Jännitysniska, eli Tension Neck

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja legion
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voikos olla jännitysniskaa jos on niskat molemmin puolin jumisen tuntuiset kokoajan? Välillä säteilee leukaan ja toisinaan kaulan alueella tuntuu. Ei oo oikein muita oireita kuin että molemmin puoliin niskaa tuntuu kokoajan semmoinen jumitus ja en pääse siitä eroon millään kotikonstein. On sitä hierojallakin käyty mutta ei auttanut.. Kyseessä ei kyllä välttämättä ollut mikään hyvä hieroja kun oli vastavalmistunutkin. Lekurissakin kävin mutta otatti vain kilppariarvot ja veren kuvan.

onko jatkuvaa vai vaihtelevaa? huomaatko, että alkaa jumittamaan tietyssä tilanteessa?

Tuntuuko kiristystä kun kallistelet tai kierrät pääntä? Entä jos sormilla painelet niskaa ja kaulan sivuja, löytyykö kipeitä kohtia?

Suosittelen fysioterapeutilla käyntiä

Voikos olla jännitysniskaa jos on niskat molemmin puolin jumisen tuntuiset kokoajan? Välillä säteilee leukaan ja toisinaan kaulan alueella tuntuu. Ei oo oikein muita oireita kuin että molemmin puoliin niskaa tuntuu kokoajan semmoinen jumitus ja en pääse siitä eroon millään kotikonstein. On sitä hierojallakin käyty mutta ei auttanut.. Kyseessä ei kyllä välttämättä ollut mikään hyvä hieroja kun oli vastavalmistunutkin. Lekurissakin kävin mutta otatti vain kilppariarvot ja veren kuvan.
Mites purenta? Narskutteletko öisin hampaita? Voimakas pureminen vaikuttaa suoraan kallonpohjaan, ja niskan lihaksistoon. Käy osaavalla fysioterapeutilla näyttämässä, ja kysy myös noista mahdollisista purentaan liittyvistä asioista.

Ihan jatkuvaa. Kipeitä kohtia on kyllä ja kylmä tuntuu auttavan hetkellisesti. Silloin myös kun vähä jumppailee ja kroppa lämpiää niin en enää tunne sitä yhtä paljon. Voi olla etten myös ajattele sitä silloin niin paljoa. Purennassa ei nyt pitäisi olla mitään vikaa, siitä en tiedä narskuttelenko. Pitää ehkä kokeilla sitä fyssaria sitten.

Ihan jatkuvaa. Kipeitä kohtia on kyllä ja kylmä tuntuu auttavan hetkellisesti. Silloin myös kun vähä jumppailee ja kroppa lämpiää niin en enää tunne sitä yhtä paljon. Voi olla etten myös ajattele sitä silloin niin paljoa. Purennassa ei nyt pitäisi olla mitään vikaa, siitä en tiedä narskuttelenko. Pitää ehkä kokeilla sitä fyssaria sitten.

jos esimerkiksi käsien pyörittely ja niska/hartiaseudun mobilisointi helpottaa, voi hyvin olla kyse ihan lihasjäykkyydestä. voi olla myös jotain asentovirhettä tai muuta, joka niskaa rasittaa. Kannattaa lueskella tätä ketjua läpi, sekä tosiaan etsiä vaikka hyvä omt fyssari jostain.

