Joskus hävettää olla suomalainen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtamo
  • Aloitettu Aloitettu
En nyt kaikkea lukenut, mutta mielestäni suomalaiset ovat hyvää pataa kaikkien kanssa. En tiedä matkailevista suomalaisista mutta ainakin ulkomailla asuvat suomalaiset ovat kovaa huutoa kun ovat yksinkertaisesti hyviä jätkiä. Kaikkialle minne menee turisemaan ja sanoo olevansa Suomesta, saa kuulla jotain hyvää että mitä suomalaisia tuttavuuksia ko hlöllä on aiemmin ollut, tarinaa riittää. Viimeksi joku Englannin asevoimien entinen vaikuttaja ja nykyään mediahenkilö kävi innoissaan kertoman Kosovon suomalaisista rauhanturvaajista miten hyviä tyyppejä ovat. Antoivat käyttää saunaansakin. Yhtään suomalaista ulkomailla asuvaa idioottia en ole tavannut vaan harvinaisen sosiaalista ja järkevää porukkaa, tulevat toimeen kaikkien kanssa.

Toisin on sitten Suomen rajojen sisällä. Varsinkin humalaiset naiset, aivan kamalia. Eilen kaveri kertoi että oli ollut jossain raflan vessassa jossa joku nainen oli suivaantunut vessajonossa toiselle naiselle, ja päätti kostaa kusemalla vessan ovi auki. Siinä sitten lappasi ihmisiä vessasta sisään ja katseli kun joku kusi nokka pystyssä ovi auki. Kaikkea kanssa. Juhannuksena itse menin baariin keskustassa (Praha), ja siellä naisten vessassa vasta hieno näky olikin; yksi nainen makasi nurkassa samalla kun hänen ympärillään pörräsi kännisiä naisia potkimassa ja lyömässä sitä. Portsarin piti tulla auttamaan se ylös sieltä. Kuulemma nykyään on kaikilla nyrkit vähän pystyssä. Eihän sitä uskalla ulos mennä enää kohta, jaksa kuunnella sitä uhoamista kun kaikki on jotenkin paskalla tuulella.
Ja sitten on tämä ihmeen rasismi. Vaikka olisi professori ja Amerikasta, se on silti tumma ja siitä saa puhua mitä vaan... "menisit töihin" "olen töissä" "no vaihtaisit väriä. Tuut tänne varastamaan meidän naiset" jnejne. En ymmärrä miten voi olla niin vaikeata hyväksyä myös muut kuin kalpeanaamaiset ihmiset yhteen maahan. Luulisi täällä tilaa riittävän.

Ei ole maailman turuilla hävettänyt olla suomalainen. Ainoastaan on vituttanut asua Suomessa ja olla "liikaa" suomalaisten seurassa. Suomalainen ilmasto on perseestä jne.

Mutta ihme kyllä ikinä ei ole hävettänyt sanoa, että olen Suomesta. Ei meidän maine ole läheskään niin paha, kuin esim. englantilaisten örveltäjien. Intialaiset uusrikkaat on kans hirveitä.

Eli ei mitään syytä hävetä. Hyvä maine meillä on maailmalla.

Samaa mieltä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olenko väärässä uskossa jos sanon, että suomalaiset ovat varsinkin jenkeissä kovassa huudossa työmarkkinoilla? Eli kansaamme arvostettaisiin kohtuu kovasti?

Hmm...eikö jenkkeihin kuitenkin ole kuulipuheiden perusteella helvetin vaikea päästä töihin? Pitää löytää ensin työnantaja, joka sponsoroi työskentelyluvan sulle jne.?

Olenko väärässä uskossa jos sanon, että suomalaiset ovat varsinkin jenkeissä kovassa huudossa työmarkinoilla? Eli kansaamme arvostettaisiin kohtuu kovasti?

Tuosta en tiedä, mutta Suomalaisten yleistä koulutus- ja osaamistasoa kyllä arvostetaan ihan globaalisti.

Täällä kun koulutus on oikeasti hyvällä tasolla.

Kyllä Suomalaista ammattitaitoa/osaamista arvostetaan ympäri maailmaa.

Sama pätee muuhunkin kuin urheiluun, Suomalaiset opetetaan pelaamaan varman päälle ja välttämään virheitä, koita siinä sittän kasvattaa sellainen terve itsetunto.
Jep - pelätään häviötä niin paljon ettei uskalleta voittaa. Avopaikastakin syötetään vielä ettei vaan kukaan pääse sanomaan itsekkääksi.

Olenko väärässä uskossa jos sanon, että suomalaiset ovat varsinkin jenkeissä kovassa huudossa työmarkkinoilla? Eli kansaamme arvostettaisiin kohtuu kovasti?

Jenkit eivät oikein ole koskaan pitäneet suomalaisten tavasta perustaa liittoja yms. mutta varmaan työntekijöinä suomalaisista tykätään kun ne on semmoisia raskaan työn raatajia irlantilaisten tapaan.

Huhtamo sanoi:
Ja vielä yks juttu on pakko heittää. Nyt vittuillaan suomipojalle oikein kunnolla! Perussuomalainen pukeutuminen Siinä tulee se junttius esille!! Ja pistäkää ne hernepyssyt takasin sinne koteloon, nyt en tarkoittanut joka ikistä suomalaista, vaan ihan yleiskuvaa. Ja mitä pohjosemmaks mennään, ni sitä pahemmaks mennään.

Niin. Onhan se näille Pariisia ja New Yorkia kiertäneille muotifanaatikoille (en tarkoita Huhtamoa, vaan ihmisiä, joille vaatteet ovat kaikki kaikessa) varmasti äärimmäisen vaikeaa kulkea Suomen kaduilla, kun jonkun keski-ikäisen miehen kahden euron T-paidassa saattaa lukea KOFF tai OLVI. Johan se lukee siinä paidassakin; Älä ota sitä vakavasti. Mitäpä jos nämä kaljapaidat tai vyölaukkumaisterit ovatkin niin aikuisia, että osaavat olla välittämättä mitä muut heistä ajattelevat (vrt. sama mainittu aiemmin pakkiksella aikuisuuden määrityksenä). Enkä nyt kuitenkaan tarkoita, ettei tarvitsisi noudattaa hyviä käytöstapoja ja osata pukeutua ravintolaan.

Huhtamo sanoi:
Rahan lainaus on myös yks asia, joka eroaa mun ulkomaalaisissa ja suomalaisissa ystäväpiireissä. Jos oon sattunu
unohtamaan pankkikortin himaan tai loppuu massit baarissa ja joudun lainaa frendiltä vaikka 50-100e, niin ei kauaa kestä kun tää suomalainen frendi on hinaamassa sitä takasin tai muistuttamassa siitä. Kun taas tämä ulkomaalainen kaveri ei siitä mainitse sanallakaan, koska tietää että joku kerta kun hän tarvii rahaa ni totta kai annan sille jos vaan on. Oon monesti heittäny kaverille vaikka huntin tai 2, enkä sitä ikinä pyytäny takas, koska ens kerralla se sitten tarjoaa tai jeesaa mua kun mä tarvitsen tjsp. Ja tämä taas vain MUN kokemuksien mukaan.

Kuten Carva tuossa jo mainitsikin, että jos rahaa lainataan, se myös maksetaan takaisin. Eikä totta helvetissä ole kohtuutonta "inistä" omia rahojaan takaisin. Mun moraali ja etiketti antaa ymmärtää, että velat hoidetaan niin pian kuin mahdollista, eikä tehdä niin kuin eräät sankarit, eli heti rahaa saatuaan (siis rahaa, joka kuuluisi käyttää velkojen takaisinmaksuun, koska oli käytetty jo antiikin ajoilta tuttua fraasia: "en tarvii ku viiskymppiä.. kato, mul on perjantaina tilipäivä ja heti ens töikseni perjantaina maksan sulle vaikka kuuskymppiä, koska kyllähän siitä tilistä riittää. Näinollen oishan se tyhmää olla nyt antamatta sitä viiskymppistä..") esim. palkkapäivänä tms. ostavat ensitöikseen uudet stereot ja dokaavat loput. No rahojahan ei tunnetusti näy, eikä niitä tuu..ei ainakaan tässä elämässä.

En muutenkaan ymmärrä miksi porukka edes puhuu rahan lainaamisesta. Loppupeleissä se tarkoittaa aina tarjoamista. Ainakin maksavan osapuolen näkövinkkelistä. Ilmeisesti meidän kulttuurissa on vielä loukkaavaa, lähes törkeää pyytää omia rahojaan takaisin.

AKV sanoi:
No ei vaineskaan. Suomalaisten jurous on osaksi totta, osaksi myytti. Ainakin monet meikäläisen ulkomaalaiset tutut ovat kertoneet että suomalaiset ovat mainettaan puheliaampia ja avoimempia. Paljon toki riippuu tilanteesta ja/tai kontekstista. Esim. täällä ei vain kuulu linja-auto tai junakäyttäytymiseen ryhtyä juttusille vieressä istuvan kanssa.

Itse olen kokenut tämän ajoittaisen suomalaisen hiljaisuuden usein pelkästään helpotuksena. Maissa joissa small talk on kiinteämpi osa kulttuuria on usein ruvennut ahdistamaan se että KOKO AJAN pitäisi olla äänessä ja että mitään kovin "vakavaa" aihetta ei saisi nostaa esille. Usein on tullut vastaan tilanne, että kun istuu seurassa hetken hiljaa miettimässä jotain omaa juttua, niin pian on joku nykimässä hihasta että "What's wrong?". Hiljaisuus kun tulkitaan
ahdistuneisuudeksi tms.

Vaikka kaikkien luonnollinen sosiaalisuus tekisikin maailmasta ehkä mukavemman paikan elää, on muistettava, etteivät kaikki ole syntyneet papukaijoiksi. Sitä luontaista energiaa jatkuvaan höpöttämiseen (oli asiaa tai ei) ei todellakaan kaikille tule äidinmaidosta. Erakkojakin on meidän Suomi melkeinpä pullollaan. Onhan ne totta ihmeessä varsinkin ulkomaalaisten mielestä "ahdistuneita", mutta mitäpä jos ovatkin onnellisempia vain omissa oloissaan.

Kuinka moni on huomannut, että jurous on tarttuvaa. Sitä alkaa helposti itsekin jurottamaan jos joutuu vaikka työn puolesta epäsosiaalisuuden keskittymään. Ja yritä nyt siinä sitten saada jurottajia puhumaan tätä paljon puhuttua small-talkia, kun niitä ei vittu kiinnosta politiikasta paskanjauhanta yhtään sen enempää kuin se, miten kävit Lehtisen korjaamolla vaihtamassa uuden kampiakselin siihen Toyotaasi. Ja vaikka kiinnostaisikin, niin niillä ei välttämättä löydy siihen mitään itseäsi kiinnostavaa sanottavaa.

Kyllä Suomalaista ammattitaitoa/osaamista arvostetaan ympäri maailmaa.

Esim. suomalaiset laivat, ovat x määrän kalliimpia kuin vastaavat kiinalaiset, mutta suomalaiset vievät voiton tarjouksissa sen takia, koska suomalainen laiva ei myöhästy tilauksesta ja laatu on paljon parempaa.

Onkohan sellaisessa väittämässä mitään perää, että pimeillä markkinoilla Suomen passi olisi kovaa valuuttaa, ja siitä saa jo oikeasti maksaa, jos sellaisen haluaa?

Onkohan sellaisessa väittämässä mitään perää, että pimeillä markkinoilla Suomen passi olisi kovaa valuuttaa, ja siitä saa jo oikeasti maksaa, jos sellaisen haluaa?

Käytännössä jokaisen maan passi on sitä vääryydellä tarvitsevalla "kovaa valuuttaa" ja aidoista passeista (ja hyvistä väärennöksistä) saa kyllä maksaa. Tosin mitä sillä passilla sitten tekee onkin täysin eri asia. Täysin umpimetsästä etsitylle, kielitaidottomalle henkilölle Suomen passi on Suomessa yhtä hyödyllinen kuin kirjastokortti, sillä väärennys paljastuu kyllä enemmin tai myöhemmin ja sen selvittämiseen on useita keinoja, kuten on väärennystapojakin. Turvatekijöiltään Suomen passi on kyllä varsin hyvä ja sen väärentäminen uskottavasti on hankalaa. Kiinnijäämisen riski myös muissa valtioissa (mitä kauempana Suomesta, sitä helpompaa selvitä) on suuri, mutta siellä passia lienee helpompi käyttää väärin.

Kuten Carva tuossa jo mainitsikin, että jos rahaa lainataan, se myös maksetaan takaisin. Eikä totta helvetissä ole kohtuutonta "inistä" omia rahojaan takaisin. Mun moraali ja etiketti antaa ymmärtää, että velat hoidetaan niin pian kuin mahdollista, eikä tehdä niin kuin eräät sankarit, eli heti rahaa saatuaan (siis rahaa, joka kuuluisi käyttää velkojen takaisinmaksuun, koska oli käytetty jo antiikin ajoilta tuttua fraasia: "en tarvii ku viiskymppiä.. kato, mul on perjantaina tilipäivä ja heti ens töikseni perjantaina maksan sulle vaikka kuuskymppiä, koska kyllähän siitä tilistä riittää. Näinollen oishan se tyhmää olla nyt antamatta sitä viiskymppistä..") esim. palkkapäivänä tms. ostavat ensitöikseen uudet stereot ja dokaavat loput. No rahojahan ei tunnetusti näy, eikä niitä tuu..ei ainakaan tässä elämässä.

En muutenkaan ymmärrä miksi porukka edes puhuu rahan lainaamisesta. Loppupeleissä se tarkoittaa aina tarjoamista. Ainakin maksavan osapuolen näkövinkkelistä. Ilmeisesti meidän kulttuurissa on vielä loukkaavaa, lähes törkeää pyytää omia rahojaan takaisin.
En muutenkaan ymmärrä tätä rahan lainaamista tilanteessa jossa osapuolet ovat vaikkapa baarissa ja toinen tulee kinuamaan paria kymppiä lainaan. Asustelen pienehköllä paikkakunnalla ja täällä riittää puolituttuja jotka jatkuvasti tulevat pyytämään YHTÄ KALJAA tai paria kymppiä lainaksi. Oma rahapussini nyt ei tietysti tällaisessa tilanteessa mainittavasti kärsi, mutta jos rahat on "lainaajalla" näin tiukilla, mitähän vittua se tekee baarissa.

Heitän kyllä mielelläni läheiselleni rahaa tai muuten annan apua, jos siis on oikea hätä, mutta jotain yhtä kaljaa en varmasti ihan periaatteesta tarjoa puolitutulle kinuajalle. En vain viitsi ajaa puolituttua ja toisaalta itseäni tilanteeseen jossa kumpaakin vituttaa. Toista se ettei viitsi tai pysty antamaan takaisin mitätöntä summaa ja toisaalta itseä tympii kinuta takaisín jotain naurettavan pientä rahasummaa.

Kai tämä on juuri sitä tiukkapipoisuutta ym. perisuomalaista ajattelutapaa johon Huhtis on kyllästynyt. En vaan pysty käsittämään miksi jotkin ihmiset eivät koskaan kykene ottamaan vastuuta omista tekemisistään vaan yrittävät aina siivettää tuttaviensa ja yhteiskunnan varoilla.

En muutenkaan ymmärrä tätä rahan lainaamista tilanteessa jossa osapuolet ovat vaikkapa baarissa ja toinen tulee kinuamaan paria kymppiä lainaan. Asustelen pienehköllä paikkakunnalla ja täällä riittää puolituttuja jotka jatkuvasti tulevat pyytämään YHTÄ KALJAA tai paria kymppiä lainaksi. Oma rahapussini nyt ei tietysti tällaisessa tilanteessa mainittavasti kärsi, mutta jos rahat on "lainaajalla" näin tiukilla, mitähän vittua se tekee baarissa.

Heitän kyllä mielelläni läheiselleni rahaa tai muuten annan apua, jos siis on oikea hätä, mutta jotain yhtä kaljaa en varmasti ihan periaatteesta tarjoa puolitutulle kinuajalle. En vain viitsi ajaa puolituttua ja toisaalta itseäni tilanteeseen jossa kumpaakin vituttaa. Toista se ettei viitsi tai pysty antamaan takaisin mitätöntä summaa ja toisaalta itseä tympii kinuta takaisín jotain naurettavan pientä rahasummaa.

Kai tämä on juuri sitä tiukkapipoisuutta ym. perisuomalaista ajattelutapaa johon Huhtis on kyllästynyt. En vaan pysty käsittämään miksi jotkin ihmiset eivät koskaan kykene ottamaan vastuuta omista tekemisistään vaan yrittävät aina siivettää tuttaviensa ja yhteiskunnan varoilla.

Niin no, tää on monipiippunen juttu. Meinasin vaan, että mun ystäväpiirissä ei raha merkitse yhtään mitään. Koska kun on vuosia ollut todella läheinen jonkun kanssa, niin unohtuu väkisin tommoset pikkuasiat. Elämäs on niin paljon muutaki. Oonpa mä monta kertaa ostanu vaikka uuden paidan. Ja kun olen sitä kerran käyttäny ja frendi sano pitävänsä siitä, ni totta kai mä annan sen käyttää sitä niin paljo ku haluaa. Monille jo tämä on suuri asia. Jos mulle sit joskus tulee fiilis et haluun vetää sen taas päälle ni sit saatan heittää frendille et ottaa sen paidan pykälään ku ens kerral nähään. Mutta kukin tavallaan... Ja eihän se tarkoita hyvä mies tuttavien varoilla siivettämistä. Joskus mulla on ja frendillä ei, ni mä tarjoon tai annan tai whatever. Ja sit joskus taas toisinpäin. Toi on semmonen asia mitä mä en edes mieti. Joku puolituttu on sitten ihan eri asia.

Kyllähän suomalaiset juntteja on. Mutta silloin ku Kiinassa keksittiin ruuti, niin suomalaiset asu luolissa ja söi puunjuuria. Joten antakaa vielä muutama vuosisata aikaa, niin eiköhän se siitä.

Mutta kyllä se on totta, että monissa maissa (mutta ei todellakaan kaikkialla muualla, paitsi Suomessa), ihmiset helpommin tutustuvat uusiin ihmisiin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että läppää heitetään jokaisen tuntemattoman kanssa joka kadulla vastaan tulee vaan kyllä se tutustuminen yleensä alkaa jostain "tilanteesta"...

Täältä palmujen lomasta tarkasteltuna tuo kyllä pitää jännästi paikkaansa :D Yksi sateinen päivä olin palaamassa takaisin asuntolaani, niin tuossa ylikulkusillalla sitten jokin tyyppi jota en ollut ennalta nähnyt tuli juttelemaan. Sateessa, siis. En ainakaan muista että olisin koskaan nähnyt ko. kaveria tätä aiemmin. Oli vähän sellainen "ööö..öö?" fiilinki kun siinä ehti elättelemään toiveita ettei kastuisi ihan läpimäräksi, mutta hemmo "pakottaa" suorastaan pysymään siinä juttelemassa :D

No, hauska tyyppihän tuo on, toimii tutkijana tässä lähellä olevassa elektroniikka- ja tietotekniikka-alan firmassa ja perhanan kova pelaamaan sulkapalloa. Vieläkin vaan joka kerta kun tulee käytyä pelaamassa ko. hemmon kanssa en voi väistyä muistamasta tätä ns. housut kastelevaa kohtaamista :lol2: Eikä ole ainoa uusi tuttavuus, johon olisi alunperin tutustunut näin meikäläisittäin erikoisella tavalla.

Mutta tuosta viereen istumaan menemisestä. Ihan sama se tuntuu täälläkin olevan, joskin se "mielummin seison ja tukin käytävän muilta matkustajilta tai vaikka syön kapselin syanidia kuin istun tuntemattoman viereen" mentaliteetti puuttuu. Kyllä ne tyhjät "loosit" täyttyvät täällä Thaimaassakin ensimmäisenä, vaikka pitäisi koko bussin läpi laahustaa. Joskin täyttyvät myös yleensä näiden vieruspaikat, sillä bussit ovat lähes säännöstään täynnä :)

Kyllähän suomalaiset juntteja on. Mutta silloin ku Kiinassa keksittiin ruuti, niin suomalaiset asu luolissa ja söi puunjuuria. Joten antakaa vielä muutama vuosisata aikaa, niin eiköhän se siitä.

Eiköhän tuo ole enemmän kiinni siitä, että täällä on kumarreltu ja pyllistelty vuoronperään itään ja länteen. Kun ainakin julkisivun osalta itäkahleista ollaan jo irti pyristelty, niin on aika harvassa kuitenkaan asiat, mitä Suomi uskaltaa tehdä ennen kuin Ruotsi ainakin on tehnyt sen ensin.

Ja tämä 'patoutuma' esim. näkyy kansalaisten asenteissa Ruotsia kohtaan; ns. terve taistelutahto (esm. lätkä ja muu urheilu) on tietysti hyvästä, mutta itseäni ainakin ottaa päähän sitten se, kun Suomi menee jonkun taiston voittamaan, ja alkaa järjetön loanheitto Ruotsin suuntaan. Sitten Suomi ottaa taas turpaansa seuraavat 15v putkeen ja itketään ja pillitetään ja keksitään ties mitä syitä siihen miksi näin kävi. Rakenna siinä sitten yhteistä pohjoista ulottuvuutta.

Mutta toivottavasti näin internetin mahtiaikana tämäkin muuttuu vähän nopeammin, kun ei enää tiedot ja tarinat kulje pelkästään isältä pojalle ja tältä pehmonallelleen, ja sotaa kokematon sukupolvi voi ehkä asennoitua vähän ennakkoluullottomammin myös muita kansoja kohtaan.
Mutta tietysti aina myös sillä terveellä varovaisuudella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom