Joskus hävettää olla suomalainen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtamo
  • Aloitettu Aloitettu
Kannattaa vertailla myöskin palkallisten lomien pituutta. Jenkeissä ei ole niin yleisiä viiden viikon kesikset ja pekkaset, lomaltapaluurahoista puhumattakaan. Miten muuten Amerikassa on sairasloman aikainen palkka? Tunnetaanko sitä.

Vaikka verotus onkin keveä pienentää palkkaa vakuutukset joita siellä asuvan kannatta hankkia. Asiaa varmaan voi kommentoida joku jenkeissä työskennellyt. Lisäksi jos on perheellinen ei käsittääksen lastenhoito siellä ole mitenkään halpaa puhumattakaa koulukuluista.

Joo lomat on paljon lyhyemmät oikeastaan alasta riippumatta ja vakuutuksiin menee paljon enemmän rahaa kuin Suomessa. Sairasloma toiminee normaalisti kunnollisissa firmoissa. Kyllä siitä palkasta jää kuitenkin reilusti enemmän käteen. Jollakin muulla on varmaan enemmän kokemusta "normaaleista" työpaikoista, sillä minä päätän itse projekteihini liittyvistä asioista.

Asumiskustannukset vaihtelee paljon riippuen missä asuu. LA:n alueella käyttää ihmiset palkastaan asumiseen (vuokra tai asuntolaina) keskimäärin 40%. Suurin osa porukkaa ei pysty enää ostamaan täältä asuntoa, koska hinnat ovat karanneet ulottumattomiin. Pullan heittämä hintaesimerkki oli kuitenkin aika suolainen, koska tällä hetkellä esim. Brooklynistä saa näppärän asunnon puolella tuosta hinnasta (työkaveri on juuri muuttamassa sinne). Toki sieltä löytyy pieniä luksusasuntojakin, jotka varmasti maksavat sen verran ja enemmänkin. Perheelliset joutuu jenkeissä maksamaan itsensä kipeäksi. Kaverilla on kolme pientä ipanaa ja ne maksaa reilut 2000 taalaa kuussa lastenhoidosta. Myöhemmin on sitten lukukausimaksut opinnoissa jne.

Pullan mainitsema kateus on ehkäpä se suurin piirre Suomalaisissa, joka alkaa aina korventamaan jossain vaiheessa. Yleensä ottaen hyviä ja huonoja puolia on löytynyt tasaisen tappavasti kaikista paikoista missä olen asunut/oleskellut. Jos tuntuu, että pitäis päästä Suomesta pois, niin ei muuta kuin rohkeasti vaan maailmalle ottamaan asioihin perspektiiviä. Jossain vaiheessa sitä alkaa sitten ymmärtämään mitkä asiat on itselle tärkeimpiä ja tekee sitten sen mukaan valintoja. Pelkän rahan perässä ei kannattane lähteä juoksemaan edes lyhyehköllä tähtäimellä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
edit: Tuohon NYC-käyrään sen verran, että en tarkkaan tiedä miten juhlallisesti tuolla 60k dollarilla elelee mutta muistelen silmiini osuneen, että esimerkiksi yksiö Manhattanilla (ei edes kovinkaan ytimestä) maksoi rapiat 600 000 taalaa :).

Manhattan on NYC:n kallein mesta ja siellä kaikki on x kertaa kalliimpia. siellä kämppien hinnat vaihtelee sitten about 1mil-50 mil. (ei ihan perusduunareille). Ei tarvi kuin hieman sivummalta niin saa jo kohtuu hinnalla kämpän.

edit2: Janne22, tosiasiahan on, että jos ajatellaan pelkästään työelämää ja elämän taloudellista puolta niin ei fiksun ja koulujakäyneen ihmisen ole mitään järkeä jäädä Suomeen duuniin. Tai jos jonkun mielestä on niin kertokaa ihmeessä :).

Mut täällä on ilmainen terveydenhuolto ja varsin halpa koulutus.
Jenkeissä on terveydenhoito aika kallista,
se Medical Insurance, jonka tarttet että saat kunnon hoitoa, eikä tartte jonottaa laittomien siirtolaisten kanssa jossain ilmaisklinikalla, on aika dyrt.
Ja jos kersa menee yliopistoon, se on 100 tuhannen taalan tikki.
Meinaan jos vaan kattoo palkkaeroja, niin nehän on kohtalaiset, mutta kyllä jenkkilässä tulee sit muita kuluja, jotka tasoittaa hintaeroa.
Esmes auto on suurimmassa osassa maata pakko olla.

Hehe, kiitos päivän nauruista :lol2: Tää menee jo vatsalihastreenistä, varsinkin noi alkusivut.
Joo, on sitä kyl tullu mietittyä että ihan kusessahan mä oisin jos jossai jenkkilässä asuisin, oli nimittäin 10kk sairasloma polven takia tossa viime vuonna.

Mut täällä on ilmainen terveydenhuolto ja varsin halpa koulutus. Jenkeissä on terveydenhoito aika kallista,
se Medical Insurance, jonka tarttet että saat kunnon hoitoa, eikä tartte jonottaa laittomien siirtolaisten kanssa jossain ilmaisklinikalla, on aika dyrt..

Ilmainen terveydenhuolto??? Melko lailla kaikestahan täälläkin pitää maksaa, lääkkeistä, sairaalassa olosta jne. Ja hoitoon pääsykin on niin tavattoman vaikeaa ilman jotain tapaturmavakuutusta jonka kautta voi mennä suoraan yksityiselle.
Jenkeissä ainakin IT-alalla työnantaja kustantaa health-, vision- ja dentalcaren.

Kersan voi lähettää suomeen opiskelemaan ja auto/bensa ei maksa käytännössä mitään.

Sullahan on kovat tulot. Mä voin lähettää sulle privana mun tilinumeron niin voit pistää samantien mun tilille saman verran ku mun tän hetkinen auto maksaa jenkeissä eli 26900 dollaria, siis se perus-perus malli. Ja pistetään siihen päälle vaikka 20 000 kilometrin bensat, jookos?

Joo lomat on paljon lyhyemmät oikeastaan alasta riippumatta ja vakuutuksiin menee paljon enemmän rahaa kuin Suomessa. Sairasloma toiminee normaalisti kunnollisissa firmoissa. Kyllä siitä palkasta jää kuitenkin reilusti enemmän käteen. Jollakin muulla on varmaan enemmän kokemusta "normaaleista" työpaikoista, sillä minä päätän itse projekteihini liittyvistä asioista.

Tassa muutamia vastauksia aiempiin viesteihin...

Jenkkeihin on kaytannossa mahdotonta saada tyolupaa ilman tyopaikkaa, eli firma sponssaa sita. Jos aikoo jonkun jenkkifirman Suomen konttorin kauttaa kiertaa systeemin, on ensin oltava siella Suomen paassa vahintaan vuosi toissa ennen kun voi saada sisaisena siirtona tyoluvan.

Vakuutukset eivat kenenkaan budjettia kaada, ja ainakin minulla ne kuuluu tyosuhde-etuihin, eli firma hoitaa kaikki yksityiset laakarivakuutukset, tapaturmat, matkavakuutuksen jne. Elakesaastotili kuuluu myos etuihin, eli jos laitan itse sinne jonkun maaran rahaa, laittaa tyonantaja saman verran paalle. Samoin lasten koulutus kuuluu monessa tyopaikassa etuihin, mika onkin aika huima etu jos niita lapsia sitten joskus siunaantuu. Toisaalta, jos lapsella on yhtaan alya tai urheilussa lahjoja, on scholarshipeja aika yleisesti saatavilla myoskin. Sairaslomapaivia minulla on kuukauden verran / vuosi, ja sen jalkeen loput menee vakuutuksen piikkiin. Eli ei mielestani sen huonompi tilanne kuin Suomessakaan? Lomia on 3 viikkoa kesalla + 10 paivaa pitkin muuta vuotta. Suurin ero eduissa Suomeen verrattuna on aitiysloma, jota meilla saa taydella palkalla 3 kk (mutta laskin juuri tuossa, etta se palkka mita sina aikana saan vastaa suunnilleen 11 kuukauden palkkaa mita tienasin Suomessa, ja ainakin meilla suurin osa on laitiysomalla 9-12 kk). Mutta pointtina vaan se, etta vertailu on vaikeaa koska iso osa kaikesta tulosta tulee palkan paalle tyosuhde-etuina. ja nama edut vaihtelevat tyonantajan mukaan paljonkin - ainakin minulla ne painoivat vaa'assa kun vertailin eri firmojen tyotarjouksia.

Tyotunteja tulee ehka 10 (pahimmillaan 20) enemman viikossa kun mita Suomessa tuli, eli kylla sen elintason eteen saa tehda enemman toita.

Minusta ulkomailla kannattaa kayda toissa vahan aikaa jos siihen on mahdollisuus, ja jotkut saattaa sille tiella jaadakin. :)

Sullahan on kovat tulot. Mä voin lähettää sulle privana mun tilinumeron niin voit pistää samantien mun tilille saman verran ku mun tän hetkinen auto maksaa jenkeissä eli 26900 dollaria, siis se perus-perus malli. Ja pistetään siihen päälle vaikka 20 000 kilometrin bensat, jookos?

2004 siellä ollessa (georgia) upouusi mazda3 n. 12000 usd veroineen, matalaoktaanisin polttoaine n. 1.80usd gallona eli n. 0.45e litra silloisella kurssilla. Ei mun mielesta kovin kallista.

Amy, edut vaihtelee paljon työpaikan mukaan ja isoissa konsulttifirmoissa (jossa olit muistaakseni töissä) ne on tunnetusti hyvät. Usein se työnantaja kuitenkin jotain etuja maksaa tai hyvittää, jolloin ei tarvi itse maksaa niitä kokonaisuudessaan. Mulla menee health insurance, autovakuutus jne. suunnilleen 200 dollaria kuussa. Tästä suurin osa koostuu autovakuutuksesta.

2004 siellä ollessa (georgia) upouusi mazda3 n. 12000 usd veroineen, matalaoktaanisin polttoaine n. 1.80usd gallona eli n. 0.45e litra silloisella kurssilla. Ei mun mielesta kovin kallista.

Autot on vieläkin halpoja, mutta bensan hinnan suhteen on puuppa hakusalla. Tällä hetkellä se maksaa reilusti yli 3 dollaria gallona ja näyttää nousevan tasaisesti.

Eipä ole vielä ikinä hävettänyt olla suomalainen! Meillä täällä Suomessa on sentään moni asia niin hyvin, jotkut maailman parhaiten.

Ketjun aloittaja vois ehkä muuttaa johkin muualle, missä tuntee olevansa onnellisempi? Suomalaiset ovat rehellisiä, ahkeria, tunnolisia, täsmällisiä, vaatimattomia, älykkäitä jne. ja se on minusta helvetin hienoa suomalaisuudessa! Minkä takia kaikkien pitäisi olla niin helvetin sosiaalisia jne.? Nuo jutut kuuluu suomalaisuuten ja se on hienoa, että on tämmöinenkin kansa!

Toki suomalaiset ovat myös hiljaisia, jöröjä, viinaan meneviä jne., mutta sekin kuuluu suomalaisuuteen ja sekin on hienoa! Ja ehkä ajat on myös muuttunu, kyllä minusta suomalaiset on nykyään enemmän sosiaaliasia, ei kaikki ole mitään tuppisuita, sitä on turha yleistää.

Ja joku valitti siitä pukeutumisestakin. Kyllä minusta kun menet nykyään ihan mihin tahansa paikkaan Suomessa, niin siellä on ihan "normaali" pukeutumistyyli, eikä mitään vitun tuulipukuja.

En voisi olla mistään niin ylpeä, kun että saan olla Suomessa syntynyt ja suomalainen! Jotkut ei näköjään osaa arvostaa sitäkään?

Suomalainen ja ylpeä siitä! :worship:

:offtopic: Amy: Meinaatko olla siellä muuten pidempäänkin vai onko toi vaan joku muutaman vuoden vissitti? Kiinnostaako enää edes tulla takaisin Suomeen?

Vaikka menee rankasti off-topiciksi, niin Amy:

Paljonko sulle sitten kertyy niitä työtunteja viikossa?

Työtunnit niin riippuu työpaikasta ja työnantajastakin... tokihan helposti tulee 50-60 tuntisia viikkoja pisteltyä ja joskus kiireaikoina 80-100 tuntisiakin. Mutta ainakin mitä itse on nähnyt, niin noissa 50-60 tuntisissa viikoissa Suomeen verrattuna se lisä 10-20 tuntia tulee "seurustelusta vesiautomaatilla" tai hianommin sanottuna networkingistä.

Ja kun ei ole valtion pakottamia vuosilomia, voi niistä sopia työntekijät ja työnantajat keskenään. Tokihan suomalaisissa huhuissa pelotellaan että jenkeissä ei saa kuin viikon pari lomaa vuodessa, mutta mitä itse on tuota kaveripiiriä katsellut, niin 4-7 viikkoa vuodessa on ihan normaalia lomailua.

Jotta ei pelkkää ruusuilua tulisi, niin Suomalaisesta työpaikasta kaipaa sitä täsmällisyyttä. Akateeminen varttihan yrittää Suomeenkin pesiytyä aina vaan tiukemmin, mutta niinkuin joku sanoi jo aiemmin... klo 8 saattaa pahimmillaan tarkoittaa 8-11 välistä aikaa. Ja ei, en puhu kaapelikallesta, vaan ihan työpaikalla tapahtuvista jutuista. Hieman, muttei paljoa, kärjistäen voin sanoa että jos palaveri alkaa esimerkiksi 10:ltä, niin huone täyttyy 10:10-10:25 välisenä aikana ja ekat 5-15 minuuttia kerrataan kuulumisia. Mikäs ihme se sitten on että viikot on 50-60 tuntisia, 40 sijaan. :) Mutta, maassa maan tavalla ja niin edelleen...

Suomalaiset jatkavat samaa meininkia ulkomailla mita ovat kotomaassaan tottuneet tekemaan. Pahin naista taitaa olla se toisten tekemisten kyttaaminen.

Vaikka jenkkien bensanhinnat ois kallistuneetkin, niin on se 3 dollaria gallona vielä aika halpaa suomalaiseen verrattuna. Kuitenkin jotain 80 snt litra, kun täällä tahtoo maksaa melkein 1,5 euroa.

Vaikka jenkkien bensanhinnat ois kallistuneetkin, niin on se 3 dollaria gallona vielä aika halpaa suomalaiseen verrattuna. Kuitenkin jotain 80 snt litra, kun täällä tahtoo maksaa melkein 1,5 euroa.
Ero on vaan siinä, että keskiverto SUV:ssa ameriikassa on n. 5l moottori. Itse ostin siellä muinoin kaksi autoa, ihan perusvehkeitä 2.5l:lla ja 3.8l:lla koneella. Hävetti ajella sellaisilla nuhapumpuilla kun naapurin isännällä oli ruohonleikkurissakin isompi kone.

Jos tänne toisit sellaisen normi SUV:n tai miehekkään pick up truckin niin päätyisit kuluttamaan 3000e kuussa menoveteen.

Mielestäni suomalaisten suurin ongelma ei ole sulkeutuneisuus, olemattomat käytöstavat tai kansallinen masennus, vaan suunnaton alemmuudentunto (joka luojan kiitos ei vaivaa aivan kaikkia). Eivät suomalaiset ulkomailla vaikene siksi, että se on ohjelmoitu DNA:han, vaan koska pelätään mitä muut meidän tankeroenglannistamme ajattelevat. Ehkäpä historian aikana olemme joutuneet nuoleskelemaan liian moneen suuntaan: Milloin Ruotsiin, milloin Nl:oon tai Eurooppaan, eikä uskalleta tehdä mitään ilman että mietitään mitä muut meistä ajattelevat.

Ja toisaalta samaan aikaan osa porukasta vastareaktiona uhoaa kovaan ääneen: "Perkele, minä olen suomalainen! En kumarra ketään, pidän turvan tukossa ja pyyhin perseeni jos huvittaa, sanovat eurohintit mitä sanovat!"

Onko sitä niin helvetin vaikeaa olla rehellisesti vain oma itsensä miettimättä mitä se merkitsee Suomelle tai maineelleemme maailmalla? Turha meidän huonoja tapojamme on puolustella sillä, että "kyllä sitä muuallakin ryypätään, vaietaan ja ollaan huonoja ihmisiä".
Sitten jonkun Lordin euroviisuvoiton hehkutetaan palauttavan kansallisen itsetunnon. Kyllä mielestäni ollaan jo aika syvällä metsässä jos maamme itsetunto on jonkun vitun laulukilpailun varassa.

Ollaan mitä ollaan, ylpeinä, mutta ilman erikoisuudentavoittelua tai itsetehostusta.

Reason sanoi hyvin tuossa aiemmin: Joskus hävettää olla ihminen. Minä lisään: Ja toisinaan siitä saa olla myös helvetin ylpeä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom