Jos laiton bussilakko vituttaa..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja uga
  • Aloitettu Aloitettu
Marek sanoi:
Täytuu muistaa että lakkoilu on ainoa keino työntekijöiden puolustautua.

:anssi:

Lakkoilu on äärimmäinen ja viimeinen keino. Tapa vaikuttaa, kun todellakaan ei mikään muu enää auta. Ollut aina.

mitä nyt entinen Wärtsilä, Metalli 49 ja Puutyöväenliitto asian taas ovat aina tulkinneet... kun paskapaperi loppui Wärtsilän vessasta, niin koko osasto lakkoon vaan :david:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
eldd sanoi:
Tämän mukaan kuljettajan ajasta 1/5 on sellaista, jolle pitää olla osa-aikainen tuuraaja. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta luvut olivat sitä luokkaa, että kuljettajia on 1500, josta osa-aikaisia 60. Jos yhtäaikaa on töissä esim. 1000 kuljettajaa, miten ihmeessä 60 henkeä tekee päivässä 2000 tunnin taukoajat?
Matematiikkasi ei vakuuta.

No ei ne nyt jatkuvasti tollaisessa työvuorossa ole, oletkos kuullut mahdollisuudesta, että työvuorotkin vaihtelevat? Ja noita taukoja tulee muutenkin, ilman osa-aikaisia, esim. ei kaikki linjat pyöri tasatahtia 24/7, mikäli olet huomannut.
 
Se on helppo huudella markkinatalouden puolesta, niin kauan kuin ei itse joudu kärsimään lieveilmiöistä. Monet firmat vedättää aika hyvin duunareitaan puolilaillisilla kikoilla....

PS. en ole kommunisti, mutta 4 YT-neuvottelut on koettu.
 
Wintikka sanoi:
PS. en ole kommunisti, mutta 4 YT-neuvottelut on koettu.

Mulla vain kolmet, kerran tullut kenkää - enkä voivottele. Ei niitä työpaikkoja AY-liike tähän maahan luo. Ei ole koskaan luonut, eikä tule koskaan luomaan.
 
Ei ay-liike viime aikoina ole luonut mitään muuta kuin joustamattomien työmarkkinoiden ansiosta massatyöttömyyden ja suuren syrjäytyneiden joukon.
 
Noissa joukkoliikenteen lakoissa on aina jotain kummallista. Ay-puoli ei ikinä osaa perustella kunnolla lakon syitä, vaan sieltä tulee kummallista mongerrusta joka kuitenkin kumotaan toiselta puolelta. Esim. HKL:n ja sen toisen (unohtu nimi just) yhdistäminen. Kuskit väitti, että nyt ollaan myymässä valtion puolelta koko paskaa pois kun se yhtiöitetään. Vastaus valtion ja asiaa tutkineen työryhmän puolelta: olis voitu yhtä hyvin myydä silloin kun se oli liikelaitos. Yhtiöittämisen tarkoituksena on karsia päällekkäisyyksiä ja parantaa toiminnan kannattavuutta. Kuskit: ööh. Mutta... me vastustetaan kuitenkin! Senaatintorille!

Lakkoilu on mun mielestä hyvä (äärimmäinen) keino pistää vastaan, mutta kun sitä käytetään joka ikisessä jutussa mikä tuntuu vähänkään epäilyttävältä, niin tosta menee kyllä teho. Toi osa-aikaisten kuskien käyttö on nyt paras esimerkki, meneekö kaikkien muidenkin firmojen työntekijät lakkoon, jos ne alkaa käyttää muutamia osa-aikaisia työntekijöitä?
 
Onko tässä threadissä kysymys siitä, että köyhää keskiluokkaa, joilla ei ole varaa ostaa omaa autoa, vituttaa se, että perusduunari yrittää ajaa omaa asiaansa?
 
Antzu sanoi:
Noissa joukkoliikenteen lakoissa on aina jotain kummallista. Ay-puoli ei ikinä osaa perustella kunnolla lakon syitä, vaan sieltä tulee kummallista mongerrusta joka kuitenkin kumotaan toiselta puolelta. Esim. HKL:n ja sen toisen (unohtu nimi just) yhdistäminen. Kuskit väitti, että nyt ollaan myymässä valtion puolelta koko paskaa pois kun se yhtiöitetään. Vastaus valtion ja asiaa tutkineen työryhmän puolelta: olis voitu yhtä hyvin myydä silloin kun se oli liikelaitos. Yhtiöittämisen tarkoituksena on karsia päällekkäisyyksiä ja parantaa toiminnan kannattavuutta. Kuskit: ööh. Mutta... me vastustetaan kuitenkin! Senaatintorille!

Lakkoilu on mun mielestä hyvä (äärimmäinen) keino pistää vastaan, mutta kun sitä käytetään joka ikisessä jutussa mikä tuntuu vähänkään epäilyttävältä, niin tosta menee kyllä teho. Toi osa-aikaisten kuskien käyttö on nyt paras esimerkki, meneekö kaikkien muidenkin firmojen työntekijät lakkoon, jos ne alkaa käyttää muutamia osa-aikaisia työntekijöitä?

Kannattaa muistaa se, että HKL:n ja STA:n päivän työnseisaus oli mielenilmaus eikä varsinainen lakko.

Siinä on pieni ero.

Tuollaiset toimenpiteet kertoo myös siitä, ettei työntekijäpuoli ole ihan selvillä siitä missä mennnään. Sen kummemmin pohtimatta mistä se johtuu ja kenen syytä se on, on ihan ymmärrettävää, että pelottaa työnsä puolesta. STA:kin kun on jokin aika sitten irtisanonut tuotannollisista syistä.
 
Isoperse sanoi:
No ei ne nyt jatkuvasti tollaisessa työvuorossa ole, oletkos kuullut mahdollisuudesta, että työvuorotkin vaihtelevat? Ja noita taukoja tulee muutenkin, ilman osa-aikaisia, esim. ei kaikki linjat pyöri tasatahtia 24/7, mikäli olet huomannut.

Ainakin STA:ssa on sillä tavalla ryhmitelty työvoima erilaisiin ryhmiin esim. aamuryhmä tai ruuhkaryhmä. Ja se yksi tietty ryhmä tekee melkeen pelkästään sitä tiettyä vuoroa. Työpäivät toki vaihtelee ja työajatkin jonkin verran.

Ruuhkavuoro on kaikista kauhein, koska se alkaa tosi aikaisin ja sitten muutaman tunnin jälkeen on todella pitkä tauko, josta palkatonta on pari tuntia. Lopuksi on vielä muutama tunti duunia ja kotiin.
 
Wintikka sanoi:
Se on helppo huudella markkinatalouden puolesta, niin kauan kuin ei itse joudu kärsimään lieveilmiöistä. Monet firmat vedättää aika hyvin duunareitaan puolilaillisilla kikoilla....

PS. en ole kommunisti, mutta 4 YT-neuvottelut on koettu.

helppo huudella myös silloin (ja lakkoilla) kun ei kertaakaan ole maksanut kenellekään palkkaa, huolehtinut sosiaalimaksuista eikä ole joutunut perstaskustaan pulittamaan korvauksia työntekijöiden krapulasta taikka yleisestä vitutuksesta johtuvista poissaoloista.
 
uga sanoi:
Vitut. Yhtä paljon bussivuoroja ajettavana, yhtä paljon töitä tehtävänä.

--

Nykymeiningillä bussilippujen hinnat nousee taas vaihteeksi 6%. Vähän ontuu näin matkustajan näkökulmasta toi AY-henkinen tilitys.

--

Ahaa, eli jos firma on ulkomaalainen niin ne ovat roistoja. Ja kilpailuhan loppuu heti, jos niillä on jotain huikeat 10% osa-aikaisia? Minä ostan muuten mielelläni LIDListäkin, eivät ole ruvenneet nostamaan hintoja, ja varmasti on ihan helvetin iso osa työntekijöistä osa-aikaisia. Ihan eri luokkaa kuin joku 10%.

--

Just joo. Ilmestyskirjan peto iskee.

--

No tulihan sieltä jotain järkevääkin tekstiä.

Se nyt vaan ei riitä perusteeksi lakolle. Eletään markkinataloudessa, ei AY-taloudessa.

Eli sä oot sitä mieltä, että tunnet homman paremmin kuin henkilö, joka on perehtynyt asiaan? Ei, se henkilö en ole minä, vaan se asiantuntija, joka vieraili aamuteeveessä.

Kuten aiemmin kerroin, noiden firmojen ideana on valtaa markkinat ottamalla eka kilpailutilanteessa bussilinjat hinnalla millä hyvänsä ja kun monopoliasema on saavutettu lähdetään kerää rahaa takaisin nostamalla hintoja. Toivon todella, ettei tuo projekti onnistu Suomessa. Ne nyt on ulkomaalaisia omistajia, minkäs minä sille voin.

En tiedä miten, mutta Prisma on saavuttanut Lidlin hintatason ja mainostaa sillä isosti. Lidl itse on kunnon perinteinen riistofirma, jonka tempauksista on saanut lukea PAM -liiton jäsenlehdesä useamman kerran. Viimeisin juttu on tämä kuuluisa "kuukautispanta".

Vaikka me elämmekin markkinataloudessa ja kaiken tarkoituksena on vaan takoa enemmän ja enemmän rahaa, täytyy ajatella myös tavallisen kansan etuakin. Täytyy miettiä, MILLÄ HINNALLA sitä voittoa tehdään.

Toki sitä voi kilpailuttaa hinnat matalaksi tai pistää tuotannollisista syistä koko väki pihalle ja samalla antaa pomoille hillittömät optiot. Kannattaako se?

Tuosta lakon laittomuudesta vielä sen verran, että jos kerta noita ratkaisevia päätöksiä saa tehdä työrauhan aikana (ja mikä työrauha se on pelätä työnsä puolesta?), kyllä silloin pitäisi saada lakkoillakin. Tai sitten niin, että päätökset pitää ajottaa ajankohtaa, jolloin lakkoilulle on lupa.
 
Hippa sanoi:
Ruuhkavuoro on kaikista kauhein, koska se alkaa tosi aikaisin ja sitten muutaman tunnin jälkeen on todella pitkä tauko, josta palkatonta on pari tuntia. Lopuksi on vielä muutama tunti duunia ja kotiin.

Tuo on ihan alan luonne kun suurin kysyntä osuu aamuruuhkaan ja iltapäiväruuhkaan.

Mutta ihan sovussa ay-liike(AKT) ja työnantajat ovat tämänkin jutun sopineet.

LINJA-AUTOHENKILÖKUNNAN TYÖEHTOSOPIMUS
2003 - 2005
----
Kaukoliikenteessä sekä paikallis- ja lähiliikenteessä voi työpäivän aikana
olla yksi enintään 1 tunnin 45 minuutin palkaton katko. Puolta
tuntia lyhyemmät katkot luetaan työaikaan. Muista mahdollisista katkoista
maksetaan yksinkertainen tuntipalkka lukematta niitä työaikaan.

1.10.2005 lukien em. kohta muutetaan kuulumaan
Kaukoliikenteessä sekä paikallis- ja lähiliikenteessä voi työpäivän aikana
olla yksi enintään 1 tunnin 30 minuutin palkaton katko. Puolta
tuntia lyhyemmät katkot luetaan työaikaan. Muista mahdollisista katkoista
maksetaan yksinkertainen tuntipalkka lukematta niitä työaikaan.
----
 
Hippa sanoi:
Kuten aiemmin kerroin, noiden firmojen ideana on valtaa markkinat ottamalla eka kilpailutilanteessa bussilinjat hinnalla millä hyvänsä ja kun monopoliasema on saavutettu lähdetään kerää rahaa takaisin nostamalla hintoja. Toivon todella, ettei tuo projekti onnistu Suomessa. Ne nyt on ulkomaalaisia omistajia, minkäs minä sille voin.

Ole huoleti, ei tule onnistumaan.
Nämä bussilinjat kilpailutetaan määrävälein, joten tuollaista monopoliasemaa ei pääse helpolla syntymään ja sitten on nämä kartelli-,kilpailu- ja määrääväämarkkina-asemaa koskevat säädökset.
 
jarre55 sanoi:
helppo huudella myös silloin (ja lakkoilla) kun ei kertaakaan ole maksanut kenellekään palkkaa, huolehtinut sosiaalimaksuista eikä ole joutunut perstaskustaan pulittamaan korvauksia työntekijöiden krapulasta taikka yleisestä vitutuksesta johtuvista poissaoloista.

Kuka pakottaa pyörittämään yritystä joka ei kannata tai palkkaamaan juoppoja töihin.
Yrittäjänä saa kyllä ihan itse valita ketä palkkaa duuniin ja ketä ei.
Monissa pienissä yrityksissä esim. asiat toimii paremmin mitä isommissa puljuissa eikä tartte lakkoilla ja ei tule niitä sairaslomapäiviä.
Isommissa puljuissa esim. irtisanomiset, ulkoistamiset ja muu paska taas ei aina johdu siitä että yritys tekee tappiota tai olisi kannattamatonta.
 
kekexx sanoi:
Onko tässä threadissä kysymys siitä, että köyhää keskiluokkaa, joilla ei ole varaa ostaa omaa autoa, vituttaa se, että perusduunari yrittää ajaa omaa asiaansa?

Ei kun kyse on siitä, että laittomat/älyttömät lakot kuumentavat tunteita, vaikka asia ei suoranaisesti itseä koskisikaan.

Pohjimmiltaan kyse on siitä, että entinen kaupungin organisaatio laitetaan paremmalle tolalle yksityistämällä se ja karsimalla turhat kulut pois. Minun solidaarisuuteni ei riitä suojatyöpaikkojen ylläpitoon tai ylisuurten etuuksien maksamiseen kenellekään - enkä odota, että joku kustantaisi minullekaan mitään vastaavaa.

Kun tässäkin jutussa sosialistit ovat vetäneet esiin ulkomaalaiset yritykset (bussifirma ja Lidl), kiinnittäkääpä huomiota myös työntekijöihin, joita ko. yritykset ovat palkanneet. Helsingissä bussissa tai Lidlissä näkyy somaleita, venäläisiä yms. kansallisuuksia töissä, joita moni suomalainen työnantaja ei palkkaa (tai moni suomalainen ei rupea). Se, mihin ay-liikkeen sisäänpäin lämpiävä touhu tai solidaarisuus ei ole riittänyt, on korjaantunut ulkomaisen työnantajan voimin. Hieno asia, että maahanmuuttajille on tarjolla
mahdollisuus tulla työmarkkinoille.

Ihan yhtä höpöä on väittää, että bussifirma luo monopolin ja sitten nostaa hintoja. Liikenne kilpailutetaan säännöllisin väliajoin. Jos joku tekee halvemmalla, ostetaan siltä.
 
matrix sanoi:
Tuo on ihan alan luonne kun suurin kysyntä osuu aamuruuhkaan ja iltapäiväruuhkaan.

Mutta ihan sovussa ay-liike(AKT) ja työnantajat ovat tämänkin jutun sopineet.

:offtopic:

Ihan sovussa on vartiointialan tessiinkin sovittu seuraavat kohdat:

1. Sairaspoissaoloista tulee aina yksi palkaton karenssipäivä

2. Tauko on 20min 8h työpäivänä YHTEENSÄ, yli 8h ylittävältä osalta tulee 2,5min/h

3. Lääkärikäynneistä ei tarvitse maksaa palkkaa ellei käynnin syy ole akuutti (esim. insuliinishokki)

--

Totuus on kuitenkin se, että koko työvoima pitää noita kohtia ihan sikakohtuuttomina eikä liitto ole pystynyt tekemään asialle mitään. Joka vuosi tulee uusi tessi, jossa on yhä noi paskakohdat.

(Ja ihan turha tulla väittää, että toi karenssi johtuu luvattomista poissaoloista, ei sitä karenssia muillakaan aloilla ole)
 
eldd sanoi:
Kun tässäkin jutussa sosialistit ovat vetäneet esiin ulkomaalaiset yritykset (bussifirma ja Lidl), kiinnittäkääpä huomiota myös työntekijöihin, joita ko. yritykset ovat palkanneet. Helsingissä bussissa tai Lidlissä näkyy somaleita, venäläisiä yms. kansallisuuksia töissä, joita moni suomalainen työnantaja ei palkkaa (tai moni suomalainen ei rupea). Se, mihin ay-liikkeen sisäänpäin lämpiävä touhu tai solidaarisuus ei ole riittänyt, on korjaantunut ulkomaisen työnantajan voimin. Hieno asia, että maahanmuuttajille on tarjolla
mahdollisuus tulla työmarkkinoille.
:offtopic:
Olen espoossa nähnyt sellaisenkin ihmeen, että manne ajoi linja-autoa!!
tarkennus, siis kyseinen henkilö oli ihan töissä ja ajoi iloisena linjaa.
 
eldd sanoi:
Kun tässäkin jutussa sosialistit ovat vetäneet esiin ulkomaalaiset yritykset (bussifirma ja Lidl), kiinnittäkääpä huomiota myös työntekijöihin, joita ko. yritykset ovat palkanneet. Helsingissä bussissa tai Lidlissä näkyy somaleita, venäläisiä yms. kansallisuuksia töissä, joita moni suomalainen työnantaja ei palkkaa (tai moni suomalainen ei rupea). Se, mihin ay-liikkeen sisäänpäin lämpiävä touhu tai solidaarisuus ei ole riittänyt, on korjaantunut ulkomaisen työnantajan voimin. Hieno asia, että maahanmuuttajille on tarjolla
mahdollisuus tulla työmarkkinoille.

Olen ollut jo vuosia sitä mieltä, että on tosi hienoa, että bussifirmat palkkaa ulkomaalaisia.

Niitä ulkomaalaisia palkkaa myös HKL ja STA, jotka on mun ymmärtääkseni suomalaisomistuksessa. Eli kyse Connexin ja Concordian kanssa ei ole siitä, että he ainoina bussifirmoina palkkaisivat ulkomaalaisia.

Nämä ulkomaalaissyntyiset kuljettajatkin useimmiten asuvat Suomessa ja maksavat verot tänne.
 
screwdriver sanoi:
Kuka pakottaa pyörittämään yritystä joka ei kannata tai palkkaamaan juoppoja töihin.
Yrittäjänä saa kyllä ihan itse valita ketä palkkaa duuniin ja ketä ei.
Monissa pienissä yrityksissä esim. asiat toimii paremmin mitä isommissa puljuissa eikä tartte lakkoilla ja ei tule niitä sairaslomapäiviä.
Isommissa puljuissa esim. irtisanomiset, ulkoistamiset ja muu paska taas ei aina johdu siitä että yritys tekee tappiota tai olisi kannattamatonta.

Voi ystävä hyvä kun se olisikin noin helppoa.

palkkaat henkilön, 5 vuotta kaikki ok; aavistamatta kuitenkin henkilön persoona muuttuu, tai kohtaa esim. avioero, viidenkympin kriisi... ja kaverin viikonloput alkaa mennä pitkiksi.

Työmaa odottaa, tekijöitä ei näy, uutta ammattitaitoista tekijää ei löydy... ja myöhästymissakko sanoo PANG!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom