Kaikessa yksinkertaisuudessa tuntuu että Wendler on vaan onnistunut brändäämään tämän homman hyvin. Toi leader&anchor vaikuttaisi olevan ihan tavallista jaksotusta, ekassa blokissa tehdään pohjaa volyymilla ja matalilla painoilla ja toisessa nostetaan intensiteettiä ja lasketaan volyymia. Ihan samaa hommaa mitä about jokaisessa toimivassa treenisysteemissä on tehty aina, nyt sille on vaan keksitty kiva nimi niin ihmisillä on vähän helpompaa.
Wendler itse hehkuttaa kuinka on kirjoittanut satoja templateja ja ohjelmia jotka kaikki on testattu ja todettu helvetin hyviksi. Montaa ihmistä toi oikein valmentaa? Tietenkin jos se antaa jokaiselle juniorille oman templaten ja sillä perustelee sen toimivuutta niin voi pitääkin paikkansa. Toisaalta se ei välttämättä kerro ohjelman toimivuudesta yhtään mitään.
Jotenkin tästä alkaa jäädä sellainen fiilis että Jimi on luonut kunnon kultin tän hässäkän ympärille. Fanipojat kirkuu ja T-Nationilla hehkutetaan kun kyykky nousi 120 -> 150kg puolessa vuodessa. 531 alkaa olla niin laaja käsite että kohta tulee jo "531 for Cooking amazing food" tai vastaavaa. Sama kun Westsidella joku 10 vuotta sitten kun kaikkien oli pakko tehdä Westsidea vaikka heille ei ollut hajuakaan mihin se perustui ja miten sitä kuuluu soveltaa. Yleensä tehtiinkin jotain ihan muuta hyvinkin vaihtelevin tuloksin mutta vittu että oltiin HC.
Alkuperäinen 531 on edelleen todella hyvä ohjelma. Tuosta on vain tultu pitkä matka. Parasta tuossa on mielestäni tuo pääliikkeiden maltillinen progressio joka kuitenkin sallii ennätysten rikkomisen säännöllisesti. Tuon idean voi ihan hyvin sisällyttää melkein mihin tahansa ohjelmaan ihan kysymättä Wendleriltä lupaa. Sitä seal of approvalia ei kuitenkaan tule vaan vastaus on todennäköisesti että osta kirja ja tee siellä kirjoitettu ohjelma koska sillä on tosi paljon väliä mitä kulmasoudun variaatiota teet selälle. Myöskin 5x10 on ainoa oikea tapa, 3-4x8-12 tulee syöpä. Kirjoitan karrikoidusti ja kärkkäästi mutta se nyt vaan on mun tapa. Ohjelmalla saavutetut tulokset puhuvat kuitenkin puolestaan.
Ero muihin volyymiprogressioihin on siinä että niissä tulee esim 4 sarjaa joista ensimmäisessä ehkä 2 toisto varaa ja viimeisessä 0-1. Noita voidaan myös tehdä useammin viikkoon jos jättää vaikka sen yhden toiston varastoon aina. Monessa Wendlerin ohjelmassa tulee yksi sarja viikkoon jossa 4-5 toistoa varaa, päälle kasa femmoja 15-20rm painolla.
Vähän epäselvää miksi kirjoitan näin pitkän viesti koska eihän Wendler ketään pakota tekemään mitään. Mua vaan ärsyttää kuinka selitetään että jostain 5x10x45% on tosi vaikea palautua. Mulla on aika huono palautumiskapasiteetti ja mä voin tehdä ton treenin 5 päivää putkeen, huilata kaks päivää ja tehdä sama paska uusiksi. 5x5 on tärkeää tangon nopeus, no kyllä se varmaan aika nopeaa on jos nuo femmat tekee 15rm painolla. Kehitystä voisi kuitenkin tulla vähän paremmin jos sitä painoa olisi pikkasen enemmän.
Nyt mä lähden kuitenkin bodaamaan.
Nauratti lukiessa. Saahan sitä avautua.
En koita julistaa mitään Wendlerin ilosanomaa, kunhan koitan sanoa samaa mitä Wendler ja muutkin kokeneemmat jermut toistelee - että ei se treenimetodi tai sen variaatiot ole niin iso juttu, kunhan perusideat ovat kuosissa. Just ne perusasiat ovat tärkeitä, esimerkiksi tuo jaksotus, monelle tulee vähintään nuppi vastaan jos pitää PR-settejä tahkota 5 vuotta putkeen.
Toi hypetys nyt on mitä voi odottaa kun kyse on amerikkalaisesta kulttuurista. Tuskin Wendler sitä kulttia ainakaan itse tietoisesti tosin rakentaa. Keskiihän se hienoja nimiä ja markkinoi niin perkeleesti, mutta ainakin toistelee monissa jutuissa (kuten toistomäärissä ja apuliikkeissä), ettei sillä ole vitunkaan väliä, kunhan teet duunin.
Wendler itse coachaa lähinnä nuorta poikajoukkoa, mutta sen lisäksi hänellähän on koekaniineina iso lähipiiri ja suhteita vaikka minne. Hyvänä esimerkkinähän tästä on mm. Matt Rhodes. Kyllä mä ihan luotan empiriaan mitä ton ympärillä liikkuu, vahvatkin ukot tuntuu painelevan aika hyvin noilla seteillä.
Tosta painojen alhaisuudesta en tiedä. Kai se liittyy myös siihen, että Wendler itse coachaa tosiaan urheilijoita, joilla valtaosa palautumisesta menee itse lajiin eikä salille. Kai sitä kehitystäkin voisi tulla nopeammin jos laittaisi enemmän rautaa tankoon, mutta tasaisesti tässä kivutaan ylös ja en koe ainakaan itselleni tarvetta muuttaa systeemejä ennen kuin seinä tulee vastaan.
Ja alkuperänen on hyvä. Ei sitä noita hienompia juttuja ympärille tarvitse, ellei halua kokeilla. Kuten alussa sanoin, treenaaminenhan on saatanan simppeliä hommaa. Wendlerit ja muut alan ammattilaiset saavat leipänsä myös siitä, että tekevät siitä vähän mielenkiintoisempaa.
Viimeksi muokattu: