Jim Wendler's 5/3/1

Eli ei failurea. Lähes kaikissa kehonrakennusohjelmissa aina jauhetaan, että jokainen sarja failureen. Hyvää vaihtelua. Leukaa ei mennyt 50*10 niin tein sopivalta tuntuvat sarjat 10,10,10,8,7,5.
Nostatteko seuraavaan sykliin esim kokonaistoistomäärä leukoja vaikka 5 lisää vai pistäisikö esim. jonkun 2,5kg painoa vyölle tms.
Tuo minun noudattama ohjelma on suoraan tuosta t-nationin artikkelista

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oon tehnyt 531 pitkään ja täälläkin kysellyt ohjelmista. Taas jotain erilaista ja kaipaisin vähän mielipiteitä. Tarkoituksena olisi siirtää painotusta enemmän voimaan, kun aiemmin olen pumppaillut BBB:tä tai jotain sen kaltaista. Lisäksi haluan pitää riven ohjelmassa. Miten toimisi:

Treeni 1
Leuanveto vastaotteella 3 sarjaa
Penkki 531
Penkki 5x5x85%
Kulmasoutu 3 sarjaa

Treeni 2
Raakarive
Kyykky 531
Kyykky 5x5x85%

Treeni 3
Leuanveto myötäotteella 3 sarjaa
Pystypunnerrus 531
Pystypunnerrus 5x5x85%
Alatalja 3 sarjaa
Ylätalja 3 sarjaa

Treeni 4
Rinnalleveto
Mave 531
Etukyykky 5x5x jotain riittävän isoa
Turkkilainen ylösnousu

Kysymykseni:
Rivellä ja raakarivellä ei liene tarkoituksenmukaista tehdä vitosia? Joskus tätä jossain ketjussa kyselinkin. Voisiko toimia 531:tä mukaileva 321, eli maksimissaan kolmosia? Vai onko viisaammilla kehitettynä parempi systeemi?

Tiedän voimanosto-531:sta, mutta se vaikutti turhan monimutkaiselta. Haluan pitää homman yksinkertaisena. Onko tällainen 5x5-systeemi edes etäisesti sopiva tarkoitukseeni (eli voimaan, bodauksella ei väliä)?

Nuo 5x5:t ajattelin vuorojaksoin tehdä kyseisen liikkeen päivänä ja vuoroin vaihtaa penkin ja pystärin sekä kyykyn ja etukyykyn välillä. Vai olisiko parempi jatkuvasti tehdä ristiin?

Oon tehnyt 531 pitkään ja täälläkin kysellyt ohjelmista. Taas jotain erilaista ja kaipaisin vähän mielipiteitä. Tarkoituksena olisi siirtää painotusta enemmän voimaan, kun aiemmin olen pumppaillut BBB:tä tai jotain sen kaltaista. Lisäksi haluan pitää riven ohjelmassa. Miten toimisi:

Treeni 1
Leuanveto vastaotteella 3 sarjaa
Penkki 531
Penkki 5x5x85%
Kulmasoutu 3 sarjaa

Treeni 2
Raakarive
Kyykky 531
Kyykky 5x5x85%

Treeni 3
Leuanveto myötäotteella 3 sarjaa
Pystypunnerrus 531
Pystypunnerrus 5x5x85%
Alatalja 3 sarjaa
Ylätalja 3 sarjaa

Treeni 4
Rinnalleveto
Mave 531
Etukyykky 5x5x jotain riittävän isoa
Turkkilainen ylösnousu

Kysymykseni:
Rivellä ja raakarivellä ei liene tarkoituksenmukaista tehdä vitosia? Joskus tätä jossain ketjussa kyselinkin. Voisiko toimia 531:tä mukaileva 321, eli maksimissaan kolmosia? Vai onko viisaammilla kehitettynä parempi systeemi?

Tiedän voimanosto-531:sta, mutta se vaikutti turhan monimutkaiselta. Haluan pitää homman yksinkertaisena. Onko tällainen 5x5-systeemi edes etäisesti sopiva tarkoitukseeni (eli voimaan, bodauksella ei väliä)?

Nuo 5x5:t ajattelin vuorojaksoin tehdä kyseisen liikkeen päivänä ja vuoroin vaihtaa penkin ja pystärin sekä kyykyn ja etukyykyn välillä. Vai olisiko parempi jatkuvasti tehdä ristiin?

Perusidea ihan ok. Nykyään apuliikkeet jaetaan ohjelmassa hieman erilailla, mutta ei tämä ohjelmaa kaada. Rive + veto + etari -päivä voi olla vähän raskas? Rivet vois olla kevyinä "lämppärisarjoina" ennen mavea, teet sitten raskaammin kyykkypäivänä.

Tuo 5x5 85% voisi olla Second set Last (eli 5x5 vko1 80% vko2 75% vko 3 85%). Tee silloin pääliike 5's PRO:na.

Jos haluaisit tehdä vähän pidemmin tätä sama niin tässä hyvä perusidea:

2 sykliä:

Penkki ja OHP -päivät:
Hyppyjä 10x
5's PRO + 5x5 SSL
+ apuliikkeet

Kyykkypäivä:
Raakarive 5x3, vko1 90% vko2 85% vko3 95%
Kyykky 5's PRO + 5x5 SSL
+ apuliikkeet

Mavepäivä:
Hyppyjä 10x
Mave: 5's PRO
Etari 5x5 SSL
+ apuliikkeet

DELOAD

1 sykli:

Penkki ja OHP -päivät:
Hyppyjä 10x
5/3/1 + 5x5 FSL
+ apuliikkeet

Kyykkypäivä:
Raakarive 10x TM (tee niin monta sarjaa kuin tuntuu, esim 5x2 tai 10x1 tms)
Kyykky 3/5/1 + 5x5 FSL
+ apuliikkeet

Mavepäivä:
Hyppyjä 10x
Mave: 5/3/1
Etari 5x5 FSL
+ apuliikkeet

Muista, että training max. pidettävä 85% tai alle tässä. VARSINKIN rivessä. Pidä apuliikkeet kevyinä. Yläselkää ja ehkä jotain käsipumppia punneruspäivinä ja vatsoja veto/kyykkypäivinä. Kolmannessa (vikassa) syklissä apuliikkeiden määrää ja kokonaistoistoja voi lisätä.

PS. Wendleriltä on tulossa tässä kuussa uusi kirja, missä käsitellään juuri näitä samoja asioita (periodisointi yms).

Perusidea ihan ok. Nykyään apuliikkeet jaetaan ohjelmassa hieman erilailla, mutta ei tämä ohjelmaa kaada. Rive + veto + etari -päivä voi olla vähän raskas? Rivet vois olla kevyinä "lämppärisarjoina" ennen mavea, teet sitten raskaammin kyykkypäivänä.

Tuo 5x5 85% voisi olla Second set Last (eli 5x5 vko1 80% vko2 75% vko 3 85%). Tee silloin pääliike 5's PRO:na.

Jos haluaisit tehdä vähän pidemmin tätä sama niin tässä hyvä perusidea:

2 sykliä:

Penkki ja OHP -päivät:
Hyppyjä 10x
5's PRO + 5x5 SSL
+ apuliikkeet

Kyykkypäivä:
Kyykky 5's PRO + 5x5 SSL
+ apuliikkeet

Mavepäivä:
Hyppyjä 10x
Etari 5x5 SSL
+ apuliikkeet

DELOAD

1 sykli:

Penkki ja OHP -päivät:
Hyppyjä 10x
5/3/1 + 5x5 FSL
+ apuliikkeet

Kyykkypäivä:
Kyykky 3/5/1 + 5x5 FSL
+ apuliikkeet

Mavepäivä:
Hyppyjä 10x
Etari 5x5 FSL
+ apuliikkeet

Muista, että training max. pidettävä 85% tai alle tässä. VARSINKIN rivessä. Pidä apuliikkeet kevyinä. Yläselkää ja ehkä jotain käsipumppia punneruspäivinä ja vatsoja veto/kyykkypäivinä. Kolmannessa (vikassa) syklissä apuliikkeiden määrää ja kokonaistoistoja voi lisätä.

PS. Wendleriltä on tulossa tässä kuussa uusi kirja, missä käsitellään juuri näitä samoja asioita (periodisointi yms).
Pari tyhmää kysymystä:
Hyppyjä? Eli mitä?
PRO? Eli mikä? Unohdin sanoa, että en plussasarjoja ajatellut tehdä, ennen noita 5x5:ttä. Ja tällä hetkellä treenimaksimit oli punnerrusliikkeissä aika tiukat, mutta tuo 5x5x85% kuitenkin onnistui helposti kun yhden syklin tein tätä. Ehkä tosiaan SSL olisi fiksumpaa pidemmän päälle.
Miksi kyykky 351, mutta muut 531?

Raakariven ja riven voisin vaihtaa päittäin. Ja raakariven tosiaan kevyempänä.

Pitänee tutustua tuohon Wendlerin uudempaan tuotantoon. Alkuperäisen olen lukenut, mutta sen lisäksi vain nettijuttuja...

Pari tyhmää kysymystä:
Hyppyjä? Eli mitä?
PRO? Eli mikä? Unohdin sanoa, että en plussasarjoja ajatellut tehdä, ennen noita 5x5:ttä. Ja tällä hetkellä treenimaksimit oli punnerrusliikkeissä aika tiukat, mutta tuo 5x5x85% kuitenkin onnistui helposti kun yhden syklin tein tätä. Ehkä tosiaan SSL olisi fiksumpaa pidemmän päälle.
Miksi kyykky 351, mutta muut 531?

Raakariven ja riven voisin vaihtaa päittäin. Ja raakariven tosiaan kevyempänä.

Pitänee tutustua tuohon Wendlerin uudempaan tuotantoon. Alkuperäisen olen lukenut, mutta sen lisäksi vain nettijuttuja...

1.
5's PRO= jokainen työsarja vitosina. Ei plussasarjoja. Käytetään aika paljon nykyään Wendlerin ohjelmissa. Eli:
viikko 1 5x70 5x80 5x90
2 5x65 5x75 5x85
3 5x75 5x85 5x95

2. Kyykky oli typo, tee 5/3/1 tai 3/5/1. Itse pidän enemmän jälkimmäisestä.

3. Juu, muista tuossa rivessä sitten katsoa tarkkaan mitä palautuminen sallii. Toi SSL voi olla semi raskasta.

4. Vahva kutina, että se uusin kirja on aika tykki.

PS. muista, että nykysuositus treenimaksimille on max 85% näissä korkeamman voluumin variaatioissa.

Ai niin joo: HYPPIMINEN (boksille tms.) on Wendlerin mukaan melko tärkeää lähes kenelle tahansa. En ole ihan varma tarkoista syistä (liittyy räjähtävyyteen ja hermoston herättelyyn, mutta aihe on melko monimutkainen enkä ole ammattilainen). Wendler kuitenkin vannoo niiden nimeen ja painottaa hyppyjen tekemistä aina treenipäivien alussa.

Itse olen tykännyt aina tästä "räjähtävästä" tavasta aloitta treenit. Herää hyvin nostoihin. Raakarivepäivinä en yleensä tee hyppyjä, koska uskoisin rinnallevedon itsessään ajavan samaa asiaa.

PS.

Kaikille kiinnostuneille esimakua kirjasta:

https://jimwendler.com/blogs/jimwendler-com/5-3-1-forever-table-of-contents-excerpt

Viimeksi muokattu:
Kysymykseni:

Rinnallevedon tyyppisissä räjähtävissä liikkeissä viitonen on tosiaan jo "pitkä" sarja. Itse teen juuri kuten mainitsit eli ykkösiä, kakkosia tai kolmosia. Teknikka ja keskittyminen edellä kannattaa mennä. Heitän myös sellaisen ajatuksen ilmoille, että suosittelisin tekemään rivet raakana ja riipusta, paitsi jos sulla on tavoitteena kilpailla painonnostossa tai muuten intressiä reenata sitä ihan tosissaan. Sitten tietty kokonaisia nostoja. Perustan mielipiteeni siihen, että riipusta raakana vetämällä (+ erikseen etukyykkäämällä) saa rivestä käytännössä kaiken tarpeellisen hyödyn voima- ja räjähtävyysmielessä irti, mutta tekninen vaativuus on huomattavasti matalampi. Summa summarum: samat tulokset helpommalla liikkeellä ja pienemmällä loukkaantumisriskillä.

Mäkin pitäisin pystärin ja penkin apusarjat nimenomaan ristissä puhtaasti frekvenssin kannalta. Ainakin mulla on vaikeuksia kehittää liikkeen tekniikkaa ja tuntumaa, jos sen tekee vain kerran viikossa. Toki jos sulla toimii harvakseltaan tekeminen, niin anna mennä vaan. Kokeilemalla nämä löytyy.

Nyt takana 12vk kyseistä progressio mallia ja tulokset ovat omasta mielestäni ihan suht ok. Yläkroppa/alakroppa jaolla menty. Kyykkyyn/maveen 20kg ja penkkiin/pystäriin 10kg lisää. Tällä hetkellä pystäri alkaa tosin olemaan aika heviä, joten ajattelin vaihtaa liikkeen push pressiin kumminkin yrittäen pitää pääsääntöisesti työn olkapäillä.

Voisi melkein hankkia tuon Jimin uuden kirjan kunhan se ilmestyy. Oon varmaan lukenut kaikki tähän mennessä ja pidän edelleen alkuperäistä versiota parhaimpana. 531 for powerlifting oli ihan ok mutta ei tuo ohjelma omasta mielestäni ole lähelläkään optimaalista voimanosto-ohjelmaa. Beyondissa taas tuli paljon uusia juttuja, esim jokereita hehkutettiin niin perkeleesti. Joitain kuukausia myöhemmin Wendler kirjoitti jokaisessa artikkelissa, ettei noita jokersettejä olisi pitänyt koskaan mainitakaan. Muutenkin mies on ristiriitaisten lausuntojen mestari, mikä osaltaan on ymmärrettävää kun ohjelma elää ja kehittyy.

Tämä leader&anchor homma vaikuttaa kuitenkin ihan mielenkiintoiselta. Tuskinpa tuossa mitään mullistavaa on mutta olen varmasti käyttänyt rahaa turhempaankin. Tuo 5's PRO+fsl 5x5 taas tuntuu vähän kyseenalaiselta. Tuossahan tulee ensimmäisellä viikolla yksi vitonen 72% oikeasta maksimista jos tuota 85%TM käyttää, ja sen lisäksi 5x5x55% oikeasta maksimista. Ketä noi sarjat oikeasti hyödyttää? Eipähän ainakaan pitäisi deloadia tarvita ennen tuollaista viikkoa. Toinenkin viikko on ihan naurettavan kevyt ja vasta kolmannella viikolla treenataan. Siinäkin tulee yksi vitonen about 80% oikeasta maksimista. Vaikka tekisi SSL niin kaksi ensimmäistä viikkoa ovat kevyitä.

Ymmärrän kyllä tuon training maxin idean. En vaan ymmärrä miksi se pitää laittaa niin perkeleen alas. Jos nyt mietitään perus sunnuntaivoimailijaa joka käyttää 531 niin ei se maksimi nyt mitään 15% ailahtele päivän kunnon mukaan. Huippunostajat erikseen. "Start light" on Jimin paljon hokema mantra mutta jos mä tekisin kaksi sykliä (6 viikkoa) tuolla Jyrsijä1n rungolla niin mulla tippuisi tulokset joka liikkeessä. Ja siis mitä nyt olen itse lukenut Jimin tuoreimpia juttuja niin tuo runko näyttää ihan oikein rakennetulta eli Jyrsijää ei ollut tarkoitus kritisoida.

Jos tuota 5's PROta tekisi kolme sykliä niin yhdeksännellä viikolla tehtäisiin vitonen 85,5% oikeasta maksimista olettaen ettei se ole noussut. Keskiverto salijamppa tekisi tuon sarjan jo ensimmäisellä viikolla eli tässä ollaan pelleilty 8 viikkoa. Ja nyt en siis ottanut kevennyksiä mukaan, jos tossa deloadataan niin menee se 12 viikkoa ennen kuin pääsee tekemään yhden kovan femman. Aika pitkälle ollaan tultu alkuperäisestä ideasta joka minua viehättää vieläkin, eli siis että tehdään kova amrapsarja joka viikko vaikka niitä toistoja jäisikin 1-2 varastoon.

Voisi melkein hankkia tuon Jimin uuden kirjan kunhan se ilmestyy. Oon varmaan lukenut kaikki tähän mennessä ja pidän edelleen alkuperäistä versiota parhaimpana. 531 for powerlifting oli ihan ok mutta ei tuo ohjelma omasta mielestäni ole lähelläkään optimaalista voimanosto-ohjelmaa. Beyondissa taas tuli paljon uusia juttuja, esim jokereita hehkutettiin niin perkeleesti. Joitain kuukausia myöhemmin Wendler kirjoitti jokaisessa artikkelissa, ettei noita jokersettejä olisi pitänyt koskaan mainitakaan. Muutenkin mies on ristiriitaisten lausuntojen mestari, mikä osaltaan on ymmärrettävää kun ohjelma elää ja kehittyy.

Tämä leader&anchor homma vaikuttaa kuitenkin ihan mielenkiintoiselta. Tuskinpa tuossa mitään mullistavaa on mutta olen varmasti käyttänyt rahaa turhempaankin. Tuo 5's PRO+fsl 5x5 taas tuntuu vähän kyseenalaiselta. Tuossahan tulee ensimmäisellä viikolla yksi vitonen 72% oikeasta maksimista jos tuota 85%TM käyttää, ja sen lisäksi 5x5x55% oikeasta maksimista. Ketä noi sarjat oikeasti hyödyttää? Eipähän ainakaan pitäisi deloadia tarvita ennen tuollaista viikkoa. Toinenkin viikko on ihan naurettavan kevyt ja vasta kolmannella viikolla treenataan. Siinäkin tulee yksi vitonen about 80% oikeasta maksimista. Vaikka tekisi SSL niin kaksi ensimmäistä viikkoa ovat kevyitä.

Ymmärrän kyllä tuon training maxin idean. En vaan ymmärrä miksi se pitää laittaa niin perkeleen alas. Jos nyt mietitään perus sunnuntaivoimailijaa joka käyttää 531 niin ei se maksimi nyt mitään 15% ailahtele päivän kunnon mukaan. Huippunostajat erikseen. "Start light" on Jimin paljon hokema mantra mutta jos mä tekisin kaksi sykliä (6 viikkoa) tuolla Jyrsijä1n rungolla niin mulla tippuisi tulokset joka liikkeessä. Ja siis mitä nyt olen itse lukenut Jimin tuoreimpia juttuja niin tuo runko näyttää ihan oikein rakennetulta eli Jyrsijää ei ollut tarkoitus kritisoida.

Jos tuota 5's PROta tekisi kolme sykliä niin yhdeksännellä viikolla tehtäisiin vitonen 85,5% oikeasta maksimista olettaen ettei se ole noussut. Keskiverto salijamppa tekisi tuon sarjan jo ensimmäisellä viikolla eli tässä ollaan pelleilty 8 viikkoa. Ja nyt en siis ottanut kevennyksiä mukaan, jos tossa deloadataan niin menee se 12 viikkoa ennen kuin pääsee tekemään yhden kovan femman. Aika pitkälle ollaan tultu alkuperäisestä ideasta joka minua viehättää vieläkin, eli siis että tehdään kova amrapsarja joka viikko vaikka niitä toistoja jäisikin 1-2 varastoon.

Uusi kirja on todennäköisesti paras kirjoista 2.nd editionin lisäksi. Tuo leaders/anchors ja 7th week ovat ehkä niitä tärkeimpiä juttuja siinä, sillä ne mahdollistavat loogisen pitkän ajan ohjelmoinnin ja periodisoinnin. On siinä tosin paljon muutakin herkkua, mutta kuten sanoit - Wendler tuppaa keksimään ohjelmia kovaa vauhtia ja perustreenaaja ei aina pysy vauhdissa. Esimerkiksi jokereitahan käytetään edelleen, mutta mitä Wendler tarkoitti "katumisella" oli se, että jokerit vaativat kovaa autoregulaatiota ja oman kehon/treenin tuntemista. Tämä vaatii treenikokemusta ja malttia - mitä ei valtaosalta treenaajista löydy. Jokereita tehdään Wendlerin mukaan lähes aina liian usein, ja muutetaan submaksimaalinen treeni maksimaaliseksi.

5's PRO on itsessään aika kevyt, ja yleensä sitä käytetäänkin kun pusketaan jotain muuta (esim. voluumia= bbb, bbs, ssl, juostaan mäkiä helvetisti tms...). Pelkkä 5's PROhan toimii deloadinakin. Myös toi 5's PRO +5x5 FSL on helpoimmasta päästä Wendlerin ohjelmia, ei siinä, etteikö sekin toimisi, mutta tuskin kannattaa pelkästään sillä koittaa jos olisi esim. voimanostokisoihin treenaamassa.

Training max on siitä aika vekkuli, että siihen täytyy vain luottaa. Wendler painottaa paljon sitä, että jokaisen on löydettävä itse oma training maxinsa joka liikkeelle. Lisäksi ideana on se, että mitä kovempi voluumi niin sitä alhasempi TM (vilkaise Googlella esim. BBS challenge, Building the Monolith tai Beach Body Challenge). Itse olen käyttänyt jo vuoden 80-85% makseja ja ei ole kehitystä haitannut yhtään. Voi olla, että esim. itse tarvitset myös kovempaa intensiteettiä. Olet sen verran kokenut nostaja, että tiedät jo mikä itsellesi sopii, mutta löytyy TODELLA paljon esimerkkejä missä porukka on saanu aivan uskomattoman hyviä tuloksia jopa voimannostossa alhaisilla treenimaksimeilla. Muistaakseni jotkin kokeneemmat jermut käyttää todella alhaisia treenimakseja. Wendler itse laski maksiminsa jostain PR -setistä hetki sitten ja sai treenimaksimiksensa 70%(!) Tämä ei tietysti tarkoita, että valtaosan kannattaisi käyttää superalhaista treenimaksimia, mutta osoittaa ehkä sen, että submaksimaalinen treeni toimii.

Eikä ihme oikeastaan. Wendler painottaa paljon periaatteita tarkkojen sääntöjen sijaan, ja se mitä hän näyttää paljon tekevän nykyään ei esimerkiksi eroa paljoa siitä mitä Neukuissa käytettiin painon- ja voimanostajille. Myös monet Jton setit ja Wendlerin ohjelmat muistuttavat ajoin paljon toisiaan. Monissa Wendlerin ohjelmissa tuntuu olevan ideana ottaa maksimihyöty minimityöllä, mikä tietysti on hyvä idea.

Myös perus 5/3/1 (The Original -nimellä nykyään viitataan) on ihan yleisessä käytössä edelleen ja sopii myös tähän uuteen leaders anchors -hässäkkään. Eli PR -setit eivät ole mihinkään kadonneet, metodi on vaan kasvanut ympäriltä.

Pitkä viesti tuli, mutta halusin jostain syystä kirjoittaa. Sunkin on helppo peilata Wendlerin settejä muihin metodeihin. Niiden rinnalla 5/3/1 on usein aika kevyttä, mutta toimii ihan yhtä hyvin.

Viimeksi muokattu:
Tuo 5's PRO 5x5 FSL on tyhmin ohjelma ikinä. En voi käsittää miksi wendleri sitä niin paljon suosittelee. Kute Täysiii! avain oikein ihmetteli, niin kaksi viikkoa kolmesta on käytännössä deloadia. Ei siinä tule voimat kehittymään yhtään mihinkään. Menee treeniviikkoja järkyttävän paljon hukkaan.

Se on hyvä, että Villej tietää paremmin kuin tyyppi joka on tehny tätä 30 vuotta. Käy seuraavaksi haukkumassa vaikka Jton voluumiprogressio, missä myös tehdään paljon submaksimaalista työtä.

5s PRO 5x5 FSL ei tosiaan ole tarkoitettukaan kaikista tehokkaimmaksi ja äkäisimmäksi voimatreeniksi. Sen lisäksi treenissä on ehkä 1000 muutakin muuttujaa, jolloin ko. progressiomalli voi ollakin paikallaan. Sanotaan, että sulla olis painitreenit 5-kertaa viikossa ja stressaava työ - olisiko joku Super-Bulgarialainen-Smolov-golden six mix tehtynä 5krt/viikko tässä tapauksessa tae kehittymiselle? Mieti seuraavan kerran ennen kun kirjoitat. Jokainen treeniohjelma ei tähtää maksimivoimaan.

Se on hyvä, että Villej tietää paremmin kuin tyyppi joka on tehny tätä 30 vuotta. ...
Tämän takia kirjoitinkin "En voi käsittää miksi.."

5s PRO 5x5 FSL ei tosiaan ole tarkoitettukaan kaikista tehokkaimmaksi ja äkäisimmäksi voimatreeniksi.
Tuosta saa paremman jo siten, että laittaa ekalle viikolle käpin kymmeneen toistoon ja tokalle viikolle kahdeksaan, eikä vieläkään häiritse painitreenejä.

Tämän takia kirjoitinkin "En voi käsittää miksi.."

Tuosta saa paremman jo siten, että laittaa ekalle viikolle käpin kymmeneen toistoon ja tokalle viikolle kahdeksaan, eikä vieläkään häiritse painitreenejä.

Sitten voi tehdä niin. Wendlerhän suosittelee aina itsenäisiä päätöksiä. Onhan tuo 5x5 FSL aika vähän. Itsekin teen 5s Pron kanssa kovempaa voluumia, mutta kaikki muu kuntoilu onkin kevyttä/palauttavaa.

Mielenkiintoinen huomio tässähän on se, että Krypteia -ohjelma on Wendlerin mukaan antanu treenattaville (jenkkifutareille) parempia tuloksia kuin mikään mitä hän on ikinä tehnyt. Siinähän käytetään pääliikkeille lähinnä 5s PROta ja eri FSL määriä.

Käy seuraavaksi haukkumassa vaikka Jton voluumiprogressio, missä myös tehdään paljon submaksimaalista työtä.
Submaksimaalinen työ ja lämppäriraudoilla työsarjojen tekeminen on kaksi täysin eri asiaa. Matalaa intensiteettiä joutuu yleensä käyttämään jos on korkea voluumi ja/tai frekvenssi, kuten JTO:n ohjelmissa. 531 variaatioissa ei ole oikeastaan kumpaakaan. Tai noh, näille jenkeissä tosi yleiselle "yks kova sarja vetoa kahteen viikkoon" -jätkille se onkin eri juttu.

Submaksimaalinen työ ja lämppäriraudoilla työsarjojen tekeminen on kaksi täysin eri asiaa. Matalaa intensiteettiä joutuu yleensä käyttämään jos on korkea voluumi ja/tai frekvenssi, kuten JTO:n ohjelmissa. 531 variaatioissa ei ole oikeastaan kumpaakaan. Tai noh, näille jenkeissä tosi yleiselle "yks kova sarja vetoa kahteen viikkoon" -jätkille se onkin eri juttu.

Niin. Jokainen tyylillään, jos joku juttu ei tunnu omalta niin ei sitä kannata tehdäkään. Ei ole mun homma myydä mitään treenimuotoa kenellekään. Kaikki ohjelmat toimii, kunhan perusideat ovat kunnossa ja niihin suhtaudutaan tosissaan. Tulokset ovat ainoa juttu mikä itseäni kiinnostaa.

Jenkeillä ohjelmat joo pääosin kevyempiä kuin esim. idässä, mutta kyllä sieltäkin niitä WR-nostoja tulee. Jaksa väitellä tästä enempää.

2 sykliä:

Penkki ja OHP -päivät:
Hyppyjä 10x
5's PRO + 5x5 SSL
+ apuliikkeet

Kyykkypäivä:
Kyykky 5's PRO + 5x5 SSL
+ apuliikkeet

Mavepäivä:
Hyppyjä 10x
Etari 5x5 SSL
+ apuliikkeet

DELOAD

1 sykli:

Penkki ja OHP -päivät:
Hyppyjä 10x
5/3/1 + 5x5 FSL
+ apuliikkeet

Kyykkypäivä:
Kyykky 3/5/1 + 5x5 FSL
+ apuliikkeet

Mavepäivä:
Hyppyjä 10x
Etari 5x5 FSL
+ apuliikkeet

Tästä syklityksestä vielä kysymys. Ensin kaksi sykliä 5's PRO:ta, joissa varmaankin +2,5 lopuksi, deload (-2,5?) ja yksi 531, jonka jälkeen taas +2,5. Näinkö? 531 on tuohon 5's PRO:hon verrattuna kevyttä, niin onko sen tarkoitus ollakin kevyt sykli? Myös SSL:t vaihtuivat FSL:ään eli kevyempään? Alkaa turhan paljon muuttujia olla omaan makuun tuossa kokonaisuudessaan, mutta ainakin 5x5 SSL:t tai FSL:t otan mukaan ohjelmaani.

Hypyt vaikuttaisi toimivalta idealta lämmittelyliikkeeksi. Ei vaan omalla salilla ole kunnollisia bokseja tai muutakaan mihin hyppiä. Pohjekoneen istuin oli sopivalla korkeudella, niin siihen sitten... :)

Ja tosiaan 85% maksimista, josta FSL-settinä mulla tulis esim penkissä 60 kiloa ekan syklin ekalla viikolla ja viimeiselläkin 75 kg. Tuntuu vähän läpsyttelyltä tuommoiset sarjat. Pari kertaa kun olen ohjeiden mukaan 531:t laskenut, on tuntunut tyhmältä muutaman kuukautta tahkota painoja, joissa plussasarjoissa lopetan kymppiin. Vaikea uskoa, että tämä on mitenkään hyödyllistä.

Kiitos kaikille neuvoista. Enköhän jotain saa näistä taas aikaan.

Juuh. Eli siis 5kg nostot kykässä ja mavessa ja 2,5kg punneruksissa. 5's PRO on kevyempi kuin perus 5/3/1, jossa mennään PR -settiin viimeisessä sarjassa. Toi FSL kevenee vikassa syklissä kun intensiteetti nousee (+ - sarjat). Eli siis:

1. sykli TM 100
1 5x 70,80,90 5x5 80
2 5x 65,75,85 5x5 75
3 5x 75, 85, 95 5x5 85

2. sykli TM 105
ibid.

deload

3. sykli kyykky 110
1 5+ ja 5x5 FSL
2 3+ ja 5x5 FSL
3 1+ ja 5x5 FSL

deload.

Viimeksi muokattu:
Kaikessa yksinkertaisuudessa tuntuu että Wendler on vaan onnistunut brändäämään tämän homman hyvin. Toi leader&anchor vaikuttaisi olevan ihan tavallista jaksotusta, ekassa blokissa tehdään pohjaa volyymilla ja matalilla painoilla ja toisessa nostetaan intensiteettiä ja lasketaan volyymia. Ihan samaa hommaa mitä about jokaisessa toimivassa treenisysteemissä on tehty aina, nyt sille on vaan keksitty kiva nimi niin ihmisillä on vähän helpompaa.

Wendler itse hehkuttaa kuinka on kirjoittanut satoja templateja ja ohjelmia jotka kaikki on testattu ja todettu helvetin hyviksi. Montaa ihmistä toi oikein valmentaa? Tietenkin jos se antaa jokaiselle juniorille oman templaten ja sillä perustelee sen toimivuutta niin voi pitääkin paikkansa. Toisaalta se ei välttämättä kerro ohjelman toimivuudesta yhtään mitään.

Jotenkin tästä alkaa jäädä sellainen fiilis että Jimi on luonut kunnon kultin tän hässäkän ympärille. Fanipojat kirkuu ja T-Nationilla hehkutetaan kun kyykky nousi 120 -> 150kg puolessa vuodessa. 531 alkaa olla niin laaja käsite että kohta tulee jo "531 for Cooking amazing food" tai vastaavaa. Sama kun Westsidella joku 10 vuotta sitten kun kaikkien oli pakko tehdä Westsidea vaikka heille ei ollut hajuakaan mihin se perustui ja miten sitä kuuluu soveltaa. Yleensä tehtiinkin jotain ihan muuta hyvinkin vaihtelevin tuloksin mutta vittu että oltiin HC.

Alkuperäinen 531 on edelleen todella hyvä ohjelma. Tuosta on vain tultu pitkä matka. Parasta tuossa on mielestäni tuo pääliikkeiden maltillinen progressio joka kuitenkin sallii ennätysten rikkomisen säännöllisesti. Tuon idean voi ihan hyvin sisällyttää melkein mihin tahansa ohjelmaan ihan kysymättä Wendleriltä lupaa. Sitä seal of approvalia ei kuitenkaan tule vaan vastaus on todennäköisesti että osta kirja ja tee siellä kirjoitettu ohjelma koska sillä on tosi paljon väliä mitä kulmasoudun variaatiota teet selälle. Myöskin 5x10 on ainoa oikea tapa, 3-4x8-12 tulee syöpä. Kirjoitan karrikoidusti ja kärkkäästi mutta se nyt vaan on mun tapa. Ohjelmalla saavutetut tulokset puhuvat kuitenkin puolestaan.

Ero muihin volyymiprogressioihin on siinä että niissä tulee esim 4 sarjaa joista ensimmäisessä ehkä 2 toisto varaa ja viimeisessä 0-1. Noita voidaan myös tehdä useammin viikkoon jos jättää vaikka sen yhden toiston varastoon aina. Monessa Wendlerin ohjelmassa tulee yksi sarja viikkoon jossa 4-5 toistoa varaa, päälle kasa femmoja 15-20rm painolla.

Vähän epäselvää miksi kirjoitan näin pitkän viesti koska eihän Wendler ketään pakota tekemään mitään. Mua vaan ärsyttää kuinka selitetään että jostain 5x10x45% on tosi vaikea palautua. Mulla on aika huono palautumiskapasiteetti ja mä voin tehdä ton treenin 5 päivää putkeen, huilata kaks päivää ja tehdä sama paska uusiksi. 5x5 on tärkeää tangon nopeus, no kyllä se varmaan aika nopeaa on jos nuo femmat tekee 15rm painolla. Kehitystä voisi kuitenkin tulla vähän paremmin jos sitä painoa olisi pikkasen enemmän.

Nyt mä lähden kuitenkin bodaamaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom