toho tulokseen 50kg lisää. Mä en usko että jos Juvonen penkkaat uuden ohjelman jälkeen 250kg penkiltä niin oot yhtää sen parempi kädenvääntäjä etkä itseasiassa yhtään vahvempi siinä kädenvääntöpöydässä. Se vaatis melkeen että sit joka liikkeessä paranis saman prosentin verran noi sun tulokset. Toi lihasmassan kehittäminen penkin avulla on tietty totta mutta mikä sen lihasmassan lisäämisen merkitys on sit lajiin.
Juu ei oo penkki hirveen korkeella must-listalla kädenväännössä ✌️😄
 
Penkkipunnerrus on vain yksiliike monien liikkeiden joukossa. On niitä paljon hyviä liikkeitä vaikka ei punnertaisikaan. Ristitaljoja ei varmaan käytä ku jotkut fitnessshortsit. Tarkoitan lähinnä tätä että jos sä oot amatööritason kädenvääntäjä ja punnerrat tommosta sarjasta riippuen 150kg-200kg penkiltä niin en usko että olet yhtään sen parempi kv jos saat toho tulokseen 50kg lisää. Mä en usko että jos Juvonen penkkaat uuden ohjelman jälkeen 250kg penkiltä niin oot yhtää sen parempi kädenvääntäjä etkä itseasiassa yhtään vahvempi siinä kädenvääntöpöydässä. Se vaatis melkeen että sit joka liikkeessä paranis saman prosentin verran noi sun tulokset. Toi lihasmassan kehittäminen penkin avulla on tietty totta mutta mikä sen lihasmassan lisäämisen merkitys on sit lajiin.
Sen verran sivusta sotken tätä kun mieleeni tuli semmonen juttu että 250kg penkki vaatii aikamoista voimaa ympäri kroppaa. Kyllä siinä täytyy olla voimaa joka puolella ja käsissä varsinkin. Eli siis siten tuumaan että jos penkin sais nousemaan 200 --250 kiloon koko ukko olis härkäsempi. Vääntöönkin. Vaan onhan tää teoreettista. Sellanen hyppy voimissa ei ihan yhtäkkiä käy😁 jos 200 punnertajia löytyy koko maasta vaikka sen 100 kpl niin 250kg punnaajia ei taida löytyä kymmentäkään. Vaikee kuvitella ettei sellanen voiman lisäys näkyis ja tuntuis. Kädenvääntö kun on yläkropan voimia vaativa juttu. Jostain mavevoimien lisäämisestä en sano mitään
 
Tän viikon kädenvääntöreenejä:

Maanantai:
Zottman hauiskääntö
Rannekääntö tangolla yhdellä kädellä
Hammer
Rannekääntö taljassa
Hauiskääntö käsipainolla

Tiistai:
Lepo

Keskiviikko:
Kädenvääntöä seuran reeneissä
Leukoja ranteet tangossa

Torstai:
Leukoja ranteet tangossa

Perjantai:
Takapainetta vetokumilla
Leukoja ranteet tangossa

Lauantai:
Kädenvääntöä vetokumilla
Hauiskääntö kahvakuulalla
Hauis reiden päältä stopparilla
Rannekääntö vetokumilla (Rollari)
Rannekääntö käsipainolla (fatgrip)
Otevoimaa kuristetulla gripperillä
Nostatus lekalla
Kierto lekalla
Leukoja ranteet tangossa

Sunnuntai:
Lepo
 
Kukaan ei ole koskaan missään hävinnyt kädenvääntö ottelua heikon rintalihaksen takia 😀 ja kaikki ylimääräinen massa rinnassa on vaan tiellä kädemväännössä!tämä tietysti vain minun henkilökohtainen mielipide 😀
Tyyliin 50% Trubinin tappioista? 😄
 
Ja kädenväännössä on todella hämäävää se että saattaa näyttää siltä että joku tietty paikka pettää väännössä esim nyt vaikka ranne tai hauis kulma mutta todellisuus on usein se että se on jo sitä ennen pettänyt jostain muualta...mä aina ajatuksissani yritän suhteuttaa näitä juttuja siihen että jos kaikkea yritetään tehdä ja pitää tietyllä tasolla niin vuodet kuluu hukkaan yllättävän äkkiä...Esan 270 penkki,yli 200kg yhteispaino leuka130x3 suoralla tangolla hauiskääntö ei riittäneet maailmalla yhtään mihinkään niin olen sitä mieltä että yleisvoiman kasvattamiseen ei ihmisten kannata keskittyä tullakseen paremmaksi kädenvääntäjäksi.
 
Ja kädenväännössä on todella hämäävää se että saattaa näyttää siltä että joku tietty paikka pettää väännössä esim nyt vaikka ranne tai hauis kulma mutta todellisuus on usein se että se on jo sitä ennen pettänyt jostain muualta...mä aina ajatuksissani yritän suhteuttaa näitä juttuja siihen että jos kaikkea yritetään tehdä ja pitää tietyllä tasolla niin vuodet kuluu hukkaan yllättävän äkkiä...Esan 270 penkki,yli 200kg yhteispaino leuka130x3 suoralla tangolla hauiskääntö ei riittäneet maailmalla yhtään mihinkään niin olen sitä mieltä että yleisvoiman kasvattamiseen ei ihmisten kannata keskittyä tullakseen paremmaksi kädenvääntäjäksi.
Mutta eikö Esa ollu aika hyvä vääntäjä kumminki? Joku vois jopa sanoa että suomen koko historian top 2 kaveri?

Mutta joo suhteessa punttituloksiin ni vähän vajaaksi jäi pöytäkunto ✌️
 
Mutta eikö Esa ollu aika hyvä vääntäjä kumminki? Joku vois jopa sanoa että suomen koko historian top 2 kaveri?

Mutta joo suhteessa punttituloksiin ni vähän vajaaksi jäi pöytäkunto ✌️
Oli joo mutta sitä just että jos noi voimatasot ei riitä tolla vääntö taustalla ja osaamisella niin mun mielestä kannattaa keskittyä muihin asioihin 🤔 se että punteilla treenaaminen ei ole vain vahvistumista vaan myös oppimista tuottamaan voimaa ja monesti kun sitä yritetään viedä pöytään niin menee metsään 🤔
 
Oli joo mutta sitä just että jos noi voimatasot ei riitä tolla vääntö taustalla ja osaamisella niin mun mielestä kannattaa keskittyä muihin asioihin 🤔 se että punteilla treenaaminen ei ole vain vahvistumista vaan myös oppimista tuottamaan voimaa ja monesti kun sitä yritetään viedä pöytään niin menee metsään 🤔
Joo onhan toi ihan selvää, että kun 500kg kyykkäävät/mavettavat tai yli 300kg penkkaavat ukot ei pärjää pöydässä, ni naapurin Seppo ei myöskään mee huipulle parantamalla penkkiä ja kyykkyä 😄 Spesifisyys mega tärkeetä ✌️
 
Joo onhan toi ihan selvää, että kun 500kg kyykkäävät/mavettavat tai yli 300kg penkkaavat ukot ei pärjää pöydässä, ni naapurin Seppo ei myöskään mee huipulle parantamalla penkkiä ja kyykkyä 😄 Spesifisyys mega tärkeetä ✌️
Ja vielä ennenkaikkea se että sä opit käyttämään niitä kulmia hyödyksesi siellä pöydässä paljon paremmin kun sulla ei ole hirveä punttihirmun tausta tai treeni perustu siihen
 
Joo kyllä!
Ite nään ton vähän sillaa, että pitää olla hyvä kultanen keskitie yleisen mörköyden (lihasmassa) ja laji ninjuuden (hermotus) välillä. Mutta ongelma tossa tulee, että yleisesti möröksi on vaikaa päästä ilman lahjakkuutta siihen suuntaan ja sit tietenni aineita. Tai siinä tulee nopee rajat vastaan. Lajiominaisuuksia voi mun mielestä viedä pidemmälle, kun ne on spesifimpää touhua ja harva niitä tekee.

Larratti ja Brzenk tosin vähän sotivat tätä teoriaa vastaan koska ovat maltillisen isolihaksisia, mutta ihan huipulla aikanaan 😮
 
Ite nään ton vähän sillaa, että pitää olla hyvä kultanen keskitie yleisen mörköyden (lihasmassa) ja laji ninjuuden (hermotus) välillä. Mutta ongelma tossa tulee, että yleisesti möröksi on vaikaa päästä ilman lahjakkuutta siihen suuntaan ja sit tietenni aineita. Tai siinä tulee nopee rajat vastaan. Lajiominaisuuksia voi mun mielestä viedä pidemmälle, kun ne on spesifimpää touhua ja harva niitä tekee.

Larratti ja Brzenk tosin vähän sotivat tätä teoriaa vastaan koska ovat maltillisen isolihaksisia, mutta ihan huipulla aikanaan 😮
Kyllä varmasti näin ja monesti lahjakkuudet sumentavat sitä miten asiat kannattaisi tehdä varsinkin kun ne ovat eniten esillä!
 
Ja vielä ennenkaikkea se että sä opit käyttämään niitä kulmia hyödyksesi siellä pöydässä paljon paremmin kun sulla ei ole hirveä punttihirmun tausta tai treeni perustu siihen
Toi on muuten iso ongelma jos esim hauis on rakennettu perus hauiskäännöillä, niin tuntuu että se vahvin kulma on melko aukinainen. Sit kun pitäs esim staattisia tehä, on penteleen vaikee harjotella suppukulmaa, kun pystyy pitämään painoa, mutta se putoo sinne avonaisempaan kulmaan. Sitten taas jos suppukulma on vähemmän reenanneella suhteellisesti vahvempi, niin heti vähänkin kulman auetessa koko setti murtuu. Toi helpottaa reenaamista tosi paljon.
 
Kyllä varmasti näin ja monesti lahjakkuudet sumentavat sitä miten asiat kannattaisi tehdä varsinkin kun ne ovat eniten esillä!
Joo tossa välillä vaikee sanoo kumpi vieny oman settinsä lähemmäs omaa potentiaaliaan (=reenanut fiksummin), jos lahjakkuus erot tosi isoja.

Sitten myös se että jos toinen reenaa yksinkertasesti hemmetisti enemmän, ni saattaa kehittyä paremmin, vaikka yksittäiset reenit ois järjettömämpiä 😄
 
Back
Ylös Bottom