Kannattaa vertailla myöskin palkallisten lomien pituutta. Jenkeissä ei ole niin yleisiä viiden viikon kesikset ja pekkaset, lomaltapaluurahoista puhumattakaan. Miten muuten Amerikassa on sairasloman aikainen palkka? Tunnetaanko sitä.
Vaikka verotus onkin keveä pienentää palkkaa vakuutukset joita siellä asuvan kannatta hankkia. Asiaa varmaan voi kommentoida joku jenkeissä työskennellyt. Lisäksi jos on perheellinen ei käsittääksen lastenhoito siellä ole mitenkään halpaa puhumattakaa koulukuluista.
Joo lomat on paljon lyhyemmät oikeastaan alasta riippumatta ja vakuutuksiin menee paljon enemmän rahaa kuin Suomessa. Sairasloma toiminee normaalisti kunnollisissa firmoissa. Kyllä siitä palkasta jää kuitenkin reilusti enemmän käteen. Jollakin muulla on varmaan enemmän kokemusta "normaaleista" työpaikoista, sillä minä päätän itse projekteihini liittyvistä asioista.
Asumiskustannukset vaihtelee paljon riippuen missä asuu. LA:n alueella käyttää ihmiset palkastaan asumiseen (vuokra tai asuntolaina) keskimäärin 40%. Suurin osa porukkaa ei pysty enää ostamaan täältä asuntoa, koska hinnat ovat karanneet ulottumattomiin. Pullan heittämä hintaesimerkki oli kuitenkin aika suolainen, koska tällä hetkellä esim. Brooklynistä saa näppärän asunnon puolella tuosta hinnasta (työkaveri on juuri muuttamassa sinne). Toki sieltä löytyy pieniä luksusasuntojakin, jotka varmasti maksavat sen verran ja enemmänkin. Perheelliset joutuu jenkeissä maksamaan itsensä kipeäksi. Kaverilla on kolme pientä ipanaa ja ne maksaa reilut 2000 taalaa kuussa lastenhoidosta. Myöhemmin on sitten lukukausimaksut opinnoissa jne.
Pullan mainitsema kateus on ehkäpä se suurin piirre Suomalaisissa, joka alkaa aina korventamaan jossain vaiheessa. Yleensä ottaen hyviä ja huonoja puolia on löytynyt tasaisen tappavasti kaikista paikoista missä olen asunut/oleskellut. Jos tuntuu, että pitäis päästä Suomesta pois, niin ei muuta kuin rohkeasti vaan maailmalle ottamaan asioihin perspektiiviä. Jossain vaiheessa sitä alkaa sitten ymmärtämään mitkä asiat on itselle tärkeimpiä ja tekee sitten sen mukaan valintoja. Pelkän rahan perässä ei kannattane lähteä juoksemaan edes lyhyehköllä tähtäimellä...