Judo vai Ju-Jutsu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minä olen judoka ja voin kertoa, että siihen on erittäin hyvä syy miksi ei ennen oranssia vyöta saa esim. kuristaa. Johtuu siitä, että väärin tehty kuristus vie hengen, koska aataminomena, kun kerran liikahtaa, niin se on menoo

wtf? Tätä ei kyllä voi millään uskoa. Olisi mukava kuulla oikea syy joltain "ammattijudokalta" tai ainakin perusteluita.

Kuulostaa näin sw/mma harrastajan korviin melkoisen oudolta.

Ei se aataminomenan eli kilpiruston liikahdus ketään tapa. Kyllä se kilpirusto mahtuu siellä liikkumaan. Sehän liikkuu esim. nielaistessa.

Kyllähän se kuristuksen vaarallisuus johtuu siitä, että aivojen verenkierto heikkenee kun kaulan isot verisuonet tukitaan. On myös mahdollista, että karotisvaltimo dissekoituu eli repeää ja se voi olla hengenvaarallinen tila.

En kyllä ole ammattijutoilija, tuskin etes jutoilija, mutta jonnin verta olen käynyt valkoinen lakana päällä salilla painiskelemassa. Sallitaankohan perustelu yritykseni, vaikka väärin olemisen vaara on varmasti suuri tässä asiassa.

Kyllä se aatamiomena ei ihan heppoisesti siitä paikaltaan liikahtele. Paljon suurempi vaara on esim. kaularangan kierrot ja käännöt joita voi osaamattoman kuristelijan kuristellessa helposti syntyä. Varsinkaan kun kuristettavakaan ei ole täysin tilanteen tasalla.

Olisikohan syynä siihen ettei ennen oranssia vyötä saisi kuristaa ennemmin se, että hyvin monet jutoilijat ovat kovin nuoria ennen oranssia vyötä. Ei junnujen ole hyvä nuoruuden voimiensa tuskissa toisiaan kuristella.

Tuo kyynärlukko on juurikin siitä syystä sallittu heti aluksi, että se on ainut paikka missä kipu varoittaa tarpeeksi ajoissa ennen paikkojen hajoamisia ja on täten helppo hallittava sekä tekijälle että lukotettavalle.

edit. Jaahas, alan mies kerkesikin jo muita vaara tekijöitä kertomaan, onneksi höpisin toisista vaaroista, niin ei mennyt aivan hukkaan välttämättä tämäkään posti :)

Itse en oikein tuota aatamiomenalla argumentointia ymmärrä, kyllä uskoisin itsekin syyn olevan se, että monet alle oranssivöiset ovat niin nuoria junnuja. Eikä tuo oranssin vyön vaatimus ole mitenkään kontrolloitu - meillä noin 13-14-vuotiaina aloittaneet junnut tekevät kyllä kuristuksia jatkokurssilla hetken aikaa oltuaan, vaikka olisivatkin vain valkovöisiä. En tiedä miten muissa seuroissa menetellään, mutta tuskin aikuisten ryhmissä odotellaan että kaikki isot miehet saavat oranssin vyön, ennen kuin pääsevät lukottamaan ja kuristelemaan. ;)

No sitten on minun sempai kyllä jauhanu paskaa aikalailla tuosta kuristuksesta. Pitääpä ihan tarkastaa sitten jostain, mutta menipähän ees jotain oikein.
:)

joo hullulta tuntuu tuo aatamiimena juttu. Itse sain kiekosta aataminomenaan ja voin kertoa että vitun kipeetä teki,mutta en ainakaan vielä ole siihen kuollut. Tosin aikaakin on vierähtänyt vuosi jos toinenkin. Huonommalla onnella siihenkin tietty olisi voinnut kuolla. Mutta se on jossittelua...

Meille ainakin tuo aataminomena-juttu selitettiin siten, että nuoremmilla se on niin "pehmeä" (tai jotain) vielä, että jos sitä painaa liikaa niin se menee hieman lyttyyn ja ei koskaan palaudu ennalleen. Tästä johtuu, että alle 15-vuotiaille ei tehdä kuristuksia meidän seurassa... Lukkoja kylläkin.

Tiedä sitten, kuinka oikeaa tietoa on, mutta voihan se paikkaansa pitää.

Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla miksi aataminomenaan tuleva isku tai vääntö olisi jotenkin tappava. Muistan kyllä joskus pentuna kuulleeni saman urbaanin legendan :) En ainakaan itse ole kuullut että kukaan siihen olisi vielä kuollut, esim. jääkiekkoilijathan ottavat kiekkoja kurkkuun tämän tästä.

Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla miksi aataminomenaan tuleva isku tai vääntö olisi jotenkin tappava. Muistan kyllä joskus pentuna kuulleeni saman urbaanin legendan :) En ainakaan itse ole kuullut että kukaan siihen olisi vielä kuollut, esim. jääkiekkoilijathan ottavat kiekkoja kurkkuun tämän tästä.

Ööö, voisiko johtua siitä, jos jotain menee rikki? Se ettei joka kerta ihmiset kuole kun kurkkuun napsahtaa, ei tarkoita etteikö voisi sattua vakavampaakin. Sama pätee moneen muuhunkin.

Tuohon kurkun alueeseenkin varmasti vaikuttaa hirveästi se, että miten isku tulee, mistä kulmasta ja kuinka kovaa. Jotenkin silti käsittämätöntä, jos joku pitää sitä turvallisena lyödä toista kaulaan. Myös jos kurkkua puristaa sopivasti sormilla, niin voi henki mennä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
saa olla vähän vitun ninja että kurkkuiskulla oikeasti onnistuu aikuisen ihmisen tappamaan... sen verran joustavia kudoksia kuitenkin...

Jaa´a, ei tarvi olla kummonen ninja, että kurkkuun osuvalla iskulla saa toisen hengiltä. Ihan vain huono tuurikin voi riittää, kun mahdollisuuksia on monia aina kurkkutorven murtumasta kaularangan vahinkojen kautta heijasteiseen sydänkohtaukseen...

Tässä itse pohdin, josko kipittäisi seuraavalle judon peruskurssille opettelemaan vähän pystyä.

Nassikkana tuli oranssi vyö hommattua judosta mutta taidosta on ehkä 3% jäljellä. BJJ:stä tosin löytyy sininen, mutta pystypainissa on parantamista.

Jaa´a, ei tarvi olla kummonen ninja, että kurkkuun osuvalla iskulla saa toisen hengiltä. Ihan vain huono tuurikin voi riittää, kun mahdollisuuksia on monia aina kurkkutorven murtumasta kaularangan vahinkojen kautta heijasteiseen sydänkohtaukseen...

Toisaalta huonolla tuurilla voi kuolla melkein mihin tahansa... :D

Tässä itse pohdin, josko kipittäisi seuraavalle judon peruskurssille opettelemaan vähän pystyä.

Nassikkana tuli oranssi vyö hommattua judosta mutta taidosta on ehkä 3% jäljellä. BJJ:stä tosin löytyy sininen, mutta pystypainissa on parantamista.

Itehän en muun muassa mitään mistään tiedä, mutta eikö pystypainin parantamiseksi olisi syytä, judon sijasta, mennä vääntämään vanhojen kunnon ruttukorvien kanssa vanhaa kunnon painia?

:offtopic: Täälä ei kyllä ikinä pysytä aiheessa :D Tosin vanha ketjukin.

Itehän en muun muassa mitään mistään tiedä, mutta eikö pystypainin parantamiseksi olisi syytä, judon sijasta, mennä vääntämään vanhojen kunnon ruttukorvien kanssa vanhaa kunnon painia?

Judon on äärimmäisen kova laji jos sitä haluaa kovaa treenata. Paini on myös todella voimaa vaativaa ja yleensä painijat ovatkin melkoisia jässiköitä. En silti pitäisi Judoa huonompana vaihtoehtona pystypainin treenaamiseen. Monesti painissa käy niin, että kaveria kyllä heitellään mutta maassa ne tekniikat jää vyörytykseen. Ja niille, jotka väittävät asiantuntevasti että judo on vain urheilulaji, niin suosittelen ensin tutustumista kyseiseen lajiin ja vaikka pientä matsaamistakin. Voi moni yllättyä. Ei ole tarkoitus väheksyä ketään, mutta välillä sapettaa kun yleensä (huom. ei aina) kärkevimmät kommentit muiden lajeista tulee nimenomaan hokutoryu jutsun treenaajilta. Kuten tässäkin ketjussa on todettu, judon tekniikoiden toimivuutta pääsee kokeilemaan joka ikisessä treenissä alkeiskurssilta lähtien ja tilanteet ovat sikäli todellisia, ettei kukaan halua tulla heitetyksi eikä liikkeitä sovita etukäteen kuten monissa jutsulajeissa..

ainakin mma-matseissa pärjäävät parhaiten ottelijat jotka pärjää matossa, lyöntien ja potkujen vastaanottokyky ja kesto on ihmisen perusominaisuuksista kiinni, varsinkin jos ei ole tottunut kauheasti iskuja ottamaan vastaan. ite oon huomannu, kun on vähän enemmän kokemusta kaikenlaisesta painimisesta, niin jos/kun katutappelu viedään maahan, kuten usein käy, pärjää siellä ylivoimaisesti paremmin se joka osaa ja jaksaa vääntää nimenomaan maassa. tavallisella tallaajalla ei ole matossa paljoakaan tekemistä vähänkin kokeneempaa painijaa, judokaa, brassijujutsukaa vastaan. ja aika outoa että jujutsu ja judo ovat ne jotka kiinnostaa, ku ne on melko kaukana toisistaan. melkeinpä niin kaukana ku samasta maasta tulleet kamppailulajit voivat olla. suosittelisin kuitenkin brassijujutsua. helvetin hyvää treeniä ja ajan päästä varmasti pärjäät maassa erittäin hyvin humalaisia taviksia vastaan. tai vaikkapa ihan selväpäisiäkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom