Judo - Heitot, lukot ja kovat totuudet

Meta title: 🔥 JUDO – VOIMAA, TATAMIA JA HILJAISTA AGGRESSIOTA 🔥

Meta description: Judo kiteytettynä kovaan treeniin, räjähtäviin heittoihin ja tekniseen dominointiin – tatamin todellinen kuningaslaji.

joo hullulta tuntuu tuo aatamiimena juttu. Itse sain kiekosta aataminomenaan ja voin kertoa että vitun kipeetä teki,mutta en ainakaan vielä ole siihen kuollut. Tosin aikaakin on vierähtänyt vuosi jos toinenkin. Huonommalla onnella siihenkin tietty olisi voinnut kuolla. Mutta se on jossittelua...

Meille ainakin tuo aataminomena-juttu selitettiin siten, että nuoremmilla se on niin "pehmeä" (tai jotain) vielä, että jos sitä painaa liikaa niin se menee hieman lyttyyn ja ei koskaan palaudu ennalleen. Tästä johtuu, että alle 15-vuotiaille ei tehdä kuristuksia meidän seurassa... Lukkoja kylläkin.

Tiedä sitten, kuinka oikeaa tietoa on, mutta voihan se paikkaansa pitää.

Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla miksi aataminomenaan tuleva isku tai vääntö olisi jotenkin tappava. Muistan kyllä joskus pentuna kuulleeni saman urbaanin legendan :) En ainakaan itse ole kuullut että kukaan siihen olisi vielä kuollut, esim. jääkiekkoilijathan ottavat kiekkoja kurkkuun tämän tästä.

Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla miksi aataminomenaan tuleva isku tai vääntö olisi jotenkin tappava. Muistan kyllä joskus pentuna kuulleeni saman urbaanin legendan :) En ainakaan itse ole kuullut että kukaan siihen olisi vielä kuollut, esim. jääkiekkoilijathan ottavat kiekkoja kurkkuun tämän tästä.

Ööö, voisiko johtua siitä, jos jotain menee rikki? Se ettei joka kerta ihmiset kuole kun kurkkuun napsahtaa, ei tarkoita etteikö voisi sattua vakavampaakin. Sama pätee moneen muuhunkin.

Tuohon kurkun alueeseenkin varmasti vaikuttaa hirveästi se, että miten isku tulee, mistä kulmasta ja kuinka kovaa. Jotenkin silti käsittämätöntä, jos joku pitää sitä turvallisena lyödä toista kaulaan. Myös jos kurkkua puristaa sopivasti sormilla, niin voi henki mennä.

Mulla on näin aikuisiällä tullut suuri mielenkiinto heittäytyä tuohon raajain ja kroppain vääntelyn jalon harrasteen pariin, kun ei ole koskaan tullut kuin vähän pystylajeja harrastettua, mutta vähän vaan mietityttää että mihinkähän soppaan sitä nokkansa tunkisi tällä kertaa.

Judo vähän pystympänä lajina kiinnostaisi, mutta vähän hirvittää 180-senttisenä ja yli 80kg massalla tulla vähänkään korkeammista heitoista alas. Rugbyä on tullut jonkin verran väännettyä, ja kyllä, se vituttaa joka kerta yhtä paljon kun joku hyppää syliin ja siinä sitten tullaan suorilta jaloilta nurmikkoon ja saa keräillä itseään. Toisaalta, siinähän sitä tottuisi kun muutaman kerran joku pyyhkisi tatamia. BJJ voisi sopia paremmin nimenomaan mataluutensa takia, mutta sitten pystyvääntö jäisi vähän vähemmälle kun homma menee heti mattoon ja ähräämiseksi. Nimenomaan haen urheilullisempaa hommaa, joten myös pienimuotoinen kilpailullinen aspekti kiinnostaisi ja BJJ:n puolella voisi päästä helpommin vähän korkeammalle koettamaan taitojaan. Judon kanssa harrastajia varmasti riittää pienempiinkin kilpailuihin, mutta nämähän sitten pyörittelevät yli parikymppistä aloittelijaa miten haluavat kun ovat seitsenvuotiaasta asti vääntänyt menemään!

