uga sanoi:
Vitut. Yhtä paljon bussivuoroja ajettavana, yhtä paljon töitä tehtävänä.
--
Nykymeiningillä bussilippujen hinnat nousee taas vaihteeksi 6%. Vähän ontuu näin matkustajan näkökulmasta toi AY-henkinen tilitys.
--
Ahaa, eli jos firma on ulkomaalainen niin ne ovat roistoja. Ja kilpailuhan loppuu heti, jos niillä on jotain huikeat 10% osa-aikaisia? Minä ostan muuten mielelläni LIDListäkin, eivät ole ruvenneet nostamaan hintoja, ja varmasti on ihan helvetin iso osa työntekijöistä osa-aikaisia. Ihan eri luokkaa kuin joku 10%.
--
Just joo. Ilmestyskirjan peto iskee.
--
No tulihan sieltä jotain järkevääkin tekstiä.
Se nyt vaan ei riitä perusteeksi lakolle. Eletään markkinataloudessa, ei AY-taloudessa.
Eli sä oot sitä mieltä, että tunnet homman paremmin kuin henkilö, joka on perehtynyt asiaan? Ei, se henkilö en ole minä, vaan se asiantuntija, joka vieraili aamuteeveessä.
Kuten aiemmin kerroin, noiden firmojen ideana on valtaa markkinat ottamalla eka kilpailutilanteessa bussilinjat hinnalla millä hyvänsä ja kun monopoliasema on saavutettu lähdetään kerää rahaa takaisin nostamalla hintoja. Toivon todella, ettei tuo projekti onnistu Suomessa. Ne nyt on ulkomaalaisia omistajia, minkäs minä sille voin.
En tiedä miten, mutta Prisma on saavuttanut Lidlin hintatason ja mainostaa sillä isosti. Lidl itse on kunnon perinteinen riistofirma, jonka tempauksista on saanut lukea PAM -liiton jäsenlehdesä useamman kerran. Viimeisin juttu on tämä kuuluisa "kuukautispanta".
Vaikka me elämmekin markkinataloudessa ja kaiken tarkoituksena on vaan takoa enemmän ja enemmän rahaa, täytyy ajatella myös tavallisen kansan etuakin. Täytyy miettiä, MILLÄ HINNALLA sitä voittoa tehdään.
Toki sitä voi kilpailuttaa hinnat matalaksi tai pistää tuotannollisista syistä koko väki pihalle ja samalla antaa pomoille hillittömät optiot. Kannattaako se?
Tuosta lakon laittomuudesta vielä sen verran, että jos kerta noita ratkaisevia päätöksiä saa tehdä työrauhan aikana (ja mikä työrauha se on pelätä työnsä puolesta?), kyllä silloin pitäisi saada lakkoillakin. Tai sitten niin, että päätökset pitää ajottaa ajankohtaa, jolloin lakkoilulle on lupa.