Vaikea kyllä kuvitella, että on jäljellä yhtään business casea tienkäyttäjien rahoilla maksettavalle uudelle motarille Suomessa. Hintaesimerkki: Lohjanharju - Muurla motariosuus valtatie ykkösellä on 12km pitkä ja maksoi 335 miljoonaa euroa, tai 28 miljoonaa euroa per kilometri. Tietä käyttää 60 000 ajoneuvoa vuorokaudessa - kun se on ilmaista. Jos autoilijat maksaisivat vaikka 10 senttiä per kilometri, niin tämä yksi lyhyt pätkä tulisi maksettua alle 15 vuodessa. Poislukien korkomenot.
Laske huviksesi näillä lähtötiedoilla, miten paljon pitäisi jostain Jyväskylä - Oulu motarimatkasta jokaisen autoilijan maksaa, että homma kannattaisi ja sitten sovellat hintaelastisuutta samaan yhtälöön (mitä kalliimpi matka on, sitä harvempi valitsee maksullisen vaihtoehdon). Linnuntietä matkaa on 308km eli absoluuttinen minimilaina on paittiarallaa 9 miljardia. Suomessa on suurinpiirtein 2,5 miljoonaa autoa, joiden käyttäjiltä tuo 9 mrd pitäisi nyhtää pois. Plus korot. Plus tien rakentaneen firman voitto. Antaisitko tuon lainan, jos olisit pankissa duunissa?