Ansiosidonnainen on hyvä asia, mutta nykyisellään sitä on liian helppo käyttää hyväski. Mun mielestä olisi aika kohtuutonta, että pitkän työuran jälkeen tulee yllättäin yt:t ja kenkää ja sitten tippuisi KELAn rahalle. Ainakaan niin, että nykysysteemi yhtäkkiä romahtaisi. Ihmisillä kun ei ole välttämättä säästöjä tällaisen varalle. Tuo ansiosidonnainen on ollut se vakuutus. Näin se on itselläkin työttömyyden varalta. Olen maksanut näitä kassamaksuja jo 12 vuotta ja ansiosidonnaisella en ole ollut yhtään päivää. Vuorottelukorvausta sain puoli vuotta, mutta sitä olisin saanut ilman työttömyyskassan jäsenyyttäkin.
Taasen tämä kausityö - ansiosidonnainen kikkailu pitäis kitkeä. Ymmärrän tämä toisaalta, mutta jos esim. asfalttimiehet vetää sesonkiaikana normiduunarin vuosiliksan (vetääkö? Olen käsittenyt että hyvin tienaa kun painetaan pitkää päivää, öitä ja viikonloppuja) niin iten hitossa sitä vielä saa nostaa ansisodonnaista toiset puoli vuotta? Tämän kikkailun maksamme kaikki yhteisestä kassasta. Nämä asiat pitäis katsoa vuositulojen kautta. Jos tienaat vaikka sen 30 tonnia vuodessa, et enää saa sentin latia yhtään mistään yhteisestä kassasta. Ja ei takerruta tässä nyt asfaltin tekoon tai mihinkään muuhunkaan yksittäiseen ammattiin, koska en tiedä mitä kukakin näistä tienaa.
Mutta normaalisti kun jäät työttömäksi pystymättä vaikuttamaan siihen itse, on kohtuullista saada siitä riittävä aika hyvää korvausta. Tietysti se ansiosidonnaisen määrä voisi lähteä aikaisemmin alenemaan, ellei tee oikeasti jotain työllistyäkseen. Pelkästään kuluva aika ei saa olla rangaistus. Mutta jos ei kiinnosta kuin kuluttaa 500 päivää, voi tuo laskea ja näin kannustaa tekemään muutakin kuin kuluttamaan aikaa.
Mutta mennäänpä vähän valtion talouden tasapainoittamiseen. Tuossa pari viestiä aikaisemmin olikin jo hyvin tuotu esiin, mitä verotuksella saadaan aikaiseen. Eli olen duunarina valmis siihen, että palkankorotukset on nollassa, nostetaan yleisiä alveja (joo, heikentää mun ostovoimaa) ja samalla SUPISTETAAN VALTION MENOJA! Eli se palkkajäädytys jokaiselle virassa olevalle, oli sitten sairaanhoitaja tai kaupunginjohtaja. Turhaa hallintoa ja niiden edustusta vähennettävä rajusti. Matkustakoot omalla kustannuksellaan kuten muutkin (esim. Jyväskylän kaupunginjohdon tulevat ulkomaanreissut).
KELA ja sossu voitaisiin yhdistää. Eli olisi vain se KELA joka antaa avustuksia, joita myös yksinkertaistettaisiin Takomon esittämällä tavalla. Ei siis aina järkyttävää paperisotaa ja laskemista, vaan olisi tietyt korvaukset ja ne saisi kun ehdot täyttyy ja sillä selvä. Yhden luukun takaa, ilman mitään turhaa kikkailua.
Tulot ja menot valtiotasolla kuriin kerralla. Ei siihen mitään kahden vaalikauden siirtymäaikoja tarvita. Siinä kohtaa velkaa on jo niin perkeleesti, että leikataan kahta enemmän. Kertakivulla kuntoon ja kohti parempaa tulevaisuutta.
Viime viikkoisessa Talouselämässä oli hyvä juttu tästä Euroopan velkakriisistä. Sen oli tehnyt Norjalainen osaaja, joka kävi keikkahommana järjestämässä Islannissa asioita. Se toi esiin hyviä pointteja siitä, ettei täällä nyt vielä niin syvässä suossa olla. Mutta päätöksiä pitäisi tehdä nyt heti, eikä lykätä taas seuraavalle hallitukselle. Nyt pitäisi löytyä yhteistä tahtotilaa, eikä pelkkää perkeleen ääntenkalastelua ja perseennuolentaa. Se tulee vielä vähän saatanan kalliiksi meille kaikille!