Jos johtavat verettömän hoidon asiantuntijat (ei-todistajia) ovat sitä mieltä, että 90% verensiirroista on turhia, niin en sanoisi sitä "äärimmäisen tärkeäksi hoitomuodoksi" -- varsinkin kun vaihtoehtoja on oikeasti olemassa.
No mitä ne vaihtoehdot tässäkin tapauksessa olis ollut? Plasmalaajentajat? Muut kirkkaat nesteet?
Niillä pärjää kyllä aika usein, mutta jos oikeasti vuotaa, hemoglobiini on 20 ja verta valuu, niin niistä ei ole yksistään yhtään mitään hyötyä. Toki verivolyymi saadaan pidettyä ylhäällä, mutta siinä vaiheessa kun punasolut loppuu niin ne loppuu ja uusia ei tule riittävällä nopeudella kuin pussista. Ja oikeasti todellisia vaihtoehtoja ei tällä hetkellä ole ainakaan suomen maassa saatavilla.
Totta varmaan on, että suuri osa verensiirroista ei ole 100% tarpeellisia, mutta monessa tilanteessa niitä annetaan toipumisen nopeuttamiseksi, voinnin kohentamiseksi ja "varmuuden vuoksi".
Itse olen ollut todistamassa yhtä kertaa kun jehovan todistaja kuoli vuotoon ja silloinkin puhuttiin heidän verettömän hoidon "asiantuntijan" kanssa (en tiedä tämän henkilön uskontoa, eikä se ole tärkeä)....jolla ei ollut minkään sortin tietoa medisiinasta saati vuodon hoitamisesta.
Disclaimer: mulla ei ole mitään henk koht Jehovan todistajia vastaan, eikä heidän verestä kieltäytymistä vastaan. Mutta vaikka teknologia ja medisiina on kehittynyt ihan pirusti, niin tosimaailmassa ei verensiirroille ole järkeviä vaihtoehtoja, silloin kun niitä oikeasti tarvitaan.