Judo vai Ju-Jutsu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
voipa sanoi:
En nyt tarkoittanutkaan aloittelijoita vaan jonkin aikaa harrastaneita. Enkä tarkoittanut sparria mustavöisten kilpajudokoiden kanssa. Kokeiltu homma.

Ei, ku mäkin puhuin siis ihan että meikä menee sparraa HJJ pojkien kanssa. Ja ei kyllä vielä mistää HJJ vihreevyöistä ole kauheesti vastusta matossa ja pystypainissa vaikka painavat 15kg enemmän. Ja mä en nyt oikeesti ole edes hyvä.

Ja edittii, en nyt muista nimee. Mutta vuoden BJJ SMeissä valkovöisten sarjassa (76kg) oli joku HJJ mustavyö, en sitte tiedä tarkkaa sijotusta! Mutta ei voittanut kumminskaan. Joten kait sekin kertoo jotaan.

Benu sanoi:
Ja edittii, en nyt muista nimee. Mutta vuoden BJJ SMeissä valkovöisten sarjassa (76kg) oli joku HJJ mustavyö, en sitte tiedä tarkkaa sijotusta! Mutta ei voittanut kumminskaan. Joten kait sekin kertoo jotaan.

Ainakin valkovöisten -82,3 kg otteli Kimmo Nurkse, joka taitaa olla HJJ mustavyö. Ettei olisi ollut eka ottelu, jonka hävisi. En ole ihan varma.

Benu sanoi:
Ei, ku mäkin puhuin siis ihan että meikä menee sparraa HJJ pojkien kanssa. Ja ei kyllä vielä mistää HJJ vihreevyöistä ole kauheesti vastusta matossa ja pystypainissa vaikka painavat 15kg enemmän. Ja mä en nyt oikeesti ole edes hyvä.

Oletitko että vihreävöinen, ehkäpä kolmisen vuotta treenannut olisi jotenkin kova sana joka osa-alueella? Olkoon mikä laji hyvänsä niin 3 v on erittäin lyhyt aika. Kaikki vyöarvot mustaan asti on aloittelijoita, ja sen jälkeen onkin hyvät valmiudet alkaa kehittymään paremmaksi kamppailijaksi.

Benu sanoi:

Niin mitä se kertoo HJJ lajista? Mitä se kertoo ylipääntänsäkkään mistään muusta kuin että ko. kaveri ei pärjännyt vastustajalleen? Toi kuulosti ihan yhtä fiksulta kuin se, kun väittäisi että Karelin ei osaa painia koska hävisi viimeisen ottelunsa.

Tämä keskustelu on mennyt jo aivan naurettavaksi. Hauska lukea kuitenkin todellisten asiantuntijoiden mielipiteitä. Ei sillä että itse tietäisi yhtään sen enempää mutta en jaksa alkaa spekuloimaan lajien paremmuutta sen vakavemmin koska jokaiselle on paikkansa. :kippis1:

VZ58 sanoi:
Oletitko että vihreävöinen, ehkäpä kolmisen vuotta treenannut olisi jotenkin kova sana joka osa-alueella? Olkoon mikä laji hyvänsä niin 3 v on erittäin lyhyt aika. Kaikki vyöarvot mustaan asti on aloittelijoita, ja sen jälkeen onkin hyvät valmiudet alkaa kehittymään paremmaksi kamppailijaksi.

Niin mitä se kertoo HJJ lajista? Mitä se kertoo ylipääntänsäkkään mistään muusta kuin että ko. kaveri ei pärjännyt vastustajalleen? Toi kuulosti ihan yhtä fiksulta kuin se, kun väittäisi että Karelin ei osaa painia koska hävisi viimeisen ottelunsa.

Tämä keskustelu on mennyt jo aivan naurettavaksi. Hauska lukea kuitenkin todellisten asiantuntijoiden mielipiteitä. Ei sillä että itse tietäisi yhtään sen enempää mutta en jaksa alkaa spekuloimaan lajien paremmuutta sen vakavemmin koska jokaiselle on paikkansa. :kippis1:

No se mihin mä kato alunperin vastasin oli se ku joku väitti että joku HJJka voi sparrata hyvin jonkun Judokan kanssa, mutta judoka ei voi sparrata muilla osa-alueilla. Ja mun pointti oli kyllä se että asiat ei todellakaan ole näin. Ja sitte vaan kerroin tosta HJJ-mustavyöstä osoittaakseni tasoeron matto/psyty-painissa jos sulla on valkonenvyö BJJ ja mustavyö HJJssä.

Minä en rupee kiistelemään mistään lajienparemmuudesta! Mutta se väittämä tossa viime sivulla nyt oli täyttä paskaa.

Knarr sanoi:
jep jep, ootko junnu jutsussa käyny?
ja löytyyhän noi sun perusajatukset tuolta mystisestä netistä, by the way..

Olin n.3 vuotta junnuissa ja nyt olen 2 vuotta aikuisissa ollut...:jahas: Kai ne sieltä netistäkin löytyy. Ei ole kokemusta, kun ei ole tullut niitä sieltä etsiskeltyä...

Benu sanoi:
Mutta vuoden BJJ SMeissä valkovöisten sarjassa (76kg) oli joku HJJ mustavyö, en sitte tiedä tarkkaa sijotusta! Mutta ei voittanut kumminskaan. Joten kait sekin kertoo jotaan.
No jos kyseessä oli tuo Kimmo Nurkse, niin kaveri ei ollut varmasti mitenkään ensimmäistä kertaa painiskelemassa, räteillä tai ilman. On ottanut muutaman MMA-matsinkin.

Että ei toi oikeastaan kerro mitään. Paitsi sen, että aina joku voi jollekin hävitä. Ja ehkä myös sen, että BJJ:n SM:ssä nykyään valkovöistenkin sarja on ihan hyvätasoinen.

Ju-Jutsua on ihan turha haukkua siitä että se ei ole tehokasta painissa, koska se on itsepuolustuslaji. Ihan sama kuin haukkuisi krav-magaa siitä että siellä ei osata painia.

Enhän minä nyt haukukkaan ju-jutsua. Vaan totean vaan että ei kukaan selväjärkinen voi sanoa että hokutoryu ju-jutsuka voi painia korkeaarvoisten judokoiden kanssa pystyä jos hokutoryu ju-jutsukat ei pärjää valkovöisille brassi ju-jutsukoille pystyssä ja matossa.

Mozilla vittuilee, enkä pääse avaamaan edittiä. Joten pistän yhden postin lisää.
Musta jotenki tuntuu että ihmiset oikeesti haluu ymmärtää väärin kaiken mitä ihmiset kirjottaa täällä. Enkö mä oikeesti tehny sitä selväksi tossa aikasemmin mitä mä ajoin takaa? ja vielä kirjottanu että en aio ruveta kiistelemään lajien paremmukksista jnejne... Koska mua ei oikeesti edes kiinnosta kyseinen aihe niin paljoo.

Benu sanoi:
Enhän minä nyt haukukkaan ju-jutsua. Vaan totean vaan että ei kukaan selväjärkinen voi sanoa että hokutoryu ju-jutsuka voi painia korkeaarvoisten judokoiden kanssa pystyä jos hokutoryu ju-jutsukat ei pärjää valkovöisille brassi ju-jutsukoille pystyssä ja matossa.
Kannattaa lukea vähän tarkemmin mitä kirjoitetaan. Minä puhuin sparraamisesta. En tiedä mitä sinä sillä ymmärrät mutta minä ja aika monet muutkin tarkoittavat sillä ottelunomaista kamppailua tietyillä säännöillä. Riittävästi harjoitelleilta HR-jujutsukoilta se onnistuu esim. judokoiden kanssa matossa ja pystyssä, koska he itsekin harjoittelevat jonkin verran ko. osa-alueilla. Toki jos vastapuolella on mustanvyön kilpajudoka, niin mitä enemmän lisätään nopeutta ja voimaa, niin kyyti toki kylmenee mutta niin siinä käy sitten jo muillakin judokoilla oman lajin huippuja vastaan. Kyse on siis harjoittelusta, ei kilpaottelusta. Sama homma esim. nyrkkeilijöiden kanssa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No mutta miks ne sitte ei vois nyrkkeillä jos tasoerolla ei ole minkäänlaista väliä? En mä kyllä usko että judoka saa kauheesti irti jostaan voimattomasta sparrista (minä kyllä tulkkaa kunnon sparrin ihan otteluomaiseen treeniin, ero vaan siinä että erät voi olla lyhkäsempiä ja kaikki jalkalukot sallittuja BJJssä). Ja ainakin ku minä sparraan ni kyllähän voiman ja tekniikan käyttö riippuu ihan vastuksen tasosta. Mutta jos mä haluun jotaan oppia ni en mä kauheesti sparreile itseäni huomattavasti huonomman vastustajan kanssa. Tosin tämä varmaan on makuasia, ja mehän tiedetään että niistä ei sovi kiistellä. Annetaan nyt tän asian olla. Jos sä oot tota mieltä ni ole, mä en.

Mustasta vyöstä...

Kun puhutaan yleisesti "mustistä vöistä" esim. judossa niin kannattaa muistaa, että siihen ryhmään mahtuu aika lailla erilaista porukkaa.

Esimerkki1.
On suorittanut mustan vyön 25-vuotta sitten ja ollut ehkä silloin kovassa kunnossa, mutta nyt on lähinnä kuntoilija, kun ikääkin on lähes 50. Käy kuntojudo treeneissä vähän pari kertaa viikossa "jumppaamassa" ja tapaamassa vanhoja treenikavereita.
.
Esimerkki 2.
Ikää on noin 25 ja musta vyö on saavutettu muutamia vuosia sitten. Aktiivikilpailija, joka treenaa "tosissaan" kilpajudoa ja harjoitusvuosia on
takana noin. 15 vuotta. Käy todella ahkerasti treeneissä + punttia + lenkkiä.

zori sanoi:
Kun puhutaan yleisesti "mustistä vöistä" esim. judossa niin kannattaa muistaa, että siihen ryhmään mahtuu aika lailla erilaista porukkaa.

Esimerkki1.
On suorittanut mustan vyön 25-vuotta sitten ja ollut ehkä silloin kovassa kunnossa, mutta nyt on lähinnä kuntoilija, kun ikääkin on lähes 50. Käy kuntojudo treeneissä vähän pari kertaa viikossa "jumppaamassa" ja tapaamassa vanhoja treenikavereita.
.
Esimerkki 2.
Ikää on noin 25 ja musta vyö on saavutettu muutamia vuosia sitten. Aktiivikilpailija, joka treenaa "tosissaan" kilpajudoa ja harjoitusvuosia on
takana noin. 15 vuotta. Käy todella ahkerasti treeneissä + punttia + lenkkiä.
Erittäin hyvä kommentti. Näinhän se noissa kamppailu-urheilulajeissa menee. Kyllähän ne wanhatkin (mustanvyön) parrat voivat melkoisen sitkeitä kamppailijoita olla normiharrastajan vinkkelistä vaikka aktiiviaika olisikin taaksejäänyttä elämää.

Kommentoinpa tässä samalla Benun mielipidettä siitä, että se "mustavöinen aktiivikilpajudoka" ei itse kostu mitään puheena olleesta harjoittelusta (joka siis tapahtuu muun kuin saman lajin ja saman- tai parempitasoisen vastustajan kanssa). Ehkä niin mutta tällainen harjoittelu taas hyödyttää sitä toista osapuolta, jos ja kun lajeissa on yhtymäkohtia. Kilpajudokat eivät nykyään muuten harjoittele kovin paljon mattojudoa, joten ainakin sen harjoittelu voi olla "mukavaa" puolin ja toisin.

Jos se väännetään tohon muotoon ni kyllähän kaikki voi sparrata kaikkien kanssa. Mutta annetaan asian olla. Ja tottakai mattopaini on kivaa jos sitä ei väännä usein, sehän on sitä vaikka sitä tekis joka päivä ;)

Sanon Judo ja en jaksa edes perustella.
Trust me i know what i'm douing.

MikaT2 sanoi:
Sanon Judo ja en jaksa edes perustella.
Trust me i know what i'm douing.

Judo on (edelleenkin) tehokkaampaa judo-ottelussa. Mutta itsepuolustukseen HR ju-jutsu- ja krav-maga-tyyppiset lajit ovat käyttökelposempia. Sitähän tässä alunperin kysyttiin................................:wanha: juttu joka on jo monta kertaa tullut esille.....

Minä olen judoka ja voin kertoa, että siihen on erittäin hyvä syy miksi ei ennen oranssia vyöta saa esim. kuristaa. Johtuu siitä, että väärin tehty kuristus vie hengen, koska aataminomena, kun kerran liikahtaa, niin se on menoo. Ja se, että lukon saa tehdä vain kyynärvarteen johtuu siitä, että se on ainoa paikka missä kipu tulee liian kovaksi ennen paikkojen rikkoutumista. Eli jos judoka joutuu itsepuolustus tilanteeseen ja ottaa kyynärvarsilukon ja taltuttaa päälle käyjän eikä riko toiselta mitään ja selvittää tilanteen verrattuna siihen, että jujutsuka lyö samassa tilanteessa toiselta kasvojen luut 200 kappaleeseen ja joutuu korvaamaan sitä loppuelämänsä. Niin esim. minulle valinta on hyvin selvä sis judo. :rolleyes:

Ja sitten siihen, että kumpi on parempi. Niin voin sanoa, että pitkään harrastanut judoka tai jujutsuka ei varmasti hyökkää toistensa päälle OIKEASSA elämässä missä saattaa joutua taistelemaan/puolustamaan itseänsä vaikka viimeiseen asti. Eli niitä eikä mitään muitakaan kamppailulajeja ei voi edes verrata. Näytös ottelut on minun mielestäni aivan huuhaata.:wall:

Hehe, tota noin... mä haluisin vähä lisätietoa tosta että kuolee aataminomenan liikahtamiseen :D? Kuis kaiken maailman transut on vielä hengissä vaikka ne on leikannu sen pois kokonaan? kääääk :) Sun käsilukko selitys on ehkä hieman järkevämpi... mutta kyllähän kädet paukkuu kokoajan ku on adrenaliinia veressä. Kimura/Americana, Kneebar ja suora nilkkalukko ainakin tuottaa kyllä mulle ainakin niin paljon kipua että taputan kyllä ennen kun paikat särkyy... kuten jujikin. Tai toi voi johtua myös siitä että on pari kertaa menny nivelet yli, ni olen oppinu olemaan paljon varovaisempi...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom