Jos haluaisin politiikkaan, mikä tai kuka minut huolisi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Sehän se hullua nykymaailmassa on kun kaikki rakentaja ranet ja taksi taunot halauvat sen luokan elämäntason johon ei oikeasti ole varaa. 200 neliöinen omakotitalo jonkun kaupungin kuppeesta ja verekset autot yms yms...
Ei, ihmisen pitää osata tyytyä vähempään jos älli ei riitä yrittäjäksi tai johonki korkeisiin virkoihin.


pezku^n kanssa samaa mieltä että ei saa hyysätä liikaa ihmisiä mutta tuo ansiosidonnainen on siitä hyvä että silloin on etes pakko käydä töissä ja ansiosidonnaisen määrä riippuu kuitenki tuloista jota työssä käydessä tienaat.

Eikös toi ansiosidonnainen nyt muutenkin ole jo niin hyvä, että sillähän elelee ihan kivasti?

ei, sillä maksaa laskut mutta muuhun elämiseen raha pitää löytää muualta. Näin ainakin duunarina joka tyytyy vähäiseen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Normaali sosiaalihuolto alas ja peruspäiväraha sille tasolle että sossua ei tarvittais . Yksi raskas organisaatio kokonaan poistettu, paljon säästöjä.

En tiedä sitten toteutuuko tuossa säästöä, sillä moni jättää sossun tuet kuitenkin käyttämättä. Tyydytään makaamaan 25vuotiaana porukoilla 350e kelan työttömyyspäivärahan turvin. Kyllähän tuolla juuri sitä corollaa kuukauden tankkaa.
 
Konkreettista olisi esimerkiksi ansiosidonnaisen työttömyyskorvauksen poisto valtion kassasta ja sen muuttaminen vakuutuspohjaiseksi järjestelmäksi jonka liitot saisivat sitten rahoittaa parhaaksi katsomallaan tavalla.

Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan perusosan maksaa valtio. Ansiosidonnaisen osan rahoittavat työnantajat ja työntekijät Työttömyysvakuutusrahastoihin maksettavien pakollisten työttömyysvakuutusmaksujen kautta. Työttömyyskassat rahoittavat lisäksi 5,5 % ansiopäivärahoista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ansiosidonnainen_työttömyyspäiväraha

Eikös tuo vähän sellainen ole jo nytkin. Valtio maksaa peruspäivärahan verran ja loppu tulee Työttömyysvakuutusrahastosta ja pieni osa vielä lisäksi työttömyyskassasta, jos sellaiseen on kuulunut.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Työttömyysvakuutusrahasto

Eli ei sillä mitään säästöä saisi jos ansiosidonnaisen työttömyyskorvaus poistettaisiin, silloin poistuisi sen rahoittamat maksut työnanatajilta ja työntekijöiltä (työttömyysvakuutusmaksujen kautta)
 
Ansiosidonnainen on hyvä asia, mutta nykyisellään sitä on liian helppo käyttää hyväski. Mun mielestä olisi aika kohtuutonta, että pitkän työuran jälkeen tulee yllättäin yt:t ja kenkää ja sitten tippuisi KELAn rahalle. Ainakaan niin, että nykysysteemi yhtäkkiä romahtaisi. Ihmisillä kun ei ole välttämättä säästöjä tällaisen varalle. Tuo ansiosidonnainen on ollut se vakuutus. Näin se on itselläkin työttömyyden varalta. Olen maksanut näitä kassamaksuja jo 12 vuotta ja ansiosidonnaisella en ole ollut yhtään päivää. Vuorottelukorvausta sain puoli vuotta, mutta sitä olisin saanut ilman työttömyyskassan jäsenyyttäkin.

Taasen tämä kausityö - ansiosidonnainen kikkailu pitäis kitkeä. Ymmärrän tämä toisaalta, mutta jos esim. asfalttimiehet vetää sesonkiaikana normiduunarin vuosiliksan (vetääkö? Olen käsittenyt että hyvin tienaa kun painetaan pitkää päivää, öitä ja viikonloppuja) niin iten hitossa sitä vielä saa nostaa ansisodonnaista toiset puoli vuotta? Tämän kikkailun maksamme kaikki yhteisestä kassasta. Nämä asiat pitäis katsoa vuositulojen kautta. Jos tienaat vaikka sen 30 tonnia vuodessa, et enää saa sentin latia yhtään mistään yhteisestä kassasta. Ja ei takerruta tässä nyt asfaltin tekoon tai mihinkään muuhunkaan yksittäiseen ammattiin, koska en tiedä mitä kukakin näistä tienaa.

Mutta normaalisti kun jäät työttömäksi pystymättä vaikuttamaan siihen itse, on kohtuullista saada siitä riittävä aika hyvää korvausta. Tietysti se ansiosidonnaisen määrä voisi lähteä aikaisemmin alenemaan, ellei tee oikeasti jotain työllistyäkseen. Pelkästään kuluva aika ei saa olla rangaistus. Mutta jos ei kiinnosta kuin kuluttaa 500 päivää, voi tuo laskea ja näin kannustaa tekemään muutakin kuin kuluttamaan aikaa.



Mutta mennäänpä vähän valtion talouden tasapainoittamiseen. Tuossa pari viestiä aikaisemmin olikin jo hyvin tuotu esiin, mitä verotuksella saadaan aikaiseen. Eli olen duunarina valmis siihen, että palkankorotukset on nollassa, nostetaan yleisiä alveja (joo, heikentää mun ostovoimaa) ja samalla SUPISTETAAN VALTION MENOJA! Eli se palkkajäädytys jokaiselle virassa olevalle, oli sitten sairaanhoitaja tai kaupunginjohtaja. Turhaa hallintoa ja niiden edustusta vähennettävä rajusti. Matkustakoot omalla kustannuksellaan kuten muutkin (esim. Jyväskylän kaupunginjohdon tulevat ulkomaanreissut).

KELA ja sossu voitaisiin yhdistää. Eli olisi vain se KELA joka antaa avustuksia, joita myös yksinkertaistettaisiin Takomon esittämällä tavalla. Ei siis aina järkyttävää paperisotaa ja laskemista, vaan olisi tietyt korvaukset ja ne saisi kun ehdot täyttyy ja sillä selvä. Yhden luukun takaa, ilman mitään turhaa kikkailua.

Tulot ja menot valtiotasolla kuriin kerralla. Ei siihen mitään kahden vaalikauden siirtymäaikoja tarvita. Siinä kohtaa velkaa on jo niin perkeleesti, että leikataan kahta enemmän. Kertakivulla kuntoon ja kohti parempaa tulevaisuutta.

Viime viikkoisessa Talouselämässä oli hyvä juttu tästä Euroopan velkakriisistä. Sen oli tehnyt Norjalainen osaaja, joka kävi keikkahommana järjestämässä Islannissa asioita. Se toi esiin hyviä pointteja siitä, ettei täällä nyt vielä niin syvässä suossa olla. Mutta päätöksiä pitäisi tehdä nyt heti, eikä lykätä taas seuraavalle hallitukselle. Nyt pitäisi löytyä yhteistä tahtotilaa, eikä pelkkää perkeleen ääntenkalastelua ja perseennuolentaa. Se tulee vielä vähän saatanan kalliiksi meille kaikille!
 
KELA ja sossu voitaisiin yhdistää. Eli olisi vain se KELA joka antaa avustuksia, joita myös yksinkertaistettaisiin Takomon esittämällä tavalla. Ei siis aina järkyttävää paperisotaa ja laskemista, vaan olisi tietyt korvaukset ja ne saisi kun ehdot täyttyy ja sillä selvä. Yhden luukun takaa, ilman mitään turhaa kikkailua.
Yksi iso parannus olisi jo se, että sossu, KELA ja työkkäri kommunikoisivat keskenään jonkun tietojärjestelmän välityksellä. Nyt näiden kanssa asioiva joutuu ramppaamaan edes takas ja toimittamaan papereita toiselta toiselle, kun tieto voisi olla ihan helposti saatavilla jonkun järjestelmän kautta. Eiköhän kyseisestä toimenpiteestä koituisi ihan oikeita säästöjäkin jossain vaiheessa, kun aikaa ja energiaa ei menisi paperien kanssa pelaamiseen. Ainut mutka matkassa on varmaan ihmisten tietosuoja, jonka kanssa en tiedä tulisiko ongelmia.
 
Turhaa hallintoa ja niiden edustusta vähennettävä rajusti. Matkustakoot omalla kustannuksellaan kuten muutkin (esim. Jyväskylän kaupunginjohdon tulevat ulkomaanreissut).
Lainasin tökerösti vain pätkän tekstistäsi, mutta suonet sen anteeksi.

Olen enemmän kuin samaa mieltä tuosta, että hallintoa pitäisi todellakin supistaa. Yksi naurettavimmista asioista on nuo kuntaliitokset, kun lähes järestään joka kuntaliitoksessa löydään 5 vuoden irtisanomissuoja yhdistyneiden kuntien työntekijöille. Itse olen ainakin sen verran tyhmä, että en kertakaikkiaan tajua, että mikä hyöty kuntaliitoksista edes on (pl. valtion tuet), jos hallintoa ei ole tarkoituskaan tehostaa. Esim. omalla kotipaikkakunnalla. n. 10 000:n asukkaan aivan veloissa oleva kunta liittyi n. 20 000:n asukkaan ihan kohtalaisessa taloudellisessa tilanteessa olevaan kuntaan. Tämä veloissa oleva kunta kuitenkin vaati 5 vuoden irtisanomissuojan työntekijöilleen, niin nyt sitten 5 vuoden ajan sellaisessa tuppukylässä on apulaiskaupunginjohtajaa myöten käytännössä puolet työpaikoista aivan turhia suojatyöpaikkoja. Koko hallinto on siis kahteen kertaan edustettuna ja voin vain arvella, että mahtaako ihan joka virka olla tarpeen. Mitä ihmeen järkeä on tuollaisia sopimuksia oikein edes tehdä?

Noihin edustuksiin sanon sen verran, että on ehkä turha porata jostain kunnanjohtajan matkasta, koska se on käytännössä aivan pieru saharassa. Työmatkojaan ei duunarikaan tee ilmaiseksi, niin mitä niitä muidenkaan matkoja sormella osoittamaan. Se on kyllä totta, että nuo edustuskäynnit pitäisi kartoittaa siten, että vain tarpeelliset niistä hoidetaan, eikä niillä matkoilla tarvitse kunnanjohtajankaan mahdottoman leveästi elellä.
 
KELA ja sossu voitaisiin yhdistää. Eli olisi vain se KELA joka antaa avustuksia, joita myös yksinkertaistettaisiin Takomon esittämällä tavalla. Ei siis aina järkyttävää paperisotaa ja laskemista, vaan olisi tietyt korvaukset ja ne saisi kun ehdot täyttyy ja sillä selvä. Yhden luukun takaa, ilman mitään turhaa kikkailua.

Tässä olisi taas hyvä pointti. Esimerkiksi se työttömyyskorvauksen hakeminen. Senhän "myöntää" työkkäri, maksaa suurelta osin valtio, mutta maksetaan sulle ammattiliitosta. Eihän tuossa ole mitään järkeä!? Kuinka monta turhaa paperinpyörittäjää tuossakin systeemissä on?

Entäpäs jos koko ansiosidonnaisysteemi pistettäisiin uusiksi? Jokainen saisi työttömänä vaikkapa (verottomana?) 1000e/kk 18kk ajan, jos on ollut töissä yhtämittaisesti yli 2v. Jos olet ollut alle2v töissä niin saisit 6kk ajan sen 1000e/kk. Sen jälkeen sossun luukulle. Jokainen saisi ottaa verovähennyskelpoisen vakuutuksen, joka maksaisi sulle lisää jos joudut työttömäksi. Asvalttimiesten yms kikkailut loppuisivat tähän. Ja koko homma hoidettaisiin yhdeltä luukulta ja kahdella paperilla (irtosanomisilmoitus ja työttömyysrahahakemus).

Joku voi nyt miettiä, että mitäs jos on pienituloinen, niin ei kannata tehdä ollenkaan duunia? No ensiksi sellaiset duunit, joista saa alle 1000e/kk ovat yleensä osa-aika duuneja. Mutta jos tekee vain normiduunia ja saa jotain 1000e/kk, niin on nykysysteemissä oikeutettuja esim. asuntotukeen yms tukiin. Eli on joko tehnyt valinnan että tekee kevyempää päivää, koska on siihen varaa tai sitten valtio tukee epäsuorasti työnantajaa mahdollistamalla alipalkkauksen tuillaan. Jälkimmäinen vaihtoehto tulisi tehdä mahdottomaksi. Paskin tilanne ihmiselle on joutua tekemään duunia, josta ei makseta juuri mitään mutta jota on pakko tehdä koska olet jäänyt systeemin loukkuun. Esim kaupan alalla saattaa olla liikkeessä monta osa-aikaista myyjää ja tehdään vain osa-aikaisia sopimuksia. Entäs jos olisi vain pari duunissa täysillä tunneilla? Firmalle se on hieman riskialttiimpi tilanne (sairastumiset yms) mutta ei sitä nyt tarvitse ollakaan kaikkea joustoa käytettävissä.

Ja työkkärin koulutukset tulisi lopettaa välittömästi. Niistä ei ole mitään hyötyä. Ne jotka ovat niiden jälkeen työllistyneet olisivat työllistyneet muutenkin. Ja miksi vitussa edes on jotain rinnakkaisia koulutusjärjestelmiä? Jos joudut työttömäksi, niin sinun pitäisi saada mennä esim. yliopistoon, ammattikorkeaan tai amikseen kouluttautumaan ja saada siltikin tuo 1000e/kk korvaus. Jos olet motivoitunut, niin potkujen jälkeen voit käyttää ajan oikeasti hyödyksi esim käymällä yliopistossa kursseja. Jos taas et ole motivoitunut, niin auttaako siinä jokin konsultin vetämä pakkopulla mitenkään vai olisiko fiksumpaa vain miettiä juttuja himassa? Onhan se työttömälle maisterille arvokkaampaa kertoa opiskelleensa työttömyyden aikana vaikkapa taloushallintoa kauppakorkeassa, kuin vain käyneensä jonkun työkkärin kurssin, jossa opetettiin tekemään CV.. Jälkimmäinen vain nöyryyttää ihmistä. Kuinka moni oikeastikaan edes työllistyy työkkärin kautta? Aika pieni osa kuitenkin. Suurin osa löytää duuninsa itse.
 
Eikös tuo vähän sellainen ole jo nytkin. Valtio maksaa peruspäivärahan verran ja loppu tulee Työttömyysvakuutusrahastosta ja pieni osa vielä lisäksi työttömyyskassasta, jos sellaiseen on kuulunut.

Se että valtio kerää veron omaisella maksulla rahaa jonka rahastoi ja on ottanut rahaston hallintaan mukaan työmarkkinajärjestöt (poliittisista syistä) ei muuta sitä tosiasiaa että aina vain se on valtion rahaa.

e. Timballa ja Zimpanssilla hyvää juttua tuosta tukiviidakosta. Se on siis aivan helvetin sekava kun mukana on ammattiliittoa, kelaa, sossua ja ties mitä. Siinä olisi karsimista rutkasti ja koko järjestelmä, mukaan lukien ansiosidonnainen korvaus, tulisi muuttaa yhden luukun periaatteelle....
 
Zimpanssin kanssa samoilla linjoilla. Zimpanssi puki sanoiksi todella hyvin tuon KELA/Soppala/työkkäri härdellin järkevöittämisen. Varmasti puolet paperinpyörittäjistä jäisi pois kun tuo kaikki pistettäisiin yhteen. Enkä mä nyt tajua, että mitä tekemistä tuolla on tietosuojan kanssa? Tuollahan olisi vain tiedot siitä, että jäät työttömäksi, eläkkeelle tai sairastut pitkään. Selkeät sosiaalitapaukset voisi edelleen pitää erillään. Niitä voisi hoitaa sairaanhoitopiiri kokonaisuudessaan. Jäisi taas yksi turha paperinpyöritys pois.

Se on tosissaan naurettavaa, että pitää vieläkin jotain lippulappuja kantaa luukulta toiseen, kun nuot tiedot voisi olla yhdessä kansiossa tietojärjestelmässä sun sosiaaliturvatunnuksen takana. Loppuisi se kusettaminen ja kikkailu tai ainakin niiden yrittäminenkin siihen.


Sitten voisi koko verojärjestelmän uudistaa. Tämäkin on kaikille osapuolille järjettömän työllistävää. On miljoona eri vähennystä, jotka kaikki pitää jollakin lippulapulla osoittaa ja hakea. Melkein kaikki vähennykset voisi poistaa ja vastaavalla summalla laskea kokonaisverotusta. Joku tässä toki häviää hetken ja joku voittaa, mutta niin se on aina. Nykyisellään tuo verojärjestelmä on vain niin järjettömän pykäläviidakon takana, ettei sitä taida täysin osata edes ikänsä työtä tehnyt verojuristi, saati sitten joku rividuunari Verotoimistossa. Toki joku tulonhankkimisvähennys voi olla hankala poistaa, mutta nämä kaikki eri työhuonevähennykset, liiton maksujen vähennykset ja jopa matkakuluvähennykset julkisilla menokikkailuineen on aivan järkyttävää paperisotaa.

Tasavero parilla progressiolla höystettynä ja turhat vähennykset kokonaan pois. Verokertymä pysyisi samana, mutta järjestelmän ylläpidon reservit vapautuisi johonkin järkevään, vaikka harmaan talouden kitkemiseen raksalta (siis tarkotan tässä isoja työmaita, en siihen että Timppa Timpuri tapetoi naapurin makkarin kuititta) ja ravintola-alalta. Saisi paperinpyörittäjät pitää työnsä ja valtio rutkasti lisää verotuloja.

Joo ei ole helppoa. Eikä siksi varmasti muutu kun ei tähänkään varmasti löydy minkäännäköistä tahtotilaa. Aina pitää olla joku lobbari joka sotkee homman sillä että tämä vähennys ja etuus nyt on ainakin säilytettävä.
 
Ja väylähankkeita voisi antaa yksityisten yritysten hoitaa. Esim. nelostie Jyväskylästä Ouluun voisi hyvin rakentaa motariksi vanhan rinnalle. Yksityisillä varoilla. Tiemaksu niille jotka sitä käyttää ja ne jotka haluaa körötellä ilmaiseksi, köröttelee tota nykyista huonokuntoista paskatietä. Jäisi sitten valtion rahaa pitämään kaupunkien kadut ja kantatiet kunnossa. Varmasti tulisi vauhtiakin hankkeisiin. Toimii tämä muuallakin, niin miksei muka täällä? Kyllä mä ainakin maksaisi muutaman euron jos saisi päästää kunnon motarilla paikasta a paikkaan b eikä körötellä ruuhkaista tietä rekkojen keskellä.
 
Se että valtio kerää veron omaisella maksulla rahaa jonka rahastoi ja on ottanut rahaston hallintaan mukaan työmarkkinajärjestöt (poliittisista syistä) ei muuta sitä tosiasiaa että aina vain se on valtion rahaa.
Ei ole valtion rahaa. Sen ollaan sinä ja minä muunmuassa maksettu Työttömyysvakuutusrahastoille. Ja sitä ei oltaisi veroissa kerätty, jos tota vakuutusrahastoa ei olisi.

Vähä ontuvasti vois verrata kirkollisveroon. Ei sekään ole valtion rahaa, koska koko veroa ei olisi ilman kirkkoa kerätty.
 
Nyt lainainailen sieltä täältä, mutta ei kai sen niin väliä kun en yritä kumota lainaamiani kohtia, vaan käytän niitä aasinsiltoina omille ajatuksilleni.

Mutta päätöksiä pitäisi tehdä nyt heti, eikä lykätä taas seuraavalle hallitukselle. Nyt pitäisi löytyä yhteistä tahtotilaa, eikä pelkkää perkeleen ääntenkalastelua ja perseennuolentaa. Se tulee vielä vähän saatanan kalliiksi meille kaikille!
Tätä mäkin pelkään, että maksumiehiä on meidän sukupolvi ja seuraava. isot ikäluokat eläköityy ja nostavat eläkeet ja me maksetaan niiden tekemät virheet ja eläkkeet. Toki tuolla velkaantumisella on varmasti hoidettu meidänin sukupolven hyvinvointia. Mutta syytän isoja ikäluokkia siittä, kosa syy on oltava jossain muualla kuin itsessä.

Mutta mennäänpä vähän valtion talouden tasapainoittamiseen. Tuossa pari viestiä aikaisemmin olikin jo hyvin tuotu esiin, mitä verotuksella saadaan aikaiseen. Eli olen duunarina valmis siihen, että palkankorotukset on nollassa, nostetaan yleisiä alveja (joo, heikentää mun ostovoimaa) ja samalla SUPISTETAAN VALTION MENOJA! Eli se palkkajäädytys jokaiselle virassa olevalle, oli sitten sairaanhoitaja tai kaupunginjohtaja. Turhaa hallintoa ja niiden edustusta vähennettävä rajusti.
Minäkin olisin valmis tähän. Varaudun nyt lakoilemaan, ristiriitaista? Ei jos se tosiaan koskisi kaikkia. Mutta semmosta politiikkoa ei ole, eikä tule joka saisi työmarkina järjestöt, oppositio puolueet ja kaikki pysymään päätöksen takana. Tää homma jatkuu tämmösenä, niinkauan kunnes koittaa maksun paika.
Olen enemmän kuin samaa mieltä tuosta, että hallintoa pitäisi todellakin supistaa. Yksi naurettavimmista asioista on nuo kuntaliitokset, kun lähes järestään joka kuntaliitoksessa löydään 5 vuoden irtisanomissuoja yhdistyneiden kuntien työntekijöille. Itse olen ainakin sen verran tyhmä, että en kertakaikkiaan tajua, että mikä hyöty kuntaliitoksista edes on (pl. valtion tuet), jos hallintoa ei ole tarkoituskaan tehostaa.
Ei tuosta mitään säästöä tulekkaan ainakaan palkoissa, niinkauan kuin ison ikäluokan hyväveli järjestelmä toimii. Sitten kun ne eläköityy virkoja varmaan yhdistellään ja ei joka paperinpyörittelijän virkaan palkata uutta henkilöä.

Kellään ole ollu niinhyvin asiat kuin isolla ikäluokalla ja ei tule olemaan. Oli ammattiliitot oli vapaa suomi, sai flirttailla itsenäisyydelle vaarallisilla aatteilla. On hyvät eläkkeet nuorena ja toimiva terveyden huolto.
Ja olen ikärasisti:D
 
Ei millään pysty lukemaan koko trediä tähän asti läpi, on niin tuota samaa vanhaa "huono-osaisille kaikkee ja verot pienemmäksi ja duunareille kultaa" shittiä.
Mieluummin lukisi miten julkiset tulot ja menot saataisiin balanssiin edes nykyisellä palvelutasolla.

Mun teesit:
- palkkojen jäädytys seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi (vaihtoehtona kertaleikkaus -20% KAIKILTA)
- kaikkien valtion/kunnan liksojen puolitus 3000e/kk ylittävältä osalta
- kaikki yritystuet pois, kokonaan pois
- kehitysapu pois, tai vähintään puolitus
- tasavero, sama prosentti niin työ kuin pääomatuloihin
- kansalaispalkka, joka korvaa kaikki nykyiset toimeentulo- asumis- jne tuet
 
Anteeksi välikommentti tähän hyvän keskustelun katkoksi, mutta tuolla yhdessä kauppalehden keskustelussa olleesta kommentista kirposi kysymys; miksi kansanedustajaehdokkaat kampanjoivat raivokkaasti juuri vaalien alla, mutta enpä ainakaan itse näe kenenkään tekevän merkittävästi työtä kansan parissa hallituskauden aikana?

Kun edustajaehdokas lupaa korvat punaisena edustaa kaikkia tärkeitä asioita kaikille vauvasta vaariin, on loppujen lopuksi kyse vain mitättömän pienestä ajanjaksosta, ja mielestäni olis tärkeää olla ajan hermolla siten, että koko hallituskauden ajan olisi kyettävä ottamaan kantaa ajankohtaisiin asioihin.

Lentääkö lupaukset ja aatteet romukoppaan siinä vaiheessa kun äänet on laskettu? Kuinka pitkään kestää että ensimmäisen kauden edustaja on pehmitetty hyshys- kompromissipolitiikkaan jossa kovat päätökset siirretään vastuuta pakoillen seuraavien hallitusten päätettäviksi?

Vielä loppukysymys, mikä on sellainen pätevä syy, jolla voidaan hallituksen päätösvallan alla oleva asia siirtää vastuuta välttäen seuraavalle hallitukselle (pl. virasta poistuva "nukkehallitus", ehkä se on tietyissä tapauksissa kun aika päätöksentekoon on rajallinen)?
 
Yksi vääryys sieppaa itseäni. Jos teet lapsia niin lasten verukkeella pystyt elättämään itsesi ja perheesi ilman töissä käyntiä(varsinki YH:t). Kyllä jokaisen pitäisi tehdä talous kuntoon ennenkuin aletaan sikiämään kuin citikanit ja sitten ollaan yhteiskunnalta repimässä jokainen almu. Eli elkää tehkö lapsia meitä on jo tällä pallolla 7 miljardia, se on paljon se.
 
Yksi vääryys sieppaa itseäni. Jos teet lapsia niin lasten verukkeella pystyt elättämään itsesi ja perheesi ilman töissä käyntiä(varsinki YH:t). Kyllä jokaisen pitäisi tehdä talous kuntoon ennenkuin aletaan sikiämään kuin citikanit ja sitten ollaan yhteiskunnalta repimässä jokainen almu. Eli elkää tehkö lapsia meitä on jo tällä pallolla 7 miljardia, se on paljon se.
Niin, sama analogia mun mielestä pätee ihan jokaisessa näihin Suomen sossuasioihin liittyvässä seikassa. Käytäntöhän Suomessa on se, että kuka pahiten asiansa sössii, sitä varmemmin ja sitä paremmin yhteiskunta sitä auttaa. Oikeasti on paljon ihmisiä, joita ei edes kiinnosta yrittää, kun he tietävät, että vaikka epäonnistuu, niin yhteiskunta pelastaa.

Oon vahvasti sitä mieltä, että yksilön vastuuta tulis korostaa yhteiskunnassa. Yksilön pitäisi kantaa vastuu siitä, että pystyy elättämään muksunsa, maksamaan velkansa tai ostamaan ruokansa. Nyt näistä kaikista vastaa viime kädessä joku aivan muu taho kuin yksilö itse.
 
Ei ole valtion rahaa. Sen ollaan sinä ja minä muunmuassa maksettu Työttömyysvakuutusrahastoille. Ja sitä ei oltaisi veroissa kerätty, jos tota vakuutusrahastoa ei olisi.

Vähä ontuvasti vois verrata kirkollisveroon. Ei sekään ole valtion rahaa, koska koko veroa ei olisi ilman kirkkoa kerätty.

Hohhoijaa. Jos tolle linjalle lähdetään niin valtiolla ei ole rahaa ollenkaan. Maksu ei ole vapaaehtoinen firmalle eikä työntekijöille joten se on veron luontoinen maksu joka menee valtion osoittamaan säätiöön. Btw kirkollisvero on vapaaehtoinen työntekijälle (jostain vitun syystä firmalle ei), miksei myös tuo työttömyysvakuus maksu, varsinkin kun minut luokitellaan yrittäjäksi enkä ole oikeutettu itse keräämääni rahaan. Vero mikä vero.

e: mistä muuten päästäänkin yhteen hyvään isoon säästön kohteeseen. Kirkon erottaminen täydellisesti valtiosta.
 
Hohhoijaa. Jos tolle linjalle lähdetään niin valtiolla ei ole rahaa ollenkaan.
Kaikki raha on valtion, joka on sen lainannut kansalaisilleen vaihdon välineeksi ;)

Maksu ei ole vapaaehtoinen firmalle eikä työntekijöille joten se on veron luontoinen maksu joka menee valtion osoittamaan säätiöön.
Kyllä, kuten lakisääteinen sairausvakuutus, joka maksetaan veroluonteisena maksuna palkkaverotuksen yhteydessä siten, että maksuun osallistuvat työnantaja ja työntekijä verohallinnon vahvistamin maksuosuuksin. Maksua kutsutaan sosiaaliturvamaksuksi.

Työttömyysvakuutusrahastoille maksamme samaan tapaan, eriteltynä esim. tilinauhassa.
Ei saa sekoittaa muuhun verotukseen.
Siinä olet oikeassa että verohan se on. Mutta painotan yhä sitä, jos valtio lakkaisi maksamasta ansiosidonnaista tulisi näistä työttömyysvakuutusmaksuista (veroista) luopua.

Btw kirkollisvero on vapaaehtoinen työntekijälle (jostain vitun syystä firmalle ei), miksei myös tuo työttömyysvakuus maksu, varsinkin kun minut luokitellaan yrittäjäksi enkä ole oikeutettu itse keräämääni rahaan. Vero mikä vero.
Vertaus kirkollisveroon oli ontuva sikäli kun kirkosta voi erota, valtiosta ei.

SYT-Kassasta saa yrittäjäkin ansiosidonnaista työttömänä.

e: mistä muuten päästäänkin yhteen hyvään isoon säästön kohteeseen. Kirkon erottaminen täydellisesti valtiosta.
Mistä nämä säästöt syntyisi?
Taitaa pian mennä tuonne maailmankatsomus treadinpuolelle
 
Mistä nämä säästöt syntyisi?
Taitaa pian mennä tuonne maailmankatsomus treadinpuolelle

No tällä viittaan vähän tuohon ylempään työttömyysturva maksuun, säästö on hieman väärä sana. Mutta valtiolla on tuloja ja menoja. Aikoinaan valtio on antanut kirkolle oikeuden suoraan kerätä kansalaisiltaan tietyn prosenttiosuuden omaan käyttöön. Eli tuo on pois valtion kassasta. Eli jos ei ole kirkollisveroa, niin veroprosentin voisi nostaa kirkollisveron määrällä jolloin ainoastaan kirkosta eronneet kärsisivät. Tai vaihtoehtoisesti rahan voisi jättää palkansaajalle jolloin se kiertäisi alv:n, bensaveron, alkoholiveron jne muodossa valtiolle. Sama koskee yrityksiä jotka eivät voi edes vapaaehtoisesti erota kirkosta.

Suoraa säästöä sitten syntyisi esim uskonnon opetuksen lopetuksesta. Ala-asteella kouluopetusta on noin 20-26 viikkotuntia joista 2 tuntia on uskonnon opetusta. Kunnassa jossa minä asun ei ole mahdollisuutta saada elämänkatsomus oppia vaikka se on lakisääteistä, vaan lapset sen ajan sitten lukee jotain oppikirjoja keskenään. Samoin voitaisiin sitten koko uskonnollinen tiedekunta jne lopettaa. Aika isoja rahoja verrattuna naistutkimukseen (jota en kyllä sitäkään kannata).

e: eli uskontoa opiskellaan ala-asteella enemmän kuin ensimmäistä vierasta kieltä, maantiedettä, biologiaa, historiaa jne jne. Vähän sotii minun arvomaailmaani vastaan...

e2: ei sillä että kun lopetuslinjalle lähettiin niin lopetetaan myös kaksikielisyys....
 
Kirkko nyt kuitenkin auttaa vähäosaisi ja pyörittää merkittävissä määrin mm. parisuhdeneuvontaa yms. Eli en mä nyt ihan suorilta käsin kirkkoa tähän säästätalkooseen sotkisi. Itse olen eronnut kirkosta veropakolaisena, mutta vaimo kuuluu kirkkoon ja mun puolesta saa kuuluakin. Seurakunnilla on hyviä perheleirejä yms. En usko että kirkon sotkeminen tähän vaikuttaisi mitenkään positiivisesti valtion talouteen. Koko kirkon omaisuuden sosialisointikin tuottaisi rahvirran, joka olisi muutamssa kuukaudessa tössitty huisin vittuun. Annetaan siis kirkon olla mun mielestäni. Opetuspuoli kokonaan oma lukunsa, siitä olen Jamin kanssa samaa mieltä.

Mutta ei testä tähdä mitään uskontovääntöä. Jos sellaiseksi menee, niin joudun sitten deletoimaan viestejä. Kirkko voi olla mukana, mutta pidetään homma nyt asiassa ja väännetään uskonnosta ja sen tärkeydestä siihen kuuluvassa ketjussa. ok?

Ja lastenteon verukkeella pystyy elämään yh:t ja sellaiset, jotka ei edes yritä tulla toimeen omillaan. Meillä on itsellä kaksi lasta, saadaan sen n. 210 euroa lapsilisää ja maksetaan vajaat 400 euroa hoitomaksuja kuukaudessa. No ok, jos ajetellaan, että mitä lapset tuossa saa, niin eihän tuo vajaat 400 ole paljon. Mutta kotona vemppaava lapsiperheellinen saa lapet ilmaiseksi hoitoon, mikä helvetin järki tässä? Lapsen sosiaalisen kasvatuksen nimissä? Riittäisi muutama tunti viikossa...

Mutta ei näillä lastenhoidoillakaan ongelmaa ratkaista. Ongelma on se, että valtio velkaantuu järkyttävää tahtia ja tälle ei tunnuta tekevän mitään. Tämä tulojen ja menojen suhde pitäisi saada kuntoon tyyliin samantien ei minkään 4 vuoden sopeutumisajan aikana. Ongelmaa vain pahennetaan odottamalla.



Ja jos mennään takaisin eläkkeisiin, niin tosiaan meidän ikäisten vanhemmat ehkä vielä pääsevät eläkkeelle säädyllisessä iässä ja saavat järkevän eläkkeen. Toivottavasti mahdollisimman monen vanhemmat tulevat jättämään perintöä lapsilleen. Sillä ilman tätä ollaan vielä kusessa ja syvällä noin yleisellä tasolla. Asuntolainoja saa maksaa 30 vuotta ja tän jälkeen asunnon saa viimeistään remontoida täysin. Eläkeikä on hilattu varmasti elinikäodotuksen tasolle, joten oravanpyörä jatkuu hamaan tulevaisuuteen jos ei jostain saa jeesiä omaan talouteen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom