Jos tuo heidän uskontonsa tuputettaisiin väkisin kouluissa pikkuisille oppilaille, niin ei tarttisi kierrellä ovilla kuin imurikauppiaat. Kristinuskoa ei tartte tuputtaa, kun se tungetaan väkisin kouluissa läpi kysymättä mitään.
En tiedä onko se enää pakollista, mutta meitsin aikaan aamulla rukoiltiin jo ihan kersana, joka on täysin sairasta.
Niin, erona on lähinnä se, että kristinuskosta päättää lähinnä vanhemmat eikä lapsi itse jos näin karrikoidusti ajatellaan. Mikäli kirkkoon ei kuulu, niin ei siellä uskonnontunneillakaan tarvitse hillua. Jotain elämänviisauttahan siellä elämänkatsomustiedossakin opetetaan samaan aikaan. Tottahan se tietenkin on, että kyllähän sitä ala-asteella piti tunneilla Raamattua selailla ja kristinuskosta opetella sitä sun tätä mikäli kirkkoon kuului, ja vielä kun meillä oli uskonnonopettaja ala-asteella papin vaimo, niin opetusmoraali on sanomattakin selvää. Ala-asteeseen se ns. oman uskonnon opiskelu sitten jäikin eikä sitä enää sen jälkeen ole käsitelty.
Sinänsähän tuo jehovien touhu ei eroa kristinuskon menosta yhtään, koska kyllähän täältäkin lähetystyössä jannut lähtee Afrikkaan ja kertoo siellä omista näkemyksistään, ja juurikin ne helpoiten kuuntelevat on niitä, joilla elämä on jo valmiiks surkeeta. Heikossa tilanteessahan ihmiset tunnetusti siihen uskontoon turvautuu jos katsoo vaikka narkkeja tai murhaajia, jotka on tullut tiensä päähän ja kääntynyt uskoon. Pointtina on kuitenkin se, että mun mielestä ei ole kovin korrektia kulkea ovelta ovelle kauppaamassa uskoaan kuin "imurikauppiaat" varsinkaan kun hyökätään sitten näitä läheisiään menettäneitä kohtaan. Hyväähän he varmasti omasta mielestään haluavat, mutta en minä ainakaan siitä riemastu, kun joku tulee uskoaan ovelle kauppaamaan. Aivan sama mulle on se, ovatko he nyt sitten ortodokseja, ev.lutteja tai mitä tahansa hepparoita, mutta en minä ajatellut uskoon tulla ainakaan ulko-ovellani.
Sanotaan nyt vielä sen verran, että itse olen oikeastaan ateisti.
E: Niin joo sen verran tuli vielä mieleen, että lukiossa ja yläasteellahan tosiaan oli uskonnollinen aamunavaus joka perjantaina. Se oli kyllä paikallisen seurakunnan totaalinen floppi ja olisin melkein sen takia voinut jo erota kirkosta. Ensin ihmetellään, miksi nuoret eivät kiinnostu uskonnostaan ja sitten tullaan kouluun soittamaan keskusradiosta nauhalle laulettu virsi ja rukoilemaan yhdessä.