Kädenvääntö

Joku rannekääntö, sekä joku hammerkääntö. Noilla lähtisin ite rakentamaan 💪 Niissä härkäseksi ni alkaa pöydäs tapahtumaan!
No kun ne vastaukset noin helpolla löytyi, niin millaista viikkotason voluumia ja inensiteettiä näissä apuliikkeissä kannattaa pitää? Jos vaikka kerta viikkoon vääntää pöydässä. Joo, enemmän on parempi jos palautuu, mutta onko rannekäännössä ja hammerissa esimerkiksi 10 sarjaa viikossa paljon vai vähän, ja miten ne yleensä sijoitetaan ohjelmaan itse vääntöön nähden?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No kun ne vastaukset noin helpolla löytyi, niin millaista viikkotason voluumia ja inensiteettiä näissä apuliikkeissä kannattaa pitää? Jos vaikka kerta viikkoon vääntää pöydässä. Joo, enemmän on parempi jos palautuu, mutta onko rannekäännössä ja hammerissa esimerkiksi 10 sarjaa viikossa paljon vai vähän, ja miten ne yleensä sijoitetaan ohjelmaan itse vääntöön nähden?
Ite pyrin rakentamaan ohjelman niin, että apuliikkeet salilla ois enemmän valmistavia harjotteita kohti sitä viikon pääreeniä, eli pöytäharjotusta. Eli siinä vääntöreenissä ois skarppina ja räjähtävänä. Nyt kun reenasin 2x viikossa ni apuliikkeet oli lähes pelkästään palauttavaa settiä.

Toinen asia mitä pitää huomioida on vääntöreenin vaikutus apuliikkeisiin. Ite oon huomannu, että rannekääntöjä ja sormia pystyy harjoitella paljon nopeammin pöytäreenin jälkeen kuin esim hauista ja vasaraa.

Myös vähän filosofiasta kiinni, että priorisoiko enemmän heikkouksiaan, vai kenties jopa vahvuuksia, ja pyrkii olemaan niissä niin kova etteivät heikkoudet paljastu. Tässäkin vaihtelu saattaa olla avain onneen ✌️

Ittellä viikkorunko kädenvääntöön suoraan liittyvien reenien osalta jotain alla olevaa, jos reenaan vaan kerran viikossa pöytää:

Maanantai: vääntöreenit seuran kanssa
Tiistai: lepo/palauttavaa kevyttä pumppailua
Keskiviikko: ranteen koukistusta
Torstai: ranteen nostajia ja kietäjiä
Perjantai: lepo
Lauantai: selkää, hauista, vasaraa ja ranteen koukistusta
Sunnuntai: lepo

Jos taas 2 pöytäreeniä viikossa:

Maanantai: vääntöreenit seuran kanssa
Tiistai: palauttavaa kevyttä pumppailua
Keskiviikko: lepo
Torstai: vääntöreenit seuran kanssa + selkää ja hauista painoilla
Perjantai: palauttavaa kevyttä pumppailua
Lauantai: lepo
Sunnuntai: lepo
 
Ite pyrin rakentamaan ohjelman niin, että apuliikkeet salilla ois enemmän valmistavia harjotteita kohti sitä viikon pääreeniä, eli pöytäharjotusta. Eli siinä vääntöreenissä ois skarppina ja räjähtävänä. Nyt kun reenasin 2x viikossa ni apuliikkeet oli lähes pelkästään palauttavaa settiä.

Toinen asia mitä pitää huomioida on vääntöreenin vaikutus apuliikkeisiin. Ite oon huomannu, että rannekääntöjä ja sormia pystyy harjoitella paljon nopeammin pöytäreenin jälkeen kuin esim hauista ja vasaraa.

Myös vähän filosofiasta kiinni, että priorisoiko enemmän heikkouksiaan, vai kenties jopa vahvuuksia, ja pyrkii olemaan niissä niin kova etteivät heikkoudet paljastu. Tässäkin vaihtelu saattaa olla avain onneen ✌️

Ittellä viikkorunko kädenvääntöön suoraan liittyvien reenien osalta jotain alla olevaa, jos reenaan vaan kerran viikossa pöytää:

Maanantai: vääntöreenit seuran kanssa
Tiistai: lepo/palauttavaa kevyttä pumppailua
Keskiviikko: ranteen koukistusta
Torstai: ranteen nostajia ja kietäjiä
Perjantai: lepo
Lauantai: selkää, hauista, vasaraa ja ranteen koukistusta
Sunnuntai: lepo

Jos taas 2 pöytäreeniä viikossa:

Maanantai: vääntöreenit seuran kanssa
Tiistai: palauttavaa kevyttä pumppailua
Keskiviikko: lepo
Torstai: vääntöreenit seuran kanssa + selkää ja hauista painoilla
Perjantai: palauttavaa kevyttä pumppailua
Lauantai: lepo
Sunnuntai: lepo
Kiitos. Helpottaa paljon kun näkee jonkun käytännön esimerkin, vaikka itse jokaisen oma treeni koostettavakin (y) Auttaa myös hahmottamaan omaa tekemistään, jos tietää mitä määriä toiset suunnilleen tekee.
 
Kiitos. Helpottaa paljon kun näkee jonkun käytännön esimerkin, vaikka itse jokaisen oma treeni koostettavakin (y) Auttaa myös hahmottamaan omaa tekemistään, jos tietää mitä määriä toiset suunnilleen tekee.
Wrist wrench (7cm) 5x10x20kg
Rannekääntö käsipainolla käsi alaspäin (fatgrip 7cm) 5x5x50kg
Rannekääntö vetokumilla (Rollari) 5x20

Tossa esimerkki perus ranteenkoukistus reenistä. Mut kun määrät on isoja ja kasvavia, ni harvoin erehtyy 😄
 
FB_IMG_1650377197827.jpg
 
Tiedän että tähän kysymykseen ei ole aukotonta faktaa antaa, mutta mitkä 2 apuliikettä itse kädenväännön lisäksi voisivat olla ne tärkeimmät? Ja oletetaan että vääntäjä on kaikilta ominaisuuksiltaan keskiverto, eli ei haeta ääripään ominaisuuksia heti alkuunsa. 600 kilon mave ja 400 kilon penkki varmaan hyvä pohja lajille, vai olisiko joku spesifimpi harjoite toimivampi?
Jos itse pitäisi valita vain kaksi apuliikettä niin itse tekisin rannekääntöjä niin että alotusasennossa ranne on suorana jotta on mahollisimman lähellä väännön starttikulmaa, toisena liikkeenä ottaisin ranteen kierron eli pronaation lekalla tms hihnalla.
 
Jos itse pitäisi valita vain kaksi apuliikettä niin itse tekisin rannekääntöjä niin että alotusasennossa ranne on suorana jotta on mahollisimman lähellä väännön starttikulmaa, toisena liikkeenä ottaisin ranteen kierron eli pronaation lekalla tms hihnalla.
Ite huomannu että sitä pöydässä vaadittavaa kiertoa on äärimmäisen vaikea reenata punteilla. Tai sitten en vaan osaa 😄 Mutta ittelle selkeesti vaikein osa-alue korvata.
 
Ootko tehny noita mitä Levan ym. tekee istuvilteen reisien päältä lähtee mutkatangolla habakääntöö.
Oon mä pari sarjaa kokeillu. Iha näppärä liike, mut kaikkee ei kerkee tekemään 😄
 

Tuo keskitetty hauiskääntö meni ihan body-tyyliin, paljon mahtais nousta jos ihan voimalla runttais :sneaky: Ei vaan, itsellä jäis tuon kokoinen kässäri liikuttamatta, tavalla tai toisella. Harvoin (en muista ikinä) olen nähnyt vääntäjien tekevän tuota vankilahaukkaa oikein sarjana, eli vaikka kuuden toiston sarjoja. Onko tuo liike enemmänkin sitä negatiivista vaihetta korostava maksimirutistus?
 
Tuo keskitetty hauiskääntö meni ihan body-tyyliin, paljon mahtais nousta jos ihan voimalla runttais :sneaky: Ei vaan, itsellä jäis tuon kokoinen kässäri liikuttamatta, tavalla tai toisella. Harvoin (en muista ikinä) olen nähnyt vääntäjien tekevän tuota vankilahaukkaa oikein sarjana, eli vaikka kuuden toiston sarjoja. Onko tuo liike enemmänkin sitä negatiivista vaihetta korostava maksimirutistus?
Tossa 40kg hanttelilla vähä nätimmin ja super kontrolli negalla:

View: https://www.instagram.com/p/CU5v2dxgkUc/?igshid=YmMyMTA2M2Y=


Ja tossa taas sarjaa 50kg kässärillä:

View: https://www.instagram.com/p/CGzwidanTul/?igshid=YmMyMTA2M2Y=


Ite tykkään tehä tota liikettä tollee dynaamisena, kun staattisia pitoja tulee tehtyä niin paljon pöydässä ja appareillakin. En tiedä onko hyötyä 😄
 
Tossa 40kg hanttelilla vähä nätimmin ja super kontrolli negalla:

View: https://www.instagram.com/p/CU5v2dxgkUc/?igshid=YmMyMTA2M2Y=


Ja tossa taas sarjaa 50kg kässärillä:

View: https://www.instagram.com/p/CGzwidanTul/?igshid=YmMyMTA2M2Y=


Ite tykkään tehä tota liikettä tollee dynaamisena, kun staattisia pitoja tulee tehtyä niin paljon pöydässä ja appareillakin. En tiedä onko hyötyä 😄

No ehkä jotain hyötyä ollut kun pohtii meriittejä 😄 Yhtä selvää on myös se että tuolla liikkeellä ei haeta hauiksen huippusupistusta sormenpäillä mutustellen, vaan kykyä käskyttää mahdollisimman suurta kuormaa. Millaisia kuormia joku Larrat puuhailee tuossa liikkeessä?
 
No ehkä jotain hyötyä ollut kun pohtii meriittejä 😄 Yhtä selvää on myös se että tuolla liikkeellä ei haeta hauiksen huippusupistusta sormenpäillä mutustellen, vaan kykyä käskyttää mahdollisimman suurta kuormaa. Millaisia kuormia joku Larrat puuhailee tuossa liikkeessä?
En oo nähny että Devon tekis tollaa suoralta kädeltä dynaamisesti. Se legendaarinen 80kg staattisella kulmalla on kyl julma rauta. Monelle vaikeempi tyyli tehä sillaa kuin toi mun teku, mut Larratt todennäkösesti saa sillaa enempi kun staattinen voima viety niin äärimmäisyyksiin 💪 Se venäläinen Bogo otti 2x70kg tolla samalla tekulla ku meitsi 😮
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom