Jos laiton bussilakko vituttaa..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja uga
  • Aloitettu Aloitettu
mass sanoi:
Hinta on yksi kriteeri muiden joukossa. Eri asia on, miten hyvin nykyinen kilpailuttaminen on onnistunut, ja osaavatko virkamiehet sen tehdä.

Minä ymmärsin asian niin että tässä lakkotouhussa on kysymys ensisijaisesti linja-autonkuljettajien epätyypillisistä työsuhteista. Työsuhteet halutaan vakinaistaa ja palkat sitoa johonkin indeksiin vai kuinka?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
protsku sanoi:
Minä ymmärsin asian niin että tässä lakkotouhussa on kysymys ensisijaisesti linja-autonkuljettajien epätyypillisistä työsuhteista. Työsuhteet halutaan vakinaistaa ja palkat sitoa johonkin indeksiin vai kuinka?

Mä olen ymmärtänyt, että vakinaiset työpaikat halutaan muuttaa erilaisiksi osa-aikaisiksi ja keikkatöiksi (näin ainakin on lukenut mediassa) ja siksi porukka on suuttunut.

Se toinen puoli, mistä täällä kiistetään on tuo kilpailuttaminen ja markkinoiden valtaus jne.. Tapahtuuko sitä vai ei ja miten.
 
Hyvä että ovat lakossa eipähän oo kokoajan koskilinjojen bussit kiilailemassa niinkuin yleensä.
 
Hippa sanoi:
Mä olen ymmärtänyt, että vakinaiset työpaikat halutaan muuttaa erilaisiksi osa-aikaisiksi ja keikkatöiksi (näin ainakin on lukenut mediassa) ja siksi porukka on suuttunut.

Virallisesti ei näin, ketään ei ole muutettu vakinaisesta osa-aikaiseksi. Käytännössä yhtiöt ovat onnistuneet palkkaamaan muutaman osa-aikaisen, mistä AY-sekopäät ovat polttaneet päreensä. Osa-aikaisten osuus on toistaiseksi kuitenkin naurettavan pieni, tässäkin ketjussa on lukuja esitelty.
 
aadz sanoi:
Kyllä ovat tuntipalkalla..
:anssi: Ehdottomasti suurin osa ainakin Helsingin taksikuskeista on urakkapalkalla, eli saavat tietyn prosenttiosuuden ajamastaan kassasta. Vain harvat isännät maksavat kuukausipalkkaa, tällöin kyseessä on kokenut ja luotettava kuski. Kuskeista on pulaa, etenkin luotettavista, tämän takia urakkapalkka sopii isännille jotka käyttävät lyhyitä työsuhteita eli käyttävät tuurareita.
 
Hippa sanoi:
Mä olen ymmärtänyt, että vakinaiset työpaikat halutaan muuttaa erilaisiksi osa-aikaisiksi ja keikkatöiksi (näin ainakin on lukenut mediassa) ja siksi porukka on suuttunut.

Näin nuo tämän aamun uutisissa ainakin sanoi asian olevan. Jos tuo on tilanne, en minä ainakaan sitä purematta nielisi.
 
neutraali sanoi:
Hyvä että ovat lakossa eipähän oo kokoajan koskilinjojen bussit kiilailemassa niinkuin yleensä.

Ei näin. Piti sorhata pyörällä duuniin tämän takia vesisateessa. Kotimatkalle lähtiessä kumi puhki ja matkaa se rapiat 10 kilsaa. Jos lakko jatkuu pitkään niin käyn henkilökohtaisesti muiluttamassa ne lakkovahdit matkan varrella olipa niillä hyvä syy tai ei tähän hommaan.
 
Dangerous_Dave sanoi:
Näin nuo tämän aamun uutisissa ainakin sanoi asian olevan. Jos tuo on tilanne, en minä ainakaan sitä purematta nielisi.
Kyse on siitä, että AKT tulkitsee jotain vuoden -95 sopimusta siten, että kussakin bussiyhtiössä on lupa palkata tasan yksi osa-aikainen kuljettaja. Riita on tullut siitä, että firmat ovat palkanneet noita osa-aikaisia enemmän. Sen verran jaksoin tonkia, että viimeisin työehtosopimus kyllä viittaa muutamaan 1995 solmittuun sopimukseen, mutta eipä noita tunnu kovin helpolla ainakaan verkosta löytyvän. Enpä siis ota enää kantaa siihen, ovatko työnantajat rikkoneet moista sopimuskohtaa.

Toisaalta tässä threadissa valitetaan, että bussikuskien työajat ovat liian pitkiä (80 tuntia 2 viikossa ei kyllä normaalista softaorjasta kuulosta ollenkaan pahalta), joten ihmetyttää miksi osa-aikatyöt on pitänyt nimenomaisesti kieltää. Aivan älytön tuo systeemi, missä samat jampat tekevät aamu- ja iltavuoron ja ovat palkatta toimistolla pari tuntia siinä välissä, mutta tämä näyttää olevan liiton mielestä hyvä ratkaisu.
 
Dopey sanoi:
Kyse on siitä, että AKT tulkitsee jotain vuoden -95 sopimusta siten, että kussakin bussiyhtiössä on lupa palkata tasan yksi osa-aikainen kuljettaja. Riita on tullut siitä, että firmat ovat palkanneet noita osa-aikaisia enemmän. Sen verran jaksoin tonkia, että viimeisin työehtosopimus kyllä viittaa muutamaan 1995 solmittuun sopimukseen, mutta eipä noita tunnu kovin helpolla ainakaan verkosta löytyvän. Enpä siis ota enää kantaa siihen, ovatko työnantajat rikkoneet moista sopimuskohtaa.

Toisaalta tässä threadissa valitetaan, että bussikuskien työajat ovat liian pitkiä (80 tuntia 2 viikossa ei kyllä normaalista softaorjasta kuulosta ollenkaan pahalta), joten ihmetyttää miksi osa-aikatyöt on pitänyt nimenomaisesti kieltää. Aivan älytön tuo systeemi, missä samat jampat tekevät aamu- ja iltavuoron ja ovat palkatta toimistolla pari tuntia siinä välissä, mutta tämä näyttää olevan liiton mielestä hyvä ratkaisu.

Hyviä pointteja. Mua ottaa noi kuskit nyt jotenkin pahasti aivoon... Ei ton takia kannata laittaa koko maan julkista bussiliikennettä jumiin. Eikö olis ollut fiksua aloittaa ensiksi neuvottelut, uhata lakolla yms... mutta ei, heti vaan lakkoon. Mutta, lakkoilkoot. Saivat jo toisen kerran sakot oikeuden päätöksellä, ja työnantajilla oli kanssa hyvä asenne: "Aloitetaan neuvottelut samalla hetkellä kuin lakko loppuu." Jos sieltä oltais irtisanomassa jengiä, niin fine, hyväksyisin lakon, mutta tällä hetkellä koko touhu on täysin perseestä. Ei heru tippaakaan myötätuntoa.
 
Yleisesti ottaen voisi todeta, että monesti ihmisillä tuntuu olevan harhakuvitelma työpaikkojen säilymisestä. Halutaan varma eläkevirka, joka säilyy. On kuitenkin niin, että varmaa työpaikkaa ei ole olemassakaan. Ainut tae työpaikoille on kannattava liiketoiminta. Jos homma ei täällä kannata, yritys siirtyy paremmille markkinoille, ja menee se viimeinenkin työpaikka. Työmarkkinoiden pitäisi toimia joustavasti, jotta täällä saataisiin enemmän ihmisiä töihin. Nyt AY-liike on halvaannuttanut työmarkkinat paikalleen. Harmillinen juttu Suomen kannalta.
 
Nyt kyllä vituttaa kun Porin Linjatkin liittyivät lakkoon, kouluun kun en pääse muuten kun bussilla. Onneksi sentään muut yhtiöt ajavat normaalisti, mutta ne eivät menen koulun lähelle ja aikataulut ovat aivan erilaiset. Oli eilen helvetin mukava joutua heräämään aikaisemmin ja kävellä pysäkiltä kouluun rankkasateessa :curs:
Toivottavasti lakko on ohi jo maanantaina.
 
neutraali sanoi:
Hyvä että ovat lakossa eipähän oo kokoajan koskilinjojen bussit kiilailemassa niinkuin yleensä.

YEAH!! :kippis1:
 
neutraali sanoi:
Hyvä että ovat lakossa eipähän oo kokoajan koskilinjojen bussit kiilailemassa niinkuin yleensä.

Niin, köyhiähän tämä lähinnä vituttaa, niin kuin minua. Eipä tarvinnut tänään lähteä kuntonyrkkeilytreeneihin, eikä näköjään ensi viikollakaan. Stana.
 
Suoraan sanoen vituttaa niin paljon, että palautin eilen dösäkortin ja alotin taas autoilun
 
Dopey sanoi:
Kyse on siitä, että AKT tulkitsee jotain vuoden -95 sopimusta siten, että kussakin bussiyhtiössä on lupa palkata tasan yksi osa-aikainen kuljettaja.

Sinänsä koko asia on samantekevä, koska eihän sopimusriitoja hoideta sivistysvaltioissa mafiatyyliin. Jos sopimusta on rikottu, viimeistään oikeudessa asia pitäisi saada kuntoon. Lakko ei todellakaan ole työkalu sopimusriitojen selvittelyyn.
 
Lakko-oikeus joutaisi purettavaksi.

Sittenkin saisi olla ihan vapaasti lakossa, ei Suomen valtiossa ole mitään keinoa pakottaa ihmistä tekemään työtä. Työnantajalla vaan olisi mahdollisuus irtisanoa lakkoilija, niinkuin kuka tahansa muukin joka ei ole työaikana töissä.

Jos lakkolaisten vaatimukset ovat oikeutettuja, ja työehdot vaativat tarkistamista, kyseisiin työpaikkoihin eivät hingu muutkaan pätevät työntekijät ja työnantajien täytyy antaa periksi. Jos taas lakko on aiheeton, ja silti lakkoillaan, järkevämmät ihmiset saavat työpaikat.

Käytännössä asiat tietysti ratkaistaisiin neuvottelemalla, ja kaikille osapuolille kallis lakko jäisi väliin. Lakko hyödyttää vain AY-pomoja, ja he eivät hyödytä ketään. Pahiten AY-liike vaikuttaa ihmisiin, jotka ovat työttömiä tai välittömän työttömyyden uhan alla, koska heistä tulee vaikeammin työllistettäviä. Jostain syystä silti tuntuu, että työttömien joukossa tuetaan paljon AY-liikettä.
 
Sleepperi sanoi:
Lakko-oikeus joutaisi purettavaksi.

Hienoa, hyvin oivallettu provo :thumbs: tai sitten et ole historiaa lukenut lainkaan ja olet täysi :david:
 
Täälläkin huomaa aika paljon sitä asennetta, että niin kauan aikaa, kun asia ei itseään koske on ihan sama kuka lakkoilee ja miten.

Mutta heti, kun ei pääsekään tekemään päivärutiinejaan totutun mukaan on koko lakko täysin perseestä ja julkisilla liikkuminen turhaa.

Minä ihmettelen myös sitä, miksi liitto ei suostu siihen, että lopettavat lakon ja aloittavat neuvottelut. He voivat alkaa lakkoilemaan uudelleen, jos ei neuvottelut etene toivomusten mukaan. Toisaalta taas se on sitä työnantajalle periksi antamista, mutta joskus täytyy osata tulla puolimatkaan vastaan (työnantaja se on jo tehnyt lupaamalla neuvotella).
 
Hippa sanoi:
Mutta heti, kun ei pääsekään tekemään päivärutiinejaan totutun mukaan on koko lakko täysin perseestä.

Niin, onneksi on kuitenkin ammattialoja missä lakkoileminen ei ole kerta kaikkiaan sallittua vaan pitää olla ns. minimimiehitys:

lääkärit, sotilaat, poliisit, palomiehet
 
JohnnyB sanoi:
Hienoa, hyvin oivallettu provo :thumbs: tai sitten et ole historiaa lukenut lainkaan ja olet täysi :david:

Toivottavasti joskus perustetaan tietty rahasto, jonka turvin myös työnantajat voisivat tarvittaessa mennä lakkoon.

Noin niinkuin tasapuolisuuden vuoksi. :lol2:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom