Jalkojen treenaus

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Nyt kaikki jalkojen treenaajat huomio. Tarviisin vinkkejä hyviin jalkatreeneihin! Eli miten treenaatte koipia? Monesti viikkoon ja treenaatteko jalat aina yhes treenissä? Itelleni ei tunnu sopivan se et vedän jalat yhes treenissä joten olen jakanut jalkojen treenauksen. Yleensä teen etu- ja takareidet eri päivinä. Pohkeet teen yleensä pari kertaa viikossa. Kaiken kaikkiaan reisille tulee yksi treenikerta viikossa.
Treenin tarkotuksena olis saada lisää LIHAA jalkoihin!:D

Mä oon tehny jaloille 2-jakosessa näin:

MAANANTAI:

Kyykky 3x
Reiden ojennus 3x

TIISTAI:

SJMV 3x
Reiden koukistus 2x
Pohkeet seisten 2x
Pohkeet istuen 2x

TORSTAI:

Jalkaprässi 3x
Reiden ojennus 3x

PERJANTAI:

SJMV 3x
Reiden koukistus 2x
Pohkeet seisten 2x
Pohkeet istuen 2x

Hyvin tuntuu toimivan. Toistomääriä vaihtelen viikottain: 10-12, 8-10, 6-8. Tolla pisimpien sarjojen viikolla tulee välillä pumppailtua esim. ojennuksia 15 toiston sarjojakin ja kyykyssä oon tehny viikosta huolimatta nyt vaan kutosia ja joskus sen alle saadakseni vähän lisää voimaa siihen kyykkyyn.

Jalkatreeneissä jalat ottavat melkein aina vastaa yhä kovempia rautoja, joten kannattaa lisäillä vähän väliä niinkuin ylipäänsä kaikissa liikkeissä. Raskaiden liikkeiden välillä vaihtelua myös.

HHM... Tuo Elaston ohjelma näyttää aika mielenkiintoiselta. Tuota voisin kokeillakin. Tuota, teetkö millasella ohjelmalla? Ku noita jalkoja treenaat aika paljon mut se on oikein, koska SIELTÄ se voima lähtee! Ainakin minun mielestä. :D

Mun ohjelma näyttää tältä tällä hetkellä:

1. Olkaapää, Pohkeet, Keskivartalo (kevyesti vatsaa ja selkää)
2. Kädet
3. Selkä, Takareidet
4. Rinta, Vatsa, Etureidet

Tää on tuntunu mulla ainakin toimivan mut jalkoja pitäs varmaan tehä enemmän tai en sitten tiedä. :rolleyes:

Mä oon tehny jaloille 2-jakosessa näin:

MAANANTAI:

Kyykky 3x
Reiden ojennus 3x

TIISTAI:

SJMV 3x
Reiden koukistus 2x
Pohkeet seisten 2x
Pohkeet istuen 2x

TORSTAI:

Jalkaprässi 3x
Reiden ojennus 3x

PERJANTAI:

SJMV 3x
Reiden koukistus 2x
Pohkeet seisten 2x
Pohkeet istuen 2x

Hyvin tuntuu toimivan. Toistomääriä vaihtelen viikottain: 10-12, 8-10, 6-8. Tolla pisimpien sarjojen viikolla tulee välillä pumppailtua esim. ojennuksia 15 toiston sarjojakin ja kyykyssä oon tehny viikosta huolimatta nyt vaan kutosia ja joskus sen alle saadakseni vähän lisää voimaa siihen kyykkyyn.

Paljo on tavaraa jaloille. Itellä menee kyllä noiden isojen lihasryhmien palautumiseen semmonen aika, ettei niitä ihan neljästi viikkoon reenaa. Tosin treenataanki varmasti erilailla. Vois kai sitä olla avoin ja iteki koklata joskus tiheämpää frekvenssiä.

HHM... Tuo Elaston ohjelma näyttää aika mielenkiintoiselta. Tuota voisin kokeillakin. Tuota, teetkö millasella ohjelmalla? Ku noita jalkoja treenaat aika paljon mut se on oikein, koska SIELTÄ se voima lähtee! Ainakin minun mielestä. :D

Mun ohjelma näyttää tältä tällä hetkellä:

1. Olkaapää, Pohkeet, Keskivartalo (kevyesti vatsaa ja selkää)
2. Kädet
3. Selkä, Takareidet
4. Rinta, Vatsa, Etureidet

Tää on tuntunu mulla ainakin toimivan mut jalkoja pitäs varmaan tehä enemmän tai en sitten tiedä. :rolleyes:

Millainen jako sulla on lepopäivien suhteen?
Ja miten jaat takareidet ja etureidet eri reeneihin vai teetkö pelkästään eristäviä harjotuksia?

Millainen jako sulla on lepopäivien suhteen?
Ja miten jaat takareidet ja etureidet eri reeneihin vai teetkö pelkästään eristäviä harjotuksia?

Mulla ei oo orjallista ohjelmaa. Eli lepopäiviä pidän sillon kun siltä tuntuu. Yleensä treenaan aina kaks päivää ja sit lepo tai kaks lepopäivää ja sit taas kaks päivää treeniä. Oliko tarpeeksi vaikeasti ilmaistu. :D

Noihin jalkatreeneihin sen verran et tossa mun ohjelmassa ne treenit näkyy. Välillä teen eristäviä ja välillä runttaan kyykkyy ja prässii. Sit taas palautellaan.

Oon muuten samaa mieltä siinä et tuo Elaston ohjelma on aika rankka. Mulla menis kans aikaa tosi paljon palautumiseen. Tiedän kokemuksesta et tuo ei käy minulle. Ainoastaan kevyenä pumppaamisena. Mut hei! välillähän niitäkin kannattaa tehdä! Eiks Yeah! :rolleyes:

Mulla ei oo orjallista ohjelmaa. Eli lepopäiviä pidän sillon kun siltä tuntuu. Yleensä treenaan aina kaks päivää ja sit lepo tai kaks lepopäivää ja sit taas kaks päivää treeniä. Oliko tarpeeksi vaikeasti ilmaistu. :D

Noihin jalkatreeneihin sen verran et tossa mun ohjelmassa ne treenit näkyy. Välillä teen eristäviä ja välillä runttaan kyykkyy ja prässii. Sit taas palautellaan.

Oon muuten samaa mieltä siinä et tuo Elaston ohjelma on aika rankka. Mulla menis kans aikaa tosi paljon palautumiseen. Tiedän kokemuksesta et tuo ei käy minulle. Ainoastaan kevyenä pumppaamisena. Mut hei! välillähän niitäkin kannattaa tehdä! Eiks Yeah! :rolleyes:

Itse en usko noihin keveisiin viikkoihin, muuten kuin että jos paikat alkaa olla sen verran paskana, niin sitten huoltavana reeninä.

Ite alotin nyt tekemään sunnuntaisin atg-takakyykyn ja keskiviikkosin teen sitten etukyykyn (jos jaksan) ja maastavedon. Maastavetopäivänä saatan sitten hinkata reidenojennuksia, mutta hirveesti en kyllä pysty ruveta tekemään noita eristäviä liikkeitä, koska raskaat perusliikkeet ottaa jo niin hyvin.

Ite en hirveesti noita liikkeitä vaihtele nimenomaan sen takia, että hommassa olisi se tietty jatkuvuus. Huom, takakyykkyä en tosin ollut tehnyt yli puoleenvuoteen...

Joo en minäkään hirveesti tykkää tehä kevyttä pumppia. Se on mukava lyödä rautaa tankoon kunnolla mut tietysti järki mulla on mukana tässä hommassa. En halua itteeni särkeä, koska sillon VITUTTAA!! Mä en pysty kauheesti vääntää raskaita perusliikkeitä, koska polvet on vähän mäsänä. Mut rautaa nostetaan siihen asti kun henki pihisee!
Mikä on muuten atg- kyykky? En oo kuullukkaan?

Ass to the grass, eli niin alas ku liikerata sallii. Ite oon siinä mielessä onnellinen että liikkuvuus sallii päästä niin alas ku vaan voi. Ainoo vaa, että ei pysty ihan niin isoilla painoilla tekemään. Toisaalta, tää on kehonrakennusta eikä voimanostoa, joten kyllä se oma ego on näiden painojuttujen suhteen vaan voitettava.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Ahaa. Nyt selkis. Ite oon kans kehonrakkenus linjoilla, en voimanosto. Mua ei kaariselkä penkkaaminen kiinnosta. Haluun lihasta ja lihastasapainoisen kropan.
Annan sulle vinkin. Oot oikeessa noiden painojen suhteen. Pidä järki päässä ja jalat maassa. Rauta on mikä kertoo totuuden! Siks mulla on vähän polvet kipeet ku tuli kyykättyy liian suurilla painoilla. Ei ne paskana oo mut nyt on pikkusen tullu enemmän järkee tuohon tekemiseen.

Hei mut nyt juttu karkas! Haluun erilaisia ideoita ja jalkojen treeniohjelmia joita muut käyttää ja ovat todenneet niiden toimivan. Kiitos! Nam. :rock:

http://elasto.org/2-jakoinen.txt

Eli ihan perus 2-jakonen ohjelma 4 kertaa viikossa jaolla työntävät/vetävät.

Oon nyt tehny reilu kuukauden jaloille noita pudotussarja treenejä, kannattaa kokeilla. Itsellä ainakin toiminu pirun hyvin. esimerkiksi reiden ojentajat:
1 sarja
75kg, -20%, -20%
2 sarja
75kg, -20%. -20%
3sarja
sama homma
Eli jokaiseen sarjaan tulee kolme sarjaa, jos näin nyt voi sanoa :) toistomäärät yritän pitää siinä 12 pintaa, mutta pakkaa välillä jäämään allekin.

Mutta esimerkiksi kyykyssä en ole tehnyt pudotussarjoja, vaan vastapainoksi ihan 5x5 nousevilla painoilla.

Prässissä olen tehnyt tällätavoin:
12x"leveä jalkojen asento" ja heti perään 12x "polvet yhdessä"
Yhteensä 3 kertaa läpi toi, joten sarjoja tulee 6.
Työntö suht nopea, palautus taas hitaasti.

Toivottavasti tuosta selityksestä saa jotain irti.

Raskaita etu- ja takakyykky sarjoja, kovia suorinjaloin maveja ja normi maveja kovilla romuilla. Jos ei noilla jalat kasva niin ei sitten millään, ei siihen ihmeempia kikkailuja tartte. ;) Päälle voi ottaa vähän vaikka ojennuksia/kokistuksia jos siltä tuntuu!

Omasta mielestä jalkatreeneissä tulisi olla 1-3 kovaa kyykky liikettä, joissa viikoittain pyritään kasvattamaan joko sarjapainoja, taikka toistomäärää. Käytännössä sama millä jaolla taikka ohjelmalla kukakin treena, niin tärkeintä on että panostus on raskaissa kyykyissä kuten etukyykky, takakyykky, hack kyykky, käänteinen hack yms. Tietty noita ns. kevyitäkin liikkeitä saa ja jopa kannattaa tehdä treenissä, mutta ne eivät koskaan saisi olla treenin perustana. Ja mitä noihin jakoihin tulee, ei todellakaan kannata suinpäin vaihdella ohjelmia toisiin vain sen takia jos toinen sanoo.

treeni1: takakyykky 4x

treeni2: SJMV 3x, Pohkeet prässissa 3x

treeni3: Etukyykky 4x

treeni4: pohkeet prässissä 3x

Koukistukset ja ojennukset eivät ole mielestäni pakollisia liikkeitä. SJMV:tä kannattaa kokeilla , jos ei ole aijemmin tehnyt. Vaikka muut salilla olijat saattavat repeilläkkin. (kokemusta on.....:) ).....

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom