Jehovantodistajista..

Itse asiassa, itsemurha taitaa todellakin olla rikos, ainakin Suomessa.
On joskus ollut, ei ole enää. (Silloin yrittämisestä rangaistiin.)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Öööh. Aika hyvä posti sulla.

No eiköhän tuo ole (lähes) kaikille selvää ettei itse suoritettuna itsemurha ole ainakaan muutamaan vuosikymmeniin ollut kriminalisoitu teko. Ja sitten heitetään postina että se todellakin sitä edelleen olisi.

:offtopic:

"Itsemurhaan avustamisesta ei rikoslaissa ole erityisiä säännöksiä. Rikosoikeuden yleisten oppien perusteella avustajan rankaiseminen avunannosta tai yllytyksestä edellyttäisi rangaistavaa päätekoa. Itsemurha ei ole rangaistava teko. Oikeuskirjallisuudessa on kuitenkin katsottu mahdolliseksi, että itsemurhassa avustanut tai siihen yllyttänyt voitaisiin saattaa rikosoikeudelliseen vastuuseen välillisenä tekijänä tilanteissa, joissa itsemurhan tehnyt ei esimerkiksi psyykkisistä syistä olisi ymmärtänyt tekonsa merkitystä. Myös jos avustajalla olisi asemansa perusteella erityinen velvollisuus estää seuraus, vastuun on joskus katsottu voivan seurata laiminlyöntisäännösten perusteella.

Itsemurhassa avustamisen nimenomainen kriminalisointi saattaisi johtaa vaikeisiin tulkintaongelmiin mahdollisen avunantajan tai yllyttäjän toimien ja myötävaikutuksen arvioimisessa. Se myös muuttaisi itsemurhan tutkinnan kuolinsyyntutkinnasta rikostutkinnaksi. Kriminalisointi edellyttäisi itsemurhatapauksissa lähiomaisten tai muun lähipiirin kuulustelua mahdollisten osallisten selvittämiseksi. Uhrin lähipiiri saattaisi kokea tutkinnan syyllistävänä, ja se olisi heille henkisesti raskasta muutoinkin vaikeassa elämäntilanteessa. Erityissäännöksen aiheuttamat haitat saattaisivat siten valtaosassa itsemurhatapauksia olla suuremmat kuin mahdollisesti saavutettavat hyödyt.

Suomen rikoslakia voidaan soveltaa ulkomailla tehtyyn rikokseen vain rajoitetusti. Suomen lakia voidaan rikoslain 1 luvun 5 §:n mukaan soveltaa ulkomailla tehtyyn Suomen kansalaiseen tai Suomessa pysyvästi asuvaan ulkomaalaiseen kohdistuvaan rikokseen, jos teosta Suomen lain mukaan voi seurata yli kuuden kuukauden vankeusrangaistus. Lisäksi Suomen lain soveltaminen näissä tilanteissa edellyttää niin sanottua kaksoisrangaistavuutta eli sitä, että teko on myös tekopaikan valtion lain mukaan rangaistava ja että siitä olisi voitu tuomita rangaistus myös tämän vieraan valtion tuomioistuimessa. Kaksoisrangaistavuuden vaatimuksen vuoksi erityissäännöksen säätäminen itsemurhassa avustamisesta ei siten toisi tällaisia ulkomailla tehtyjä, mutta siellä rankaisemattomia tekoja Suomen rikoslain soveltamisen piiriin.

Helsingissä 8 päivänä maaliskuuta 2005

Oikeusministeri Johannes Koskinen
"

Mutta ei tuo BlankSpacen viesti silti minustakaan mitenkään tyhmä ollut..

Jos lapset olisivat jostain syystä tarvinneet verensiirtoa, olisivatkohan tähän lahkoon kuuluvat vanhemmat yrittäneet kieltää sen taivaspaikkojen menettämisen perusteella? Vai olisivatko edes halunneet?

