Voisi melkein hankkia tuon Jimin uuden kirjan kunhan se ilmestyy. Oon varmaan lukenut kaikki tähän mennessä ja pidän edelleen alkuperäistä versiota parhaimpana. 531 for powerlifting oli ihan ok mutta ei tuo ohjelma omasta mielestäni ole lähelläkään optimaalista voimanosto-ohjelmaa. Beyondissa taas tuli paljon uusia juttuja, esim jokereita hehkutettiin niin perkeleesti. Joitain kuukausia myöhemmin Wendler kirjoitti jokaisessa artikkelissa, ettei noita jokersettejä olisi pitänyt koskaan mainitakaan. Muutenkin mies on ristiriitaisten lausuntojen mestari, mikä osaltaan on ymmärrettävää kun ohjelma elää ja kehittyy.
Tämä leader&anchor homma vaikuttaa kuitenkin ihan mielenkiintoiselta. Tuskinpa tuossa mitään mullistavaa on mutta olen varmasti käyttänyt rahaa turhempaankin. Tuo 5's PRO+fsl 5x5 taas tuntuu vähän kyseenalaiselta. Tuossahan tulee ensimmäisellä viikolla yksi vitonen 72% oikeasta maksimista jos tuota 85%TM käyttää, ja sen lisäksi 5x5x55% oikeasta maksimista. Ketä noi sarjat oikeasti hyödyttää? Eipähän ainakaan pitäisi deloadia tarvita ennen tuollaista viikkoa. Toinenkin viikko on ihan naurettavan kevyt ja vasta kolmannella viikolla treenataan. Siinäkin tulee yksi vitonen about 80% oikeasta maksimista. Vaikka tekisi SSL niin kaksi ensimmäistä viikkoa ovat kevyitä.
Ymmärrän kyllä tuon training maxin idean. En vaan ymmärrä miksi se pitää laittaa niin perkeleen alas. Jos nyt mietitään perus sunnuntaivoimailijaa joka käyttää 531 niin ei se maksimi nyt mitään 15% ailahtele päivän kunnon mukaan. Huippunostajat erikseen. "Start light" on Jimin paljon hokema mantra mutta jos mä tekisin kaksi sykliä (6 viikkoa) tuolla Jyrsijä1n rungolla niin mulla tippuisi tulokset joka liikkeessä. Ja siis mitä nyt olen itse lukenut Jimin tuoreimpia juttuja niin tuo runko näyttää ihan oikein rakennetulta eli Jyrsijää ei ollut tarkoitus kritisoida.
Jos tuota 5's PROta tekisi kolme sykliä niin yhdeksännellä viikolla tehtäisiin vitonen 85,5% oikeasta maksimista olettaen ettei se ole noussut. Keskiverto salijamppa tekisi tuon sarjan jo ensimmäisellä viikolla eli tässä ollaan pelleilty 8 viikkoa. Ja nyt en siis ottanut kevennyksiä mukaan, jos tossa deloadataan niin menee se 12 viikkoa ennen kuin pääsee tekemään yhden kovan femman. Aika pitkälle ollaan tultu alkuperäisestä ideasta joka minua viehättää vieläkin, eli siis että tehdään kova amrapsarja joka viikko vaikka niitä toistoja jäisikin 1-2 varastoon.
Uusi kirja on todennäköisesti paras kirjoista 2.nd editionin lisäksi. Tuo leaders/anchors ja 7th week ovat ehkä niitä tärkeimpiä juttuja siinä, sillä ne mahdollistavat loogisen pitkän ajan ohjelmoinnin ja periodisoinnin. On siinä tosin paljon muutakin herkkua, mutta kuten sanoit - Wendler tuppaa keksimään ohjelmia kovaa vauhtia ja perustreenaaja ei aina pysy vauhdissa. Esimerkiksi jokereitahan käytetään edelleen, mutta mitä Wendler tarkoitti "katumisella" oli se, että jokerit vaativat kovaa autoregulaatiota ja oman kehon/treenin tuntemista. Tämä vaatii treenikokemusta ja malttia - mitä ei valtaosalta treenaajista löydy. Jokereita tehdään Wendlerin mukaan lähes aina liian usein, ja muutetaan submaksimaalinen treeni maksimaaliseksi.
5's PRO on itsessään aika kevyt, ja yleensä sitä käytetäänkin kun pusketaan jotain muuta (esim. voluumia= bbb, bbs, ssl, juostaan mäkiä helvetisti tms...). Pelkkä 5's PROhan toimii deloadinakin. Myös toi 5's PRO +5x5 FSL on helpoimmasta päästä Wendlerin ohjelmia, ei siinä, etteikö sekin toimisi, mutta tuskin kannattaa pelkästään sillä koittaa jos olisi esim. voimanostokisoihin treenaamassa.
Training max on siitä aika vekkuli, että siihen täytyy vain luottaa. Wendler painottaa paljon sitä, että jokaisen on löydettävä itse oma training maxinsa joka liikkeelle. Lisäksi ideana on se, että mitä kovempi voluumi niin sitä alhasempi TM (vilkaise Googlella esim. BBS challenge, Building the Monolith tai Beach Body Challenge). Itse olen käyttänyt jo vuoden 80-85% makseja ja ei ole kehitystä haitannut yhtään. Voi olla, että esim. itse tarvitset myös kovempaa intensiteettiä. Olet sen verran kokenut nostaja, että tiedät jo mikä itsellesi sopii, mutta löytyy TODELLA paljon esimerkkejä missä porukka on saanu aivan uskomattoman hyviä tuloksia jopa voimannostossa alhaisilla treenimaksimeilla. Muistaakseni jotkin kokeneemmat jermut käyttää todella alhaisia treenimakseja. Wendler itse laski maksiminsa jostain PR -setistä hetki sitten ja sai treenimaksimiksensa 70%(!) Tämä ei tietysti tarkoita, että valtaosan kannattaisi käyttää superalhaista treenimaksimia, mutta osoittaa ehkä sen, että submaksimaalinen treeni toimii.
Eikä ihme oikeastaan. Wendler painottaa paljon periaatteita tarkkojen sääntöjen sijaan, ja se mitä hän näyttää paljon tekevän nykyään ei esimerkiksi eroa paljoa siitä mitä Neukuissa käytettiin painon- ja voimanostajille. Myös monet Jton setit ja Wendlerin ohjelmat muistuttavat ajoin paljon toisiaan. Monissa Wendlerin ohjelmissa tuntuu olevan ideana ottaa maksimihyöty minimityöllä, mikä tietysti on hyvä idea.
Myös perus 5/3/1 (The Original -nimellä nykyään viitataan) on ihan yleisessä käytössä edelleen ja sopii myös tähän uuteen leaders anchors -hässäkkään. Eli PR -setit eivät ole mihinkään kadonneet, metodi on vaan kasvanut ympäriltä.
Pitkä viesti tuli, mutta halusin jostain syystä kirjoittaa. Sunkin on helppo peilata Wendlerin settejä muihin metodeihin. Niiden rinnalla 5/3/1 on usein aika kevyttä, mutta toimii ihan yhtä hyvin.