Joskus hävettää olla suomalainen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtamo
  • Aloitettu Aloitettu
Esim. suomalaiset laivat, ovat x määrän kalliimpia kuin vastaavat kiinalaiset, mutta suomalaiset vievät voiton tarjouksissa sen takia, koska suomalainen laiva ei myöhästy tilauksesta ja laatu on paljon parempaa.

Juuri näin.:thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin no, tää on monipiippunen juttu. Meinasin vaan, että mun ystäväpiirissä ei raha merkitse yhtään mitään. Koska kun on vuosia ollut todella läheinen jonkun kanssa, niin unohtuu väkisin tommoset pikkuasiat. Elämäs on niin paljon muutaki. Oonpa mä monta kertaa ostanu vaikka uuden paidan. Ja kun olen sitä kerran käyttäny ja frendi sano pitävänsä siitä, ni totta kai mä annan sen käyttää sitä niin paljo ku haluaa. Monille jo tämä on suuri asia. Jos mulle sit joskus tulee fiilis et haluun vetää sen taas päälle ni sit saatan heittää frendille et ottaa sen paidan pykälään ku ens kerral nähään. Mutta kukin tavallaan... Ja eihän se tarkoita hyvä mies tuttavien varoilla siivettämistä. Joskus mulla on ja frendillä ei, ni mä tarjoon tai annan tai whatever. Ja sit joskus taas toisinpäin. Toi on semmonen asia mitä mä en edes mieti. Joku puolituttu on sitten ihan eri asia.

On kyllä erillainen kaveripiiri sulla kuin mulla mutta ei se mikään huono asia ole. Itse olen lainannut jotain vaatteita mutta vituttaa se kysely että onks sul sitä ja sitä. Varsinkin jos vaate on hieman kalliimpi. Ehkä meidän kaveripiirissä rahalla on merkitystä enemmän. lainaamme toki rahaa toisillemme mutta niitä ei ole onneksi tarvinnut pyydellä takaisin. noh homma on toiminnut näin ja sillä jatketaan :kippis1:

Pullahan voisi kertoa miten suomalaisuus vaikutti duuneissa jenkeissä. Ei siitä takuuvarmasti haittaa ollut.
Sanotaanko näin, että ei nyt sentään tullut koskaan vastaan tilannetta missä olisi suomalaisuutta erityisesti kiitelty tai siitä sen kummemmin mainittu. Toisaalta uskon kyllä että suomalaista asennetta ja työmoraalia arvostetaan varsin paljon, koska suomalaiselle klo 8 tarkoittaa tasan klo 8 eikä jotain 8.30:n ja 10:n välillä, jos joku pitää olla perjantaiksi valmis niin silloin se myös on valmis eikä esim seuraavan viikon keskiviikkona jne jne. Itse huomasin, että monessa kulttuurissa sovitut asiat, päämäärät ja aikamääreet eivät näyttele kovinkaan suurta roolia. Eli tällaiset suomalaiselle itsestäänselvyydet eivät ole itsestäänselvyyksiä monessa muussa maassa tai kulttuurissa.

Lisäksi suomalaisten yleissivistys on amerikkalaisten vastaavaa huomattavasti parempaa. Tämän huomasi varsinkin nuorempien keskuudessa. Oma mielipiteeni on, että tästä ei kyllä voi syyttää amerikkalaisten vähäistä älykkyyttä vaan lähinnä sitä, että media pitää sen maan sellaisessa uutispimennossa, että jos ei nettiä selaisi tai ulkomaisia lehtiä lukisi niin eipä juuri muusta tietäisi kuin lähi-idästä ja yhdysvalloista. Toisaalta maa on kyllä niin iso, että jos heidän tärkeiden uutisten lisäksi ymppäisi mukaan vielä Euroopan ja muiden mannerten tapahtumat niin kympin uutiset kestäisi kolme tuntia :).

Ei, kyllä se nyt on vaan niin että turkkilaiset ovat arabeja siis ählämejä. Ne kaikki ovat pieniä käkkärähiuksisia taskuvarkaita. Duuninaan ne myy kebabia/pitsaa/nahkatakkeja. Kebab ja pitsa ovat vanhoja Turkkilaisia kansallisruokia, noin niin kuin vähemmän matkustaneille tiedoksi. Ählämit harrastaa kamelilla ajelua ja skandinaavimuijien iskemistä. Sen takia ne pitäisi lähettää takaisin sinne mistä ne ovat tulleet koska ne vie meiltä työtasunnotjamuijat. Ählämit keksivät aikanaan kirjoittamisen jonka ansiosta nykyään heistä noin puolet osaa lukea ja kirjoittaa. Kirjoitustaidon keksimisen jälkeen on sitten ollut hiljaisempaa. Päässän ne joko pitää kylpypyyhettä (rätti) tai sitten kakkumuotin näköistä kotsaa jossa on tupsu (fetsi tai jotain sinnepäin). Housuja ne ei käytä vaan koko remmi pukeutuu hameeseen. Sen takia ählämien sotilaallinen menestys kautta historian on rinnastettavissa ämmien vastaavaan. Viinaa ne ei juo mutta kaikki polttaa pilveä. Keksimättä on jäänyt vessapaperin lisäksi suodatinpaperikin eli he juovat kahvinsa poroineen....

Tälläistä oppii kun käy ulkomailla Huhtis hyvä

Tuntuukin oudolta huomata, että vaikka niin paljon viisautta on lähtöisin lähi-idästä, niin vähän on mennyt sinne takaisin :jahas:

Olenko väärässä uskossa jos sanon, että suomalaiset ovat varsinkin jenkeissä kovassa huudossa työmarkkinoilla? Eli kansaamme arvostettaisiin kohtuu kovasti?

Yleistäen et ole väärässä. Mutta harva laiskuri jaksaa lähteä siihen rumbaan mukaan mitä muutto, työlupa, yms. ovat. Eli aikas lailla valmiiksi valikoitunuttakin on se sakki. Mitä nyt itse on viimeisen vuosikymmenen aikana tullut maapalloa kierrettyä ja nähtyä työn ja vapaa-ajan merkeissä, suomalaisten työmoraali ja -tavat ovat hyvinkin arvostettuja ympäriinsä. Japanissa tosin on vieläkin kovempia sällejä. :)

Mitäs muuta threadiin sanois... viimeiset puolen tusinaa vuotta on tullut asuttua pääasiallisesti ulkomailla ja vierailtua Suomessa aika ajoin. Enkä mä allekirjoita sitä ettei tuntemattomille vois ajankuluks läppää heittää, puhu sitten eilisestä kiakkopelistä tai säästä. Omasta asenteestakin se on paljon kiinni, sillä en jaksa uskoa että vuosien random otannalla olisi aina ollut hyvä tuuri. Kyllä suomalaisten kanssa samallailla höpisee kuin englantilaisten, jenkkien, saksalaisten, jne. kanssa. Erona täytyy mainita yleistäen se, että useammin täytyy itse tehrä aloite suomalaisten kanssa kuin monen muun maan asukkien kanssa.

Kaikkien maiden kulttuureissa on hyviä ja huonoja tapoja. Suomalainen turhan jauhamisen välttäminen on monesti ihan hyväksi, mutta ompa se välillä sitten taas syrjäytymiseenkin helpommin johtavaa. Parasta ehkä suomalaisissa tän asian tiimoilta on se, että jos tiedät suomalaisen ystäväksesi, on se silloin aitoa. Näin ei ole ulkomailla... pinnallista ja kauniskuorista ystävyyttä kyllä esiintyy, mutta aitoja ystäviä ihmisillä näkee paljon harvemmin kuin suomalaisilla.

Stereotypiat

Itse olen asunut vuosia ulkomailla ja kansallisessa maineessa on hyviä ja huonoja puolia. Tässä muutama ennakkokäsitys mikä tulee mieleen.

-Työntekijöinä stereotypia pitää meitä tunnollisina, mutta sosiaalinen, ihmisten kanssa hyvin toimiva ja sanavalmis suomalainen yksilö ei tähän kuvaan kuulu. Se on sitten jo jotain bonusta!

-Odotukset viinan käytön ja väkivallan suhteen varsinkin pohjoismaissa ja Saksassa ovat mielenkiintoisia. Osa tajuaa esittää ne vitsinä, osa ei. Tämä on oikeastaan se ainoa stereotypia, joka vituttaa itseäni. Suuri kiitos niille känniörveltäjille, jotka ylläpitävät tätä kuvaa. :curs:

-Suomalainen ei tee minkäänlaista yritystä opetella paikallisia tapoja tai kielen alkeita jos kieli ei ole englanti. Tämä on kyllä valitettavan totta. Ei se helvetti voi olla niin vaikeaa ainakaan yrittää opetella käytöksen perusteita natiivikielellä.

Itse en näe mitään tarvetta mainostaa itseäni ulkomailla suomalaisena. Työnantajalle asia on tietenkin selvä, mutta viihteellä on paljon hauskempaa, kun yrittää olla vähän mysteerinen alkuperänsä suhteen. ;)

Moni onkin jo maininnut sen, että tämä suomalaisten pakonomainen tarve vähätellä itseänsä ja kulttuuriansa johtuu huonosta itsetunnosta. Mistä huono itsetunto johtuu, sitä en edes jaksa miettiä. Mutta tuntuu toisinaan, että suomalaiset haluavat antaa ulkopuolisille itsestään ja kotimaastaan omituista kuvaa. Eli joko ollaan kuulemma helvetin ujoja tai sitten ollaan aivan omituisia ja harrastetaan kaikkea kummallisuuksia kuten kusiaispesässä istumista ja sääskentappoa. Ja samalla ollaan hiljaa tyytyväisiä tästä maineesta,ettei kukaan muu tee vastaavaa. Kuitenkin joka maassa on omat omituisuutensa. Tuntuu vaan välillä siltä, ettei muissa maissa käytetä aikaa niin paljon näiden omituisuuksien korostamiseen. Miksi me ei korosteta ihan niitä normaaleja asioita missä olemme hyviä? Kyllä sekin riittää tuolla maailmalla.

En missään nimessä häpeä olla suomalainen, ainoastaan tuohon itsetuntoasiaan voisi saada parannusta. Ehkäpä suomalaiselle medialla olisi siinä opeteltavaa myös? Viime aikoina näkemäni lehtijutut Suomesta ulkomailla ovat olleet varsin positiivisia. Ehkä tämä sitkeä maine huonosta itsetunnosta yms. onkin vain suomalaisen median luomaa ja kotimaassa ylläpitämää.

Ulkomailla asuneena ja liikkuneena olen monesti ollut todella tyytyväinen esim. Suomen passista. Ongelmia ei ole koskaan, varsinkaan kun teksti Finland on käynyt esillä. Olemme aina olleet neutraali maa, ei siirtomaasotkuja, ei maailmanpoliisin roolia eikä kovaäänistä pullistelua politiikassa. Ei tarvi muslimimaassa selitellä oman hallituksensa tekemisiä. Kehitysmaissa, joissa olen käynyt on aina ihasteltu Suomen tasa-arvoa, on kehuttu oikeusjärjestelmää, on pidetty hyvänä asiana, että demokratia toimii. Suomalainen ei mesoa niinkuin jenkki, vaan on hillitty ja kohtelias. Japanilainen on lähettänyt jälkeenpäin viestiä, kuinka rauhallisesti ja kunnioittavasti keskustelut menivät. Turistikohteissa ihmiset ryyppäävät ja rälläävät, suomalaiset siinä sivussa. Mutta englantilaisten, venäläisten, saksalaisten yms sikailu on ihan toista maata. Suomalaisporukka harvemmin pistää koko hotellia palasiksi...

Mutta kun rauhallinen suomalainen ärähtää, niin silloin kuunnellaan. Tulee mieleen tapaus, kun eräässä majoitustilassa soi palohälytin turhaan lähemmäs puolituntia. Italiaano ja britti yrittivät viuhtoa ja selittää puhelimessa, että sammuttakaa hälytin. Ei mitään. Eräs suomalainen saapui paikalle, otti luurin käteen: Olen NN Suomesta, palohälytin soi turhaan. Vittu, tehkää asialle jotain! Ja, kas kummaa meteli loppui:D Britti tuumasi, että mukava kun te suomalaiset osaatte esittää asian selkeästi.

Ja vielä tuohon pukeutumiseen ja lätinöihin julkisissa. Kun katselee esim. jossain aasialaisessa suurkaupungissa ihmisten pukeutumista metrossa, niin eipä se nyt kovin kummoista ole. Varvastossua ja kaljapaitoja sielläkin, ei sen kummempaa jos jätetään bisness-ihmiset pois. Kukaan ei puhele iloisesti toisilleen, tuijotetaan vain apaattisina lattiaan tai kaukaisuuteen. Kännyköitä räpälätään samanlailla kuin Suomessakin. Ei se elämä siis loppujen lopuksi ole siellä muualla sen kummempaa kuin täälläkään.

Samoilla linjoilla muiden ulkomailla asuneiden kanssa. Asun jenkeissä vielä vuoden loppuun asti ja palaan Suomeen, koska pidän suomalaisesta kulttuurista enemmän. Työn puolesta olisi ollut parempia tarjouksia jenkeissä, mutta mielestäni elämisen laatu on parempi Suomessa. Tämän lisäksi olen viettänyt pidempiä aikoja lähinnä Englannissa, Saksassa ja Australiassa, joista mukavinta oli Ausseissa. Siltikin veri vetää tällä hetkellä Suomeen. Saattaahan se tosin jossain vaiheessa haluttaa lähteä kiertämään taas maailmalle...

Suomalaisten maineesta. Olen tavannut jenkeissä ainoastaa pari henkilöä, jotka tunsivat toisen suomalaisen. Suurimmalla osalla väestöä ei ole minkäänlaista käsitystä Suomesta tai suomalaisista. En matkustele turistirysissä, joten ei ole omakohtaista kokemusta Suomalaisten maineesta siellä.

Training Day on mielestäni asian ytimessä suomalaisuuttaan häpeilevien ihmisten suhteen.

Samaa mielta edellisten kanssa. En usko, etta suomalaisuudesta on mitaan kummempaa hyotya tyopaikan saannissa esimerkiksi Jenkeissa, mutta ei siita haittaakaan ole ollut. Tyoluvan saaminen on nykyaan niin vaikeaa, etta sinne pitaa todella haluta paasta ja siltikin prosessissa menee helposti vuosi. Eli ne jotka sinne lahtee on varmaan keskimaaraista motivoituneempia ja koulutetumpia (siita on apua luvan saamisessa...). Toisaalta en usko, etta monikaan suomalainen tajuaa miten kovaa niita toita taalla painetaan - eli suomalainen tyomoraali ei ole kylla viela mitana verrattuna naihin tuntimaariin mita taalla tulee tehtya. Ei se niin ruusuista ole maaimalla ison uran tekeminen vaikka liksa kivasti juokseekin.

Olen asunut niin monta vuotta poissa Suomesta, etta minulla on jo enemman sellainen "muisto kultaa" olo malkein kaikesta. Mutta sitten kun tulen kaymaan kotona niin muistan ettei se nyt ihan 100% ruusuista ollut Suomessakaan. Jotkut asiat siella ottaa paahan, toisista tykkaan, ja koskaan en varmaan paase selvyyteen siita mika maa on paras...

Olen asunut niin monta vuotta poissa Suomesta, etta minulla on jo enemman sellainen "muisto kultaa" olo malkein kaikesta. Mutta sitten kun tulen kaymaan kotona niin muistan ettei se nyt ihan 100% ruusuista ollut Suomessakaan. Jotkut asiat siella ottaa paahan, toisista tykkaan, ja koskaan en varmaan paase selvyyteen siita mika maa on paras...

Sama homma täällä. Olin reilun vuoden vierailematta Suomessa ja seurasin Suomen tapahtumia ainoastaan pakkista selailemalla. Odotin kovasti parin viikon reissua kotia päin, mutta paikan päällä huomasi miten osa asioista oli jäänyt mieleen reilusti todellisuutta positiivisemmassa sävyssä.

Jenkeissä tosiaan työskentelee suurin osa ihmisistä paljon yli 40 tuntia viikossa. Lisäksi kuulin radiosta, että ihmiset pitää keskimäärin 14 päivää lomaa vuodessa, joten monet ovat töissä virallisinakin vapaapäivinä. Samaa se on ollut mullakin viimeiset pari vuotta, kun haluaa saada tietyt jutut valmiiksi ennen Suomeen paluuta.

Kuten ne turkulaiset veljekset joskus laulelee....

... asuu täällä 2 tai 20000 arabia. Ei väliä. Itse asiassa mulle niistä enemmän hyötyä kuin haittaa.... Better yet, mun arabitutut löytää aina jostain jonku hehkeen 4kybäsen ämmän, joka haluu et sitä pannaan joka reikään samaan aikaan. Ja aina ne pyytää mut messiin... vituttaako? Ei mua ainakaan.

Jos istun bussipysäkillä joskus ja tiedän, että bussi tulee vasta 15 min päästä ja vieressä istuu tuntematon hlö, niin yleensä avaan keskustelun, jos olen sillä tuulella. Vierähtää se vartti paljon nopeammin. Onpa joskus useammin kuin kerran pilluakin tullu!

...kaiken takana on römpsä.

Tässä nyt on ollut puhetta jenkeissä työskentelystä. Alkoi itseäkin kiinnostaa, kun selailin mosterin kautta jenkkilän työpaikkailmoituksia. Esim. Laskentatoimen Controllereiden palkat heilu tuolla 100-150k per vuosi, kun ne Suomessa ovat kolme-neljä tuhatta euroa kuussa? Aikoinaan kun faija oli työkomennuksella jenkeissä, oli POLIISEILLAKIN kovemmat palkat mitä diplomi-insseillä Suomessa. Kuinka tuonne käytännössä voi päästä? Monikansallisen firman Suomen konttorin kautta? Ilmeisesti työskentelylupaa on vaikea saada, jos ei ole firmaa sponssaamassa sitä?

Yksi asia, mikä tuli mieleen suomalaisuudesta negatiivisena mieleen ja enkä tiedä onko sitä mainittu täällä ennen tätä, niin kateellisuus.

Kuka väittää että olisi rehellisesti onnellinen naapurin puolesta, jos hän voittaisi lotossa, eikä kiroaisi omassa päässään että "miksen mä voittanu"?
Taikka sitten jos ostat auton, niin naapurilla on todennäköisesti puolen vuoden päästä hiukan hienompi auto.

En tiedä, miten muissa kulttuureissa tämä kateellisuus on, mutta Suomessa sitä kuitenkin on.

Muista kuitenkin että sulla pitää olla aika hyvin englannin kaupallisen alan jargon hallussa, että voit mennä sujuvasti duuniin tuosta noin vaan. Jenkeissähän monilla yksityisillä on oma kirjanpitäjä joka huolehtii taloudesta, koska esim. veroilmoitus mallia US on ilmeisesti helvetillinen homma, joten hommia varmaan riittäisi omalle yrityksellekin. Hakuprosessista en tiedä muuta, kuin että ensin olisi melkein pakko olla se paikka ja sitten voit hakea sitä työlupaa.

Palkat ovat kai yleensä parempia kuin Suomessa, ja verotuskin on käsittääkseni alhaisempi. Alla näkyy NYC:n poliisien(pakko oli hakea :D) palkkataulukko, josta näkyy että ihan jees noi tienaa, tosin elämisen kulut noin suuressa kaupungissa on sitten eri asia. :)
recruitsalary07-05.gif

Muista kuitenkin että sulla pitää olla aika hyvin englannin kaupallisen alan jargon hallussa, että voit mennä sujuvasti duuniin tuosta noin vaan. Jenkeissähän monilla yksityisillä on oma kirjanpitäjä joka huolehtii taloudesta, koska esim. veroilmoitus mallia US on ilmeisesti helvetillinen homma, joten hommia varmaan riittäisi omalle yrityksellekin. Hakuprosessista en tiedä muuta, kuin että ensin olisi melkein pakko olla se paikka ja sitten voit hakea sitä työlupaa.

Palkat ovat kai yleensä parempia kuin Suomessa, ja verotuskin on käsittääkseni alhaisempi. Alla näkyy NYC:n poliisien(pakko oli hakea :D) palkkataulukko, josta näkyy että ihan jees noi tienaa, tosin elämisen kulut noin suuressa kaupungissa on sitten eri asia. :)
recruitsalary07-05.gif

Joo en mä missään nimessä semmosta vielä ole vakavissaan miettinytkään. Tulipa vain mieleen, kun töissä on niin tylsää :/. Koulunkin aloitan vasta nyt syksynä. Onhan se kuitenkin kiva haaveilla...

Moni onkin jo maininnut sen, että tämä suomalaisten pakonomainen tarve vähätellä itseänsä ja kulttuuriansa johtuu huonosta itsetunnosta. Mistä huono itsetunto johtuu, sitä en edes jaksa miettiä.
Väittäisin, että suomalaisten itsetunto ei ole sen heikompi kuin muillakaan mutta tässä maassa kannattaa pitää matalaa profiilia ja oikeastaan vähätelläkin omia saavutuksia jos haluaa minimoida yleisen paheksunnan ja paskapuhumisen.

Se on monesti aivan sama montako vuotta olet niska limassa raatanut rahojesi eteen tai kuinka fiksu olet elämässäsi ollut, niin saavutusten julkinen näkyminen tuppaa aiheuttamaan paheksuntaa. Täällä on vaikeata olla onnellinen toisen puolesta.

edit: Tuohon NYC-käyrään sen verran, että en tarkkaan tiedä miten juhlallisesti tuolla 60k dollarilla elelee mutta muistelen silmiini osuneen, että esimerkiksi yksiö Manhattanilla (ei edes kovinkaan ytimestä) maksoi rapiat 600 000 taalaa :).

edit2: Janne22, tosiasiahan on, että jos ajatellaan pelkästään työelämää ja elämän taloudellista puolta niin ei fiksun ja koulujakäyneen ihmisen ole mitään järkeä jäädä Suomeen duuniin. Tai jos jonkun mielestä on niin kertokaa ihmeessä :).

Tässä nyt on ollut puhetta jenkeissä työskentelystä. Alkoi itseäkin kiinnostaa, kun selailin mosterin kautta jenkkilän työpaikkailmoituksia. Esim. Laskentatoimen Controllereiden palkat heilu tuolla 100-150k per vuosi, kun ne Suomessa ovat kolme-neljä tuhatta euroa kuussa? Aikoinaan kun faija oli työkomennuksella jenkeissä, oli POLIISEILLAKIN kovemmat palkat mitä diplomi-insseillä Suomessa. Kuinka tuonne käytännössä voi päästä? Monikansallisen firman Suomen konttorin kautta? Ilmeisesti työskentelylupaa on vaikea saada, jos ei ole firmaa sponssaamassa sitä?

Kannattaa vertailla myöskin palkallisten lomien pituutta. Jenkeissä ei ole niin yleisiä viiden viikon kesikset ja pekkaset, lomaltapaluurahoista puhumattakaan. Miten muuten Amerikassa on sairasloman aikainen palkka? Tunnetaanko sitä.

Vaikka verotus onkin keveä pienentää palkkaa vakuutukset joita siellä asuvan kannatta hankkia. Asiaa varmaan voi kommentoida joku jenkeissä työskennellyt. Lisäksi jos on perheellinen ei käsittääksen lastenhoito siellä ole mitenkään halpaa puhumattakaa koulukuluista.

Esim. suomalaiset laivat, ovat x määrän kalliimpia kuin vastaavat kiinalaiset, mutta suomalaiset vievät voiton tarjouksissa sen takia, koska suomalainen laiva ei myöhästy tilauksesta ja laatu on paljon parempaa.

Suomalainen varustamo odottaa juuri parhaillaan laivaa Italiaiselta Kanttorin telakalta. Se on tällä hetkellä 8 kuukautta myöhässä. Hirvittävät myöhästymissakot maksaa EU:n veronmaksajat telakkatuen muodossa. Laivassa on Wärtsilän valmistamat moottorit. Ne on tehnyt Wärtsilän Italian laitos eli se jonne tuotanto siirrettiin Tampereelta. Moottoreita ei ole vielä saatu toimimaan halutulla tavalla vaikka on yritetty kuukausikaupalla.

Se Globalisaatiosta :curs: tähän huumoritrediin.

Suomalainen varustamo odottaa juuri parhaillaan laivaa Italiaiselta Kanttorin telakalta. Se on tällä hetkellä 8 kuukautta myöhässä. Hirvittävät myöhästymissakot maksaa EU:n veronmaksajat telakkatuen muodossa. Laivassa on Wärtsilän valmistamat moottorit. Ne on tehnyt Wärtsilän Italian laitos eli se jonne tuotanto siirrettiin Tampereelta. Moottoreita ei ole vielä saatu toimimaan halutulla tavalla vaikka on yritetty kuukausikaupalla.

Se Globalisaatiosta :curs: tähän huumoritrediin.

Ja jos tarkkoja ollaan, se tuotanto siirrettiin Turusta. se siitä.

Kyllä sitä ite aina joskus voi alkaa heittämään juttua jonkun tuntemattoman kanssa, mutta perusvitutus kun on päällä niin ei sitä jaksa alkaa puhua.
Sen asian olen suomalaisita huomannut, että se mitä luvataan niin myös pidetään. ulkomaalaisten kanssa se oli sitä että koko ajan sai odottaa, pyytää tai vaatia kun asia ei toiminut.

Mutta joka maassa on omat piirteet, ja suomalaisilla on omat tavat, jurous ja hiljaisuus. ei me muuten oltaisi Suomalaisia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom