Itsellä muuten sillain jännä että nämä pinnalla olevat lihakset eivät tunnu edes mitenkään kovilta tai jäykiltä vaan se tuntuu tuollanjossai syvällä, sekä lihasten kiinnityskohdissa, ongelman alkaessa ne kyllä olivat aivan kivikovat silloin joskus vuosi sitten. Onko jollain kokemusta millä saisi kipua lievitettyä kallonpohjassa ja muualla että saisi olon jotenkin siedettäväksi, alkaa olee pinnakin jo melko kireällä kun koko ajan sattuu ja pakottaa niskaa, särkylääke sirdalud komboista ei mitään hyötyä eikä mistään muustakaan mitä oon tähän saakka koittanut, nuita liikkeitä ja vinkkejä olen kyllä kovasti tehnyt vaan tähän kipuun ei löydy mistään apua..
Läheskään kaikki niskan lihakset ei ole siinä ihan pinnalla. jos trapezius on piukkana niin se on toki helppo tuntea tuossa hartian päällä, mutta esim levatoria joutuu kaivelemaan hieman löytääkseen eikä siitä välttämättä tunne päällepäin. LEvator kiinnittyy juuri sinne kallonpohjan alle, joten sen ärtymisestä voi olla sinullakin kysymys. tämä tietty ihan arvailua.
sanoisin, että koita ainakin heti alkuun rentouttaa sitä niskaa mahdollisimman usein ja välttää rasittamasta sitä. eli:
- koita pitää pää suorassa aina, kävellessä ja istuessa. pään oikea asento on se, kun kuuppa on ihan keskellä. eli jos antaisin pään retkahtaa (kokeile tietenkin varovasti "nuokkumalla"), niin se voisi yhtä hyvin kipata eteen tai taakse. Tällöin lihakset niin niskassa kuin kaulan puolella ovat mahdollisimman rentona. Itse tulee tehtyä tätä usein työpöydän ääressä, eli testaan onko niska suorana, siinä oppii hakemaan sitä asentoa. Toinen tapa on ajatella, että keskellä päälakea on naru joka vetää päätä ylöspäin, silloin niska työntyy suoraksi, leuka menee vähän lähemmäs kaulaa eikä pää roiku eteenpäin.
- Jos istut paljon esim työpöydän ääressä, pidä taukoja, pyörittele päätä (varovasti jos on pahoja jumeja), heiluttele käsi eteen ja taakse jne
- Mielestäni paras tapa rentouttaa niska ja hartiat on maata kovalla alustalla (esim matto tai jumppamatto), pää ihan vähän kohotettuna ja niska suoraksi työnnettynä (kuten yllä kuvailin). pään alle voi laittaa vaikka kirjan tai kämmenen. jalat koukkuun ja makaat tässä hetken, jo minuutti-parikin voi auttaa ainakin itsellä, mutta aina parempi jos voi olla vähän pidempään.
ks tämä video, aika paljon höpötystä mutta oleellisinta tuo asento selällään maaten.
- Hieronta voi auttaa, mutta se voi myös ärsyttää jo ärtyneitä tai tulehtuneita lihaksia. Hieroa kannattaa todella varovasti. Itsekin voi koittaa varovasti hieroa ja painella, esim selällä maaten voi laittaa sormet sinne kallonpohjaan ja hieman painella ja tunnustella, jos se yhtään laukaisee sitä jännitystä.
Kun olet käynyt fysioterapeutilla, niin tiedät toivottavasti tarkemmin mikä oireilee ja miksi, silloin on myös helpompi antaa vinkkejä ja ohjeita. Fyssareilla kuten muillakin asiantuntijoilla on kaikilla erilainen tieto-taito ja omat erityisosaamisensa ja kiinnostuksen kohteet, itse olen juossut aikoinaan ryhti ongelmien kanssa monen monta fyssaria, kiropraktikkoa ym. läpi ennen kuin homma lähti selviämään.
Tässä yksi aiempi viesti missä on pohdiskelua ja niksejä niska ja hartiaongelmiin, mitä en tainnut vielä linkittää:
https://pakkotoisto.com/threads/toistuvat-yläselän-jumi-ja-polte.125232/#post-4763864
Ja vielä yksi kuva muistutuksena siitä, kuinka tärkeä se pään asento on: