Jännitysniska, eli Tension Neck

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja legion
  • Aloitettu Aloitettu
Näyttää vitun tyhmälle että on toi osote tässä ketjussa... Joku miettinee että miksi. Mut tosiaan noi 3 edellist viestiä oli ihan erillises ketjussa josta ne sit yhistettiinki tänne :P

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
sauvakävely, piikkimatto, keppijumppa ja ylläpitoon salitreeni :) mikä saa hartiat ja niskan jumiin? syy kannattaa selvittää ja hoitaa se kuntoon. itsellä autto pahassa vaihees lihasrelaksantit ja mc kenzien niskajumppaliikkeet (lääkäri opasti).
Kaverini joka on urheiluhieroja väitti, että ala trapsit on liian heikot ja sentakia hartiat ja niska olisivat jatkuvasti jännityksessä.

huimaus tekee kyl hulluks :) pahimpana aikana ite en pystyny mennä kauppaankaan, huimaus alko heti ku pysähty liikkeestä, eli kassalla jonottaessa sai pelätä millon kaatuu tai lähtee taju. kammohan siitäkin on jääny :)

huimaus tekee kyl hulluks :) pahimpana aikana ite en pystyny mennä kauppaankaan, huimaus alko heti ku pysähty liikkeestä, eli kassalla jonottaessa sai pelätä millon kaatuu tai lähtee taju. kammohan siitäkin on jääny :)
Mulla tekee tota samaa ku oikeen pahana on. Just et kauppaa menot jää välii yms. Ei pysty, ei kykene ku tuntuu et lähtee taju tai menee turvallee siel.

Mulla tekee tota samaa ku oikeen pahana on. Just et kauppaa menot jää välii yms. Ei pysty, ei kykene ku tuntuu et lähtee taju tai menee turvallee siel.
Omalla kohalla ei ole onneksi noin voimakasta, tuntuu vaan helvetin hassulta kävellä kun tuntuisi leijailevan ylös ja sitten aina taas alas. Brain fog on myös aika ärsyttävää, mutta treeni saa sen onneksi katoamaan aina loppupäiväksi. Onneksi meikäläisen jumit alkaa olla aukeamassa, ei tätä kauaan enää olisi jaksanu. Ensi kertaa odotellessa...

Tension neck voi aiheutua myös rintalihasten ja niiden kalvojen jumista, rinta vääntää koko ajan olkapäitä eteen ja takapuolen lihaksen yrittää korjata asentoa, lopputulos varmaan selvä kaikille, tuttua varsinkin päätetyöntekijöillä. Rinta kunnolla auki ja mielellään myös kalvot auki. Penkkipäivänä teet myös vastapuolen liikkeitä kompensoidaksesi tasapainoa, ylätaljaa, kohautuksia hieman kumarassa taaksepäin, takaolkapäät ym. Itsellä nämä toimi ainakin hyvin.

Itse kärsin ainakin 10 vuotta päivittäisistä/viikottaisista niska jumeista, jotka yltyivät välillä niin pahaksi etten kyennyt nukkumaan saati päätä kääntämään jne. Ei auttaneet hieronnat, relaksantit sun muut napit. Mutta kun marssin vittuuntuneena hakemaan memoryfoam tyynyn niin, kivut ja säryt ovat melkein täysin poissa. Eli suosittelen tarkistamaan että ette käytä liian korkeaa/matalaa tyynyä. Itselläni tosiaan auttoi vasta toi memoryfoam tyyny mikä ei paljoa maksa jyrkässä. Onhan tuolla niskassa kuulema myös jotai kulumaan tms.

Moro. Onko kellään esiintynyt oireina korvan huminaa? Ikäänkuin siellä resonoisi vahvasti joku? Kuvaavaa olisi parhaiten se kuin naapurissa soisi matala basso joka tärisee rakenteita pitkin. Mulla on tälläinen oire itsellä, joka saattaa liittyä niskaan. Päätä kääntämällä saa murinan loppumaan. Melu kuitenki alkaa satunnaisesti takaisin. Välillä se syntyy eri äänistä, kuten jalkojen tömähtely tai yskäisy. Toisinaan se rummuttaa siellä taukoamatta itsestään. Lääkäri marssitti korvalääkäriin oireiden kanssa. Muita jännitysniskan oireita ei ole ollut, koska alunperin oon korvan takia mennyt polille. Mutta tää korvan värinä on tosi raivostuttava vaiva!

Viimeksi muokattu:
Moro. Onko kellään esiintynyt oireina korvan huminaa? Ikäänkuin siellä resonoisi vahvasti joku? Kuvaavaa olisi parhaiten se kuin naapurissa soisi matala basso joka tärisee rakenteita pitkin. Mulla on tälläinen oire itsellä, joka saattaa liittyä niskaan. Päätä kääntämällä saa murinan loppumaan. Melu kuitenki alkaa satunnaisesti takaisin. Välillä se syntyy eri äänistä, kuten jalkojen tömähtely tai yskäisy. Toisinaan se rummuttaa siellä taukoamatta itsestään. Lääkäri marssitti korvalääkäriin oireiden kanssa. Muita jännitysniskan oireita ei ole ollut, koska alunperin oon korvan takia mennyt polille. Mutta tää korvan värinä on tosi raivostuttava vaiva!
Mulla sama. Viime kesänä rupesin öisin ihmettelemään että kuka rivarissa subbaria yöllä käyttää. En millään kyennyt paikallistamaan kummasta naapurista tulee. Lähinnä yön hiljaisuudessa havaitsin. Sitten joku kerta tajusin että jumputtaa mun sydämen sykkeen tahdissa. Syksyllä se katosi. Mutta nyt ollut taas jonkun aikaa. Voisi tietty kuunnella ettei se ole sydämen sivuääni joka kantaa kuuloelimeen asti. Tai sitten korvaa lähempänä olevan valtimon ahtauma.

Nyt on n. 3vkoa takana toisen korvan surinaa. Lisäksi ajoittain sieltä kuuluu humisevaa matalaa bassoääntä. Koska oo epäilly tän aiheutuneen ensisijaisesti jännitysniskasta, niin hoitona oon käyny nyt 2x niska/kaula sekä poski/leuka hieronnassa - jos vika löytyisi näiltä alueilta. Meillä päin hierontamuoto on "voice massage". Lisäksi oon alottanu betaserc lääkkeen, jota käytetään tinnituksen ja menierin taudin hoitoon. Toinen (oma) veikkaus onkin ollut tuo Menierin tauti, mutta huimauksen puuttuessa, ei pelkkä korvien alueen ongelma riitä diagnoosiksi. Tauti vaatisi muutenkin pidemmän seurannan. Oirehtineet ovat raportoineet vastaavasta äkillisestä huminasta.
Mitä tähän itse vaivaan tulee, niin se on päivästä kiinni, miten paljo häiriöäänet kuuluu. Välillä paremmin pois ja toisinaan ei.

Uskon kuitenkin, että jos syy on niskoissa, kohta ollaan voiton puolella, sillä hieronta on ollut tehokasta ja paikat on auennu.

Viimeksi muokattu:
Vajaat pari kuukautta kesti toi "basson" pauhaus, mut nyt se on viikon sisään alkanu helpottamaan. Satunnaisesti enää kuuluu. Ihanaa. Kuitenkin oon aikeissa viedä päätökseen alkaneet tutkimukset vaivasta, joten käyn erikoislääkärin vastaanotolla vielä. Kuulontutkimus tehtiin jo tehty eilen. Uskon että syynä on ollu stressaava kirjoitustyö (siis paljo esseitä läppärillä) ja niskojen jumit. Ongelmat ovat vähentyneet ku hölläs tahtia, alotti betahistin lääkkeen, kävi hierojalla sekä itse myös hiljennyin ja rukoilin usein. Vaiva on ärsyttävin ikinä kaikista vaivoista, joten jos joku kärsii korvien ongelmista, niin otan osaa. Pärjäile sen kanssa ja älä menetä hermoja. Se on hoidettavissa.

Hei,

osaako joku suositella jännitysniskaan tai lapoihin perehtynyttä osaavaa fysioterapeuttia/hierojaa pääkaupunkiseudulta? Ongelmana toisen lavan lonksuminen ja huono hermotus, tähän kaipaisin osaavaa apua!

alkaa kyllä ottamaan päähän (ehhehe) tämä jännitysniskasta johtuva päänsärky.. jumppaa yritetty, asentoa yritetty fiksata (vielä on korjattavaa, tiedän), uusi työtuoli, sähköpöytä, hierojaa kokeiltu. eikä mikään auta. :kakka: kun päänsärky tulee niin se kestääkin sitten keskimäärin sen 46 tuntia yhteen putkeen. lääkkeistä on apua ehkä muutaman kerran, kunnes taas keho tottuu niihin(??) ja sitten ei auta enää. eikä mistään muustakaan ole apua sitten siinä kohtaa enää kun kipu on päällä. onkohan tässä mitään toivoa jäljellä? :( taas menossa työterveyteen hakemaan uusia lääkkeitä, kun keho on jo tottunut vanhoihin..

alkaa kyllä ottamaan päähän (ehhehe) tämä jännitysniskasta johtuva päänsärky.. jumppaa yritetty, asentoa yritetty fiksata (vielä on korjattavaa, tiedän), uusi työtuoli, sähköpöytä, hierojaa kokeiltu. eikä mikään auta. :kakka: kun päänsärky tulee niin se kestääkin sitten keskimäärin sen 46 tuntia yhteen putkeen. lääkkeistä on apua ehkä muutaman kerran, kunnes taas keho tottuu niihin(??) ja sitten ei auta enää. eikä mistään muustakaan ole apua sitten siinä kohtaa enää kun kipu on päällä. onkohan tässä mitään toivoa jäljellä? :( taas menossa työterveyteen hakemaan uusia lääkkeitä, kun keho on jo tottunut vanhoihin..
Käyppä jollain kunnon fyssarilla kääntymässä. Jos sitä virheasentoa tulee jostain sellaisesta paikasta, mistä et itse huomaa. Esim paska sänky ajaa hyvin tämän asian taikka jatkuva päätetyö/kännykän räpellys. Kannattaa keskustella ja kysellä tyhmiä. Kyllä ne osaa pääsääntöisesti neuvoa hyvin.

OMT-fyssarilla ja eri (työterveys)fyssareilla käyty, unohtui mainita. kaikilta vaan erilaisia jumppaliikkeitä + tuo asennon korjaus. uusi "memory foam" tyynykin tuli ostettua.. sanottakoon, että niskan asento on parantunut huomattavasti ennen asentovirheen korjausta mutta edelleen kippaa eteen. pyrin keskittymään tähän aina kun vaan muistan ja huomaan, että nyt on pää taas edessä.

OMT-fyssarilla ja eri (työterveys)fyssareilla käyty, unohtui mainita. kaikilta vaan erilaisia jumppaliikkeitä + tuo asennon korjaus. uusi "memory foam" tyynykin tuli ostettua.. sanottakoon, että niskan asento on parantunut huomattavasti ennen asentovirheen korjausta mutta edelleen kippaa eteen. pyrin keskittymään tähän aina kun vaan muistan ja huomaan, että nyt on pää taas edessä.
Rintalihakset, kyljen sahalihakset ja hartiaseudunlihakset. Noita kannattaa rullailla ja hierotuttaa. Varsinkin, jos on paljon hartialinja edessä. Sitä näkee nykyään älyttömästi. Noi voi olla myös lihaskireyksiä, mitkä vaan vaatii jatkuvaa hierontaa. Suosittelen hierojaa, joka ottaa napakasti. Pelkkä tapauttelu ja silittely ei monesti riitä. Ja alkuun on parempi ottaa 3-5 krt. Ensimmäiset pari jopa samalla viikolle ja siitä sitten viikon välein. Riippuen ihan niistä kireyksistä.

juu, ei tosiaan oo taputeltu ja silitelty sen voin sanoa :D ihan kunnolla otetaan joka kerta. nyt jo toinen työterveyslääkäri sitä mieltä, että kannattaisi ottaa triptyl käyttöön. en vaan haluaisi :( pitää muutenkin varmaan kysyä kilpirauhaslääkäriltä, että minkälainen vaikutus tuolla triptylillä on nykyiseen lääkitykseen jos sitä alkaa syömään pidempijaksoisesti.

no, parin vkon päästä taas työfyssarille..

Back
Ylös Bottom