Kumpihan näistä olisi parempi ensimmäiseksi vääntölajiksi monipuolisuutensa kannalta? Ainahan sitä voi vaihtaa kelkkaa myöhemmin, mutta olisi mukavaa päästä kokeilemaan vähän molempia osapuolia että osaisi sanoa viihtyykö enemmän kontallaan vai jaloillaan. En kyllä tiedä Oulun tilanteestakaan yleensäkkään, eli lähinnä että miten tuolla BJJ-puolella riittää aktiivista porukkaa.. Eli, onks tietoo, kokemusta tai edes mielipitteitä? :D

Judo vähän pystympänä lajina kiinnostaisi, mutta vähän hirvittää 180-senttisenä ja yli 80kg massalla tulla vähänkään korkeammista heitoista alas. Rugbyä on tullut jonkin verran väännettyä, ja kyllä, se vituttaa joka kerta yhtä paljon kun joku hyppää syliin ja siinä sitten tullaan suorilta jaloilta nurmikkoon ja saa keräillä itseään.

Kumpihan näistä olisi parempi ensimmäiseksi vääntölajiksi monipuolisuutensa kannalta?
Itse noin 193cm pitkä ja painoa semmoinen +100kg, eikä mitään ongelmia ole judossa ollut. Ei sillä massalla ole mitään väliä, sillä jos osaat heiton ottaa alas, niin ei se satu yhtään. Sitä paitsi tuo 180cm ja +80kg on melko vähän. Meillä aikuiset jampat on varmaan kaikki isompia, kuin sinä... (ei ollut tarkoitettu vittuiluksi :))

Kyllä teikäläisestäkin voi silti hyvä Judoka tulla, vaikka myöhemmällä iällä aloittaisikin. Itse aloitin 20-vuotiaana (ei sillä, että edes hyvä olisi, mutta kyllä se tästä ajan kanssa). Eikä siellä kisoissa aloittelijoita heitetä mitään 2.danin ottelijaa vastaan vääntämään, eli pääsee kyllä vääntämään kokemattomampien kanssa.

Kannattaa vain miettiä, että mitä haluat lajilta ja valita sen mukaan. Judossa on enemmän heittoja ja sidontoja, kun taas BJJ:ssä lukotellaan/kuristellaan paljon. Ja kilpailuita järjestetään molemmille lajeille kokoajan, eli se ei ole ongelma.

Parastahan olisi, jos alottaisit molemmat...

Itse olen iso, ja aloittanut molemmat lajit aikuisiällä (+25 v). Oma kokemukseni on, että bjj on huomattavasti kroppaystävällisempi laji. Judotreeneistä jos pääsi lähtemään ilman että mihinkään paikkaan sattui, niin hyvä. BJJ:ssä ei ole ollut kuin polvet joskus kovilla.

Kun pystystä lähtee kaksi kokematonta säätämään, niin siitä ei tule kun sanomista, ainakaan minun kokemuksellani. Toinen pistää vastaan minkä pystyy ja toinen vääntää väkisin huonolla tekniikalla..

MUTTA, molemmista lajeista on toisillensa hyötyä, etenkin alussa todella paljon.

Oulussahan pystyy molempia lajeja treenaamaan kahdessa eri porukassa. BJJ:tä Hokutoryu Jujutsu Oulussa ja Oulun Kamppailuklubin perillisessä (en ole varma mikä sen nimi nykyisellään on) ja judoa Oulun Judokerhossa ja OYUS Judossa (yliopiston urheiluseura). Tammikuussa peruskurssit alkanee kaikissa muissa paitsi yliopiston seurassa ja se on muutenkin pois laskuista, ellet opiskele tai työskentele siellä.

Voin suositella noista kaikkia, pahaa sanottavaa ei juurikaan löydy. Tässä vaiheessa ehdottaisin, että aloitat treenaamisen siinä seurassa jonka treeneihin pääsisit helpoiten. Eli parhaat ajat ja sijainti kaikkein helpoiten saavutettavissa.

Kyllä sitä opetetaan sieltä korkeammaltakin tippumaan alas turvallisesti aivan varmasti :)

saa olla vähän vitun ninja että kurkkuiskulla oikeasti onnistuu aikuisen ihmisen tappamaan... sen verran joustavia kudoksia kuitenkin...

Jaa´a, ei tarvi olla kummonen ninja, että kurkkuun osuvalla iskulla saa toisen hengiltä. Ihan vain huono tuurikin voi riittää, kun mahdollisuuksia on monia aina kurkkutorven murtumasta kaularangan vahinkojen kautta heijasteiseen sydänkohtaukseen...

Tässä itse pohdin, josko kipittäisi seuraavalle judon peruskurssille opettelemaan vähän pystyä.

Nassikkana tuli oranssi vyö hommattua judosta mutta taidosta on ehkä 3% jäljellä. BJJ:stä tosin löytyy sininen, mutta pystypainissa on parantamista.

Jaa´a, ei tarvi olla kummonen ninja, että kurkkuun osuvalla iskulla saa toisen hengiltä. Ihan vain huono tuurikin voi riittää, kun mahdollisuuksia on monia aina kurkkutorven murtumasta kaularangan vahinkojen kautta heijasteiseen sydänkohtaukseen...

Toisaalta huonolla tuurilla voi kuolla melkein mihin tahansa... :D

Tässä itse pohdin, josko kipittäisi seuraavalle judon peruskurssille opettelemaan vähän pystyä.

Nassikkana tuli oranssi vyö hommattua judosta mutta taidosta on ehkä 3% jäljellä. BJJ:stä tosin löytyy sininen, mutta pystypainissa on parantamista.

Itehän en muun muassa mitään mistään tiedä, mutta eikö pystypainin parantamiseksi olisi syytä, judon sijasta, mennä vääntämään vanhojen kunnon ruttukorvien kanssa vanhaa kunnon painia?

:offtopic: Täälä ei kyllä ikinä pysytä aiheessa :D Tosin vanha ketjukin.

Kyllä täällä Oulussa ihan aktiivisesti porukkaa käy, itse käyn vääntää BJJ:tä kamppailuklubin kanssa. mitäs siellä ois kymmenkunta henkeä yleensä, kannattaa ottaa yhteyttä vetäjiin ja vähän udella asiasta..

Hyvää uuttavuotta :)

Ite aloitin judon vuosi sitten syksyllä. Viime keväästä asti ollut taukoa kiireiden vuoksi, mutta nyt olis tarkoitus taas jatkaa. Yllättävän hyvin sitä kömpelömpikin sälli (180cm/110kg) pääsee juoneen mukaan. Mä ainakin selvisin nuo ekat 7kk ilman minkäänlaisia vammoja. Korkealta putoamista enemmän mua itseäni pelottaa nuo BJJ:n lukot koska liikkuvuus on mitä on.

Mulla oli sama pähkäily (BJJ vs. judo) sillon ennen valintaa. Päädyin kuitenkin jälkimmäiseen kahdesta syystä. A.) se oli kolmanneksen halvempi harrastus ja B.) aattelin että siitä vois olla enempi hyötyä juuri rugbyn kannalta. Kilpailullisessa mielessä varmaan aika se ja sama. Molemmissa saat itseäs kovemmilta kyytiä ja heikommille pyörittelet mennen tullen :D Hiki tulee varmaan molemmissa, joten senkään puolesta ei ole niin väliä. Jos vaan aika riittää niin helpointa on varmaan mennä molempien lajien peruskurssille ja katsoa sitten kumpi kiinnostaa, tulispa kunnon peruskuntojakso ennen kesän pelejä!

EDIT: Ymmärrykseni mukaan jonkin verran käyttävät Briteissä judoharjoittelua tukemaan rugbynpelaajien (etenkin nuorten) PK-harjoittelua. Olen tästä jonkun artikkelinkin joskus lukenut.

Back
Ylös Bottom