Mun käsittääkseni joo. Siis jos ovat näitä äärimmäisiä. Jotenkin muistelen, että jossain maassa tälläinen tapaus olisi ollut ja sitä sitten väännettiin, voiko huoltajan antaa tehdä tälläistä päätöstä. Minun "arvomaailmassani" tuo päätös ulottuu vain omaan napaan, mutta en muista mitä tuossa kävi. Pitää yrittää kaivaa jostain.

Jos hoidosta kieltäytymisen perusteena on mikä tahansa yliluonnollinen uskomus niin sanoisin, että aivan yhtä typerää.

Mutta jos se ei ole yliluonnollinen uskomus? Jos on vaan sitä mieltä, että kun on aika mennä, on aika mennä?

Dragon sanoi:
Ateisti kuolleessaan pelkää varmasti, en ihmettele yhtään ja noita uskosta luopumisia on tullut nähtyä. Tämä uutisen tapaus nyt on täysin erilainen, koska äiti kieltäytyi hoidosta ja kuoli paranormaalin uskomuksensa tähden ja jätti omat lapsensa isän kanssa.

Pointtini olikin, että tässä oli täysin normaalikaavan vastainen tapaus: periaate ei horjunut vaikka olisi ehkä ollut jonkun mielestä syytä.

Dragon sanoi:
Isä menetti rakkaansa ja vaimonsa, lapset äitinsä ja kirkko varmaankin vakuuttelee, että kyllä nyt vaimolla on kaikki hyvin siellä oletetussa paratiisissa. Tämä on puhdas tragedia, josta ei saa hyvää millään logiikalla.

Jos nyt saivarrellaan, niin Kantilla voisi olla tähän sanottavaa. Jollain tasolla arvostan sitä, että ihminen seisoo arvomaailmansa takana silloinkin kun muut eivät sitä ymmärrä tai siitä voi joutua itse kärsimään, mutta se ei tarkoita että pitäisin tuota hoidosta kieltäytymistä minään suurena aatteen tekona. En siis ole kieltäytyjän kanssa samaa mieltä, mutta ymmärrän sen, että "todellisen" vakaumuksen mukaan eletään.

Varsinaisesti tästä tapauksesta: vaikea uskoa, että uskonnollisen yhteisön painostus olisi sama asia kuin mikään todellinen vakaumus tai periaate. Kyseessä tuskin on vahva yksilöllinen mielipide, kun kupissa painaa koko oman elinpiirin potentiaalinen katoaminen ympäriltä, mikäli "väärin" keinoin jäät henkiin. 22 on todella nuori kuitenkin, ja jos on ikänsä ollut sen paineen alla niin... no. Näin siinä käy sitten.

Mun käsittääkseni joo. Siis jos ovat näitä äärimmäisiä. Jotenkin muistelen, että jossain maassa tälläinen tapaus olisi ollut ja sitä sitten väännettiin, voiko huoltajan antaa tehdä tälläistä päätöstä.

Muista maista en tiedä, mutta suomessa saa lapsen huoltaja vastustaa verenantamista jehovalapselle ihan vapaasti. Mutta siinä tapauksessa käy hokkus-pokkus ja lapsi on huostaanotettu ja veri alkaa tippumaan.

Eli suomessa aikuinen saa kyllä tappaa itsensä sillä, että kieltää veren antamisen, mutta lapsen ei pitäs kuolla siihen, että verta ei sais tiputtaa.

Vanha kotitaloni oli totaalisesti jehovien riivaama. Jo kakarana kummasteltiin yhtä teini-ikäistä tyttöä jolla oli suu- ja kitalakihalkio. Se tuijotteli ikkunasta kun me muut leikittiin pihassa. Se olisi voitu leikata ihan normaalin näköiseksi mutta uskonto kielsi. Sitten sille hommattiin aviomies saman lahkon sisältä. Terve vaan ja onnea.

Sitten pari mummoa laittoivat viimeiset roponsa niihin paskalehtiin ja kiersivät kaiket illat kylillä kauppaamassa. Rutiköyhät ämmät, vetivät parasta päälle ja tutisivat ovelta ovelle. Minulle antoivat (siis niitä lehtiä) joskus ilmaiseksi kun olin niin pelastuksen tarpeessa. No joo, nuorena tuli ryypättyä ja huorattua.

Taloyhtiön hallituksessa oli jehovajuntta, ja kun muutin pois, uusi vuokralainen oli samoja lahkolaisia.

Uskontojen uhrien sivuilla on jehkujenkin juttuja selitettynä. Ei nyt ihan Xenu-kamaa mutta läheltä liippaa.

http://www.geocities.com/valaisija/h_607.htm

Tuossa vähän tietoa Jehovantodistajien opin sisäisestä logiikasta. Tässäkin asiassa kannattaa muistaa, että verensiirtojakin koskeva säädös on ihan maanpäällisen hallintoelimen tulkinta Raamatusta ja ko. hallintoelin on vuosien varrella keksinyt muutenkin uusia sääntöjä ja vaihdellut vanhoja sitä mukaa kun on ollut tarpeen.

Mutta jos se ei ole yliluonnollinen uskomus? Jos on vaan sitä mieltä, että kun on aika mennä, on aika mennä?
Tuohan oli täysin raamatun jakeeseen pohjautuva päätös, jonka mukaan äiti päätti olla ottamatta verta vastaan. Ja tuntuu hyvin omituiselta, että 22v. tajuissaan oleva nainen, joka vielä piteli vastasyntyneitä lapsia sylissään hetki sitten saisi päähänsä: "Nyt on aika mennä."

Pointtini olikin, että tässä oli täysin normaalikaavan vastainen tapaus: periaate ei horjunut vaikka olisi ehkä ollut jonkun mielestä syytä.
Periaate ei horjunut. Mun pointti tässä keskustelussa onkin, että ovatko tämänkaltaiset periaatteet järkeviä, kun kuitenkin haastattelussa on tämmöinen teksti:

Pariskunnan ystävät kertoivat Sunille tuoreen isän olevan täysin järkyttynyt. Heidän häissään joulukuussa 2005 bestmanina toiminut Peter Welsh, 24, totesi:

- Emme voi uskoa, että hän kuoli synnytyksen jälkeen nykyaikana ja kaiken käytettävissä olevan teknologian keskellä.
Tässähän syytetään lääkäreitä, tiedettä ja teknologiaa, vaikka nainen kuoli pelkästään oman päätöksensä perusteella, kun ei useista pyynnöistä huolimatta ottanut hoitoa vastaan.

Jollain tasolla arvostan sitä, että ihminen seisoo arvomaailmansa takana silloinkin kun muut eivät sitä ymmärrä tai siitä voi joutua itse kärsimään, mutta se ei tarkoita että pitäisin tuota hoidosta kieltäytymistä minään suurena aatteen tekona. En siis ole kieltäytyjän kanssa samaa mieltä, mutta ymmärrän sen, että "todellisen" vakaumuksen mukaan eletään.
Olen samaa mieltä. Henkilökohtaisesti tämä tapaus lähinnä harmittaa ja myös häiritsee siksi, että kyseistä tapausta saatetaan käyttää hyvä esimerkkinä vahvasta uskosta muille uskontokunnan jäsenille, joka puolestaan voi tarkoittaa lisää kuolleita vakaumuksellisia vastasynnyttäjiä.

Varsinaisesti tästä tapauksesta: vaikea uskoa, että uskonnollisen yhteisön painostus olisi sama asia kuin mikään todellinen vakaumus tai periaate. Kyseessä tuskin on vahva yksilöllinen mielipide, kun kupissa painaa koko oman elinpiirin potentiaalinen katoaminen ympäriltä, mikäli "väärin" keinoin jäät henkiin. 22 on todella nuori kuitenkin, ja jos on ikänsä ollut sen paineen alla niin... no. Näin siinä käy sitten.
Kysäistä kirkkoa ja seurakuntaahan en voi suoralla kädellä syyttää, kun en heidän toimintatapojaan tunne mutta suomessa Jehovien keskuudessa yhteisöllistä painostusta kyllä esiintyy.

Vittu kun pysyisivät vielä pois oven takana pimpottelemasta, yks hailee jos ei veri kelpaa, fiksummat ihmiset tarvitsevat sitä kuitenkin. :jahas:

Tarkemmin ajateltuna tässä on kaikki oleellinen :rock:

Tuohan oli täysin raamatun jakeeseen pohjautuva päätös, jonka mukaan äiti päätti olla ottamatta verta vastaan. Ja tuntuu hyvin omituiselta, että 22v. tajuissaan oleva nainen, joka vielä piteli vastasyntyneitä lapsia sylissään hetki sitten saisi päähänsä: "Nyt on aika mennä."

Lähinnä tarkoitin tuossa kysyä, että kuinka moni nostaa tästä haloon tuon uskontoaspektin perusteella ja kuinka monelta liikenisi ymmärrystä, jos päätös perustuisi johonkin muuhun ideologiaan tai tuntemattomampaan uskontoon.

"Pariskunnan ystävät kertoivat Sunille tuoreen isän olevan täysin järkyttynyt. Heidän häissään joulukuussa 2005 bestmanina toiminut Peter Welsh, 24, totesi:

- Emme voi uskoa, että hän kuoli synnytyksen jälkeen nykyaikana ja kaiken käytettävissä olevan teknologian keskellä.
"

Tää kommentti pisti hymyilyttää, on ne sekaisin.

Lähinnä tarkoitin tuossa kysyä, että kuinka moni nostaa tästä haloon tuon uskontoaspektin perusteella ja kuinka monelta liikenisi ymmärrystä, jos päätös perustuisi johonkin muuhun ideologiaan tai tuntemattomampaan uskontoon.

No ei semmoista ideologiaa terveen ihmisen päässä olisi.

"Penkkasin tänään 200 kiloa, on aika lähteä"

Mulla juoksi jehovia ovella silloin kun sinkkuna muutin tähän asumaan. Pidin bileitä ja roudasin mimmejä yöksi. Kaipa olivat seuranneet sivusta mun "paheellista" elämää kun asuivat naapuritalossa:D..Kerran menin avaamaan oven alasti...ei mitään apua..kerran kuuntelin moneen kertaan niiden paatosta ja aina kun ne kysyi että mitäs olen mieltä asiasta vastasin että "sori en kuunnellut,voisitko kertoa uudelleen", ja ämmäthän kertoi 6 kertaa ennenkuin poistuivat...eikä silti mitään apua...teetinpä sitten oveen kauniin kultaisen kyltin missä lukee että "ei mainoksia ei jehovia" ja nyt sitten ovat senjälkeen pysyneet poissa monta vuotta:rock:

Tarvitsee, koska jos sitä ei ole, on joku taho aina sitten "oikeassa" ja vaikuttaa aika pahasti muiden elämään.

Taino muotoillaan vähän erilailla. Pitäisikö uskonnonvapautta rajoittaa siten, että kaikki uskonnolliset yhteisöt olisivat kiellettyjä? Jokainen saisi uskoa, niinkuin huvittaa, kunhan ei vahingoita toisia siten tehdessään.

No ei semmoista ideologiaa terveen ihmisen päässä olisi.

"Penkkasin tänään 200 kiloa, on aika lähteä"

Kyllä minusta on kunnioitettavampaa sanoa "olen saavuttanut ja tehnyt kaiken minkä haluan, on aika kuolla" kuin "kidun täällä onnettomana, vaikka letkuissa, koska en uskalla kuolla". Sulle oma ideologiasi, mulle omani.

Kyllä minusta on kunnioitettavampaa sanoa "olen saavuttanut ja tehnyt kaiken minkä haluan, on aika kuolla" kuin "kidun täällä onnettomana, vaikka letkuissa, koska en uskalla kuolla". Sulle oma ideologiasi, mulle omani.

Niin, päteekö tuo nyt tuossa 22 vuotiaan fyysisesti terveen äidin kohdalla? Tollahan oli käytännössä tukka takana ja elämä edessä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom