Kädenvääntö

Ite nään reenaamisen kädenväännössä niin, että kova vääntelyreeni pudottaa voimatasoja hetkellisesti sen 10-20% alaspäin noin viikon ajaksi, mutta kasvattaa mahollisesti sen 0.1% per reeni pitkässä juoksussa. Ja tää hyöty konkretisoituu vasta kun pystytään täysin palautumaan. Siis perus superkompensaatio settiä. Ni jos reenaa useemmin, ni mahollisesti kasaa enemmän kehitystä pitkässä juoksussa, mutta myös reenikondis on matalampi.

Tossa sitten muuttujana että pystyykö esim nopeutta reenaamaan palautumattomana jne. Oma tavote vaan tossa että pystyis kasvattamaan työkapasiteettia, ja palautus nopeemmin pöytäreenistä, ja sitä kautta sais vuoteen enemmän kehittäviä pöytäreenejä, mikä taas näkyis kovempana vääntönä ✌️ Jos homma ei futaa, ni aina voi palata kerran viikossa vääntelyyn.
Joo, aika beisikkiä siinä mielessä että kehitykseen kun tarvitaan vain yli omien rajojen tekemistä ja siitä palautumista. Jos käyttää vain jompaa kumpaa noista, ei pitkälle pötki. Se kun vielä tietäisi milloin kumpikin on saavutettu ootimaalisesti, eli ei liikaa tai liian vähän.

Itsellä parhaat tulokset tuli melkeinpä aina vahingossa, eli jonkun ennalta suunnittelemattoman tauon jälkeen. Mitä se kertoo? Ainakin surkeasta itsensä ymmärtämisestä. No, paljon on edetty noista ajoista, kokemus on kova sana.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, aika beisikkiä siinä mielessä että kehitykseen kun tarvitaan vain yli omien rajojen tekemistä ja siitä palautumista. Jos käyttää vain jompaa kumpaa noista, ei pitkälle pötki. Se kun vielä tietäisi milloin kumpikin on saavutettu ootimaalisesti, eli ei liikaa tai liian vähän.

Itsellä parhaat tulokset tuli melkeinpä aina vahingossa, eli jonkun ennalta suunnittelemattoman tauon jälkeen. Mitä se kertoo? Ainakin surkeasta itsensä ymmärtämisestä. No, paljon on edetty noista ajoista, kokemus on kova sana.
Kädenväännössä monella se ongelma, että kun yksi vääntöreeni vie hetkellistä kondista alaspäin tosi paljon ja pitkäksi aikaa, tulee houkutus tulla aina reeneihin täysin palautuneena että pärjää ja homma on kivutonta ja hauskaa. Siinä tulee taas se, että ollaan aina tikissä reeneissä, muttei kehitytä hirveesti pitkässä juoksussa kun kehittäviä harjotteita tulee niin harvoin, eikä sit pärjätä kisoissa.

Ite ainakin tiiän että tuun pärjäämään seuraavissa kisoissa, jos alan häviimään reeneissä harvoin harkoissa käyville roadmaneille 😄
 
Larratti treenaa määrällisesti aivan sairaita määriä. Sano ite että ei usko kenenkään treenaavan yhtä paljon ja ei oo tavannu ketää kuka treenaa yhtä paljon.
Itekki kokeilisin tollasta systeemiä jos ei ois elämässä muita velvotteita 😄 Arvokysymyksiä.
 
Screenshot_20220616_215741.jpg

Kävin taas huollattamassa itseäni (fyssäri) ja olen jo pitkään huomannut että nämä takaolkapään lihakset on aina hyvinkin hellänä ja tehneen oloiset.
Etenkin tuo alemman kuvan lihas.

Enemmän kun on vääntö treenejä sitä enemmän ottaa osumaa.
Voimailu vuosina ei tälläistä ollut.

Noillakin lihaksilla varmasti väännössä iso rooli vaikka harvemmin on niistä puhetta, verrattuna vaikka forkkuihin.
 
katso liitettä 241737
Kävin taas huollattamassa itseäni (fyssäri) ja olen jo pitkään huomannut että nämä takaolkapään lihakset on aina hyvinkin hellänä ja tehneen oloiset.
Etenkin tuo alemman kuvan lihas.

Enemmän kun on vääntö treenejä sitä enemmän ottaa osumaa.
Voimailu vuosina ei tälläistä ollut.

Noillakin lihaksilla varmasti väännössä iso rooli vaikka harvemmin on niistä puhetta, verrattuna vaikka forkkuihin.
Ite huomaan että olkapäät tulee kipeeksi (domsseja) vain jos väännöt on ollu todella brutaalit ja loppuun viedyt 😄 Ittellä ehkä eniten tulehtuu aina vasara siinä forkun päällä.

Oisko nää vähän tyyli ja lihastasapaino riippuvaisia juttuja?
 
katso liitettä 241737
Kävin taas huollattamassa itseäni (fyssäri) ja olen jo pitkään huomannut että nämä takaolkapään lihakset on aina hyvinkin hellänä ja tehneen oloiset.
Etenkin tuo alemman kuvan lihas.

Enemmän kun on vääntö treenejä sitä enemmän ottaa osumaa.
Voimailu vuosina ei tälläistä ollut.

Noillakin lihaksilla varmasti väännössä iso rooli vaikka harvemmin on niistä puhetta, verrattuna vaikka forkkuihin.
Oisko toi alemman kuvan lihas muuten se mikä vetää kyynärpäätä taaksepäin leveen selkälihaksen kanssa? Sulla se selkeesti toimii ja etkö väännä enemmän takatyynyssä muutenni? Mä väännän 99% ajasta niin, että roikun kaverissa sormilla ja kyynärpää ihan etutyynyssä 😄😄
 
Oisko toi alemman kuvan lihas muuten se mikä vetää kyynärpäätä taaksepäin leveen selkälihaksen kanssa? Sulla se selkeesti toimii ja etkö väännä enemmän takatyynyssä muutenni? Mä väännän 99% ajasta niin, että roikun kaverissa sormilla ja kyynärpää ihan etutyynyssä 😄😄
Mietin itsekin vastaavaa. Mallailin ilmassa top rollia ja tunnustelin samalla olkapäitä. Sehän se tosiaan liikkuu siellä 😁.

Aina oppii uutta 😎
 
Kun teen todella voimatyylillä forkkukääntöjä ylätaljassa, kyynärvarsi pystyssä ja käsi koukussa ja sillä pienellä yhden käden kahvalla, niin melkein eniten ottaa osumaa takaolkapää ja latsin yläkiinnitys. Eli kyllä se varmaan on se olkavarren veto kehoon päin kun rasittaa tässä liikkeessä.
 
Kun teen todella voimatyylillä forkkukääntöjä ylätaljassa, kyynärvarsi pystyssä ja käsi koukussa ja sillä pienellä yhden käden kahvalla, niin melkein eniten ottaa osumaa takaolkapää ja latsin yläkiinnitys. Eli kyllä se varmaan on se olkavarren veto kehoon päin kun rasittaa tässä liikkeessä.
Oonko mä ainoo jolla on niin heikot forkut että rannekäännöt ottaa vaan ja ainoastaan kyynärvarsiin? 😄😄
 
Kuinka paljon forkkuja voi vahvistaa kohdistetulla treenauksella? Olen aina elänyt uskossa että forkut on nk. geneettinen ominaispiirre ja ne vahvistuu muun voimailun ohessa siihen mihin vahvistuu eikä paljoa muuta ole tehtävissä. Onko mielikuva väärä?
 
Kuinka paljon forkkuja voi vahvistaa kohdistetulla treenauksella? Olen aina elänyt uskossa että forkut on nk. geneettinen ominaispiirre ja ne vahvistuu muun voimailun ohessa siihen mihin vahvistuu eikä paljoa muuta ole tehtävissä. Onko mielikuva väärä?
Näkisin että forkkujen visuaalinen kehonrakennus ulkonäkö on paljon enemmän kiinni genetiikasta, kuin voimatasot tiettyyn suuntaan. Ite oon ainakin parantanu kaikkia forkun vektoreita todella paljon, vaikka voimanosto YT ei oo noussutkaan
merkittävästi.

Tietenkin noissa hyvä huomioida se, että esim jossain forkkuliikkeissä ihmisten geneettiset lähtötasot on niin erilaisia että vertailu muihin saattaa olla hedelmätöntä. Esim itte reenaan aika paljon paksuja kahvoja, mutta oon niissä aika läpipaska lyhyiden sormien takia. Toisaalta oon kehittäny niitä aika paljon omalla tasollani, mikä yhdistettynä todella härkäseen hauikseen ja vahvoihin kiertäjiin, tekee musta jo ihan ok vääntäjän. Vaikka tottakai maailmassa on loputtomasti mua parempia paksujen kahvojen ukkoja, oli mun silti järkevää reenata kyseinen voima riittävälle tasolle, että saan kaivettua toprollaajia hookkiin tuhottavaksi ✌️

Eli joo, mielikuvasi oli väärä 😄 Sama kuin olettaisi että eikö kyykky kasva penkkiä tekemällä. Kasvaa varmaan hiukan, mutta selkeesti vähemmän kuin kyykkyä tekemällä.
 
Tähän väliin hyvä muistella forkun pääsuunnat. Eli:

1) Koukistus
2) Sisäkierto
3) Ranteen nosto

+ vastasuunnat

Kaikkia joutuu reenaamaan erikseen että kehittyvät.
 
Todennäköisesti. Siksi oletkin viisinkertainen mestari.
Kädenväännössä kyl huomaa ton että forkussa on paljon suuntia ja kulmia missä tuottaa voimaa. Ittellä on vaikka sellanen hämärä erikoisuus että pysyn tuottamaan enemmän ulkokiertoa vastustajan ranteeseen syvähookista, kuin ranteet suorina starttikulmassa 😄 Hämärää. Todella spesifejä juttuja.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom