Jehovantodistajista..

Tuossa tilanteessa ei kait ollut muuta vaihtoehtoa, mutta kehitteillä tosiaan on keinoverta l. labrassa valmistettua hemoglobiinia, joka tullee markkinoille lähivuosina.

Bingo, lähivuosina, se että tulee yleiseen käyttöön labrasta menee helposti 10 vuotta, toivottavasti tulee toimivaa kamaa eikä aiheuta mitään suuria haittoja. Siihen asti mennään punasoluilla ja siihen on tyydyttävä.

on olemassa mutkikkaampiakin immunojärjestelmiä kuin tuo ABO, ja niitä ei voida siirroissa ottaa huomioon. Verensiirto on aina myös elimensiirto ja sillä on riskinsä.

Nou shit? Itseasiassa kaikki olennaiset veriryhmät huomioidaan kyllä, sitä varten tehdään n+1 määritystä ja koetta ennen siirtoa ja joskus aina tulee vastaan tilanteita, että veriryhmä on sen verran erikoinen, että sopivaa verta ei sairaalan varastoista löydykkään. Riskit tietysti on, mutta kyllä ne komplikaatiot on ääriharvinaisia nykyään.

En ehkä kyllä sanois verensiirtoa elimen siirroksi, luuydinsiirto on jo elimen siirto ja siihen liittyy melko ikäviäkin komplikaatiomahdollisuuksia. Mutta tämä taas ei kuulu tähän ketjuun, joten se siitä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ne, jotka eivät ymmärrä uskovaisten kieltäytymistä lääkehoidosta kuoleman kohdatessa (minä olen yksi niistä, jotka ei ymmärrä), voi periaatteessa yrittää ymmärtää asiaa niin, että suostuisitko ottamaan verensiirron, joka pelastaisi henkesi mutta antaisi sinulle 100% varmuudella esimerkiksi HIV:n? Eli haluatko jatkaa elämääsi jonkin aikaa, mutta "saastuneena"? Näin minä ainakin ymmärrän tuon asian.

Ne, jotka eivät ymmärrä uskovaisten kieltäytymistä lääkehoidosta kuoleman kohdatessa (minä olen yksi niistä, jotka ei ymmärrä), voi periaatteessa yrittää ymmärtää asiaa niin, että suostuisitko ottamaan verensiirron, joka pelastaisi henkesi mutta antaisi sinulle 100% varmuudella esimerkiksi HIV:n? Eli haluatko jatkaa elämääsi jonkin aikaa, mutta "saastuneena"? Näin minä ainakin ymmärrän tuon asian.

Aika erikoinen vertaus, en ite asiaa nää kyllä noin. HIViin loppujen lopuksi kuolee(->AIDS), vaikkakin nykylääkkeillä sitä pystyy pitkittää.
Verenluovutuksen ansiosta selviää hengissä ja samalla voi haistattaa paskat muille hulluille. Kaks kärpästä yhdellä iskulla, IMO.

Näin mä asian näen.

Nykyään HIV positiivisille on tarjolla ilmainen lääkitys, joka estää AIDS vaiheen alkamisen eli siihen ei kuole. Näin asiasta informoi meikäläisen bilsanmaikka.

Bingo, lähivuosina, se että tulee yleiseen käyttöön labrasta menee helposti 10 vuotta, toivottavasti tulee toimivaa kamaa eikä aiheuta mitään suuria haittoja. Siihen asti mennään punasoluilla ja siihen on tyydyttävä.

Näitä on jo käytettykin. Eli eiköhän se sieltä saavu yleiseen käyttöönkin ajallaan.

Nou shit? Itseasiassa kaikki olennaiset veriryhmät huomioidaan kyllä, sitä varten tehdään n+1 määritystä ja koetta ennen siirtoa ja joskus aina tulee vastaan tilanteita, että veriryhmä on sen verran erikoinen, että sopivaa verta ei sairaalan varastoista löydykkään. Riskit tietysti on, mutta kyllä ne komplikaatiot on ääriharvinaisia nykyään.

En ehkä kyllä sanois verensiirtoa elimen siirroksi, luuydinsiirto on jo elimen siirto ja siihen liittyy melko ikäviäkin komplikaatiomahdollisuuksia. Mutta tämä taas ei kuulu tähän ketjuun, joten se siitä.

Oleellisimmat kyllä katotaan, mutta muita jää jäljelle...

http://science.uwe.ac.uk/StaffPages/NA/Blood Group.htm

Se, että sä et sanois verensiirtoa elimensiirroksi, ei kyllä paina mun arvomaailmassa mitenkään. Immunologian proffa oli samaa mieltä kanssani, joten se siitä. :)

Aika erikoinen vertaus, en ite asiaa nää kyllä noin. HIViin loppujen lopuksi kuolee(->AIDS), vaikkakin nykylääkkeillä sitä pystyy pitkittää.
Verenluovutuksen ansiosta selviää hengissä ja samalla voi haistattaa paskat muille hulluille. Kaks kärpästä yhdellä iskulla, IMO.

Näin mä asian näen.

Pointti oli se, että uskovaiset kokevat menettävänsä taivaspaikkansa, jos heihin pumpataan toisen ihmisen verta. Aika suuri pelote: jäisit henkiin nyt, mutta joudut helvettiin, kun kuolet.

Se, että sä et sanois verensiirtoa elimensiirroksi, ei kyllä paina mun arvomaailmassa mitenkään.
Miten sä liitettyä normaaliin histologiseen kysymykseen jonkun arvomaailma-aspektin?

Immunologian proffa oli samaa mieltä kanssani, joten se siitä. :)
Immunologiselta kannalta elimillä ei ole juurikaan painoarvoa, vaan yksittäisten solujen antigeeneilla. Laita nyt vähän perusteluita miksi veri olisi elin, koska yleensä elimessä katsotaan olevan useita eri kudostyyppejä. Jos ajatellaan sydäntä, niin sehän koostuu lihas-, veri-, hermo-, ja sidekudoksesta. Ei kyllä nyt tule mieleen mitään tapausta, jossa elin on toisen elimen rakenneosa.

Laita nyt vähän perusteluita miksi veri olisi elin, koska yleensä elimessä katsotaan olevan useita eri kudostyyppejä.

Kyllä minäkin katson veren elimeksi, mutta punasolujen tms siirtoa en omassa mielessäni pidä verrattavana vaikka maksan, munuaisen tai sydämen siirtoon. Toinen juttu on sitten verta tuottavan elimistön siirto (eli luuydinsiirto).

tafu sanoi:
Oleellisimmat kyllä katotaan, mutta muita jää jäljelle...

Tsekkasimpa mitä TYKSin hematologian labra tsekkaa ennen punasolujen antamista, tuosta listastasi äkkisellä laskutoimituksella jäi joku 3-4 yksittäistä veriryhmää määrittelemättä. Eli varmasti kaikki kliinisesti merkittävät tulee tarkistettua ja siltä varalta, että jotain jänskää jää huomaamatta tehdään tietysti ristikokeet, eli lykätään luovutettavia punasoluja vastaanottajan plasmaan ja katotaan tapahtuuko jotain kamalaa.. Mutta tämä ketju ei käsittele sen syvällisemmin hematologiaa tai hematologian labran toimintaa, joten :offtopic: loppukoon.

Loput tämän aiheen väittelyt privana, kiitos, koska tällaisilla palstoilla tulee liikaa vääräleukoja väliin joilla ei ole aikomustakaan osallistua keskusteluun.

ex71 at hotmail.com

Jep, tämä oli jälleen hauska huomata miten yksi ulkomailta tullut uutisoitu tapaus kirvoitti järjettömän määrän yleistyksiä, asiayhteyksistä irroitettuja kommentteja, paikkansapitämättömiä syytöksiä (jotka joko valheita, väärinymmärryksiä tai omia johtopäätöksiä).
Kumma juttu että esim joidenkin ihmisten elvytyskieltoihin ei suhtauduta tällaisella fanaattisuudella.

Itselläni on kymmeniä työ- ja harrastuskavereita, ja toistaiseksi kun ovat halunneet kysyä jostain kuulemastaan tai luulemastaan asiasta niin järjestäen ovat muuttaneet näkemystään, pitäneet mua toistaiseksi ihan normaalina jamppana vaikka eivät jostain uskomuksistani ole samaa mieltä, eikä yhteydenpito ole mitenkään kärsinyt. Sellaisten kanssa on kiva näkemyksistä keskustella, mutta täällä homma menee aina lapselliseksi vänkäämiseksi.

On hyvä muistaa, että vaikka näette todistajia ovilla, sitä tehdään yleensä kerran viikossa pari tuntia. Kyl tässä ollaan ihan työssäkäyviä, perheestä huolehtivia, lasten kanssa leikkiviä, harrastavia, hyvät ja huonot hetket kokevia ihan normaali-ihmisiä virheineen, jotka pyrkii elämään hyvän moraalin mukaan, vaikka sitä joku vanhanaikaiseksi tai konservatiiviseksi sanookin.

On hyvä muistaa, että vaikka näette todistajia ovilla, sitä tehdään yleensä kerran viikossa pari tuntia.

kerran viikossa per/ryhmä?

Miksi sitä tarvii tehdä sitten, ei voisi enemmän vituttaa kun jehova saarnaa ovella. Mun mielestä uskonnon "myyminen" on naurettavaa. Ja ei todellakaan omalla kohdalla mielipidettä paranna.

Eli, miksi?

Tuo nyt oli hatusta heitetty esimerkki, keskiarvo, mittakaava tms.

Pointti lähinnä oli että mielikuva 24/7 ovikelloja soittelevista todistajista raamatusta puhumassa tulee äkkiä, koska yleensä vain silloin heidät tunnistetaan tietyn uskontokunnan edustajaksi. Mutta jos tilaat häneltä mäkkärissä hampurilaisen, saat häneltä uuden autosi avaimen tai hän ottaa lapsesi ylioppilaskuvan, ei juuri tule inhoväristyksiä.

a) emme myy uskontoa, vaan keskustelemme halukkaiden kanssa siitä mitä annettavaa raamatulla on nykyään. Jos sua kiinnostaa miksi, kysy ovellesi tulevalta ihmiseltä. Jos ei kiinnosta, niin sano se heille mutta turha niistä on täällä sitten väitellä :)

Käsittääkseni jossain Raamatun jakeessa kehotetaan tuomaan muita ko. uskonnon piiriin?

Omalla kokemuksella jokainen jehovantodistaja on kuunnellut kantani "olen löytänyt vakaumukseni" asiallisesti ja on tämän käynnin jälkeen suhtautunut vakaumukseeni kunnioituksella eli ovikelloa ei ole soitettu uudestaan. Tämä koskee siis saman seurakunnan muita jäseniä; he ymmärtävät, että tietyssä asunnossa asuva henkilö on esittänyt kantansa jehovantodistajiin ja kunnioittavat sitä. En tiedä miten asia todellisuudessa menee, mutta ilmeisesti hyvin vastakkaista kantaa edustavaa henkilöä ei väkisin käännytetä, vaan tarjotaan mahdollisuus tutustua toisenlaiseen näkemykseen.

Oma kantani on erittäin erilainen kuin jehovantodistajilla ja ns. pelaan täysin toisen joukkueen palkkalistoilla, mutta mielestäni on tärkeää tiedostaa mitä ulkopuoluelta annetaan ja mitä mieltä mistäkin ollaan.

Omalla kokemuksella jokainen jehovantodistaja on kuunnellut kantani "olen löytänyt vakaumukseni" asiallisesti ja on tämän käynnin jälkeen suhtautunut vakaumukseeni kunnioituksella eli ovikelloa ei ole soitettu uudestaan. Tämä koskee siis saman seurakunnan muita jäseniä; he ymmärtävät, että tietyssä asunnossa asuva henkilö on esittänyt kantansa jehovantodistajiin ja kunnioittavat sitä. En tiedä miten asia todellisuudessa menee, mutta ilmeisesti hyvin vastakkaista kantaa edustavaa henkilöä ei väkisin käännytetä, vaan tarjotaan mahdollisuus tutustua toisenlaiseen näkemykseen.

Rationaalista ja asiaperäistä, kiitos ultimecia fiksusta kommentista. Ja vielä, mun mielestä aikuista ihmistä ei voi väkisin käännyttää. Jos joku haluaa keskustella raamatusta, hänen kanssaan sitä mielellään tehdään, mutta jos sanotaan ei niin sillä selvä. Ei kenenkään päähän voi väkisin syöttää mitään asioita.
Nämä asialliset näkemykset vain halusin tuoda esiin kaikessa rauhassa. I rest my case :piis:

Jehovat pöllähti äsken tohon ovelle. Höpöttelivät jotain et olisin netissä täyttänyt jonkun kaavakkeen jossa olisin kertonut haluavani jutella. Perkele, joku oli tehny jäynän. :hyvä: Eipä siinä, turisin niiden kanssa muutaman minuutin kahvikuppi kädessä ja lopuksi toivottelin hyvät päivänjatkot. Ihan leppoisia kavereita eivätkä tuputtaneet aatettaan liikaa, mitä nyt jonkun lehtisen antoivat roskiksen täytteeksi.

Jehovat pöllähti äsken tohon ovelle. Höpöttelivät jotain et olisin netissä täyttänyt jonkun kaavakkeen jossa olisin kertonut haluavani jutella. Perkele, joku oli tehny jäynän. :hyvä: Eipä siinä, turisin niiden kanssa muutaman minuutin kahvikuppi kädessä ja lopuksi toivottelin hyvät päivänjatkot. Ihan leppoisia kavereita eivätkä tuputtaneet aatettaan liikaa, mitä nyt jonkun lehtisen antoivat roskiksen täytteeksi.
Se mitä minä olen moiseen porukkaan törmännyt ovella, niin olo on ollut kuin jossain virtuaalitodellisuudessa niiden juttujen kanssa. Kerran tässä joku vuosi sitten kävi kaksi naista ovella ja aloitti sillä, että olenko tullut ajatelleeksi, että lintuinfluenssa ja jotkut muut pahat asiat (en muista enää esimerkkejä) johtuu Jumalan tahdosta. No enpä ole tullut ajatelleeksi. Nyt varmaankin uusi käännytyskaneetti on toi sikainfluenssa. Viime kesänä ennen juhannusta jehovat syöksähti taas ovelle ja antoi kutsun johonkin juhannusjuhliin. Olis varmaan ollut railakkaat kemut.

Tuosta ovikäännytyksen periaatteesta sen verran, että aika paljonhan tuota työtä viikossa tehdään ja se on ilmeisesti jonkinlainen kiintiö, joka pitää suorittaa. Myös noi käynnit tähdätään sellaiseen aikaan, kun ihmiset on kaikista heikoimmillaan ja valmiina miettimään elämän syviä asioita. Eräältä tutultakin kuoli lapsi syöpään ja kummasti ne jehovat vain asiasta tiesi ja melkein heti kuoleman jälkeen tuli oppejaan jakelemaan ovelle. Myös kuulemma avioerojen jälkeen ne tulee käymään ovella. Sinänsä kuulostaa melko brutaalilta touhulta hyökätä heikoimpaan aikaan.

Se mitä minä olen moiseen porukkaan törmännyt ovella, niin olo on ollut kuin jossain virtuaalitodellisuudessa niiden juttujen kanssa. Kerran tässä joku vuosi sitten kävi kaksi naista ovella ja aloitti sillä, että olenko tullut ajatelleeksi, että lintuinfluenssa ja jotkut muut pahat asiat (en muista enää esimerkkejä) johtuu Jumalan tahdosta. No enpä ole tullut ajatelleeksi. Nyt varmaankin uusi käännytyskaneetti on toi sikainfluenssa. Viime kesänä ennen juhannusta jehovat syöksähti taas ovelle ja antoi kutsun johonkin juhannusjuhliin. Olis varmaan ollut railakkaat kemut.

Tuosta ovikäännytyksen periaatteesta sen verran, että aika paljonhan tuota työtä viikossa tehdään ja se on ilmeisesti jonkinlainen kiintiö, joka pitää suorittaa. Myös noi käynnit tähdätään sellaiseen aikaan, kun ihmiset on kaikista heikoimmillaan ja valmiina miettimään elämän syviä asioita. Eräältä tutultakin kuoli lapsi syöpään ja kummasti ne jehovat vain asiasta tiesi ja melkein heti kuoleman jälkeen tuli oppejaan jakelemaan ovelle. Myös kuulemma avioerojen jälkeen ne tulee käymään ovella. Sinänsä kuulostaa melko brutaalilta touhulta hyökätä heikoimpaan aikaan.
Onpa perseestä jos tuollaista harrastavat. Tosiaan itselle jäi ihan positiivinen yleiskuva tuosta visiitistä kun eivät pahemmin tuputtaneet mitään. Tosin siihen saattoi vaikuttaa se että töksäytin heti kättelyssä etten ole tippaakaan uskonnollinen ihminen, enkä kuulu kirkkoon, enkä myöskään ole tippaakaan kiinnostunut kyseisistä asioista.

Mulla on työkavereina kolme Jehovan todistajaa ja he ovat mielestäni mitä mukavinta sakkia. Pitkään meni ennen kuin edes tiesin heidän olevan kyseisen uskontokunnan edustajia. Millään tavalla eivät ole aatettaan tuputtaneet eikä se näy heistä oikeastaan muutenkaan. Tosin kaikki normaalit juhlapyhät ja niihin liittyvä lahjojen antaminen on kielletty, viinaakin ottavat, mutta eivät kunnon suomalaiseen humalaan asti. Itse olen lähestulkoon ateisti.

Muutaman kerran Jehovien kanssa on tullut rupateltua. Vähän hankalaa se keskustelu kyllä on. Tai oikeastaan keskustelusta ei voi puhua. Lähtökohtaisestihan heillä on oma käsityksensä asioista ja minulla omani. Kuuntelen heitä, yritän ymmärtää, löytää asiasta jotain tolkkua. Heistä ei voi sanoa samaa. Omia ajatuksia ei millään tavalla olla valmiita kyseenalaistamaan ja näin ollen mitään oikeaa dialogia ei synny. Tämä lienee ovelleni eksyneiden Jehovien persoonakohtainen heikkous, ja ikävä todeta, mutta myös aivopesun tulosta, ts. kädet laitetaan korville, kun omaa näkemystä ei kompata tai perustellen on eri mieltä. Mutta tätähän se usko ja erityisesti uskonto on, valitettavasti. Olen kuitenkin oman osani tehnyt, kun olen uskovaisille yrittänyt antaa toivoa. Kirjoitukseni oli tarkoituksella hieman sarkastinen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom