Jauhelihojen erot - keskustelua jauhelihasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja marvolo
  • Aloitettu Aloitettu
Mä olen siinä käsityksessä, että sisukset tottuu hyvinkin nopeasti erityyppisiin bakteerikantoihin. Varmaan voisi syödä parin riplan jälkeen jauhelihansa vaikka lattialta. Eivätkö esimerkiksi koirat ole oiva esimerkki siitä, että nisäkäs pystyy syömään hyvinkin kuvottavia luonnosta löytyneitä jätöksiä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Manala sanoi:
mutta sen sanon että kyllä ihminen on sönyt lihansa kauemmin raakana kuin paistettuna, eihän se tulen keksiminenkään sitä taannut että sitä mammuttia ruvettiin kuumentamaan :david:
"Ihminen" on myös varmaan kiipeillyt puissa kuin kävellyt kahdella jalalla. Olisiko puu sitten luonnollisempi paikka asua ihmiselle?

Mitäköhän sillä tulen keksimisellä sitten tarkoitetaan? Ei kai ihmisen tarvinnut keksiä aineen yhtymistä happeen? Vai tarkoititko että ensin tulella opittiin sytyttämään rööki ja vasta miljoonia vuosia myöhemmin joku keksi paistaa mammuttia? Tulen "keksiminen" tarkoittaa nimenomaan sen käyttöä lämmitykseen ja ruoan valmistukseen.

Noh, saivartelut sikseen tai alan kuulostamaan barrichellolta. ;)

Muistelen lukeeni jostakin että raaka liha olisi terveellisempää. Kuumennus muuttaisi jotenkin koostumusta huonompaa suuntaan. Tätäkin on oli sitten joskus testattu kissoilla syöttämällä toisille kissoille raakaa lihaa ja toisille kypsennettyä lihaa. Raakaa lihaa syövät kissat voivat selvästi paremmin ja olivat terveempiä. Kaipa tuo sama voisi päteä ihmiseen, periaatteessa. Mutta kun ottaa huomioon hygieenian ja pöpöt sun muut niin en mä ainakaan raakaa lihaa syö.

Ja eikös tämä sama periaatteessa terveellisempää raakana sääntö päde noin yleensäkin kaikkeen ruokaan, sillä tuhoaahan kuumennus mm. vitamiineja. Maito on ainoo mitä kannattanee vetää raakana ja onhan sekin pastoroitu nykyään, jopa luomumaito.

123jippo sanoi:
Tätäkin on oli sitten joskus testattu kissoilla syöttämällä toisille kissoille raakaa lihaa ja toisille kypsennettyä lihaa. Raakaa lihaa syövät kissat voivat selvästi paremmin ja olivat terveempiä.
Miten ihmiselle sopivaa ravintoa voidaan testata kissoilla? Muistat varmaan tutkimuksen tuloksen väärin, oikeasti todettiin Kitekatin ja Fiskasin olevan ihmisen parasta ravintoa. :lol2:
Ja eikös tämä sama periaatteessa terveellisempää raakana sääntö päde noin yleensäkin kaikkeen ruokaan, sillä tuhoaahan kuumennus mm. vitamiineja.
Jos bakteerit eivät vaikuta terveyteen, niin kai sitten näin.

plag sanoi:
Miten ihmiselle sopivaa ravintoa voidaan testata kissoilla? Muistat varmaan tutkimuksen tuloksen väärin, oikeasti todettiin Kitekatin ja Fiskasin olevan ihmisen parasta ravintoa. :lol2:

Sitähän voidaan testata syöttämällä sapuskaa kissoille. Ei kai siinä mitään ihmeellistä ole. En mä mitään väärin muista. Mitä sä siellä hourit? Ootko vetänyt taas liikaa raakaa jauhelihaa?

123jippo sanoi:
Sitähän voidaan testata syöttämällä sapuskaa kissoille. Ei kai siinä mitään ihmeellistä ole. En mä mitään väärin muista. Mitä sä siellä hourit? Ootko vetänyt taas liikaa raakaa jauhelihaa?
Nyt et ihan seurannut. Kissalle hyvä = ihmiselle hyvä? Analogia kusee tuossa tutkimuksessa, jos sellainen on tehty.

ringside sanoi:
Mä olen siinä käsityksessä, että sisukset tottuu hyvinkin nopeasti erityyppisiin bakteerikantoihin. Varmaan voisi syödä parin riplan jälkeen jauhelihansa vaikka lattialta. Eivätkö esimerkiksi koirat ole oiva esimerkki siitä, että nisäkäs pystyy syömään hyvinkin kuvottavia luonnosta löytyneitä jätöksiä...
:offtopic: Karuin tapaus tosta koira-aiheesta, mitä olen nähnyt on ehdottomasti naapurin Newfounlandin (tai miten se meni) koiran esittämä. Ensin naapurin kissa vääntää tortut puskan juurelle (yllättävän näkyvälle paikalle). Sen jälkeen koira kävelee pokkana kasan tykö ja syö ne paskat! Eikä edes kakistellu/vetäny yhdellä lohmasulla vaan natusteli niinku parempaakin pihviä. Hyi saatana... :urjo:

Korjatkaa jos olen väärässä mutta meikäläiselle on seuraavanlainen käsitys:

Lihaksessa olevat proteiinit ovat pääasiassa aktiinia, myosiinia, troponiinia ja tropomyosiinia. Kyseiset proteiinit ovat luonnollisessa muodossa pitkinä säiekimppuina, paitsi troponiini. Muut mahdolliset proteiinit ovat yleensä entsyymejä, jotka ovat globulaarisessa l. pallomaisessa tiiviissä muodossa.

Mahalaukussa oleva suolahappo ja pepsiinientsyymi hajottavat proteiineja katkomalla rikki- ja vetysidoksia sekä hydrolysoimalla (liittämällä vettä aminohappojen rakenteisiin) primaarista aminohappoketjua. Näin aminohappoketjut aukeavat ja katkeilevat ja elimistö ottaa tarvitsemansa proteiineista saadut ravinteet ohutsuolesta yksittäisinä aminohappoina.

Koska kuumennus ja keittäminen koaguloivat eli rikkovat proteiinien luonnollista rakennetta ja myös katkovat aminohappoketjua, niin eikös tämän logiikan mukaisesti kypsennetty liha (jauhelihaa tahi sisäfilettä) imeytyisi nopeammin suolessa.

ringside sanoi:

Koira on perimältään raadonsyöjä ja voi uskomattoman immuunijärjestelmänsä takia syödä ihan hyvin pilaantunuttakin ruokaa (pitkälle jalostetuilla räpsyillä tämä ominaisuus on kuitenkin hyvin pitkälti kadonnut niinkuin muutkin hyvät ominaisuudet..) koirilla on muistaakseni 10x määrä suokahappoa mahalaukussa ihmiseen verrattuna ja pH alle 1.

mutta miksipä ei ihminenkin tosiaan pienen totuttelun ja parin ripulin jälkeen pystyisi syömään raakaa lihaa! ihmisten sapuskat ovat sentään puhtaita. toki vain suomalaista lihaa..

ainakin koirien osalta on tutkittu että ne pystyvät hyödyntämään raa'an lihan valkuaisaineet ja kaiken muunkin paremmin kuin kypsennetyn. ja tarviiko sitä asiaa edes niin tarkkaan tutkia kun ajattelee koiran historiaa... eipä nuo sudetkaan grillaile iltahämärissä notskilla.

no minä taidan kuitenkin syödä jatkossakin ihan kypsennettyä lihaa. en saata pysy uskalla enkä kykene maistamaan edes medium piffejä :rolleyes:

Olishan se hienoa, kun saataisiin salmonella ja madot taas normaaleiksi vaivoiksi, niin kuin flunssat ja muut..

Toinen puoli asiasta:
Kasvien kuituja, joita ihmisen ruuan sulatus ei pysty käsittelemään, pidetään terveellisinä, koska ne työntävät tavaraa eteenpäin suolistossa.
Voisiko sama toimia raa'an lihan kanssa?
Esimerkiksi leijonien ulosteissa on niin paljon sulamatonta ravintoa, että muut eläimet syövät niitä.

Itselläni on ollut aina herkkä makuaisti enkä voi syödä esim. vakuumipakattua jauhelihaa. Tarkoitan siis sitä mikä on "tehtaassa" pakattu muovirasiaan ja prässätty etiketit päälle. Lihahan säilyy noissa lootissa hullun pitkään verrattuna tuoreeseen tavaraan, mutta koostumus on epämiellyttävän sitkeää ja maku aivan jumalattoman paha, jota ei voi peittää millään mausteilla, aivan sama miten paljon tunkee mausteita niin se suojakaasu maistuu läpi.

Jauheliha tuleekin ostettua aina ja poikkeuksetta tiskistä irtomyynnistä tai kaupassa juuri pakattuna kylmäaltaasta, kelmutetussa styroksiastiassa.

Tästä on keskusteltu kaveri/tuttavapiirissä lukemattomia kertoja ja olemme vaimoni kanssa käsittääkseni ainoita ketkä eivät voi käyttää vakuumijauhelihaa. Mitä tämä raati on mieltä?

tuttavien kautta hirvenlihaa, kaupasta en ole kuin pari kertaa ostanut enkä tykännyt. Minulla on omituinen fobia siitä mitä kaikkea paskaa sinne yrittäjät ahneuksissaan jauhavat.

En edes muista koska viimeksi olisin ostanut palvelulihatiskiltä jotain niin että kaikki menee ja hyvälle maistuu. Tarkka täytyy makuaistisi olla jos maistat jotain eroja noissa. No vaikka maistuskin niin en välittäis. Ostin 10 min sitten pakattua paistijauhelihaa 50% tarjouksesta 4€ kilo vaikka pakkanen on jo ennestäänkin täynnä sitä.

Edit: Mitä noi tiskin jauhelihat muuten maksaa? Ei oo lihatiskiä tossa lähimarketissa.

Edit2: Soijarouhetta ostin pussin 4€ kilo kanssa, taidan sotkea sitäkin tohon jauhelihan sekaan. Katotaan mitä tulee, en oo ennen kokeillu. Mistähän saa halvimmalla soijarouhetta...

Tyttöystäväni on myös hyvin "herkkä" jauhelihan suhteen ja lähinnä siitä johtuen ruokakuluni ovat n. viisinkertaistuneet. Enää ei kelpaa mikä vaan nötkötti, vaan pitää ottaa sitä kalleinta tavaraa. Vaikka olenkin aika jätemylly, niin huomaan minäkin eron halvimman ja hyvän lihan välillä, mutta mausteilla ja pienellä vaivalla kaikesta saa varsin maukasta.

Makuasiahan tämä on, mutta tuota suojakaasun makua en kyllä huomaa missään määrin.

Enpä ole merkittävää laatueroa havainnut lihatiskin jauhelihan ja valmiiksi pakattujen välillä kuin että valmiiksipakatut sisältävät huomattavia määriä nestettä. Suorastaan uivat ruskistaessa.
Maun perusteella en uskoisi niitä toisistaan kuitenkaan erottavan ainenkaan niissä jauheliharuoissa, joita itse teen.

Juuri näistä kauppojen omien jauhelihojen epämääräisyyksistähän on lehdissäkin puhuttu. Kun ovat jauhaneet uudestaan myymättä jääneitä jauhelihoja. Eli siis tuoretta sekaan ja uudet kelmut ja etiketit päälle.

Suojakaasuhan on typpeä, happea ja hiilidioksidia. Tehdaspakatussa lihassa on muistaakseni enimmäkseen happea. Happi pitää sen lihan värin esteettisen punaisena.

Kai se suojakaasun maistuminen on korvien välissä...

Enpä ole merkittävää laatueroa havainnut lihatiskin jauhelihan ja valmiiksi pakattujen välillä kuin että valmiiksipakatut sisältävät huomattavia määriä nestettä. Suorastaan uivat ruskistaessa.
Maun perusteella en uskoisi niitä toisistaan kuitenkaan erottavan ainenkaan niissä jauheliharuoissa, joita itse teen.
Tuokin on totta että ne tosiaan uivat siinä nesteessä, veikkaan jotain suolaliuosta jotta kilohintaa saadaan puristettua alemmaksi lihatiskin tuotteisiin nähden.

Suomen hinnoista ei ole hajuakaan mutta Thaimaassa paistijauheliha maksaa noin 2e/kilo ja Saksassa nautasika noin 4e/kilo, paistijauheliha noin 6e/kilo. Lihatiskissä siis. Vakuumihintoja en tiedä kun en seuraa, ovat kuitenkin olennaisesti halvempia.

Milloin tahansa voin lähteä sokkotestiin noita erottelemaan, aivan sama kuka kokkaa ja miten paljon mausteita käytetään. Takuulla erotan toisistaan.

Suojakaasun makua en ole huomannut, mutta sitkeyden kyllä. Varsinkin se "vähärasvainen naudan jauheliha" on ihan hemmetin sitkeää, varmaan sidekudosta tai jotain tunkeneet siihen.:rolleyes: Ja se jostain syystä "natisee" pannua vasten kun sitä kypsentää.:lol2: Yleensä tulee ostettua vain paistijauhelihaa ja niin tuoreena kuin mahdollista. Yleensä kuitenkin valmiiksi pakattuna, kun tuntuu ostosreissuilla muutenkin olevan aina kiire ja yhtä juoksemista.

Juuri näistä kauppojen omien jauhelihojen epämääräisyyksistähän on lehdissäkin puhuttu. Kun ovat jauhaneet uudestaan myymättä jääneitä jauhelihoja. Eli siis tuoretta sekaan ja uudet kelmut ja etiketit päälle.

Joo muistan minäkin näistä kuulleeni jo aikapäiviä sitten. On noita lihatiskien myymiä jauhelihoja testattukin laboratorioissa ja löydetty jo vähän pilaantunutta tavaraa isolla prosentilla muistaakseni. Siis joskus...

Noi saksan hinnat on pikkasen halvemmat kun täällä kelmupakatut, voi paska...

Suositut

Back
Ylös Bottom