Joutavaa pohdintaa kehoilijan harjoittelusta

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Meinasin ensin kirjoittaa pitkän tarinan palautumisesta ja sen merkityksestä, mutta ajattelin että kuuroille korville sekin juttelu menee, niin kirjotanpa nyt vain parista mua askarruttavasta kysymyksestä, toivottavasti jotkut jaksais vastata asiallisesti(kkin). :D
Tässäpä näitä sitten olisi.

1.Pitemmän aikaa olen ihmetellyt, että miksi punttien kanssa ähertävät jättävät oman palautumisensa niin vähälle huomiolle. ITSELLÄNI on sellainen kuva, että kehoilijat käyttävät todella paljon aikaa oman ruokavalion tarkkailemiseen ja kaikenlaiseen analysointiin mutta loppuverryttelyä ei näytä ottavan tosissaan oikein kukaan. Miksi sitä loppuveryttelyä ei sitten voi tehdä, kun kuitenkin maksetaan perse ruvella kymmeniä euroja kaikenlaisista hiilihydraatti ja protskusekoituksista. Onko todellinen kehonrakentajakarju hihattomassa :david: paidassaan liian kova jätkä käyttämään puolisen tuntia treenin jälkeen omaan palautumiseen? Puhutaan että tehdään hommaa tosissaan ja halutaan kehittyä. Eikö yksi treenikerta viikkoon lisää olisi hyvä porkkana ja mahdollistaisi taas kovemman/nopeamman kehityksen? Tämä pätee tietysti kaikille muillekkin, kuin vain bodailijoille.

2. Tehdäänkö treenit monijakoisella ohjelmalla vain sen takia, koska myös Dorian Yates ja muut superstaratkin tekevät niin. Tiedän sen että täällä on paljon semmosia kavereita, jotka ovat treenanneet toistakymmentä vuotta ja tarvivat sellaisen saatanallisen ärsykkeen lihaskasvuun, mutta tarviiko 20vuotias muutaman vuoden treenannut jannu oikeasti kehittyäkseen treenata samanlaisella ohjelmalla? Pitääkö sen jalkatreenin olla niin raskas, että siitä ei palaudu viikkoon. Eikö treenin volyymia voi sen verran alentaa, että sen pystyisi tekemään 2-3krt/vko? (Joo tiedän, kyllä ne anaboliset hormonit erittyy vaikka et teekkään viittäkytäseittemäätuhatta eri kyykkyvariaatiota)

3. Palaan vielä takaisin tuohon ensimmäiseen aiheeseen. Miksi pumpista on tehty joku lihaskasvun jumala? Jätetäänkö se loppuverryttely sen takia pois, että pumppissa lihakset kasvaa :D ? Pumpin tunnehan johtuu lihaksen paineen kasvusta, koska sinne on pakkautunut lepotilaa enemmän verta. Pumpin tunne sinänsä on varmasti positiivinen asia, koska silloin varmasti tiedät että treeni on mennyt perille. Lihaksen vahvistuminen/kasvaminen ei kuitenkaan perustu mitenkään pumppiin. Onko palautumisen edistäminen tyhmien ihmisten perseestä revitty keksintö?

Kiitos ja anteeksi. En ite todellakaan ole mikään lihastenkasvatuksen professori, kunhan haluan kysyä asiaan enemmän perehtyneiltä, etten olisi ite sitten vanhana niin :david:

Ihan asia teesejä jopa lapsellisen mieleni kanalta. Tuo 1. kohta ainakin itselläni on pelkkää laiskuutta, ei sen reenin jälkeen jaksa käydä enää mitään jumppaa vääntämään. Pitäs saada kovat faktat verryttelyn ja venyttelyn edullisuudesta että saataisiin shokeerattua ihmiset niihinkin panostamiseen.

1. kroppa poistaa minkä tahansa maitohappomäärän tunnissa, joten hapoista ei haittaa ole, mutta kyllähän se loppuverra hyödyllinen kaikille treenaajille lajista huolimatta ois. laiskuutta suurimmalla osalla tai sille ei nähdä välitöntä/riittävää hyötyä.

2. aika moni bodarikin treenaa nykyään useemmin lihasryhmän kuin sen kerran parissa viikossa naulapyssyllä reiteen paukuttaen. voimatreeneissä sama juttu yleisemminkin.

3. pumppi lisää maitohappotasoja, jotka taas stimuloivat mm. kasvuhormonituotantoa eli kyllä pumpilla ihan suorakin vaikutus on lihaskasvuun. se pumppi ei ole mikään autuaaksitekevä juttu, mutta tulee sivutuotteena raskaassa perusvoimatason treenissä. pelkkä pummpi siis ei ole autuaaksitekevää, vaan kuorman pitää myös olla riittävä. pelkällä kuntopyörällä hankittu pumppi ei siis ole sama.

Fat Abbott sanoi:
ITSELLÄNI on sellainen kuva, että kehoilijat käyttävät todella paljon aikaa oman ruokavalion tarkkailemiseen ja kaikenlaiseen analysointiin mutta loppuverryttelyä ei näytä ottavan tosissaan oikein kukaan. Miksi sitä loppuveryttelyä ei sitten voi tehdä, kun kuitenkin maksetaan perse ruvella kymmeniä euroja kaikenlaisista hiilihydraatti ja protskusekoituksista. Onko todellinen kehonrakentajakarju hihattomassa :david: paidassaan liian kova jätkä käyttämään puolisen tuntia treenin jälkeen omaan palautumiseen? Puhutaan että tehdään hommaa tosissaan ja halutaan kehittyä. Eikö yksi treenikerta viikkoon lisää olisi hyvä porkkana ja mahdollistaisi taas kovemman/nopeamman kehityksen? Tämä pätee tietysti kaikille muillekkin, kuin vain bodailijoille.

Venyttelyt 1-2 tunnin kuluttua salitreenistä, ei välittömästi treenin jälkeen. Aerobisen jälkeen venyttelyt tehdään yleensä heti. Näin ainakin minä teen ja tietääkseni moni muukin. Lisäksi vähintään kerran viikossa pitkät venyttelyt, jolloin käydään läpi kaikki lihasryhmät.

Venyttelyn tärkeys varmaan unohtuu monilta, mutta niin moni muukin perusasia. Itse huomasin tässä omaksi nolostukseksi, että proteiinin saanti on ollut noin 1g per painokilo, kun pitäisi olla se klassinen 2g vähintään. Sitä voi omasta mielestään syödä paljonkin, mutta suurin osahan on aina hiilareita ja proteiinin määrä voi olla hämärän peitossa jos sitä ei laske.

jto sanoi:
3. pumppi lisää maitohappotasoja, jotka taas stimuloivat mm. kasvuhormonituotantoa eli kyllä pumpilla ihan suorakin vaikutus on lihaskasvuun. se pumppi ei ole mikään autuaaksitekevä juttu, mutta tulee sivutuotteena raskaassa perusvoimatason treenissä. pelkkä pummpi siis ei ole autuaaksitekevää, vaan kuorman pitää myös olla riittävä. pelkällä kuntopyörällä hankittu pumppi ei siis ole sama.

Jep ja jonkinlainen tietokin oli asiasta. Mutta hain nyt tässä sitä, että eikö pumpistakin ole edullista palautua mahdollisimman nopeasti, eikä jättää pumppia treenin jälkeen päälle, vaan hoitaa vaikka kylmällä kylvyllä lihas harjoitusta edeltäneeseen tilaan?
Jto:lle muutenkin propsit, kirjoitat kyllä aina asiallisesti ja tietoa kyllä löytyy :thumbs:

1. Laiskuudestahan tuo on monella kiinni. Itse oon saanut kummiskin itseni saanut viikossa lepopäivinä venyttelemään, mistä on kyllä on ollut hyötyä. :)

2. Olen kyllä reenannut vasta 2 vuotta, mutta itse olen jo hoksannut, että monijakoiset ohjelmat passaa itselle paremmin. Saa kaiken irti kunnolla ja tuntuu että kasvuakin tulee parhaiten noin. Itse kuuntelen omaa kehoa ja en ajattele, että "Niin ne teki siinä videossakin.."
Turhaa on lähtä jäljittelemään ammattilaisten ohjelmia. Esim. bodylehdessä (tai joku vastaava) oli ohjelma, kun ammattilaiset tekivät selkää. Liikkeitä oli 5 ja jokaista liikettä oli 4 sarjaa. Ei tollaseen natikalla oikein paukut riitä, eikä mielestäni ole mitään järkeä lähtä tollasia ohjelmia yrittämään.

Venyttely pohdintaa...
Aina vaan sanotaan että pitäs venytellä (syvävenytys) että palautus paremmin... Mutta onko tässä sitten ristiriitaa? Kun lihasta venytetään niin eikös verisuonen tiheys supistu -> aineenvaihdunta heikkenee -> ...
Jos tehtäs venytys ns. "pumppaavana venyttelynä" ja liikkeet maximaalisilla liikeradoilla jossa tulisi se aineenvaihdunnan nopeutuminen sekä venytys?
Tämä on tälläistä pohdintaa koska korkeasti koulutettu fysioterapeutti on jotenkin tuohon sävyyn asian minulle kiteyttänyt.
Toisaalta en tahdo olla mikään "wannabe" joka tekee kaiken saman mitä uusimmissa lehdissä/videoissa tehdään. Nuoruudessa sitä vaan venyteltiin koska kaikki muutkin teki niin. Olen tätä asiaa pohtinu mielessäni ja salituttujenki kanssa mutta yleensä asia pyörii mutu-tuntuman puolella.

Esimerkki: Itelläni painuu olkapäät eteenpäin ja oon saanu parannettua ryhtiäni Pulley-vetolaitteella, sen sijaan että olisin lähtenyt syvävenyttelemään.

Anteeksi jos olen :david: :curs:

Kuuraparta sanoi:
Venyttely pohdintaa...
Aina vaan sanotaan että pitäs venytellä (syvävenytys) että palautus paremmin... Mutta onko tässä sitten ristiriitaa? Kun lihasta venytetään niin eikös verisuonen tiheys supistu -> aineenvaihdunta heikkenee -> ...

1) Syvävenytyksiä ei ole missään suositeltu palautukseen. "Palauttavassa" venyttelyssä, tavoite on saada lihas takaisin lepopituuteen ja rentouttaa lihaksia. Yleiset kestosuositukset noin 5-10 sek/ venytys, staattisina. Teho: Siten ettei ilmene tärinää/vapinaa tai ylivoimaista kipua, kramppeja tmv.

2) Venytyksen aikainen oletettu suonensupistus on lyhytkestoinen, ei vaikuta aineenvaihduntaan. Mutta tällä lyhyellä venytyksellä sitä vastoin saadaan lihas rentoutumaan, jolloin myöskin aineenvaihdunta on tehokkaampaa. Eli ei ole ristiriitaa.

Jos tehtäs venytys ns. "pumppaavana venyttelynä" ja liikkeet maximaalisilla liikeradoilla jossa tulisi se aineenvaihdunnan nopeutuminen sekä venytys?

Palauttelu ja maksimaaliset liikeradat? Aika riski. Varsinkin "kovan" harjoituksen jälkeen, jolloin lihasten suojelumekanismit eivät ole täydessä terässä. Riskinä tässä on liian kova tehoinen venytys jota ei enää hallita => kramppi, revähdys jopa repeämä. Palauttelun tulisi tähdätä rentouteen ei uuden jännityksen luomiseen.

Esimerkki: Itelläni painuu olkapäät eteenpäin ja oon saanu parannettua ryhtiäni Pulley-vetolaitteella, sen sijaan että olisin lähtenyt syvävenyttelemään.

Hyvä! Vahvistit heikkoa lihasta (selän puolella) niin kuin pitääkin. Nyt kun vielä venytät kireät rintalihakset (vrs. m.pect.minorin) pääset vielä parempaan ja luonnollisempaan tulokseen.

P.S. Unohtakaa syvävenytykset. Keskittykää perusvenytyksiin, jos tulee ongelmia tai homma ei etene kysykää neuvoa ja pyytäkää jotakuta näyttämään erikoisempia tekniikoita. Syvävenytykset ovat hyviä, mutta vaikeita. Suurin osa keskiverto-salijätkistä ei pääse edes niiden alkuasntoon, puhumattakaan itse venyttämisestä.

olkapäiden eteenpainuminen johtuu usein kireistä rintalihaksista ja lihas epätasapainosta,näin olen jostain lukenut...
itse venyttelen sarjojen välissäkin kevyesti treenattavaa lihasta,voimanostajat sanoo sen vievän voimat lihaksesta,mutta itsellä se ei niin mene,venytykset ovat lyhyitä ja vain kokeilevia,paremmin menee seuraava sarjakin perille sekä loukkaantumis riski pienenee.2 tuntia treenin jälkeen pitemmät venyttelyt ja aina lepopäivänä kokovartalo venyttelyä.
eipä ole ollut ikinä vammoja eikä loukkaantumisia ja treeniä takana kohta 7 vuotta.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Itseasiassa eteenpäin painuneet olkapääthän johtuvat selän puolelta lavoista, eikä rintalihaksien puolelta.
Ja itselleni neuvottiin juuri pulley-vetolaitteita eikä mitään venytyksiä ollenkaan.
Pulley-vetolaitteillahan saadaan rintarankaan liikettä & lavat liikkumaan.

Lähinnä tarkoitus on siis tehdä perus punttiliikkeet laajoilla liikeradoilla jotta siinä samassa tapahtuisi venytys, joka ei todellakaan merkkaa sitä että tapahtuu revähdyksiä.

En ole mikään helppo ihminen, ja minun väitteet venytyksistä on kumottu vähän tähän tyyliin mitä minä nyt täällä sooperran. Itse en ole ollenkaan varma enää mistään venyttelyyn koskevasta asiasta. Liikkeet toki teen koko liikerataa hyväksi käyttäen. :rolleyes:

mieti nyt itsekin...kireät rintalihakset vetävät olkapäitä eteenpäin jos järjellä ajatellaan..voit vaikka googlettaa asian tiimoilta jos et usko,ei koskaan kannata uskoa vain yhden ihmisen sanomisia,ei ainakaan minun!!!:D

ei ne verisuonet juuri tollai veny. rentoutukseen kyl mun mielestä sopii paremmin normaalit keskipitkät 20-30 sekan venytykset. jos lyhyitä tekee, niitä kannattaa olla paljon, esim. 10*10" per lihas.

fat abbott:
itse asiassa eräs tutkimus osoitti, että kasvuhormonitasot pysyy kauemmin ylhäällä, jos jättää kunnon hapot päälle. vois myös tehdä sillai, että jos treenaa kaks lihasryhmää treenissä, pitäs niiden välillä 20-30 minsan paussin tosta syystä. joka tapauksessa sen loppuverran voi tehdä vaikka parin tunnin päästä kotona telkkarin edessä. lihas reagoi paremmin venyttelyynkin sillon.

ryhdistä: olkapäiden eteenpainuminen on hauis-penkki -pelleilijöiden, uimarien, kiipeilijöiden jne "ammattitauti". johtuu lavanlähentäjien heikkoudesta ja olkapäiden, rintalihasten (major+minor) ja latsien kireydestä. usein myös hommaa korostaa heikot vatsalihakset.

eli ei auta, vaikka tekis selkää, ellei tee keski- ja alatrapseja, teres majoreita, rhomboideuksia yms. sälää. erilaiset leveet soudut on oikein hyviä. lisäksi tietenkin hartia- ja rintalihasten runsasta, lihaspituutta lisäävää venyttelyä.

jto sanoi:
ryhdistä: olkapäiden eteenpainuminen on hauis-penkki -pelleilijöiden, uimarien, kiipeilijöiden jne "ammattitauti". johtuu lavanlähentäjien heikkoudesta ja olkapäiden, rintalihasten (major+minor) ja latsien kireydestä. usein myös hommaa korostaa heikot vatsalihakset.

Tuo tuli minulle kyllä aivan yllätyksenä. Olen aina pitänyt uimareita ja kiipeilijöitä poikkeuksellisen ryhdikkäinä! :eek:

Ja luulin vielä että vahvat latsit parantaisivat ryhtiä, eivätkä huononna sitä. :eek:

kyllähän ne/me ryhdikkäitä on, mutta kyse siis huonoista tapauksista. kummassakin lajissa on taipumusta tollasiin ryhtivikoihin.

latsithan vetää olkavarsia alaspäin. jos kiree rinta ohjaa niitä tekeen sen etukautta, se korostuu hartialysynä.

jos olkapäät painuu eteenpäin niin pitäskö alkaa venyttelemään rintaa oikein reilusti ja samalla tehdä helvetisti lapojen väliin liikettä ja jättää selkä venyttelemättä tolta osin, jos sais paremman ryhdin :D

Voiko sitten rintarangan kireydestä johtua että tissilihakset ovat sivusuunnassa pienet? Kyllä mulla massaa on kun katsellaan esim. sivusta, mutta edestäpäin sitten näyttävät pieniltä siis tässä suunnassa: UU. Sen nyt tiedän että geenit merkkaa siihen että minkämuotoinen se rintalihas on mutta kuitenkin. Gorillaryhtiä ei ole, mutta joskus ollut toi rintaranka kipeänä, varmaan kireydestä johtuen.

Krice sanoi:
Venyttelyn tärkeys varmaan unohtuu monilta, mutta niin moni muukin perusasia. Itse huomasin tässä omaksi nolostukseksi, että proteiinin saanti on ollut noin 1g per painokilo, kun pitäisi olla se klassinen 2g vähintään. Sitä voi omasta mielestään syödä paljonkin, mutta suurin osahan on aina hiilareita ja proteiinin määrä voi olla hämärän peitossa jos sitä ei laske.

WOW, sun painollas toi on VÄHÄN. :eek:

Mä sanoisin, että joka miespuolinen jantteri voi syödä kyllä VÄHINTÄÄN 200 g pituuksista riippumatta.

Laiskuutta tuo venyttelemättömyys minullakin on ja kuten jto sanoi, en varmaan minäkään näe sitä välitöntä hyötyä siitä. Venyttelen toki n. kerta viikkoon, mutta en läheskään jokaisen treenin jälkeen. Enemmän olisi varmasti parempi ainakin mun kohdalla.

Mutta noin muutenkin ihan hyvää pohdintaa Fat Abbotilla.

Itse lämmittelen ennen salitusta n.10min. Venyttelen ja liikun aina sarjojen välissä. Otan saunan ja kylmän suihkun palkkarin jälkeen. Kotona kunnon yli 30sec venytykset 2-3h salin jälkeen. Alkoi tuo verryttely kiinnostamaan. Mikä olisi hyvää ennen salilta lähtemistä. Hyppynarua, pyörää vai soutamista. Palkkari vasta näiden jälkeen?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom