mukavastihan tuossa tulikin. osaa noista tulee tehtyäkin, mutta esim. toi venytyksessä hieronta on aikalailla vierasta. mihin sen teho perustuu?
samoin kysyisin, mihin perustuu noi hyvin lyhyet venytysajat palautumismielessä? joskus tuntuu, ettei lihas ehdi noin nopeesti venytykseen edes reagoida
verenkiertoahan se lisää eikä tonus laske, kuten pidemmillä ajoilla. tota oon ite miettinyt, että pitäs lisätä noita lyhyitä juttuja pidempien kustannuksella, koska oon luontaisesti hyvin venyvä. liikelaajuuksia ei siis ole tarve lisätä. yleensä olen tehnyt päivän mittaan 4-6 kertaa 2-3*15" tai 5-7*10".
käyn hierojalla kuuriluontoisesti, mutta koska anatomia ja fysiologia on, sanoakseni, "hallussa", käsittelen myös itse. meinaspas musta tulla hierojakin joskus. kuten sanoit sellasia paikkoja, joihin rentona pystyy meneen, tulee käsiteltyä. kyynärvarsikin ois niin kiva saada irti ja kaikessa rauhassa sitä työstää
tota trigger-piste -käsittelyä olen myös tehnyt myös yhdistettynä liikkeeseen: etsin sen kipupisteen ja pyörittelen rannetta aukoen ja sulkien sormia ja puristellen nyrkkiin. näetkö tässä hyötyä?
ellet halua kitka+liike -hierontaa selventää täällä tarkemmin, tutustuisin siihen mielelläni. oiskos sulla linkkiä olemassa tai jos viitsit, pamauta yksityisviestillä.
tossa kyynärpääjutussa oot varmaan oikeessa, sillä yläselkä tuppaa lyömään lukkoon sillon tällön kovilla määrä- ja tehojaksoilla. vaikkei niin saisi tehdä, oon sitä painellut (kaveri tekee) auki päältä. kiertämällä ei oikein aukea. en mä mitään nopeeta parannuskikkaa kaipaakaan, mutta olis hyvä tietää semmosia juttuja, joita voisi tehdä myös itse. vaikka käytän hierojiakin apuna, tykkään tutustua omaan kroppaan kuitenkin myös itse.
siihen mun mediaali epicondylitikseen oon myös käyttänyt tota trigger-painelua yhdistettynä liikkeeseen. mulla se vaiva johtuu varmaan enemmän juuri kovasta rasituksesta, sillä kiivetessä kyynärvarsi on usein siinä asennossa, että rasitus sinne enemmän tulee. varsinkin isot koko kämmenen paineotteet on hankalia, koska ranteen koukistajapuoli on silloin supistuneempana kuin muutoin. staattinen rasitus muutenkin kerää enemmän kuonaa.
akupunktiota en ole koskaan kokeillut. vois olla hyvä kokemus, koska periaatteesta vältän noita pirun kortisonipiikkejä viimeseen asti. oletkos koskaan kuullut semmosesta termistä suomalaisessa jänteiden ja nivelten hoidossa ku "prolotherapy" tai "proliferative therapy"? ameriikassa käyttävät em. vammoihin, suomessa ilmeisesti vain naisten suonikohjuihin :D . ideana on ruiskuttaa dekstroosia suoraan vamma-alueelle ja aiheuttaa keinotekoinen tulehdus. sitten iloiset leukosyytit tulis pelastamaan ja ylipaikkaamaan tilanteen. tällä joidenkin tutkimusten mukaan saadan kudoksen selkeetä vahvistumista aikaan verrattuna kortisonin rappeuttavaan vaikutukseen.
hankalaa selvitellä tosiaan netin kautta