Jos laiton bussilakko vituttaa..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja uga
  • Aloitettu Aloitettu
jarre55 sanoi:
Palkkaat henkilön, 5 vuotta kaikki ok; aavistamatta kuitenkin henkilön persoona muuttuu, tai kohtaa esim. avioero, viidenkympin kriisi... ja kaverin viikonloput alkaa mennä pitkiksi.

Työmaa odottaa, tekijöitä ei näy, uutta ammattitaitoista tekijää ei löydy... ja myöhästymissakko sanoo PANG!

Sää oot vaan vitun huono pomo. Kanna vastuus.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvä että jotkut uskaltavat nousta puolustamaan "oikeuksiaan". Joillain aloilla menee vielä huonommin, kuten mm. aikaisemmin mainittulla vartija-alalla...
 
Isoperse sanoi:
En usko että täälläkään kettän halua päivystää töissä ylimääräisiä tunteja saamatta siitä korvausta. Sympatiat ovat kuskien puolella.

Eipä makseta taksikuskeillekaan, jos ajoa ei ole. Niin se menee yksityisellä puolella. Mielelläänhän sitä liksaa ottaisi pelkästä istumisesta, mutta toinen juttu sitten on että kuka siitä haluaa maksaa.
 
Etenkin kun kuskien duuni alkaa jo ennenkuin ekat bussit edes liikkuvat ja kotiin pääset vasta illalla kun perhe on mennyt nukkumaan. Tätä teet päivästä toiseen ja saat sen 8h palkan mitä muut saavat 8-16 tai 9-17 duunistaan.
 
Hippa sanoi:
Eli sä oot sitä mieltä, että tunnet homman paremmin kuin henkilö, joka on perehtynyt asiaan? Ei, se henkilö en ole minä, vaan se asiantuntija, joka vieraili aamuteeveessä.

No tämän asiantuntijan lausunto nyt on perustellusti tyrmätty jo moneen kertaan. Väitän vieläpä että hippa-24-vee olisi uskonut ketä hyvänsä joka esiintyy puku päällä aamuteeveessä, esittäytyy asiantuntijaksi ja väittää että ne riistää meitä ja nostaa hintoja. Vaikka sitten minua, jos olisin siellä ollut.

Hippa sanoi:
Kuten aiemmin kerroin, noiden firmojen ideana on valtaa markkinat ottamalla eka kilpailutilanteessa bussilinjat hinnalla millä hyvänsä ja kun monopoliasema on saavutettu lähdetään kerää rahaa takaisin nostamalla hintoja.

Ja ihan oikeasti näemmä uskot tuohon, kun sen kerta ihan asiantuntija sanoi.

Suomen laki puolestaan sanoo jotain ihan muuta:

Laki kilpailunrajoituksista sanoi:
Määräävä markkina-asema katsotaan olevan yhdellä tai useammalla elinkeinonharjoittajalla taikka elinkeinonharjoittajien yhteenliittymällä, jolla koko maassa tai tietyllä alueella on yksinoikeus tai muu sellainen määräävä asema tietyillä hyödykemarkkinoilla, että se merkittävästi ohjaa hyödykkeen hintatasoa tai toimitusehtoja taikka vastaavalla muulla tavalla vaikuttaa kilpailuolosuhteisiin tietyllä tuotanto- tai jakeluportaalla.

Sellaiset elinkeinonharjoittajien väliset sopimukset, elinkeinonharjoittajien yhteenliittymien päätökset sekä elinkeinonharjoittajien yhdenmukaistetut menettelytavat, joiden tarkoituksena on merkittävästi estää, rajoittaa tai vääristää kilpailua tai joista seuraa, että kilpailu merkittävästi estyy, rajoittuu tai vääristyy, ovat kiellettyjä.

Että tämmöisiä asiantuntijoita aamuteeveessä ja Pakkotoistossa.
:hyper:
 
Jissen sanoi:
Etenkin kun kuskien duuni alkaa jo ennenkuin ekat bussit edes liikkuvat ja kotiin pääset vasta illalla kun perhe on mennyt nukkumaan. Tätä teet päivästä toiseen ja saat sen 8h palkan mitä muut saavat 8-16 tai 9-17 duunistaan.

Pidemmästä tauosta 1.45h paussi on palkatonta ja loput palkallista perseen raavintaa. Toki päivät pitenevät mutta se nyt vaan on tuon alan luonne niinkauan ennenkuin muut ihmiset tajuavat hoitaa työmatkaliikenteensä pitkin vuorokautta tasaisesti.

