Jauhelihojen erot - keskustelua jauhelihasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja marvolo
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Enpä tuota suojakaasun hajua/makua tunne ja ostan mielelläni tehdaspakattua lihaa juuri siksi, että se säilyy pidempään eikä sitä ole jauhettu jostain kaupan omasta jämälihasta.

Vähärasvaiset jauhelihat ovat aina ihmetyttäneet. Maksaa ihan älyttömästi, on sitkeää/muovista, enkä itse keksi mitään ravinto-opillista syytä ostaa sellaista kun kaikki on nykyään niin vähärasvaista. Naudan liha alkaa muutenkin olla niin kallista, että olen alkanut ostaa sika-nautaa.

Ei niihin kyllä mitään nestettä tuutata.

Joo niitä ite eläimiä on ehkä tuutattu nesteellä.

Erot ovat mielestäni siinä mitä lihaa se on. Nauta, Sika, Sika-nauta, Nauta-sika. Naudan paistinjauheliha vähiten rasvaista. Ehkä hiukan sitkeää mutta hyvää. Sika-nauta, nauta-sika sopii vain jauhelihakastikkeeseen yms. Vähärasvaisia voi syödä pelkästään paistettuna.

Paistaessa kannattaa myös muistaa, että tuo suola jota siihen jauhelihaan tuuppaan itse niin poistaa sitä nestettä siitä lihasta paistaessa.

Makueroja en huomaa pakatussa naudan paistijauhelihassa taikka itse jauhetussa (kaupassa) naudan paistijauhelihassa. Makuerot tulevat itselle ainakin vain siinä määrin mitä lihaa on jauhettu ja missä suhteessa. Sama sika-nauta maistuu aina samalta oli sitten atrian, hk:n, poutun tai minkä lie riippumatta pakkauksesta. Nesteet irtoavat myös lihasta vasta kun se on ollut pari päivää siinä hyllyssä yms. säilytyksessä.

Muhun taitaa upota ihan kaikki, kun en ole moisia makueroja huomannut söin sitten tehdaspakattua jauhelihaa, tai vaikka suoraan tiskistä... Omiin tarpeisiin ostan pelkästään paistijauhelihaa. Täytynee suorittaa pienimuotoinen koe seuraavan kauppareissun jälkeen :rolleyes:

Kolmena tai neljänä päivänä viikossa tulee pisteltyä jauhelihaa. Patoja, jauhelihakastiketta, pihvejä, makaronilaatikkoa ja vaikka mitä. Tätä on jatkunut jo pari vuotta, eikä vieläkään kyllästytä. Tällä hetkellä mutustelen aitoon Bodaaja-tyyliin italianpataa.

En osta enää muuta kuin naudan paistijauhelihaa, eipä siinä hirveitä hintaeroja ole kun vertaa muihin rahareikiin. Makua sen sijaan huomattavasti enemmän.

Erot ovat mielestäni siinä mitä lihaa se on. Nauta, Sika, Sika-nauta, Nauta-sika. Naudan paistinjauheliha vähiten rasvaista. Ehkä hiukan sitkeää mutta hyvää. Sika-nauta, nauta-sika sopii vain jauhelihakastikkeeseen yms. Vähärasvaisia voi syödä pelkästään paistettuna.

Toikin on niin henkilöstä kiinni. Ite ainoo ero minkä jauhelihoissa huomaan on rasvasuus ja niin päin tietysti että sika-nauta on parhaan makusta mutta tietysti myös eniten epäterveellistä. Paistan kaikki jauhelihat aina vaan semosenaan pannulla ja kaikki maistuu hyvälle. Myös kananpojan jauheliha :kuola:

hakaniemen hallista saa hyvää paistijauhelihaa... reininlihan lihat tulee pihvikarjoista. muista (hallin lihoista)ei oo niin paljo kokemusta.

Sanokaas nyt noita tiski/hallijauhelihojen kilohintoja suomessa niin voi vertailla. Vakuumipakatut on tossa lähi alepassa about tota luokkaa:
-sikanauta 5€
-nauta 7€
-naudan paistijauheliha 8€
-kananpojan paistijauheliha 8€

En oo huomannu mitään kauheita eroja valmiiks pakatun ja tiskiltä ostetun välillä, jos samaa tavaraa ostaa. Toki sitten on eroja onko nautaa, sikaa vai sika-nautaa... Yleensä tulee vaan vertailtua hintaa, sidekudosproteiinin ja rasvan osuutta.

Ärsyttää vaan ne valmiiks pakatut, kun tulee muovilaatikoita ihan sikanautana!

Muuta en osaa tähän kommentoida kuin että sialla varustettua jauhelihaa en osta enkä syö.
Se on pahaa.
Naudan paistijauheliha on se mikä menee.

Itse juuri valmistin tuota styroksissa ja kelmussa olevaa herkku naudanpaistin jauhelihaa ja voi herran isä, kun sen haistaakin jo sen eron! Jos ostan noita vakuumipakattuja, niin nekin toki naudan paistijauhelihaa ja ne menevät kyllä ihan hyvin alas, mutta ero näihin käsin pakattuihin on huomattava niin maussa kuin koostumuksessakin. Nam.

Edittinä vielä, että näyttääkin paremmalta tuo kaupan pakkaama jauheliha; punasta ja mehevää :D

Sikanauta, nautasika -jauhelihoja vältän kuin ruttoa. Yök.

Härski kuva setti tässä:

http://images.google.fi/images?hl=fi&resnum=0&q=naudan paistijauheliha&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

:) Siinä on kuulkaa pojat herkkua. Onneksi olen lihansyöjä.

Mulla taas on toisin päin kuin Hupella. Se kaupan itse jauhama ja pakkaama ei oikein meinaa upota. Rakenne on aina jotenkin outo. Kyllähän sitä syö, mutta yritän välttää. Tai sitten olen vaan jo niin tottunut niihin suojakaasuun pakattuihin, ettei muu oikein enää uppoa.

Yleensä ostan halvinta sikanautaa vakuumipakattuna, ei niissä juuri eroa maussa ole. Pitkä päiväys on aika oleellinen kriteeri ostettaessa, samoin tietysti hinta. Ei siihen kaupan jauhelihaan mitään sisäfilettä käytetä, en kyllä vanhentuneesta lihastakaan tiedä, vaikka aika usein olen nähnyt tämän valmistusprosessin. Kaupan pakkaamat lihat kyllä näyttävät usein tiskissä jo ikävän harmaalta...

Jauhelihan paistamisesta tulee muuten yksi parhaista hajuista mitä tiedän, en tiedä mistä johtuu, mikään gourmeeruoka ei kuitenkaan ole kyseessä. Kerran viikossa teen bolognesekastiketta ja joskus harvoin makaronilaatikkoa, muuhun en juuri jauhelihaa käytä.

Mulle taas jauheliha maistuu vähän liiankin hyvin niin että pitää oikein tosissaan yrittää rajottaa sen syöntiä. Aiemmin meni suurinpiirtein yksi 400g jauhelihapaketti päivässä mutta nyt oon saanu venytettyä paketin kestää jo kaks päivää ja vielä pitäs vaan pystyy vähentää ja siksi suunnittelen jatkossa sotkevani sekaan soijaa mutta kun se paistettu jauheliha on niiiiin hyvää...

:nolo:

Mulle taas jauheliha maistuu vähän liiankin hyvin niin että pitää oikein tosissaan yrittää rajottaa sen syöntiä. Aiemmin meni suurinpiirtein yksi 400g jauhelihapaketti päivässä mutta nyt oon saanu venytettyä paketin kestää jo kaks päivää ja vielä pitäs vaan pystyy vähentää ja siksi suunnittelen jatkossa sotkevani sekaan soijaa mutta kun se paistettu jauheliha on niiiiin hyvää...

:nolo:

Minä olen jo vuoden päivät sotkenut noin desin soijaa sekaan per 400g jauhelihaa ja omasta mielestäni se on vain parantanut makuelämyksiä. Sen proteiinihyödyn lisäksi tietenkin.
Tosin desi / 400g taitaa olla aika maltillinen määrä vielä, kun usein puhutaan fiftisixti-sekoituksista...

Minä olen jo vuoden päivät sotkenut noin desin soijaa sekaan per 400g jauhelihaa ja omasta mielestäni se on vain parantanut makuelämyksiä. Sen proteiinihyödyn lisäksi tietenkin.
Tosin desi / 400g taitaa olla aika maltillinen määrä vielä, kun usein puhutaan fiftisixti-sekoituksista...

Eli 2 desiä soijaa per 400g jauheliaa vois olla hyvä suhde, täytyypä alotella sillä sitten jos vaikka noin korvikkeeella sotkemalla sais tota jauhelihan syöntiä vähennettyä. Tosiaan 50% protskua tossa soijarouheessa ja 4€ kilo löysin jonkun pikkupussin. Tota soijarouhetta voi vaikka ostaa kerralla isommankin pussin jos sais vielä halvemmalla kilohinnalla kun se säilyy kuivattuna hyvin.

Mulla taas on toisin päin kuin Hupella. Se kaupan itse jauhama ja pakkaama ei oikein meinaa upota.

Sama täällä. Olin aikanaan kaupan lihatiskillä töissä ja kyllä sinne myllyyn tosiaan tuli tungettua kaikki lihat missä päiväykset oli menneet. Tosin tämä oli yleisintä sika-nauta, nauta-sika ja varsinkin sian jauhelihassa. Naudan paistijauhelihaa tehdessä "yleensä" lihat oli tuoreita. :rolleyes:

Onneksi en ole siunattu herkällä makuaistilla joten kumpaakin jauhelihaa pystyy syömään irvistelemättä. Tiskiliha on monesti kuivempaa ja maistuu styroksille eikä se uppoa mun emännälle niin hyvin kuin kaasuliha. Itselle on ihan sama mitä lihaa syön, yleensä sitä halvinta paistijauhelihaa kaasulla. Kyllä siitäkin sen lihan maun nippanappa maistaa.

Itselläni on ollut aina herkkä makuaisti enkä voi syödä esim. vakuumipakattua jauhelihaa. Tarkoitan siis sitä mikä on "tehtaassa" pakattu muovirasiaan ja prässätty etiketit päälle.
Kyllä tää kuulostaa pahimman luokan neiteilyltä, anteeksi vaan. No jos oikeasti maistat siitä läpi sen kaasun niin eikai sille mitään voi, mutta kuulostaa kyllä uskomattomalle.

Kyllä tää kuulostaa pahimman luokan neiteilyltä, anteeksi vaan. No jos oikeasti maistat siitä läpi sen kaasun niin eikai sille mitään voi, mutta kuulostaa kyllä uskomattomalle.

Kyllähän sen kasun voi maistaa..
Ilma jota hengitämme sisältää typpeä 78,08%, happea 20,94%, argonia 0,93%, hiilidioksidia 0,038% ja hivenen muita kaasuja.
Suojakaasussa typen ja hiilidioksidin osuus on korkeampi ja hapen osuus matalampi, niin makuero on suht selvä.
Minun makuaistini kyllä kertoo onko esim. aga ottanut kyseiset kaasut etelä- vai pohjois-suomesta:rolleyes:

Suositut

Back
Ylös Bottom