Kädenvääntö

Kovimman voi tietenni määritellä monella tapaa 😄 Mut joo hauska että kädenväännössä voi pärjätä kivasti aika vähäsellä panostuksella + iäkkäänä ja geneettisesti keskivertona 💪 Siis oikeesti mahtavaa että tämmösiä lajeja on vielä. Ois super tylsää jos kaikki lajit ois niiku pikajuoksu (99% genetiikkaa) tai jalkapallo (100% harjoittelu pitäny alottaa 4 vuotiaana ja ura huipulla täysin ohi 35 veenä ellei nimi oo Messi tai pelaa mokkea) 😄
Mutta mun mielestä voit olla vaikka painin tai keihäänheiton maailmanmestari ja se ei takaa sitä että eväät riittäisi kädenväännön Suomenmestaruuteen kovallakaan satsaamisella.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutta mun mielestä voit olla vaikka painin tai keihäänheiton maailmanmestari ja se ei takaa sitä että eväät riittäisi kädenväännön Suomenmestaruuteen kovallakaan satsaamisella.
Juu eri lajeja tietenni tollaa✌️
 
Juuri työpaikan kahvikeskusteluissa tuli käsipaini esille niin "Kädenvääntö on ihan pelkkä tekniikkalaji, ei mitään tekemistä voiman kanssa" johon toinen komppaa kyllä näin on. Kai tuo on ikuisuus väittely kumpaa tuo on enempi mutta minusta vaikuttaisi että jos edes jonkin lajin urheilutaustaa löytyy niin ymmärtää että jonkunlainen voima tarvitaan viemään myös se tekniikka maaliin.
 
Juuri työpaikan kahvikeskusteluissa tuli käsipaini esille niin "Kädenvääntö on ihan pelkkä tekniikkalaji, ei mitään tekemistä voiman kanssa" johon toinen komppaa kyllä näin on. Kai tuo on ikuisuus väittely kumpaa tuo on enempi mutta minusta vaikuttaisi että jos edes jonkin lajin urheilutaustaa löytyy niin ymmärtää että jonkunlainen voima tarvitaan viemään myös se tekniikka maaliin.
Ittellä suuri mysteeri miks juuri kädenvääntö on se THE TEKNIIKKALAJI? 😄 Sitten taas esim jääkiekkoa kuvaillaan, että kyllä se ruista vaatii ranteesta, tai jopa jalkapalloa, että muistatteko Roberto Carlosin reidet, niissä oli sitä VOIMAA 😄😄 Palaan vielä kerran mun aasialaisten miesten vehkeet - esimerkkiin!
 
Välillä noi tekniikka jutut lähtee todella laukalle. Väännän messuilla 80kg ihan perus ukon kanssa, ja se ihmettelee että ompa tekniikka laji kun häviää 😄 Mä väännän maailman yksinkertaisinta raahaushookkia 110kg elopainolla ja yli 200kg penkillä, ni 80kg kadunmies kehtaa puhua tollasia 😄😄

Oon tänkin kertonu aikasemmin, mutta kerran salilla yks iso ukko tuli kokeilee. Eka vääns meijän pienen vääntäjän tyynyyn ja oli sillaa että kiva laji kun ei tarvii tekua. Sit kokeili mua vastaan ja pyöritteli vaan päätään ettei tajunnu miten teknistä kädenvääntö lopulta on 😄 Sama ukko halus testaa jotain remmipitoa siinä kun tein vääntöjen välissä, ni kehtas kysyä että millä tekulla saat käden lukittua kun hänellä ei pysy sekuntiakaan. Nyt saatana 😄😄

Jatkan kädenväännön Graalin maljan ettimistä siinä, että joku kehuisi vahvaksi, eikä tekniseksi pianonsoittajaksi. Vielä ei siinä olla 😄
 
Välillä noi tekniikka jutut lähtee todella laukalle. Väännän messuilla 80kg ihan perus ukon kanssa, ja se ihmettelee että ompa tekniikka laji kun häviää 😄 Mä väännän maailman yksinkertaisinta raahaushookkia 110kg elopainolla ja yli 200kg penkillä, ni 80kg kadunmies kehtaa puhua tollasia 😄😄

Oon tänkin kertonu aikasemmin, mutta kerran salilla yks iso ukko tuli kokeilee. Eka vääns meijän pienen vääntäjän tyynyyn ja oli sillaa että kiva laji kun ei tarvii tekua. Sit kokeili mua vastaan ja pyöritteli vaan päätään ettei tajunnu miten teknistä kädenvääntö lopulta on 😄 Sama ukko halus testaa jotain remmipitoa siinä kun tein vääntöjen välissä, ni kehtas kysyä että millä tekulla saat käden lukittua kun hänellä ei pysy sekuntiakaan. Nyt saatana 😄😄

Jatkan kädenväännön Graalin maljan ettimistä siinä, että joku kehuisi vahvaksi, eikä tekniseksi pianonsoittajaksi. Vielä ei siinä olla 😄

Itse en ole kilpa käden vääntöä koskaan edes kokeillut, mutta sanoisin näin maallikon arvoilla että kyseinen laji on yhtä tekninen kuin voimanosto, eli se voi olla todella tekninen tai todella voima painotteinen henkilöstä riippuen.

Voimanostossa ainakin törmää.
1. Todella teknisiin nostajiin, joiden nostoja on hienoa katsella.
2. Todella vahvoihin nostajiin, nostaminen on kamalan näköistä mutta rauta liikkuu silti.
3. Niihin jotka ovat sekä vahvoja että teknisiä, ja nämä monesti myös voittavat.

Suurin osa nostajista liikkuu jossain tuolla välissä.

Näin mitään tietämättömänä sanoisin että kädenväännössä on nähtävissä näitä samanlaisia eri ihmistyyppejä.
 
Itse en ole kilpa käden vääntöä koskaan edes kokeillut, mutta sanoisin näin maallikon arvoilla että kyseinen laji on yhtä tekninen kuin voimanosto, eli se voi olla todella tekninen tai todella voima painotteinen henkilöstä riippuen.

Voimanostossa ainakin törmää.
1. Todella teknisiin nostajiin, joiden nostoja on hienoa katsella.
2. Todella vahvoihin nostajiin, nostaminen on kamalan näköistä mutta rauta liikkuu silti.
3. Niihin jotka ovat sekä vahvoja että teknisiä, ja nämä monesti myös voittavat.

Suurin osa nostajista liikkuu jossain tuolla välissä.

Näin mitään tietämättömänä sanoisin että kädenväännössä on nähtävissä näitä samanlaisia eri ihmistyyppejä.
Hyvä vertaus ✌️ Itekki samoilla linjoilla. Tosin kädenvääntö kyseisistä lajeista ainoa mikä 100% tekua kahvikeskusteluissa 😄😄
 
Varmaan pistetään tekniikan piikkiin sitä, kun ei harjoittelemattomalla kestä paikat vaikka olisi muuten iso ja vahva. Jotenkin se häviö pitää sitten selittää itselleen vaikka voimaa on... Paha sanoa kun en ole iso enkä vahva, mutta kyllä sen huomasi, että alitajuisesti ja kroppa muutenkin rajoitti voimantuottoa paikkoja suojellakseen kun aloitti vääntämisen. On varmaankin myös olemassa poikkeusyksilöitä, joilla on anatomisesti/ammatin/muun harrastuksen myötä kädenväännössä tarvittavaa kudosten sietokykyä siunaantunut siten että laji on helpompi aloittaa. Mutta tavalliset kuolevaiset joutuu kasvattamaan sietokykyä aika maltillisesti. Jos voimaeroa on tarpeeksi, mikään määrä tekniikkaa ei riitä, sitten pienemmillä voimaeroilla pystyy hidastamaan vääjäämätöntä lopputulosta. Onko se sitten tekniikkaa, että pystyy pelaamaan omilla vahvuuksilla ja vastustajan heikkouksilla -- sekään kun ei onnistu ilman voimaa. Parhaimmat vääntäjät tuppaavat olemaan niitä, jotka ovat onnistuneet eliminoimaan omasta pelistään mahdollisimman monta heikkoutta. Nivelkulmia on iso määrä.
 
Välillä noi tekniikka jutut lähtee todella laukalle. Väännän messuilla 80kg ihan perus ukon kanssa, ja se ihmettelee että ompa tekniikka laji kun häviää 😄 Mä väännän maailman yksinkertaisinta raahaushookkia 110kg elopainolla ja yli 200kg penkillä, ni 80kg kadunmies kehtaa puhua tollasia 😄😄

Oon tänkin kertonu aikasemmin, mutta kerran salilla yks iso ukko tuli kokeilee. Eka vääns meijän pienen vääntäjän tyynyyn ja oli sillaa että kiva laji kun ei tarvii tekua. Sit kokeili mua vastaan ja pyöritteli vaan päätään ettei tajunnu miten teknistä kädenvääntö lopulta on 😄 Sama ukko halus testaa jotain remmipitoa siinä kun tein vääntöjen välissä, ni kehtas kysyä että millä tekulla saat käden lukittua kun hänellä ei pysy sekuntiakaan. Nyt saatana 😄😄

Jatkan kädenväännön Graalin maljan ettimistä siinä, että joku kehuisi vahvaksi, eikä tekniseksi pianonsoittajaksi. Vielä ei siinä olla 😄

Tästä vielä pakko sanoa, että ite oon monasti vartijan työssä kokenu ton saman, että ihmiset heittelee tollasia toteamuksia mitkä näyttäs siisteiltä, jos ne ois totta. Niskalenkität jonkun 60kg nistin valonnopeudella taputukseen, ni se heittää raudoissa että nähään kisiksellä vapaa ajalla ni hakkaan sut 😄 Magee idea, että ihan ku vartijan vaatteet tai raskaansarjan kädenvääntäjän tekniikka ois se isoin tekijä miksi ite löyty kasan alimmaisena. Joku defenssin tai voimafantasian sekoitus. Mahollisesti molempia 😄😄
 
Tästä vielä pakko sanoa, että ite oon monasti vartijan työssä kokenu ton saman, että ihmiset heittelee tollasia toteamuksia mitkä näyttäs siisteiltä, jos ne ois tossa. Niskalenkität jonkun 60kg nistin valonnopeudella taputukseen, ni se heittää raudoissa että nähään kisiksellä vapaa ajalla ni hakkaan sut 😄 Magee idea, että ihan ku vartijan vaatteet tai raskaansarjan kädenvääntäjän tekniikka ois se isoin tekijä miksi ite löyty kasan alimmaisena. Joku defenssin tai voimafantasian sekoitus. Mahollisesti molempia 😄😄
Se on defenssi. Mitä surkeempi tyyppi niin sitä kovemmat puheet. Tämän näki kun hetken aikaa olin ovella. Yhtään alle 150kg penkkipunnertajaa en tavannut kapakassa. Tulokset usein illanmittaan nousi kymmeniä kiloja. Ehkä vippitiloissa oli penkki josta en tiennyt🤔 Yleensä tulokset oli parinkytä vuoden takaa kuitenkin. Mutta asiasta puhuen. Näin itse paljoo lahista tietämättä vertaisin kädenvääntöö painiin. Vaatii voimaa, nopeutta ja tekniikkaa. Sekä päätä. Siis paineensietokykyä.
 
Hyvä vertaus ✌️ Itekki samoilla linjoilla. Tosin kädenvääntö kyseisistä lajeista ainoa mikä 100% tekua kahvikeskusteluissa 😄😄

Olisiko yksi asia sellainen, että aika iso ero tulee ensimmäisen 5 treenin jälkeen, suhteessa siihen, että ei ole kuin kännissä vääntänyt. Sekään ei hirveästi auta jos vain vääntää esim. kaverin kanssa jos kumpikaan ei tiedä mitä pitäisi tehdä.

Onhan se pahan näköistä kun kättä vääntää joku joka ei ole ikinä "vääntänyt". Toinen laji mikä näyttää varsin pahalta ensimmäisillä kerroilla on nyrkkeily.


Samanlainen ilmiö on havaittavissa kyllä todella monissa lajeissa.
 
Noita kovan puheen tyyppejä on vuosien varrella tullut nähtyä ip-lajien kursseilla myös jonkin verran. Raivopäänä vääntävät ekoissa treeneissä, pahimmillaan loukkaavat toista aloittelijaa. Sitten laitetaan kokeneempaa vastaan, jotta saa turvallisemmin kokeilla rajojaan ja painotetaan, ettei ole kuolemanvakavaa... no ei aina auttanut, kurssi loppunut monelta siihen ekaan "tappioon". Fyysisesti voi olla mitä vaan, mutta henkinen kypsyys on jämähtänyt jäämereen tipahtaneen avokadon tasolle. Joillakin on myös sellainen käsitys että kaikki ammattilaiset jotenkin nauttisivat painista. Juu ei. Edellisessä ammatissa joutui painimaan ja kyse oli usein aika vakavasta tilanteesta. Siinä ei kovin moni ensisijaisesti janoa painimaan, kun edessä on piripsykoosissa oleva 130kg moottoripyöräharrastajan ja väkivaltarikollisen hybridi.
 
Juuri työpaikan kahvikeskusteluissa tuli käsipaini esille niin "Kädenvääntö on ihan pelkkä tekniikkalaji, ei mitään tekemistä voiman kanssa" johon toinen komppaa kyllä näin on. Kai tuo on ikuisuus väittely kumpaa tuo on enempi mutta minusta vaikuttaisi että jos edes jonkin lajin urheilutaustaa löytyy niin ymmärtää että jonkunlainen voima tarvitaan viemään myös se tekniikka maaliin.
Eikö tuo käsitys korjaannu sillä että näyttää kuvan Levanista ja kertoo että tuo on maailman kovin kädenvääntäjä 😄
Levan Saginashvili.jpg
 
Ittellä suuri mysteeri miks juuri kädenvääntö on se THE TEKNIIKKALAJI? 😄 Sitten taas esim jääkiekkoa kuvaillaan, että kyllä se ruista vaatii ranteesta, tai jopa jalkapalloa, että muistatteko Roberto Carlosin reidet, niissä oli sitä VOIMAA 😄😄 Palaan vielä kerran mun aasialaisten miesten vehkeet - esimerkkiin!
Itse on keksi muuta selitystä kuin sen että häviäminen ottaa koville eikä voida myöntää että toinen oli vahvempi, eli jostain alkukantaisesta selviytymisvietistä varmaankin kyse.
Tähän kun yhdistetään se että tekniikka nähdään perinteisesti jonain vippaskonstina tai epärehellisyytenä niin soppa on valmis.

Sitä en tiedä miksi tuo ei heijastu lajin suosioon kun esim. nyrkkeily on suosiossaan aivan eri tasolla mutta ehkä se onkin se syy.
 
Eikö tuo käsitys korjaannu sillä että näyttää kuvan Levanista ja kertoo että tuo on maailman kovin kädenvääntäjä 😄 katso liitettä 251631
Tuossa se riski, että sieltä tulee noin 95% todennäkösyydellä second win heitto, että haluisiksä muka näyttää tolta? (millä annetaan ymmärtää että tuttu vääntäjä ei todellakaan näytä) 😄
 
Itse on keksi muuta selitystä kuin sen että häviäminen ottaa koville eikä voida myöntää että toinen oli vahvempi, eli jostain alkukantaisesta selviytymisvietistä varmaankin kyse.
Tähän kun yhdistetään se että tekniikka nähdään perinteisesti jonain vippaskonstina tai epärehellisyytenä niin soppa on valmis.

Sitä en tiedä miksi tuo ei heijastu lajin suosioon kun esim. nyrkkeily on suosiossaan aivan eri tasolla mutta ehkä se onkin se syy.
Tuossa varmaan kans just se, että ihmistä jos ei pakoteta yleisen mielipiteen mukaan olemaan jotain mieltä, valitsee hän usein ittelleen edullisimman kannan 😄 Jos kädenvääntö ois household laji, minkä tekniikan korostamista pidettäisiin yleisesti typeränä toimintana, harva varmaan valitsis sen reitin kahvihuoneissa. Pitää muistaa että ihmiset on keskimäärin selviytyjiä, eikä asioiden pohtijoita 😄
 
Tuossa se riski, että sieltä tulee noin 95% todennäkösyydellä second win heitto, että haluisiksä muka näyttää tolta? (millä annetaan ymmärtää että tuttu vääntäjä ei todellakaan näytä) 😄
Tähän vielä pakko sen verran, että miksi sieltä ei vois ikinä tulla kuvan näytön jälkeen, että oottepa te vääntäjät härkäsiä. Tai vastaavaa positiivista myös sille paikalla olijalle. Ihmisiä ei vaan oo rakennettu niin 😄 Eka ollaan fyysisesti heikkoja, sitten väitetään epätotuuksia, ja sit kun joutuu servatuksi molemmissa, ni pakko jatkaa huonoa suorittamista ja yrittää satuttaa henkisesti.
 
Tähän vielä pakko sen verran, että miksi sieltä ei vois ikinä tulla kuvan näytön jälkeen, että oottepa te vääntäjät härkäsiä. Tai vastaavaa positiivista myös sille paikalla olijalle. Ihmisiä ei vaan oo rakennettu niin 😄 Eka ollaan fyysisesti heikkoja, sitten väitetään epätotuuksia, ja sit kun joutuu servatuksi molemmissa, ni pakko jatkaa huonoa suorittamista ja yrittää satuttaa henkisesti.
Joillekin se vaan käy itsetunnon päälle niin paljon että pitää vähätellä muita ja vääristellä itselleen parempi mieli, jotkut menevät niinkin pitkälle että väittävät että edes voimamiehillä ei ole "oikeaa" voimaa :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom