Joutavaa pohdintaa kehoilijan harjoittelusta

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
reenailija sanoi:
Mä sanoisin, että joka miespuolinen jantteri voi syödä kyllä VÄHINTÄÄN 200 g pituuksista riippumatta.

Olen aina ollut vähäruokainen tyyppi, joten olisi pitänyt tietysti aavistaa jotain. Tosin määrä laskee hieman tuon uuden massblasterin (jotain 20% proteiinia, phew..) vuoksi. Takaisin perusproteiiniin ja isompiin satseihin niin eiköhän se siitä..

Kuuraparta sanoi:
En ole mikään helppo ihminen, ja minun väitteet venytyksistä on kumottu vähän tähän tyyliin mitä minä nyt täällä sooperran. Itse en ole ollenkaan varma enää mistään venyttelyyn koskevasta asiasta. Liikkeet toki teen koko liikerataa hyväksi käyttäen. :rolleyes:

Väitteen kumoaminen on helppoa ja toiset suorastaan nauttivat siitä! :hyper:

Eri asia sitten on mihin väitteet ja kumoaminen perustuu. Esim. teoria verisuonten pidentymisestä johtuvaan ohentumiseen ja sen kautta huonoon aineenvaihduntaan. Tämä oli kyllä paras tekosyy pitkiin aikoihin, täytyypä printa, kehystää ja pistää hoitohuoneen seinälle! :rock:

Ensinnäkin verisuoni ei ole viivasuora, vaan se kiemurtelee. Näin sillä on tietty liikereservi joka mahdollistaa raajojen liikkeet ilman suonen varsinaista toimintaa haittaavasta venymistä. Hermostohan toimii samalla periaatteella.

Toiseks. 1 min heikentynyt aineenvaihdunta kontra loppupäivän jumi/pullotus lihaksessa. Kumpi aiheuttaakaan enemmän painetta hermostoon ja verisuoniin. Ei ainakaan se lyhyt venytys.

Suositan tutustumaan alan kirjallisuuteen ja keskustelemaan eri asiantuntijoiden kanssa, eli ihmisten jotka ovat tekemisissä lihaskiristyksien kanssa.

Minun väittämäni venytyksistä perustuvat suht laajaan kirjalliseen materiaaliin jota vuosien aikana on tullut hyllyyn hankittua ja käytännön kokemuksiin tuki- ja liikuntaelinvaivoista. En juurikaan näe niitä ihmisiä jotka ovat hyötyneet venytyksistä. Näen VAIN ne jotka eivät ole venytelleet ja joiden liikeradat ovat jo pahoin rajoittuneet esim lonkknivelen ja selkärangan osalta.

Since 1988 sanoi:
Itse lämmittelen ennen salitusta n.10min. Venyttelen ja liikun aina sarjojen välissä. Otan saunan ja kylmän suihkun palkkarin jälkeen. Kotona kunnon yli 30sec venytykset 2-3h salin jälkeen. Alkoi tuo verryttely kiinnostamaan. Mikä olisi hyvää ennen salilta lähtemistä. Hyppynarua, pyörää vai soutamista. Palkkari vasta näiden jälkeen?

2-3min 50-65% tehoilla. Kuonat liikkeelle näillä ja sen jälkeen 20min-1h matalatehoista n. 35%. Tuoretta verta lihaksiin. Loppuverryttely kohdistetaan niille lihaksille mitä on treenattukkin. Venyttelyt on sellasia tunnustelevia.

fysio:
oletan, että oot fysioterapeutti/vastaava. aina on hyvä pitää korvat auki, jos sattus kuulemaan jotain uutta kivaa, joten kysäsenpäs tässä samassa threadissa.

taustaa: olen kiipeilijä ja kyynärvarsillle tulee treeniä 3-5 krt/vko. saman verran tulee kiusaa yläselälle ja pahimmilla viikoilla intoudun treenaamaan leukoja kiipeilyn välipäivinä. ne kuitenkin rytmittyy yleensä kevyiden viikkojen alle.

siispä muutama kysymys nimenomaan palauttavista toimenpiteistä:
- minkälainen itse tehty hieronta toimis kyynärvarsille parhaiten? tällä hetkellä en juuri itse niitä hiero muuten kuin kevyesti hermoja vältellen. muuten vaan kevyesti kierrellen poikkisuuntaan tai lihassyiden mukaisesti ennen venyttelyä.

- entäs venyttely nimenomaan palauttavana? tällä hetkellä teen muutamia kertoja päivässä normaalisti ranteesta ja sormenpäistä kääntäen 10-20 sekan pätkiä. kiipeilypäivänä en ennen treeniä venyttele.

- minkälaista terapiaa suosittelet kämmenille ja sormille? ne on aika kovilla tossa hommassa ja nivelissä on normaalit kiipeilijän paksuntumat ja lieviä aliojentumia.

- mikä on sun suhde/koulukunta poikkisuuntaseen hierontaan? näetkö siinä eri vaikutuksia kuin lihassyyn suuntaisessa?

- mulla on orastavaa golfaajan kyynärpäätä vasurissa ja oon sille antanut nyrkkiä ja kiertojumppia venyttelyjen lisäksi. onkos jotain spesiaalitrikkejä sen pois manaamiseen? pidemmät hapolliset reitit tuppaa myös jäykistään kyynärpäätä ja parin viikon kiipeilyreissulla saattaa liikelaajuus pienentyä normaalista 10 asteen yliojennuksesta samanlaiseen aliojennukseen. kiivetessä se ei ole kipeä, mutta liikeratojen ääripäitä hakiessa kyllä. eli myöskin koukistus jää vajaaksi.

kiitosta avusta :)

jto sanoi:
fysio:

siispä muutama kysymys nimenomaan palauttavista toimenpiteistä:
- minkälainen itse tehty hieronta toimis kyynärvarsille parhaiten? tällä hetkellä en juuri itse niitä hiero muuten kuin kevyesti hermoja vältellen. muuten vaan kevyesti kierrellen poikkisuuntaan tai lihassyiden mukaisesti ennen venyttelyä.
Oma hieronta ei koskaan kykene samaan kuin toisen suorittamana (syynä lähinnä rentouttamisen vaikeus, kaikkiin paikkoihin ei yllä jne). Toisinaan tulee itsekkin itseään paineltua. Oma apu kun on lähin. Itse pidän parhaimpana (varsinkin kyynärvarsiin joihin pääsee helposti käsiksi) tekniikkana triggerpainantaa. Etsitään trigger/kipupiste. Kohdistetaan peukalolla pisteeseen sopiva paine. Odotellaan turtumista/rentoutumista. Lisätään tehoa. Odotellaan jne. Toistetaan sykliä kunnes trigger on kivuton ja pidetään paine vielä 30-60sek. Näin käydään koko kyynärvarsi läpi.

Hermoja kannattaa vältellä, kuten myöskin suuria valtimoita. Turhan kivuliasta ja hyödytöntä. Hermo voi jopa ottaa nokkiinsa..

Toinen juttu mitä kannattaa kokeilla:
Yhdistä venytys ja hieronta. Esim: Hae venytys kyynävarteen vaikka pöytää vasten. Paina peukalo jo venytetyn lihaksen "alaosaan", lähelle rannetta. Pidä venytys ja kulje peukalolla ylöspäin koko lihaksen matkan verran. Toistoja max 3, voimaa tuntemusten mukaan. EI PÄIVITTÄIN!

Tästä vielä parempi versio on yhdistää aktiivinen liike ja kitkahieronta.
On vain sen verran monimutkainen juttu, etten osaa netissä kertoa kaikkea oleellista.. Jo nyt ollaan jonninverran vaarallisilla vesillä...

PIENI YLEINEN MUISTUTUS KAIKILLE! JOS ET TIEDÄ MITÄ TEET, KYSY, ÄLÄ LEIKI ASIANTUNTIJAA! EN OTA VASTUUTA JOS JOKU TEKEE KITKAHIRONTAA ITSELLEEN JA AIHEUTTAA SILLÄ VAHINKOA. TÄMÄ ON NETTIFOORUMI, EI VIRALLINEN HOITOSUOSITUS-/NEUVONTAPAIKKA. Oma hieronta on hyvä, mutta vaatii tietoa ja kokemusta anatomista sekä tuki-ja liikuntaelinsairauksista. Kaikkia juttuja ei kannata hieroa. Toisinaan kannattaa nostaa handut suosiolla ylös...

- entäs venyttely nimenomaan palauttavana? tällä hetkellä teen muutamia kertoja päivässä normaalisti ranteesta ja sormenpäistä kääntäen 10-20 sekan pätkiä. kiipeilypäivänä en ennen treeniä venyttele.

Palauttava venyttely rasituksen jälkeen 5-10 sek staattisena. Nykysuositukset tukevat juuri tuota useasti päivässä vähän lyhyitä toistoja.

- mulla on orastavaa golfaajan kyynärpäätä vasurissa ja oon sille antanut nyrkkiä ja kiertojumppia venyttelyjen lisäksi. onkos jotain spesiaalitrikkejä sen pois manaamiseen?

Iso osa golf-/tennis kyynärpäistä juontaa juurensa ylärintarangan toimintahäiriöistä, lapaluun alueen aktiivisista triggereista, yläraajan hermojen huonosta liikkuvuudesta ja tietysti suuresta, toistuvasta rasituksesta.

Spesiaalitrikkiä ei ole! Näiden hoito yleensä pitkä prosessi. Tarkistetaan neuraalikuduksen tensiot, th-rangan jumit ja lapaluun, hartian ja koko raajan lihaskireydet sekä triggerit. Tähän kun vielä lisätään NSAID-lääkitys ja kivun hoitona akupunktio niin ollaan aika pitkällä. Yleensä...

Tässä jotain tähän hätään. Hankalia asioita puhua netissä. Mieluummin livenä, jolloin pääsee itse näkemään, koskemaan ja näyttämään.

fysio sanoi:
Itse pidän parhaimpana (varsinkin kyynärvarsiin joihin pääsee helposti käsiksi) tekniikkana triggerpainantaa. Etsitään trigger/kipupiste. Kohdistetaan peukalolla pisteeseen sopiva paine. Odotellaan turtumista/rentoutumista. Lisätään tehoa. Odotellaan jne. Toistetaan sykliä kunnes trigger on kivuton ja pidetään paine vielä 30-60sek. Näin käydään koko kyynärvarsi läpi.

En muista olenko kysynyt, mutta kun tuli triggerpainannasta puhe, niin oletko törmännyt _missään_ Suomessa tai edes Euroopassa noihin hieronnan apuvälineisiin? Siis noihin mutkatankoihin/koukkupäätankoihin joissa on päässä esim. selän triggerpisteiden itsehierontaan tarkoitettu pallukka? (TheraCane on yksi brandi...) Amazon-US ja muut verkkokaupat niitä myisi mutta eivät lähetä tuollaisia Suomeen asti.

Tennispallo seinää vasten toimii johonkin saakka mutta noihin syvien selkälihasten tutkaamiseen olisi helppo käyttää jotain penetroivampaa välinettä :)

mukavastihan tuossa tulikin. osaa noista tulee tehtyäkin, mutta esim. toi venytyksessä hieronta on aikalailla vierasta. mihin sen teho perustuu?

samoin kysyisin, mihin perustuu noi hyvin lyhyet venytysajat palautumismielessä? joskus tuntuu, ettei lihas ehdi noin nopeesti venytykseen edes reagoida :) verenkiertoahan se lisää eikä tonus laske, kuten pidemmillä ajoilla. tota oon ite miettinyt, että pitäs lisätä noita lyhyitä juttuja pidempien kustannuksella, koska oon luontaisesti hyvin venyvä. liikelaajuuksia ei siis ole tarve lisätä. yleensä olen tehnyt päivän mittaan 4-6 kertaa 2-3*15" tai 5-7*10".

käyn hierojalla kuuriluontoisesti, mutta koska anatomia ja fysiologia on, sanoakseni, "hallussa", käsittelen myös itse. meinaspas musta tulla hierojakin joskus. kuten sanoit sellasia paikkoja, joihin rentona pystyy meneen, tulee käsiteltyä. kyynärvarsikin ois niin kiva saada irti ja kaikessa rauhassa sitä työstää :)

tota trigger-piste -käsittelyä olen myös tehnyt myös yhdistettynä liikkeeseen: etsin sen kipupisteen ja pyörittelen rannetta aukoen ja sulkien sormia ja puristellen nyrkkiin. näetkö tässä hyötyä?

ellet halua kitka+liike -hierontaa selventää täällä tarkemmin, tutustuisin siihen mielelläni. oiskos sulla linkkiä olemassa tai jos viitsit, pamauta yksityisviestillä.

tossa kyynärpääjutussa oot varmaan oikeessa, sillä yläselkä tuppaa lyömään lukkoon sillon tällön kovilla määrä- ja tehojaksoilla. vaikkei niin saisi tehdä, oon sitä painellut (kaveri tekee) auki päältä. kiertämällä ei oikein aukea. en mä mitään nopeeta parannuskikkaa kaipaakaan, mutta olis hyvä tietää semmosia juttuja, joita voisi tehdä myös itse. vaikka käytän hierojiakin apuna, tykkään tutustua omaan kroppaan kuitenkin myös itse.

siihen mun mediaali epicondylitikseen oon myös käyttänyt tota trigger-painelua yhdistettynä liikkeeseen. mulla se vaiva johtuu varmaan enemmän juuri kovasta rasituksesta, sillä kiivetessä kyynärvarsi on usein siinä asennossa, että rasitus sinne enemmän tulee. varsinkin isot koko kämmenen paineotteet on hankalia, koska ranteen koukistajapuoli on silloin supistuneempana kuin muutoin. staattinen rasitus muutenkin kerää enemmän kuonaa.

akupunktiota en ole koskaan kokeillut. vois olla hyvä kokemus, koska periaatteesta vältän noita pirun kortisonipiikkejä viimeseen asti. oletkos koskaan kuullut semmosesta termistä suomalaisessa jänteiden ja nivelten hoidossa ku "prolotherapy" tai "proliferative therapy"? ameriikassa käyttävät em. vammoihin, suomessa ilmeisesti vain naisten suonikohjuihin :D . ideana on ruiskuttaa dekstroosia suoraan vamma-alueelle ja aiheuttaa keinotekoinen tulehdus. sitten iloiset leukosyytit tulis pelastamaan ja ylipaikkaamaan tilanteen. tällä joidenkin tutkimusten mukaan saadan kudoksen selkeetä vahvistumista aikaan verrattuna kortisonin rappeuttavaan vaikutukseen.

hankalaa selvitellä tosiaan netin kautta :)

Fat Abbott sanoi:
1.Pitemmän aikaa olen ihmetellyt, että miksi sitä loppuveryttelyä ei sitten voi tehdä, kun kuitenkin maksetaan perse ruvella kymmeniä euroja kaikenlaisista hiilihydraatti ja protskusekoituksista. Onko todellinen kehonrakentajakarju hihattomassa paidassaan liian kova jätkä käyttämään puolisen tuntia treenin jälkeen omaan palautumiseen?

2. Tehdäänkö treenit monijakoisella ohjelmalla vain sen takia, koska myös Dorian Yates ja muut superstaratkin tekevät niin. Tarviiko 20-vuotias muutaman vuoden treenannut jannu oikeasti kehittyäkseen treenata samanlaisella ohjelmalla?

3. Palaan vielä takaisin tuohon ensimmäiseen aiheeseen. Miksi pumpista on tehty joku lihaskasvun jumala? Jätetäänkö se loppuverryttely sen takia pois, että pumppissa lihakset kasvaa?

1.Uskoisin että 10 minuuttia riittää loppuvenyttelyn ja -verryttelyn tekemiseen. Jos tähän ei ole aikaa niin sitten suorastaan kerjää loukkaantumista lihaksiin tulevissa treeneissä.

2.Treenejä tehdään hifistelemällä sen takia kun bodilehdessä ja foorumilla käsketään tekemään niin. Ennen vanhaan miehet tekivät metsurin hommia ja olivat vuoden ympäri helvetin timmissä kunnossa. Kaksikymppäri kehittyy ihan varmasti perustreenillä ilman mitään hirveitä kikkailuja.

3.Jos tavoitteena on mennä lavalle kilpailemaan niin saattaapi olla että treenin lopussa pumppaillaan ihan tarkoituksella jotta voi harjoitella posetusta peilin edessä. :)

JSmith sanoi:
En muista olenko kysynyt, mutta kun tuli triggerpainannasta puhe, niin oletko törmännyt _missään_ Suomessa tai edes Euroopassa noihin hieronnan apuvälineisiin? Tennispallo seinää vasten toimii johonkin saakka mutta noihin syvien selkälihasten tutkaamiseen olisi helppo käyttää jotain penetroivampaa välinettä :)

Onhan noita kapuloita ym. nähty ja kokeiltu. Itsehoitoon ne soveltuvat, jolloin itse tiedät/määräät tekniikan tehon. Toiselle tehtynä ongelmaksi tulee se ettei tunne kudosten vastetta, joten voiman kontrollointi on vaikeampaa. Tämän vuoksi suosin ehdottomasti pelkkiä käsiä. Lisäksi keskiverto asiakas kokee kosketuksen aina parempana kuin koneen tmv. välineen.

En osaa suositella muuta kuin tennispalloa. Se on hyvä, halpa ja joustaakin juuri sopivasti.

Joristaanpa tähänkin joutavia.

1) loppuverryttely nyt vaan on ihan turhaa. Jos jostain kokemusperäisesti ei ole mitään iloa, miksi sitä pitäisi kitkuttaa? Sama pätee palkkariin, mutta sitä nyt olen vielä puputtanut kun ei siitä isoa vaivaakaan ole. Lämmittelyyn tulee kyllä satsattua senkin edestä.

3) pumpin merkitystä on täällä aika monesti ruodittu, joten eipä siihen muuta lisättävää kuin että itse vältän pumppia.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
fysio sanoi:
Onhan noita kapuloita ym. nähty ja kokeiltu. Itsehoitoon ne soveltuvat, jolloin itse tiedät/määräät tekniikan tehon. Toiselle tehtynä ongelmaksi tulee se ettei tunne kudosten vastetta, joten voiman kontrollointi on vaikeampaa. Tämän vuoksi suosin ehdottomasti pelkkiä käsiä. Lisäksi keskiverto asiakas kokee kosketuksen aina parempana kuin koneen tmv. välineen.

En osaa suositella muuta kuin tennispalloa. Se on hyvä, halpa ja joustaakin juuri sopivasti.

Et edes kauppaa mistä niitä saisi, jos olet käsissäsikin pyöritellyt (privaisin mut kun ei ole päällä...)? :) Jos trigger point therapy workbookia on uskominen niin noita pisteitä pitäisi käsitellä useita kertoja päivässä eli itsehoito on oikeastaan ainoa mahdollisuus.

jto sanoi:
mihin perustuu noi hyvin lyhyet venytysajat palautumismielessä? joskus tuntuu, ettei lihas ehdi noin nopeesti venytykseen edes reagoida :)
Väsynyt lihas ei aina jaksa vastaanottaa pitkiä venytyksiä => kramppeja, mikrotraumoja jne.

Joku viisaampi on päätellyt meta-analyyseissä että 5-10 sek rento venytys riittää lepopituuden saavuttamiseen, muu on turhaa.

Toisaalta... Toveri-Pavel (Tsatsouline) suositteli voimaharjoituksen jälkeen tehtäväksi isometrisiä venytyksiä lopettaen 30 sek staattisiin venytyksiin. Kuullosti niin radikaalilta että oli pakko kokeilla. Hyvin toimi ainakin itsellä. Isometrisit jännitykset tuntuivat poistavan väsyneen lihaksen tärinä-efektin ja kramppi taipumuksen.

tota oon ite miettinyt, että pitäs lisätä noita lyhyitä juttuja pidempien kustannuksella, koska oon luontaisesti hyvin venyvä. liikelaajuuksia ei siis ole tarve lisätä. yleensä olen tehnyt päivän mittaan 4-6 kertaa 2-3*15" tai 5-7*10".

Tämän kun kaikki ymmärtäisi. Olemme yksilöitä. Toinen tarvitsee toisenlaista venytystä, toinen toisenlaista. Luontaisesti hyvin venyvien ei tarvitse kantaa yleisestä venyttelystä juurikaan huolta, kunhan pitää silmällä omia ongelmakohtia. Kontrolloiduissa lyhyissä venytyksissä on sekin hyvä puoli, että neuraalikudoksen ärsytys pysyy mahdollisimman vähäisenä. Jos neuraalikuduksessa on ongelmia (suuressa osassa takareisikiristyksiä ja lähes kaikissa niska-/kaulalihasten kiristyksissä näin on) pitkät venytykset "ärsyttävät" jo valmiiksi ärsyyntyneitä hermoja joka johtaa suojamekanismina lihaksen lisääntyvään kiristykseen jne.

ellet halua kitka+liike -hierontaa selventää täällä tarkemmin, tutustuisin siihen mielelläni. oiskos sulla linkkiä olemassa tai jos viitsit, pamauta yksityisviestillä.

Linkkiä ei tähän hätään löydy. Periaate on: Tuo lihas mahdollisimman supistuneeseen, eli lyhentyneeseen asentoon. Hierontaote lihaksen tyveen, distaaliseen päähän. Yhtäaikaa suoritetaan aktiivinen liike, siten että lihas saadaan mahdollisimman pitkäksi ja hierontaliike pitkin lihasta proksimaaliseen suuntaan liikkeen vastaisesti, käyttäen "hyvää" voimaa. Seurauksena lihaskalvojen tehokas venytys ja välitön verenkierron paikallinen tehostuminen. Max x 3. 1 hoitokerta/viikko. Hoidon jälkeen suositellaan maksimaalista c-vitamiiniannosta n. 2vrk, lievittä käsittelystä seuraavaa jälkisärkyä. Tekniikka suht' raju ja kivulias. Mutta tehokas esim. kireissä lonkan koukistajissa, takareisissä ja tuoreissa tennis-/golfkyynärpäissä.

oletkos koskaan kuullut semmosesta termistä suomalaisessa jänteiden ja nivelten hoidossa ku "prolotherapy" tai "proliferative therapy"? ameriikassa käyttävät em. vammoihin, suomessa ilmeisesti vain naisten suonikohjuihin :D . ideana on ruiskuttaa dekstroosia suoraan vamma-alueelle ja aiheuttaa keinotekoinen tulehdus. sitten iloiset leukosyytit tulis pelastamaan ja ylipaikkaamaan tilanteen. tällä joidenkin tutkimusten mukaan saadan kudoksen selkeetä vahvistumista aikaan verrattuna kortisonin rappeuttavaan vaikutukseen.

Tästä en tiedä mitään. Mutta vastaavasta ideasta kyllä. Siinä koneellisella vasaralla aiheutetaan suuri määrä iskuja kipeytyneeseen jänteesen, tavoitteena "uusi" tulehdus-tila, jota sitten hoidetaan tuoreen tulehduksen mukaisesti. Kuultuja kokemuksia: Ihan hemmetin hyvä. Ihan järkyttävä. Vaiva paheni. Ei vaikutusta. Parani osittain.

JSmith sanoi:
Et edes kauppaa mistä niitä saisi, jos olet käsissäsikin pyöritellyt (privaisin mut kun ei ole päällä...)? :) Jos trigger point therapy workbookia on uskominen niin noita pisteitä pitäisi käsitellä useita kertoja päivässä eli itsehoito on oikeastaan ainoa mahdollisuus.

En tiedä. Kannattaa kysellä alan liikkeistä. Fysioline, ehkä? Mutta jos sattut myymään trigger point therapy woorkbookin halvalla, niin ostan.

fysio sanoi:
Tämän kun kaikki ymmärtäisi. Olemme yksilöitä. Toinen tarvitsee toisenlaista venytystä, toinen toisenlaista. Luontaisesti hyvin venyvien ei tarvitse kantaa yleisestä venyttelystä juurikaan huolta, kunhan pitää silmällä omia ongelmakohtia. Kontrolloiduissa lyhyissä venytyksissä on sekin hyvä puoli, että neuraalikudoksen ärsytys pysyy mahdollisimman vähäisenä. Jos neuraalikuduksessa on ongelmia (suuressa osassa takareisikiristyksiä ja lähes kaikissa niska-/kaulalihasten kiristyksissä näin on) pitkät venytykset "ärsyttävät" jo valmiiksi ärsyyntyneitä hermoja joka johtaa suojamekanismina lihaksen lisääntyvään kiristykseen jne.
.
Hyvin sanottu.
Monesti joutuu vääntämään asiakkaille rautalangasta :D , että pitkät venytykset ja vanutukset saattavat jopa pahentaa olemassa olevia oireita silloin kun taustalla on muutakin kuin pelkkää lihasjännitystä. Lihakset kun kuitenkin aina jännittyy suojatakseen hermokudosta ylirasitukselta ja tämä lihasjännitys taas peittää helposti kaikki muut oireet.

Nyt kun täällä on venyttelyn asiantuntijoita, olisin halunnut hieman mielipiteitä/kommentteja/faktoja tuosta paradigmasta "älä koskaan venyttelle harjoituksen jälkeen".

Oma mielipiteeni on se, että se saattaa olla tapauskohtaisesti erittäin hyväkin väli venytellä. Harjoituksen intensiteetti ja tekijän suorituskyky ovat varmasti tärkeitä muuttujia. "Kankeus" on usein seuraus pitkälti hermolihasjärjestelmän venytyksen toleranssin puutteesta kuin itse kudosten mekaanisista ominaisuuksista. Monesti harjoituksen jälkeen varsinkin rautakangilla kunnolla kohonnut kehonlämpö (paremmin kuin jossain hätäisessä 5 min lämpässä) lisää jo sinällään kudosten liikkuvuutta ja silloin liikkuvuutta lisäävää venyttelyä olisi varmasti ihan hyväkin tehdä. En usko, että intensiteetiltään kohtalainen harjoitus lyö lihaspituuden säätelyjärjestelmän niin sekaisin, että riskit lihasvaurioiden aiheuttamiseen juuri kasvavat, varsikin jos venytyksissä ei mennä äärimmäisyyksiin. Kramppitaipumuksen uskoisin olevan aika yksilöllistä.

Tietysti riskitekijät nousevat esiin, jos harjoituksen intensiteetti todella on kova (mitä se ei esim. monilla normikuntoilijoilla ole..). Lisäksi venyttely on helpompi liittää osaksi harjoitusta, niillä joille kuntoilu on vähemmän määrävässä roolissa elämässä. Tulee ehkä helpommin tehtyä.

Jos teillä on käytännön kokemuksia, tutkimustietoa jne. jakakaa toki!

Tuo venäjän pojan metodi on aika intensiivinen, mutta sinällään järkeenkäypä. Isometrinen jännitys laskee motoneuronien ärtyvyyttä akuutisti ja tämä taas mahdollisisesti sitä kramppialttiutta. Kun tuon avulla siihen staattiseen venytykseen on sitten päästy, laskee venytys sisällään refleksiherkkyyttä, mitä taas ainakin teoriassa laskee koko hermoston "ärtyvyyttä" edelleen rauhoittaen sen harjoituksen jälkeen. En tiedä perusteleeko herra käytäntöä noin, mutta kyllä sille ainakin noin äkkiä ajatellen järkeviäkin perusteluja löytyy. Voi tosin olla monille aika radikaali metodi.

röhnis sanoi:
"Kankeus" on usein seuraus pitkälti hermolihasjärjestelmän venytyksen toleranssin puutteesta kuin itse kudosten mekaanisista ominaisuuksista. .
Näin siis ehkä kun on kyse "terveestä, oireettomasta" treenaajasta, mutta tuolla aiemmin kun puhuttiin lyhyiden venytysten puolesta, ajattelin asiaa niiden vähemmän kunnossa olevien treenaajien kannalta, joilla on jo olemassa neuraalikudosoireita ja jotka helposti tulkitaan vain "lihasjumeiksi". Tällöinhän on kyse tilanteesta, jossa yksinkertaistaen lihas suojaa jännittymällä hermokudosta ja näin lihaksen lepopituuden saavuttaminen ja liikkuvuuden lisääminen pitkäkestoisella venytyksellä ei ensinnäkään välttämättä onnistu tai poista varsinaista oiretta -päinvastoin.
Mutta tämä ei siis mikään normaalitilanne,vain selvitystä miksi lyhyempikestoisemmille venytyksille on myös tilausta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom