- Ikä
- 33
Joo, BBB,ssä volyymi on aika korkea jos tehdään siis kymppejä, parempi varmasti käyttää vähät energiat suhteessa intesiivisempään templateen.Lueskelin vähän lisää Wendlerin tekstejä, ja kovasti niissä painotti, että ei BBB:tä dieetillä. Kun tarkoitus olis aavistuksen kiristellä ja muutenkin ollut tuota palautumisongelmaa viime viikot, niin päädyin kuitenkin lähtemään voimapainotteisella perusversiolla. Katsotaan sillä 2-3 aaltoa, jonka jälkeen voi tarvittaessa tehdä säätöä apuihin yms. jos tuntuu että pitäis saada lisää lihaa. Ja sillä välin ehtii vaikka lukaista ne kirjatkin..
Mulla ei mennyt järin vahvasti oma 5/3/1 -kokeilu. Tein kaksi kierrosta missä oli BBB jaettu ristiin, eli kyykyn kanssa maven BBB jne. ja päälle joitakin apuja. Kaveri tätä hehkutti salilla kun oli saanut ihan perusversion perusversiolla ilman mitään BBB, FSL tai jokereita sun muita oikein hyviä tuloksia, niin piti se kokeilla. Mulla tuloksena kahdessa kuukaudessa penkki ja kyykky miinus 5-10 kg ja mave oli ainut mikä tuli vitosen ylöspäin. Oli tarkoitus tehdä vähän pidempään mutta oli pakko lopettaa kun alkoi näyttää niin pahalta. Kai se on siitä kiinni, että olen tottunut tekemään paljon paljon paljon enemmän volyymiä reilusti tiheämmällä frekvenssillä niin ei tollanen 5/3/1 toimi. Voi olla tietysti siitäkin kiinni, että 5/3/1 alkaa ihan väärällä tavalla mulle kun laskennalliset painot on niin matalia, että ykköspäivänäkin tulee 6-7 toistoa. Ajan kanssa tilanne siitä paranisi kun painot nousee, mutta ei uskaltanut odotella kun alku oli noin huono.
Nyt vaihdoin tyyliin missä tulee kolme kyykkyä, kaksi penkkiä ja yksi mave viikossa ja kaikki treenit niissä on vähintään semitiukkoja niin alkoi taas tapahtuun. Kuukaudessa penkki sieltä pohjalukemista taas normaalitasolle ja kyykky jopa vähän yli. Kai mulle sopii suurempi volyymi paremmin. Laskin tuossa, että viime viikolla kyykyssä oli volyymi 25 000 kg, jos lasketaan lämmittelysarjat mukaan.
Niin no jos sä vaihdat todella kovasta intensitetistä ja suhteellisen raskaista sarjoista 5x viikossa treenit BBB templateen, jossa vielä teet kympit jollain 50% niin tottakai kontrasti on iso.. Tossa kohtaa kun treenitaustaa on ja voimatasot ei missään beginner vaiheessa niin ehdottomasti mukaan joker setit ja first set last, näillä pelkästään intensiteetti + volyymi nousee paljon. Näiden lisäksi BBB sarjoissa prosentit ylöspäin 70% niin joutuu jo painimaan. Näitäkin voi sitten kierrättää esim että 5 viikoilla 5x10x70%, 3 viikoilla 5x5x80% ja 1 viikoilla 5x3x90%.
Myös 4 viikon kierto voi olla liian nopea, eli jos taas kokemusta on niin 6 viikkoa putkeen ja sitten kevennys jonka jälkeen training maxeihin 2,5 ja 5kg lisää ja uudet setit tulille.
Toki ei wendler ja varsinkaan BBB ole pelkän voimanostajan/tästä kiinnostuneen treenitapa parhaimmillaan.