Täysin ammatinvalinta kysymys. Voi tehdä muutakin kuin ajaa dösää, jos työaika-asiat noin vituttavat. Sitäpaitsi Linja-autokuskien keskipalkka on 2063e/kk (kuntatyönantajain tilaston mukaan) eli ei nyt ihan paska.
 
uga sanoi:
Eipä makseta taksikuskeillekaan, jos ajoa ei ole. Niin se menee yksityisellä puolella. Mielelläänhän sitä liksaa ottaisi pelkästä istumisesta, mutta toinen juttu sitten on että kuka siitä haluaa maksaa.

No joo, ensinnäkin kysyin että kuka haluaa, enkä sitä että kuka joutuu...

Toiseksi, tietääkseni (en ole varma), taksikuskien palkka on urakkapalkka luonteista, eikä tunti-/kuukausipalkkaa. Sen takia ne ei saa rahaa siitä kun istuvat paikoillaan.
 
Isoperse sanoi:
No joo, ensinnäkin kysyin että kuka haluaa, enkä sitä että kuka joutuu...

Toiseksi, tietääkseni (en ole varma), taksikuskien palkka on urakkapalkka luonteista, eikä tunti-/kuukausipalkkaa. Sen takia ne ei saa rahaa siitä kun istuvat paikoillaan.

Kyllä ovat tuntipalkalla.. Ei tästä lakosta kuitenkaan tule olemaan kenellekkään hyötyä, IMHO.
 
uga sanoi:
No tämän asiantuntijan lausunto nyt on perustellusti tyrmätty jo moneen kertaan. Väitän vieläpä että hippa-24-vee olisi uskonut ketä hyvänsä joka esiintyy puku päällä aamuteeveessä, esittäytyy asiantuntijaksi ja väittää että ne riistää meitä ja nostaa hintoja. Vaikka sitten minua, jos olisin siellä ollut.

--

Ja ihan oikeasti näemmä uskot tuohon, kun sen kerta ihan asiantuntija sanoi.

--

Suomen laki puolestaan sanoo jotain ihan muuta:

--

Olenkos minä täällä väittänyt vastaan, kun porukka on puhunut siitä monopoliaseman väärinkäytön laittomuudesta tai uusiutuvista kilpailutuksista?

Tiedätkö mitä kaikkea muuta Suomen laki sanoo ja silti sitä rikotaan räikeästi päivittäin?

Nuo asiat, mistä puhuin on mainittu tänään Uutislehti100:ssakin, ettei ne mitään ihan höpölöpöä ole.
 
Dopey sanoi:
Ei vaan siitä, että ammattiyhdistykset eivät ole vieläkään tajunneet, mitä a) käsite "sopimus" tarkoittaa tai b) sitä, että suurin häviäjä tällaisella valopääsähläyksellä ovat he itse. Lisäksi sekin voisi olla hyvä idea, että c) laittavat TV-haastatteluihin ihmisiä, joilla on hitusen verran enemmän uskottavuutta kuin pimeätä pulloa sillan alla kauppaavalla alkkiksella.

Tänään sentään oli kameroiden edessä ilmeisesti AKT:n lakimies, mutta koko lakko ja etenkin sen laajentaminen on silti täysi vitsi.

Ilmeisesti ei joku muukaan tiedä mitä SOPIMUS tarkoittaa:

"AKT:n puheenjohtaja Timo Räty (sd) perustelee painostustoimia sillä, että liitto ei voi katsoa sivusta, kun työnantajapuoli yrittää romuttaa vuonna 1995 sovitun takuupalkkajärjestelmän, jolla turvataan pysyvät ja kokoaikaiset työsuhteet." (LÄHDE: www.helsinginsanomat.fi 12.11.2004)
 
Hippa sanoi:
Nuo asiat, mistä puhuin on mainittu tänään Uutislehti100:ssakin, ettei ne mitään ihan höpölöpöä ole.

Voisit sitten heittää jotain esimerkkejä niistä markkinoista, joilla nämä (s.o Concordia et al) ulkomaalaiset riistofirmat ovat onnistuneet monopolissaan ja hintojen kiskonnassa. Olisin kiinnostunut kuulemaan missäpäin tuollaisia markkinoita löytyy..

Vai uskotko vain sinisilmäisesti kaiken pelottelun ja AY-paskanjauhuun mitä joku dangerous punikki suoltaa ja ihan lehdissä kirjoitetaan? Moni uskoo tietysti Jumalaankin, ei siinä mitään. Me muut uskotaan että kilpailuttaminen toimii.

Suomessa kartelleista jää ennemmin tai myöhemmin kiinni, siitä on ihan hiljattainkin tullut hyviä esimerkkejä. Myös monopoliaseman saavuttaminen on Suomessa vaikeaa, siitäkin löytyy esimerkkejä.

AY-liikkeen saavutuksia voi ihailla tilastokeskuksen työllisyystilastosta.
 
uga sanoi:
Vai uskotko vain sinisilmäisesti kaiken pelottelun ja AY-paskanjauhuun mitä joku dangerous punikki suoltaa ja ihan lehdissä kirjoitetaan? Moni uskoo tietysti Jumalaankin, ei siinä mitään. Me muut uskotaan että kilpailuttaminen toimii.

No niinhän se toimii, halvin tarjous menee läpi.

Mulla ei ole mitään syytä epäillä niiden väitteiden todellisuuspohjaa. Se on ihan eri asia tuleeko koskaan toimimaan Suomessa juuri sinunkin mainitsemiesi perustelujen takia.
 
Mun mielestä reilu pari tonnia kuussa on bussikuskille riitävän hyvä liksa.
HKL:llä on nykyisin varmasti puolet kuskeista etnistä vähemmistöä ja ei ne kaikki ainakaan mitään suomea osaa mikä yleensä on vaatimuksena mihin tahansa työhön.Jotkut ei osaa sanoa edes päivää vaikka itse tervehtisi ensin.
Kyllä parilla tonilla pitää pystyä edes alkeelliseen asiakaspalveluun sen vaativan ajotoimen ohessa.Enkä tarkoita että kaikki suomalaiset kuskit olisivat
kohteliaita,eivät ole.
 
kekexx sanoi:
Sää oot vaan vitun huono pomo. Kanna vastuus.

Ai mä en tiennytkään, että sä olet nähtävästi ollut mulla töissä. Onneksi et ole enää.

P.S. Vielä kun sais kaikki duunaritkin kantamaan vastuunsa.
 
Jokohan ensi viikolla laajenee koko maahan tuo bussilakko. Ei hyvältä näytä. :( EDIT: Ja kyllä, kaks tonnia on ihan käypä korvaus autolla ajamisesta. Rekkakuskit on sitten asia erikseen, heidän työssä on enemmän vastuuta ja vaaroja.
 
masai1967 sanoi:
Mun mielestä reilu pari tonnia kuussa on bussikuskille riitävän hyvä liksa.
HKL:llä on nykyisin varmasti puolet kuskeista etnistä vähemmistöä ja ei ne kaikki ainakaan mitään suomea osaa mikä yleensä on vaatimuksena mihin tahansa työhön.Jotkut ei osaa sanoa edes päivää vaikka itse tervehtisi ensin.
Kyllä parilla tonilla pitää pystyä edes alkeelliseen asiakaspalveluun sen vaativan ajotoimen ohessa.Enkä tarkoita että kaikki suomalaiset kuskit olisivat
kohteliaita,eivät ole.

OHO! Sekö on kielitaidon mitta, että tervehtii takas? Koska sit on aika huonosti asiat, ku niin moni suomalainenkin kuljettaja katsoo vaan pois päin, kun niille sanoo moi.

Ne taitaa olla kans sokeitakin, kun eivät osaa katsoa sinne, mistä kuuluu ääni.

:rolleyes:
 
Hippa sanoi:
No niinhän se toimii, halvin tarjous menee läpi.

Tämä nyt on ihan paskapuhetta. Kilpailuttaessa laaditaan kriteeristö, jonka perusteella tarjouskilpailunvoittaja valitaan. Hinta on yksi kriteeri muiden joukossa. Eri asia on, miten hyvin nykyinen kilpailuttaminen on onnistunut, ja osaavatko virkamiehet sen tehdä.
 
Tuolta voi katsoa esimerkiksi Tampereen kaupungin käyttämää ohjeistusta kilpailuttamiseen, ettei mene ihan mutu-keskusteluksi:
http://www.tampere.fi/hallinto/saan...je/luku5.html#CONTENT.pykala.11.pykalaotsikko

Katso esimerkiksi kohtaa
"5.5.4. Tarjousvertailu

Tarjousvertailu on tarjouspyynnön ohella keskeinen vaihe hankintaprosessia. Tarjousten vertailussa tulee huomioida vain ne tekijät ja arviointikriteerit, jotka on tarjouspyynnössä mainittu ja jotka ovat objektiivisesti mitattavia. Mikäli tarjousvertailussa halutaan painottaa arviointikriteerejä, tulee painoarvot ilmoittaa jo tarjouspyynnössä. Mikäli painoarvoja ei käytetä, tarjousvertailu tehdään sanallisesti (”Tarjous 1 oli parempi kuin tarjoukset 2 ja 3, koska…"
 
Mä toivon todella, että tuo on totta, ettei noiden firmojen toimintamalli tule toimimaan Suomessa :)

Täällä on asiat työntekijöiden kannalta kuitenkin ihan hyvin, vaikka paljon löytyykin epäkohtia.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom