Onko se suomalainen keskivertojohtaja nyt mikä noista kolmesta mainitsemastasi mallista?
Suomalainen johtaja yleensä on nopea tekemään päätöksiä ainakin verrattavissa vaikkapa ruotsalaiseen kollegaansa. Kuitenkaan ei ole selvää mikä johtamistyyli on paras, vaikka kaippa se demokraattinen ja osallistava johtamistyyli onkin mikäli alan kirjallisuutta uskominen. Ja mikäli verrataan suomalaista johtajaa vaikkapa siihen ruotsalaiseen johtajaan joka osallistaa (ehkäpä liikaakin?) niin ei lopputulos välttämättä ole eri. Yleisesti voidaan todeta kuitenkin, että suomalaisessa johtamiskulttuurissa päätös pystytään nopeammin korjaamaan/vaihtamaan päätös toisin kuin vaikkapa mainitussa Ruotsin mallissa pitkään pohdittua päätöstä tuhansilta kanteilta ei ole yhtä helppoa muuttaa. Itse en osaa todeta, mikä malli on paras, mutta itse en helposti uskaltaisi väittää, että Euroopassa olisi hirvittävästi paremmat johtajat.
Pointtini on lähinnä se, että mielestäni suomalaisia johtajia ei voida pitää vaikkapa muuta Eurooppaa huonompina ja on pirun vaikeaa muutenkin sanoa, mikä johtamistyyli kuhunkin tilanteeseen parhaiten vaikuttaa. Onko vaikkapa Italiassa, jossa paljon keskustellaan, niin työn tuottavuus noussut kuten meillä? Itse en uskaltaisi antaa selkeää vastausta mihinkään suuntaan