Jos laiton bussilakko vituttaa..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja uga
  • Aloitettu Aloitettu
Kalju sanoi:
Työvoiman ulkoistus on mahtava asia. Jos koko yrityksen henkilöstö on ulkoistettu niin on helppoa reagoida markkinoiden muutoksiin.

Voi sen noinkin nähdä, itse en pidä ns. vakkaripaikkaa oleellisesti parempana. Kyllä firmat osaavat irtisanoa näitä ns. vakituisia. Siitä vain nousee vähän isompi haloo.

Hieno homma että lakko loppui. Toivottavasti saadaan sakot jatkossa oikeisiin mittasuhteisiin niin tällaista spedeilyä ei enää pääse tapahtumaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pakko mun on varmaankin nokkani tähänkin tunkea. Tuli mieleen Ilta-Lehdessä ollut juttu siitä, kun jotkut kuskit on varmaan vihaisia, kun osa-aikaiset saa tuottavammat viikonloppuvuorot, ja jos ne joutuis ajamaan ne itse, niin ne varmaan lakkoilis siitä, kun pitää olla viikonloppuna töissä.

Ja yksi hyvä kommentti jossain lehdessä oli siitä, että mysö löyty niitä, jotka tekevät niitä osa-aika hommia vain satunnaisten lisätienestien vuoksi. Ja nyt niiltä viedään se mahdollisuus.

En väitä, että osa-aikaiset työsuhteet pitäisivät olla yleisempiä, mutta asioilla saattaa olla useampiakin puolia.
 
Stalinismin toiseksi viimeinen saareke eli Paperityöväenliitto ilmoitti sen kummemmin TAAS KERRAN!! ettei aio liittyä tupoon...

vetäisi sekin paperiliiton läskipersejohtaja itsensä jojoon...kiristystä eikä mitään muuta. Kun äijät tietävät miten kalliiksi paperitehtaiden seisauttaminen suomelle tulee, tahto milloin mihinkin nautintaoikeuden lisäämiseen menee koska vaan läpi.
 
jarre55 sanoi:
Stalinismin toiseksi viimeinen saareke eli Paperityöväenliitto ilmoitti sen kummemmin TAAS KERRAN!! ettei aio liittyä tupoon...
Aika selvähän tuo on, että lakko tulee. Päivän aamulehdessä on paperiteollisuuden mainos otsikolla "paperityöläinen tekee tuohta" :hyper:
Keskiansio paperiteollisuudessa 40ke/vuosi.
 
uga sanoi:
Voi sen noinkin nähdä, itse en pidä ns. vakkaripaikkaa oleellisesti parempana. Kyllä firmat osaavat irtisanoa näitä ns. vakituisia. Siitä vain nousee vähän isompi haloo.

Hieno homma että lakko loppui. Toivottavasti saadaan sakot jatkossa oikeisiin mittasuhteisiin niin tällaista spedeilyä ei enää pääse tapahtumaan.



Määräaikaisella työsopimuksella on esim todella vaikeata saada pankista asuntolainaa. ja sitten tosta irtisanomisesta sen verran että jos mä saan kenkää saan muistaakseni 3kuukauden palkan, määrä-aikaisena en saisi penniäkään.
+ Meidän työpaikassa määrä-aikaisen palkka kehitys on todella hidasta.
 
TomBombadil sanoi:
Ja nyt se lakko sitten viimein päättyi... saivat läpi haluamansa nuo bussikuskit...
Joo ja taas toisen puolen mielestä nyt meni läpi 100% sama ehdotus, joka AKT:lle esitettiin jo ennen lakkoa. Tietysti molemmat puolet patsastelevat voittajina... Totuus lienee se, että kaikki osapuolet YTV:tä lukuunottamatta saivat taloudellisesti turpiinsa niin että tukka meinas lähteä.

Kuinkahan moni bussikuski olisi gallup-kyselyssä vastannut "joo", jos ois kysytty että annatko puolen kuun liksan että Hesassa päästään muutamastakymmenestä osa-aikaisesta eroon?

Ois myös kiva saada selville, monta noista osa-aikaisista ajaa bussia tokana duunina tai opintojen ohella, mikä käy nyt mahdottomaksi... Onko niille nyt annettava kenkää jos ei 40 viikkotuntia kelpaa?
 
Mielenkiintoista olisi tietää, kuinka moni _vakituinen_ osa-aikainen tarttuu tuohon kokoaikaisuuteen. Muillehan sitä ei siis tarjotakaan. Ja kuinkahan monta vakituista osa-aikaista niillä yleensäkään on.. :D
 
Dopey sanoi:
Ois myös kiva saada selville, monta noista osa-aikaisista ajaa bussia tokana duunina tai opintojen ohella, mikä käy nyt mahdottomaksi... Onko niille nyt annettava kenkää jos ei 40 viikkotuntia kelpaa?

Ihan hyvä idea olisi se, että eka tarjotaan vuoroja vakkareille ja se mitä jää yli osa-aikaisille.

Monet kuskit haluaa tehdä niitä vuoroja, jotka tällä hetkellä menee osa-aikaisille. Se tulee myös firmalle halvemmaksi, kun joku osa-aikainen tekee kalliit vuorot (illat, viikonloput, yöt).
 
Tästä lakosta opimme ainakin sen, että tukilakot pitäisi kieltää lailla. Homma karkaa helposti järjettömiin mittasuhteisiin. Ääritapaus voisi olla se, että minä päätän ryhtyä lakkoon ja koko Suomi pysäytetään sen takia. Tappiot ovat valtavat kiristyksen takia.

Tämän lisäksi kannattaisi rajoittaa myös pienten ydinryhmien lakko-oikeutta. Esimerkkinä lennonjohtajat, luotsit tai paperikoneenhoitajat. Hallituksella pitäisi olla oikeus katkaista lakko, jotta muu yhteiskunta ei kärsi kohtuuttomasti. Monissa maissa tämmöinen lainsäädäntö jo on olemassa.
 
"Helsinki vähentämässä bussikuskeja
Julkaistu 1:15

Helsinki. Helsingin kaupungin bussiliikenteen yhtiöittäminen vie työt todennäköisesti lähes sadalta työntekijältä. Helsinki on aikaisemmin jo sitoutunut siihen, että ihmisille etsitään uusia tehtäviä eikä ketään sanota irti.
Helsingin kaupunginhallitus käsitteli bussiliiketoimintojen yhdistämiseen liittyviä järjestelyjä maanantaina, mutta siirsi vielä viikolla päätöstään.
Sirkka-Liisa Vehviläisen (sd) mukaan lisäajalla halutaan käydä vielä kertaalleen tarkkaan läpi kaikki liiketoimintojen yhdistämisen seuraukset.
Päätöstä ei voida kuitenkaan viivyttää pitkään, sillä uuden yhtiön pitäisi aloittaa toimintansa ensi vuoden alussa.
Lopullisesti bussiliiketoimintojen yhdistämiseen liittyvät järjestelyt hyväksyy kaupunginvaltuusto.

Uusista henkilöstön järjestelyistä kerrottiin 92 asianosaiselle kirjeitse viime viikon lopulla. Kirjeessä sanotaan nykyisten töiden loppuvan ja uuden työpaikan löytyvän kaupungin henkilöstökeskuksesta vuoden 2005 alusta."


LÄHDE: http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1076154674566

--

Vaikka ei koskekaan sitä isoa lakkoa niin tässä on syy miksi oli mielenilmaus silloin aiemmin.

Uskoisin bussikuskille tuon tilanteen olevan lähes sama kuin irtisanominen tai kelle hyvänsä, joka siirretään muihin tehtäviin "taloudellisista" syistä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom