Jos haluaisin politiikkaan, mikä tai kuka minut huolisi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt tulee tarinaa Jyväskylästä ja tässä on sitten vähän omakin lehmä ojassa.

Eli asumme haja-asutusalueella. Ja taustoja senverran, että vielä muutama vuosi sitten oli Jyväskylä ja Jyväskylän maalaiskunta, nämä sitten liittyivät yhteen yhdeksi Jyväskyläksi. Maalaiskuntaa oli pääosin nämä haja-asutusalueet, mutta myös suurempia asutuskeskuksia, kuten Palokka ja Vaajakoski. No maalaiskunnan aikaan ihan kunnan toimesta kannustivat haja-asutusalueita rakentamaan itse porukassa vesiosuuskuntia hoitamaan vesi- ja viemäriasiat. Antoivat silloin kannusteeksi -25% tukkuaelennuksen vesimaksuista. Tässä ideana, että vesiosuuskunnat voivat myydä veden samaan hintaan kuin muillekin kaupunkilaisille ja rahoittaa toimintaansa tällä erotuksella.

Vesiosuuskunta siis itse hoitaa KAIKEN tähä infraan liittyvän. Kaupungin vesiputkeen liitytään yhdestä kohdasta ja samoin viemäriin. Ei tietenkään samaan putkeen kuten Nokialla taannoin tehtiin. ;) Hyvin loogista ja kuulostaa helpolle asiakkaalle kaupungin vesilaitokselle? No sitä se onkin sille. Ja nyt kun onkin lain puitteissa mahdollista poistaa tämä tukkualennus, niin sitähän ollaan poistamassa ja vain syystä että Jyväskylän Energia on täysin kuralle ajettu rupuyhtiö. Tietenkään jatkossakaan kunta ei näitä vesi ja viemärien huoltoja, korjauksia ja laajennuksia hoida, vaan sen tekevät vesiosuuskunnat itse. Eli käytännössä tässä rahastettaisiin vesiosuuskunnan asiakkaita energiayhtiön laskuun. Todellisuudessa nimittäin kaupungin vesilaitos on tienannut vaikka on antanut tuon tukkualen. Niiden ei ole tarvinnut huolehtia kuin siitä että toiseen putkeen tulee vesi ja toisesta poistuu paska. Jos talvella kosahtaa vesiosuuskunnan alueella putki, niin se on vesiosuukunnan ongelma korjata se.

Eli jos ja varmaan kun kaupunginjohto ei taivu tekemään tästä poliittista päätöstä tukkualen jatkamisesta, niin meikäläisenkin vesimaksu nousee aivan perkeleesti. Voi hevon vittu taas. Homma olisi ok jo ottaisivat sitten koko putken hoitoonsa. Tai no oisi se siltikin vähän perseestä kun jotkut vesiosuukunnat on korviaan myöten veloissa ja toiset todella hyvässä hapessa. Meidän esimerkiksi kuuluu siihen hyvin taloutensa hoitaneiden porukkaan.

Mitä tästä opimme? Poliittinen riski on riskeistä pahin!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miksi ihmeessä tänäpäivänä tarvitaan ajakortti, kelakortti ja passi? Eikö noita nyt perkele saa yhden ja saman läpyskän taakse?
Henkilökortti on voimassa eliniän, ja siihen saakin yhdistettyä kelakortin. Ajokortti pitää voida ottaa pois iän tai rikkomusten takia. Henkilökortti korvaa passin EU:n sisällä, mutta siihen on hankala leimata ja liimata muualla maailmassa käytettäviä leimoja ja paperiviisumeita...

On Suomessa valtionhallinnon puolella todella hyvinkin toimivia systeemejä, kuten esim. verohommelit. Kokemusta on jenkkiläisestä ja intialaisesta verottajasta ja suomalainen hakkaa nuo 100-0 kummankin.
 
On Suomessa valtionhallinnon puolella todella hyvinkin toimivia systeemejä, kuten esim. verohommelit. Kokemusta on jenkkiläisestä ja intialaisesta verottajasta ja suomalainen hakkaa nuo 100-0 kummankin.

Liekö sattumaa että juuri verotus on viritetty Suomessa viimeistä päälle :D
 
Niin, tämä tietty monesti näissä kitinäketjuissa unohtuu, että paljonhan on hyvin asioita Suomessa. Toisaalta kitinä johtuu perspektiivin puutteesta (kiitos Dopey muistutuksesta) ja toisaalta ihmisen luontaisesta ahneudesta. Ahneuden vasta-argumenttina voidaan roki miettiä asia myös niin, että ainahan hyvää voi parantaa. Toisaalta, miksi korjata jotain joka ei ole rikki. Suomalaisessa sosiaalilintukodossa on ollut monta edistyksellistä asiaa jotka on markkinatalouden ja tehokkuuden nimissä romutettu 90-luvun alun laman jälkeen.

Klassinen väite: miksi pitää jatkuvasti säästä, jos rahaa on enemmän kuin koskaan -on toki tavallisen ihmisen näkökulmasta erittäin haastava. Hän kokee, ettei oma elintaso ole ratkaisevasti noussut, vaikka se todellisuudessa varmasti onkin ollut jo alkujaan epärealistisen korkealla tasolla ja on nyt yhä korkeammalla.

Ja sitten mietin Timban vesiosuuskunta-asiaa. Timba on sitä mieltä, että hänen ei pidä maksaa muiden mokailuja, vaan jokainen hoitakoot taloutensa itse? Tämä on käsittääkseni EU:n tilanne jos ei kokonaan niin osin. Mikä tässä nyt sitten on järkevintä? (En käytä sanaa oikein, koska se saattaisi romuttaa koko systeemin, eikä se ole edes Timban eduksi.) Pyydänkin nyt tulevien poliitikkojemme näkemyksiä yhdistettyyn vesiosuuskunta/Eu:n talouskriisiin.
 
Dopey: Mä en käsitä miksi tänäpäivänä se läpyskä pitää ottaa pois (siis se fyysinen kortti) kun kaikki on kuitenkin tietokoneella ja poliisit sieltä kaiken kuitenin tarkistavat? Eikö tuo ole jo vähän muinaisjäänne. Mutta niin tai näin, lompakko on täynnä erilaisia kortteja kun oikein mitään ei voi yhdistää. Miksei tän päivän kuvalliseen henkilökorttiin voisi yhdistää pankkikorttia, salikorttia, s-etukorttia yms? No mennään jo ehkä ohi aiheen, mutta toisaalta ei, tehokkuutta tämä varmasti toisi kun ei olisi sen sataa eri järkkää jotka kaikki kuitenkin kustantaa veronmaksaja.

Takomo: Mun mielestä tässä vesiosuuskuntahommassa on ollut vähän "kusetukset makua". Ensin on kannustimella maksatettu putkien rakentaminen ja niiden YLLÄPITO kansalaisilla suoraan, siis niillä haja-asutusalueen asukkailla. Ja nyt sitten yksimielisellä päätöksellä otetaankin se tukkuale pois kun se on mahdollista ja sen takana oleva yhtiö on taseeltaa kuralla. Tämä koko homma lähti aikoinaan siitä, että haluttiin haja-asutuskin kunnallistekniikan piiriin ja sen rakentamisella ei kunnalla olisi ollut varaa. Ei tämä asukkaan taloutta kaada, mutta kuvastaa hyvin poliittisat riskiä... Niin no on tässä pieni mahdollisuus että Jyväskylän kunnanhallitus tekee päätöksen että tuo tukkuale jatkuu. Tukkuale kun on perusteltu sillä ettei vesilaitos joudu tuon putkiston eteen tekemään yhtään mitään...paitti toimittaa sen veden siihen yhteen pisteeseen putkesta joka on ollut olemassa jo ennen vesiosuuskunnan putken rakentamista ja josta siis kulkee vesi toisaalle kaupungin verkossa. Eli mitään ylimääräisiä kuluja tuosta ei ole.


Ja mitä tulee EU:n kriisiin, niin itse hyväksyn että vaikeuksiin joutunutta avustetaan. Mutta joku Kreikka nyt on tehnyt kaiken perseelleen. On vieläpä väärennetty valtion talouden tilaa vuosikausia ja kansalaisia ei siellä tunnut säästöt kiinnostavan kun mielenosoitusta ja mellakointia tuntuu esiintyvän. Kreikka on ajanut itse itsensä kuseen, eikä näytä olevan kiinnostusta sieltä pois (vai onko sitä jostain nyt oikeasti ilmaantunut?) niin ei todellakaan kannata seteleitä mättää palavan raunion päälle. Velkasaneeraukseen vain vaikka varmasti ottaa kipeetä. Näkeepähän Italiat sun muut ettei sitä aina tule jostain kättä joka ruokkii jos ei itse yritä mitään.

Tämän nyt on ihan verrattavissa yksilöön. Jos minä otan asuntovelan päälle kaikki pikavipit ja kulutusluotot mitä saan ja ajan itseni näin kuseen ja sitten tulee taho joka järjestelee mun velat järkeväksi ohjelmaksi ja vielä ehkä vähän avustaa rahallakin ja jatkan itse perseilyä entiseen malliin, niin pitäisikö jonkun mielestä minua vielä auttaa? Käsi pystyyn jos pitää ja perusteiden kera.

Ja joo joo, ei ole taas niin yksinkertaisat. No ei ole ei, eikä varmasti ole sitä tämä jatkuva velkojen ja takuuksien rakentelukaan ja vipujen vivuttaminen ja muu mukava. Poliitikot ennemmin kikkailee jotain uutta ja erikoita ja sellaista, mitä ei ymmärretä, kuin päästäisi nyt esim. Kreikan selkeesti velkasaneeraukseen tiukoilla ehdoilla. En ehkä tajua, että mitä tuosta velkasaneerauksesta seuraisi, mutta väitän ettei sitä TIEDÄ 99,9% tän palstan lukijoista muutenkaan...
 
Ts. Kun Olkiluoto-3 valmistuu olemme viimeistään sähkön suhteen omavaraisia?

Sähköä ei välttämättä tarvitse rajan yli meille kiikuttaa, mutta sen tuottamiseen tarvittava hiili ja maakaasu on edelleen tuontikamaa.

edit. Olisi muuten aika hauska nähdä ketjussa aiemmin väläytetyn Oulu-JKL motarin käyttökustannukset meidän liikennemäärillä jos se rahoitettaisiin täysin yksityisin varoin, varsinkin jos ihan hyvää nykyistä nelostietä saisi ajaa halukkaat ilmaiseksi. Riittäisiköhän 30e/km per lärvi?
 
Heh tuo Oulu-JKL motari oli vain esimerkki. En ainakaan mitä osaa arvioida onko tuollainen kannattavaa vai ei. Mutta jotenkin on käsitys, ettei Suomessa tuollainen olisi tällä hetkellä edes mahdollista, vaikka joku taho sellaiseen hankkeeseen haluaisikin ryhtyä?
 
En nyt keksinyt osuvampaakaan ketjua, joten tyrkkään kyssärini tänne:
Mitä tekeillä oleva perustuslakimuutos nyt oikein tarkoittaa? Media on asiasta kovin hiljaa, ja kuitenkin olen lukenut, että kyseessä olisi askel kohti EU-liittovaltiota?
 
Liekö sattumaa että juuri verotus on viritetty Suomessa viimeistä päälle :D
Tuskin, mutta kyllä siinä menee valtiolta rahaakin hukkaan kun verotus on todella monimutkainen - ensin noiden veroilmoitusten vastaanotossa ja tarkistamisessa ja toiseksi suuressa määrässä tulkinnanvaraisuuksia ja porsaanreikiä. USAssa meidän veroilmoitus oli 2cm paksu puntta paperia - jotain vajaat 300 sivua. Intiassa vähän ohuempi. Suomessa 4 sivua, joissa on suurin osa tiedoista valmiina.
 
Dopey: Mä en käsitä miksi tänäpäivänä se läpyskä pitää ottaa pois (siis se fyysinen kortti) kun kaikki on kuitenkin tietokoneella ja poliisit sieltä kaiken kuitenin tarkistavat?
Kyllähän tarvetta todistaa ajolupa on muillekin kuin poliisille. Esim. vaikka autovuokraamoon.
 
Kyllähän tarvetta todistaa ajolupa on muillekin kuin poliisille. Esim. vaikka autovuokraamoon.

No joo. Mutta saat koska tahansa uuden kortin kun sanot että vanha meni hukkaan. Eli ei tälläkään oikeasti ole merkitystä. Ei sitä autovuokraamoa kiinnosta onko sulla ajolupaa vai ei. Ne tarksitaa sun henkilöllisyyden siitä kortista.
 
No joo. Mutta saat koska tahansa uuden kortin kun sanot että vanha meni hukkaan. Eli ei tälläkään oikeasti ole merkitystä. Ei sitä autovuokraamoa kiinnosta onko sulla ajolupaa vai ei. Ne tarksitaa sun henkilöllisyyden siitä kortista.

Ei kannattaisi luottaa tuohon, jos vuokraa autoa mistaan isommasta firmasta. Vuokraaminen ehka viela onnistuu, mutta autoa ei saa portista ulos, jos kuskilla ei ole korttia. Tallainen kaytanto ainakin SFO:n Hertzilla about kuukausi sitten.
 
Ei kannattaisi luottaa tuohon, jos vuokraa autoa mistaan isommasta firmasta. Vuokraaminen ehka viela onnistuu, mutta autoa ei saa portista ulos, jos kuskilla ei ole korttia. Tallainen kaytanto ainakin SFO:n Hertzilla about kuukausi sitten.

Varmasti näinkin. Mutta ei sitä ajolupaa tässäkään kohtaa varmaan kortilla todisteta? Tuota kun ei nyt kovin vaikea ole hukata ja hankkia uutta jolloin se on aina taskussa vaikka poliisisetä sen olisikin virallisesti vienyt. Eli eiköhän ne sen katso jostain muualta kuin siitä kädessä olevalta lapulta?

Pointti siis edelleen se, että noita kortteja voisi varmasti yhdistää jos siihen tahtotilaa löytyisi... Nämä on näitä pieniä tehostamisjuttuja, joita on aivan helvetin paljon. Ja tämä olisi kaikille vain kätevää jos niitä kortteja ei tarttisi olla 2 cm paksua nippua.
 
Varmasti näinkin. Mutta ei sitä ajolupaa tässäkään kohtaa varmaan kortilla todisteta? Tuota kun ei nyt kovin vaikea ole hukata ja hankkia uutta jolloin se on aina taskussa vaikka poliisisetä sen olisikin virallisesti vienyt. Eli eiköhän ne sen katso jostain muualta kuin siitä kädessä olevalta lapulta?

Vastakysymys: miten luulisit, etta esim amerikkalainen autovuokraamo tarkastaa suomalaisen turistin ajoluvan?
 
Vastakysymys: miten luulisit, etta esim amerikkalainen autovuokraamo tarkastaa suomalaisen turistin ajoluvan?

En tiedä? Mutta mitä väliä tuolla oikeasti on jos se tarkistetaan vain sillä muoviläpyskällä? Enkö jo riittävän monta kertaa sanonut, että noita saa vaikka 10 kpl jos hukkaa niitä vähän väliä ja hakee uuden. Eli jos se sillä muoviläpyskällä katsotaan, niin tuota on maailman helpoin kusettaa. En usko että on noin.
 
Hehe, vai tuli siitä meikäläisen väylähanke. ;)

No niin tai näin, aivan järkyttävä pätkä tuo on. Ajakaapas joskus ruuhka-aikaan JKL-Oulu. Ei siitä tartte motariakaan tehdä, mutta nykyisellään se on kapea kuin perkele ja liikennettä riittävästi ja vähän päälle. Rekkaliikennettä etenkin.
 
Tuo on ihan totta, nelostie on kuitenkin koko maan mittakaavassa erittäin merkittävä väylä, ja paljon Oulun ja Pyhäsalmen välistä osuutta ajavana toivoisi matkan varrelle lisää ohituskaistoja ainakin. Taitaa ainoa ohituskaista tuolla Oulu-Pyhäsalmi välillä olla siinä Pulkkilan eteläpuolella.
 
Kuinkakohan paljon Naton tukikohdat tuo työpaikkoja tulevaisuudessa Suomeen?

Eka sellanen on ilmeisesti perusteilla Humppilaan?
http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=1578

Onko arvon poliitikoilla mielipidettä tälläiseen ulkopolitiikan muutosta enteilevään rakennusprojektiin? (todellisuudessa linjapäätös kai tehty jo Hornettien hankinta-aikakautena)
 
Jännää, että kukaan palstan perussuomalaisista ei ole tullut hehkuttamaan puolueensa tekemää varjobudjettia.

http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2011/10/19/perussuomalaiset-loi-varjobudjetin--walhroos-vero-rikkaille/201115094/12
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20111098351&ext=rss
http://www.nelonen.fi/uutiset/kotimaa/uutinen/perussuomalaiset-tekiv%C3%A4t-t%C3%A4yden-suunnanmuutoksen


Eli Persut pistäisivät kansalle ja yrityksille lisää veroja, mutta lainaa otettaisiin ihan yhtä paljon kuin hallituskin esitti. Ja taas yritetään kusettaa kansaa että kuinka muka eniten tienaavia verottamalla voidaan jotenkin hoitaa valtion budjetti kuntoon (Wahlroos-vero yms).

No kerrankin on jotain konkreettista persuilta! Onko joku muuten vielä sitä mieltä, että Perussuomalaiset eivät olisi vasemmistopuolue?
 
Back
Ylös Bottom