Ajattelinpa koittaa onneani täällä, kun ei tuo mahdollinen ms-taudin mahdollisuus innosta... Pää on kuvattu vuosi sitten, sieltä ei mitään löytynyt. Mutta se selkäydinpunktion vastaus olikin sitten epämääräinen, mutta ei neurologin mukaan kuitenkaan ihan vakuuta että ms-tautia olisi.
Eniten mua on nyt alkanut vaivata se, kun aloin 4kk sitten tekee kyykkyä ja muita jalkaliikkeitä, niin mun jalkapohjat on siitä lähtien ihan kuin surissut! Siis sellanen ihme sirinä ja surina tuntuu jalkapohjissa ja jopa sormissakin joskus... Ja tätä surinaa provosoi just nää jalkaliikkeet, ei treenatessa mutta sitten seuraavana päivänä se on pahimmillaan. Elohiiriäkin tuntuu jaloissa vilisevän kiitettävästi... On päiviä ettei niitä ole ja taas joinain päivinä on.
Ja toinen ärsyttävä tunne , mikä vaivaa usein, on sellanen ihme painontunne silmäluomessa kulmakarvojen alapuolella. En tajua mikä se tunne on, mutta se pysyi poissa kun söin paniikkihäiriöön lääkkeitä... Mut lopetin ne nyt myös kokonaan 2kk sitten, kun tuntuu et turpoaa niistä ihan liikaa eikä paino laske... Et rentouttiko nuo lääkkeet sitten sen verran ettei painontunteita tullut minnekään...
Leukaperiä mulla kans särkee vähän väliä.
No, nyt pääsen taas uudestaan ilmeisesti pään kuvaan, kun lääkäri laittoi lähetteen neurolle uudestaan.
Mut en mä vaan haluaisi millään uskoa et tämä sitä ms:sää olisi... :/

Et onko kellekään noi surinat tuttuja?

Mulle tulis mielee "Surinasta" et sielä kiertää veri aika vauhdilla, eli ootko kenties niin ns. kokovartalo tukkeessa -tapaus että veri alkaa kiertää ku vähä jumppailee.
Tietysti voi olla jotain muutakin mut tollanen mulle iha ekana tulee mielee jos ymmärrän millasta se surina on. Elohiiret taas johtuu hermoston ylirasittumisesta et esim jos nukut liian vähä tai unenlaatu on huono (Sitä ei yleensä itse tiedosta) niin provosoi sille. Samaten suolojen, magnesiumin tai nesteiden puutos on yks kova tekijä elohiirille ja muille vastaaville, esim krampeille. Leukaperien jumit vois viitata että narskutat hampaita esim nukkuessa ja siitä pakkaa niskaan jumit ja alaspäin. Tai sitte niskasta menny jumit leukaan ja sitä kautta voi syntyä myös narskutusta (Eli keho stressaa... ja unenlaatu huononee kun narskuttaa, vois tulla elohiiret esim sitä kautta sitte). Toinen sirinän ja surinan aiheuttajahan voi olla et kroppa on niin tukkeessa et hermosto siellä "lamaantuu" hieman ja tuntuu kyseisellä tavalla. Paha suoralta kädeltä sanoa mut tämmösiä mietteitä tuli tästä.

Viimeksi muokattu:
Kiitti vastauksesta lumbago :) unohdin mainita et mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, et voiko se sitten vaikuttaa näin asiaan... Et kroppa ei vaan toimi kuin ennen, et hermosto ja kaikki käy vähän vajaalla.
Tämä vajis on mun kohdalla ollut muutenkin erittäin hankala, lääkkeet ei ole tuonut läheskään sitä vastinetta mitä odotin... Vaikka lääkitystäkin on ruuvattu miten sattuu, niin silti on olo kuin kävis oikeesti hitaalla... Oon joka paikasta nykyään myöhässäkin, kun ei vaan pää kykene tekemään nopeasti jotain asioita.. Ja tää kaikki alkoi sellasella pahalla hartia ja niskajumilla, ja luultiin että tämä on vaan tätä tension neck hommaa...
Mut tosiaan olo on kropassa kuin loppuun palaneella vaikken sitä tosiaan ole, liikunkin nykyään puolet vähemmän siitä mitä ennen... Vaikka haluaisin liikkua enemmän, niin on vaan niin vedättävä olo ettei auta vaikka ottaa itseään niskasta kiinni. Eikä liikunta tee enää hyvää oloa, päin vastoin , sen jälkeen on usein aika karseakin olo...
Meni nyt vähän asian vierestä, mut kyl usein tympäsee kun tuntuu ettei ole oma itsensä...

Kiitti vastauksesta lumbago :) unohdin mainita et mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, et voiko se sitten vaikuttaa näin asiaan... Et kroppa ei vaan toimi kuin ennen, et hermosto ja kaikki käy vähän vajaalla.
Tämä vajis on mun kohdalla ollut muutenkin erittäin hankala, lääkkeet ei ole tuonut läheskään sitä vastinetta mitä odotin... Vaikka lääkitystäkin on ruuvattu miten sattuu, niin silti on olo kuin kävis oikeesti hitaalla... Oon joka paikasta nykyään myöhässäkin, kun ei vaan pää kykene tekemään nopeasti jotain asioita.. Ja tää kaikki alkoi sellasella pahalla hartia ja niskajumilla, ja luultiin että tämä on vaan tätä tension neck hommaa...
Mut tosiaan olo on kropassa kuin loppuun palaneella vaikken sitä tosiaan ole, liikunkin nykyään puolet vähemmän siitä mitä ennen... Vaikka haluaisin liikkua enemmän, niin on vaan niin vedättävä olo ettei auta vaikka ottaa itseään niskasta kiinni. Eikä liikunta tee enää hyvää oloa, päin vastoin , sen jälkeen on usein aika karseakin olo...
Meni nyt vähän asian vierestä, mut kyl usein tympäsee kun tuntuu ettei ole oma itsensä...

Mullaki vajaatoiminta niin osaa jotain sanoa. Mitä oon jutellu muiden kanssa asiasta niin moni on puhunu ainaki jalkapohjan kivuista yms ihme jutuista, et miksei vajari vois tehdä sitte jopa "surinaa?". Kilppari ku on siinä mieles aika mulkku asia, että se kun himmaa tahtia niin se vaikuttaa periaatteessa ihan kaikkialle elimistöön, koska se säätelee lähestulkoo joka toimintoa hormonaalisesti ja jos sitä (Kilpirauhashormoonia, eli tyroksiinia) on liian vähä, ei oikeen toimi sitte mikää ja oireet voi olla ihan mitä tahansa. Kannattaa mittauttaa Kortisoli ja Ferritiini (varastorauta) + Transferriini, koska Ferritiini voi olla korkee jos kehossa on esim Matala-asteinen tulehdus (Herkkä CRP Paljastaa sit taas sen jos haluaa kattoa eriksee, viljat, maitotuotteet, sokeri yms voi ylläpitää sellasta esim, ei kaikil tietenkää). Tolla selvii onks raudat vajareissa vai hyväl tasolla, pitäis olla naisilla yli 100 arvo ja miehil sitte mieluusti paljo enemmänki, yli 200 koska viite asteikko on paljo korkeempi. Mut tosiaa tulehdus antaa väärää kuvaa, eli voi näyttää hyvältä vaikka ei oiskaa, siks transferriini ja / tai herkkä crp lisäks niin tietää onko tulos oikeesti hyvä, vai huono. Lääkärit (Ei tietenkää kaikki) kattoo usein hemoglobiinia et "Se on hyvä" mutta hb pysyy korkeena pitkäänkin, vaikka rautavarastot ois lähes nollassa... Eli hb ei oo luotettava raudan mittari. Myös D Vitamiini ja B12 (Nääki ois hyvä mittauttaa) sekä riittävä Jodin saanti vaikuttaa kilpparin toimintaan, sekä siihen miten Tyroksiini pelittää kehossa. Eli joku vajaus, esim rauta, d, b tms, niin tyroksiini ei välttis toimi niin hyvin kun voi. Mulla alko kans ihan jäätävällä niska/hartia jumituksella aikanaa ja sit kaikki muut oireet kaupanpäälle, siitä meni viel pitkää että asia selvis mikä on probleema todellisuudessa kaiken takana.

"Vaikka haluaisin liikkua enemmän, niin on vaan niin vedättävä olo ettei auta vaikka ottaa itseään niskasta kiinni" toi on tuttua myös, oli yli vuoden ihan romuna koko äijä. Mut noi kannattaa tsekkaa. Kortisoli, rauta, d ja b niin saa vähä osviittaa onko muuttuvat tekijät kunnossa esimerkiks, aika monella näistä tuntuu olevan jotain vajareita, vajaatoiminnassa... Ei toki kaikilla, mutta aika isolla osalla.

Viimeksi muokattu:
Ajattelinpa koittaa onneani täällä, kun ei tuo mahdollinen ms-taudin mahdollisuus innosta... Pää on kuvattu vuosi sitten, sieltä ei mitään löytynyt. Mutta se selkäydinpunktion vastaus olikin sitten epämääräinen, mutta ei neurologin mukaan kuitenkaan ihan vakuuta että ms-tautia olisi.
Eniten mua on nyt alkanut vaivata se, kun aloin 4kk sitten tekee kyykkyä ja muita jalkaliikkeitä, niin mun jalkapohjat on siitä lähtien ihan kuin surissut! Siis sellanen ihme sirinä ja surina tuntuu jalkapohjissa ja jopa sormissakin joskus... Ja tätä surinaa provosoi just nää jalkaliikkeet, ei treenatessa mutta sitten seuraavana päivänä se on pahimmillaan. Elohiiriäkin tuntuu jaloissa vilisevän kiitettävästi... On päiviä ettei niitä ole ja taas joinain päivinä on.
Ja toinen ärsyttävä tunne , mikä vaivaa usein, on sellanen ihme painontunne silmäluomessa kulmakarvojen alapuolella. En tajua mikä se tunne on, mutta se pysyi poissa kun söin paniikkihäiriöön lääkkeitä... Mut lopetin ne nyt myös kokonaan 2kk sitten, kun tuntuu et turpoaa niistä ihan liikaa eikä paino laske... Et rentouttiko nuo lääkkeet sitten sen verran ettei painontunteita tullut minnekään...
Leukaperiä mulla kans särkee vähän väliä.
No, nyt pääsen taas uudestaan ilmeisesti pään kuvaan, kun lääkäri laittoi lähetteen neurolle uudestaan.
Mut en mä vaan haluaisi millään uskoa et tämä sitä ms:sää olisi... :/

Et onko kellekään noi surinat tuttuja?

MS-tautia varten on ilmeisesti tutkittu jo? Refleksit, lihastonus (spastisuus), koordinaatio, tuntoaisti jne. noiden kuvausten ja mittausten lisäksi (tai no, kummallista kai ois, jos noihin kokeisiin pääsis ilman noita perustestejä)? Onko tuntoaistimukset ja voimat kämmenissä ja jalkaterissä ollu normaalit? Onko diabeteksen tai muiden tuommoista aiheuttavien sairauksien mahdollisuus selvitetty? Minkä takia sun pää sillon vuosi sitten kuvattiin? Entä onko kyykkytekniikat (ja muut) kunnossa? Onko hermopinteitä (esim. selässä, pakaran seuduilla, polven alueella) varten testailtu?

Toisaalta eiköhän neurologi selvitä vähintään noita samoja juttuja ihan huolellisesti jo.

MS-tautia varten on ilmeisesti tutkittu jo? Refleksit, lihastonus (spastisuus), koordinaatio, tuntoaisti jne. noiden kuvausten ja mittausten lisäksi (tai no, kummallista kai ois, jos noihin kokeisiin pääsis ilman noita perustestejä)? Onko tuntoaistimukset ja voimat kämmenissä ja jalkaterissä ollu normaalit? Onko diabeteksen tai muiden tuommoista aiheuttavien sairauksien mahdollisuus selvitetty? Minkä takia sun pää sillon vuosi sitten kuvattiin? Entä onko kyykkytekniikat (ja muut) kunnossa? Onko hermopinteitä (esim. selässä, pakaran seuduilla, polven alueella) varten testailtu?

Toisaalta eiköhän neurologi selvitä vähintään noita samoja juttuja ihan huolellisesti jo.

No sepä siinä, kun läpäisen kaikki nuo perus testit . Mutta sitten esim huimaus oli aikoinaan voimakasta, semmosta keikkuvaa. Lenkillä tuntui et maa lähtee alta tai kallistelee... Ja sitten nämä kihelmöinnit/surinat jaloissa ja käsissä.

Tämä härdellihän lähti siitä, kun aloin tuntemaan aina ennen näitä naistenpäiviä toispuoleista heikkoutta. Se heikkous ei ollut todellista, tuli lähinnä tunne että ihan kuin vasempaa jalkaa pitäisi raahata perässä tai vasen käsi olisi hidas tajuamaan mitä pitää tehdä. Sitten mulla oli semmosia läiskämäisiä kohtia jalassa, mitkä tunsin kokoajan ihan kuin tunnottomaksi, mutta kun koskin siihen kädellä niin kyllä siinä tunto oli tallella.
Ja samat oireet saattoi voimistua just ennen kuin olin tulossa kipeeksi... Ja sama on oikeastaan edelleen.

Diapetesta on tutkittu jo pariin kertaan, ennen kuin aloin laihduttaa , mulla oli metabolinen oireyhtymä jo , et kaikki arvot oli rajoilla... Trigly oli koholla ja hyvä kolestroli alhaalla. Musta tuntuu etten saa tuota hyvää kolestroliakaan millään nousee , et se on matala vaikka mitä tekis... Kumminkin se kokonaiskolestroli on 3,5...

Ja ryhti on vähän semmonen et lantio on kenossa ja selkä vähän mutkalla ja yli taipuva...
Mut voisihan tuo hermopinteen mahdollisuus olla. Oon sen 4vuotta yrittänyt lääkäreiltä anella jotain jatkotutkimuksia, mutta vasta nyt yks naislääkäri otti todesta... Tuolloin reilu vuosi sitten homma jäi ihan kesken, oireet jäi eikä mitään selitystä niihin tullut tuolta neuropuolelta...

Sain nyt vielä sitten näihin hormonaalisiinkin tutkimuksiin lähetteen ja tämä naislääkäri sanoi et jos ei gynepuolella osata auttaa, niin sitten ihan endogrinologille uusi lähete.
En nyt sitten tiedä onko se vaan ihan normaalia et urheilusta tulee paska olo...
Mulla on noi rauta arvot kondiksessa, multa otettiin ne ferritiinit ja muut.
Yksi sitten mikä pisti omaan silmään oli testosteroni taso ja se oli 1,9, vaikka sen pitäs olla vissiin enemmän naisellakin? Et kai sen vähyys jo tuo jotain vetämättömyyttä

Kuulostaa vahvasti kilppari probleemilta mm. huimaus yms mitä kerrot, nousee myös kolesterolit ja sokerit sitä kautta kunnes se on tasapainossa. D Vitamiini vaikuttaa myös kole arvoihin. Samaten noi "laahausoireet" on joillain vajaatoimintatyypeillä myös ollut. Yksilöllistähän se mitä kukakin saa. Selkä mutkalla eli jos se on siten että alaselässä syvä notko niin voimaa takareisi/perse ja vatsalihas alueelle + lonkankoukistajille venytystä, etureidetki ois hyvä löysätä sitte samalla. Tietenki oireille on muitaki mahollisuuksia ja syitä mistä ne voi tulla, mut tulis ekana mieleen tuo, koska se tekee noita mitä kerrot ja taustalla on vajaatoimintaa. Et onko sen hoito kuin tasapainos, ei riitä et on viitteis, kun pitäis saada se tavoitearvoihin. Toinen joka voi sippaa ton parina on lisämunuaiset, eli ne ns. hyytyy, tai voi hyytyä sanotaa ennemmin niin. Et niitäki ois hyvä tsekkailla onks sieltä suunnalt kaikki kunnos.

Viimeksi muokattu:
Kuulostaa vahvasti kilppari probleemilta mm. huimaus yms mitä kerrot, nousee myös kolesterolit ja sokerit sitä kautta kunnes se on tasapainossa. D Vitamiini vaikuttaa myös kole arvoihin. Samaten noi "laahausoireet" on joillain vajaatoimintatyypeillä myös ollut. Yksilöllistähän se mitä kukakin saa. Selkä mutkalla eli jos se on siten että alaselässä syvä notko niin voimaa takareisi/perse ja vatsalihas alueelle + lonkankoukistajille venytystä, etureidetki ois hyvä löysätä sitte samalla. Tietenki oireille on muitaki mahollisuuksia ja syitä mistä ne voi tulla, mut tulis ekana mieleen tuo, koska se tekee noita mitä kerrot ja taustalla on vajaatoimintaa. Et onko sen hoito kuin tasapainos, ei riitä et on viitteis, kun pitäis saada se tavoitearvoihin. Toinen joka voi sippaa ton parina on lisämunuaiset, eli ne ns. hyytyy, tai voi hyytyä sanotaa ennemmin niin. Et niitäki ois hyvä tsekkailla onks sieltä suunnalt kaikki kunnos.

Kilppari arvot on olleet hyvät, mut jotenkin vaan tiiän et niissä siltikin joku ongelma. Tsh 0,50 ja t4v on ollut 16-19, et aina aika "yläkantissa"... Mut jos nostan annosta, niin tuntuu et tulee ihme paniikkimainen olotila kokoajan, mut toisaalta olo on vajaa. Ja oon kyl kokeillut et jos olisin pidemmän aikaa isommalla annoksella et oireet menis ohi... Mut ei ne mene. Oon miettinyt et voisko tää olla jotain lisämunuaisiin liittyvää...

Kilppari arvot on olleet hyvät, mut jotenkin vaan tiiän et niissä siltikin joku ongelma. Tsh 0,50 ja t4v on ollut 16-19, et aina aika "yläkantissa"... Mut jos nostan annosta, niin tuntuu et tulee ihme paniikkimainen olotila kokoajan, mut toisaalta olo on vajaa. Ja oon kyl kokeillut et jos olisin pidemmän aikaa isommalla annoksella et oireet menis ohi... Mut ei ne mene. Oon miettinyt et voisko tää olla jotain lisämunuaisiin liittyvää...
Joo hyvät arvot on kyllä, oisko just jotain lisämunuais ongelmaa koska se voi tehdä paniikkioloja yms. Eli Kortisolit ois hyvä mittauttaa.
T3 arvo ois kans hyvä tietää toimiiko muunto kunnolla.

Itsellä ainakin fyssari löysi oireisiin vastauksen. Selkäranka kuulemma juntturassa. Sitä tässä kait pitää availla fyssarin toimesta ja tehdä avaavia harjotteita..

No kumpa kans itellä olis joku semmonen hermopinne vaiva tai vastaava... Nytkin kun kävin lenkillä niin jalat surisee enemmän ja tulee ku pieniä sähköiskuja/elohiiriä jalkoihin... Jeejee.
Mulla kans pamahtelee ihan yhtäkkiä aina hartiat jumiin ja saattaa se jumi vaan yhtäkkiä lauetakin... Ilman mitään ihmeenpää syytä. Tuntuu et kroppa elää ihan omaa elämäänsä...

Hei,

Olisiko kellään parannus keinoa hartioille jotka ovat kuin kiveä, ja niskoille jotka ovat suht jumissa. Noin 6kk sitten menivät ekan kerran pahasti jumiin, millon alkoi outo huimaus, kävellessä tuntuu siltä kuin menisi ylös ja alas, vähän kuin leijuisi. Viimeksi vaiva kesti melkein pari viikkoa ja pysynyt poissa tähän saakka. Ei varsinaisesti haittaa mihinkään, mutta vaiva on silti vittumainen.

Hei,

Olisiko kellään parannus keinoa hartioille jotka ovat kuin kiveä, ja niskoille jotka ovat suht jumissa. Noin 6kk sitten menivät ekan kerran pahasti jumiin, millon alkoi outo huimaus, kävellessä tuntuu siltä kuin menisi ylös ja alas, vähän kuin leijuisi. Viimeksi vaiva kesti melkein pari viikkoa ja pysynyt poissa tähän saakka. Ei varsinaisesti haittaa mihinkään, mutta vaiva on silti vittumainen.

sauvakävely, piikkimatto, keppijumppa ja ylläpitoon salitreeni :) mikä saa hartiat ja niskan jumiin? syy kannattaa selvittää ja hoitaa se kuntoon. itsellä autto pahassa vaihees lihasrelaksantit ja mc kenzien niskajumppaliikkeet (lääkäri opasti).

Latest posts

Back
Ylös Bottom