Jännitysniska, eli Tension Neck

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja legion
  • Aloitettu Aloitettu
Itsellä on päinvastoin, liikkeessä oleminen pitää ryhdin hyvänä ja kaikki istuminen jumittaa.

En osaa sanoa mikä tuon voisi tehdä, mutta ensimmäisenä tulee mieleen, että onko jostain syystä kävellessä huono ryhti, kädet taskussa, hartiat koholla/jännityneinä tms?

Tai sitten jos kävellessäkin se pää pääsee retkottamaan eteenpäin, niin silloin teoriassa joka askeleella niskaan tulee rasitusta. Eli sitä niskan asentoa ja yläselän ryhtiä kannattaa kävelessäkin tarkkailla.

Huono ryhti on mulla ainakin yksi mahdollinen tekijä. Toinen voi yksinkertaisesti olla että niska ei ole tottunut kävelyn tasapainottamiseen, kun on ollut taas talvi pääasiassa salijumppaa. Pitääpä kokeilla ryhdin vaikutusta kävelyyn kunhan pyörätiet sulavat täällä pohjoisessa, tällä hetkellä juuri paras keväinen jääkeli. Sauvakävely voisi kanssa auttaa hartiajumppamielessä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nonniin. Nyt on tietokone ergonomiaa fiksattu (PALJON) parempaan suuntaan. Huomasin eilenä että olen aivan kasassa ja etukumarassa, joten siirryin toisenlaiselle pöydälle/tuolille koneen kanssa. Sänky pitäis vielä päivittää, tai ainakin patja. Koska se on todellakin liian pehmeä... Eilenä tutkailin sitäkin asiaa nukkumaanmennessä että tuleepa vitun vammanen asento kropalle. Sekä hierojalla käytävä sarjana että alkaa aukeamaan hartiaseutu, kerran käyty ja ensviikolla uus käynti seuraavaksi. Jospa tää tästä vielä joku kaunis päivä.

Myös tukilihaksia pittäis alkaa vahvistamaan.

Onnea matkaan!

Itsellä ollut kyllä kivinen tie, ensin kesti iäisyys tajuta missä vika, nyt olen saanut sitä aika hyvin korjattua puolen vuoden sisällä. Joskin vuoden vaihteessa onnistuin venäyttämään niskan aika ikävästi, ja kun sitä ei pariin viikkoon hirveästi liikuteltu mutta töitä oli pakko tehdä, niin ollaan tultu taas vähän takapakkia. Seuraavaksi tarkoituksena hankkia duuniin korkea pöytä jotta voi seistä koneen ääressä, uskoisin että tulee helpottamaan paljon kun työpöytä on itselle se pahin paikka.

Laukes, päivässä... Josta hämmästyin. No sanotaan et ergonomiaa, ja uniergonomiaa parannettu. Mutta tutustukaapa Alexander Tekniikkaan, helpottaa kummasti elämää ja se pätee kaikkeen mitä teette. Löysin tosta ratkasevan avun mikä losautti paikat auki. Päivällä kävin hierojalla hakemas ikäänku "Loppusilauksen" asiaan. Pitää kyl jatkaa kuiteskin, molempia juttuja.

Ja kopsausta mitä se on :

Alexander-tekniikka
Alexander-tekniikka on paluuta liikkumisen ja olemisen keveyteen ja vapauteen, mihin jokaisella meistä on luonnon antama sisäsyntyinen kyky.
Liikkuminen on mielen ja kehon jatkuvaa saumatonta yhteistyötä. Useimmiten emme ole tietoisia tuosta yhteistyöstä, emmekä kehon käyttöön liittyvistä asenteistamme, käsityksistämme ja tavoistamme, jotka peittävät vähitellen alleen tuon synnyinlahjaksi saadun kykymme. Saatamme käyttää kehoamme tavalla, joka vaikuttaa hyvinvointiimme epäedullisesti; aiheutamme itsellemme jännityksiä, kipuja, liikerajoitteita ja epätasapainotilan.

Opit auttamaan itse itseäsi
Alexander-tekniikan avulla opit käyttämään hyväksi mielesi ja kehosi yhteistyötä. Tekniikka on tietoista ajattelua ja havainnointia tavalla, joka auttaa sinua päästämään irti jännityksistäsi ja palauttaa kehosi tasapainon. Olet paremmin kehossasi ja samalla tietoisempi ympäristöstäsi.

Kivuttomuus ja tasapainoisuus kaikessa mitä teet
Kehon tasapaino on tila, jossa sen eri osat ovat koko ajan optimaalisessa joskin muuttuvassa suhteessa toisiinsa kun liikut. Ja sinä liikut koko ajan! Vaikka näennäisesti olisitkin paikoillasi samalla kuitenkin hengität, sydämesi lyö jne. Näinollen Alexander-tekniikkakaan ei ole menetelmä, jota soveltaisit vain tietyissä tilanteissa, vaan otat sen osaksi jokapäiväistä elämääsi. Se on paluuta ihmiskehon alkuperäiseen, dynaamiseen tapaan olla ja liikkua ja siksi se vaikuttaa positiivisesti kaikkeen tekemiseesi ja olemiseesi; kun urheilet, työskentelet päätteellä, luet kirjaa tai vaikka vain löhöät sohvalla. Ikä tai ruumiinvamma ei ole esteenä tekniikan harjoittamiselle - päinvastoin, se parantaa silloinkin toimintakykyä.

Menetelmä on ainutlaatuinen ja siksi nekin, jotka ovat jo kokeilleet vaivoihinsa "kaikkea muuta", ovat saaneet siitä avun.

iltaa

Ihan mahtavaa löytää kohtalo tovereita ja niksejä itse hoitoo.itellä nelisen vuotta sitten laukes tää jännite niska muuttohommis ja tuli niin puun takaa voimakkaat oireet kuten voimakas värinä käsissä joka levis kasvoihin ja siinäkun meni paniikkii ni hermostot vaan villiinty entisestää ja värinä levis koko pään ympärille ja lopuksi vatsaan ja siitä seuras kouristus molempii käsiin :( onneks oli ambulanssi lähellä ja sain suht nopeesti jotain nestemäistä rauhottavaa mitä tarjosivat limun seassa ja 10min myöhemmin olo oli ku mitää ei ois koskaa tapahtunu.

mutta sen jälkee alko jokapäiväset oireet eli heti aamusta oli "outo" olo ja tuntu pientä värinää käsissä,jatkuva ripulointi ja ruokahaluttomuus googletin oireet ja tuli aina tension-neck sivustoja esii mut lekurit sano et eiiii ku sul on paniikki häiriöitä...vitun idiootit.no 7 kertaa kävin lekuris 2viikon sisää kunnes viimein usko mua ja pisti lähetteen fysioon ja kappas vaan ekan hieronnan jälkee katos ripulointi,ruokahalu palas ja 95% päivittäisistä random oireista katos heti..jäljelle jäi sit se kaikki muu eli edellee kärsin mutta enempi vain tilanteissa jotka stressaa tai jännittää niin ja koneella istuminen laukasee myös oireita sekun on itselläni pää syy koko jännite niskan muodostumisee.

itse en salilla käy mutta hommasin himaan sellasen kettlerin hydraulisen soutulaitteen ja sitä käyttämäl on pysyny erittäin hyvin itellä oireet kurissa mutta olkaapäiden voimakas vaikkakin kivuton rutina on sen verta häiritsevää että koitan lähiaikoina päästä ortopedille tutkimaa asiaa koska olen lukenu että näissä tilanteissa voi jopa pahimmillaa sinne seudulle muodostua kystia jotka pitäs sitte leikata ni parempi varmuudeks käydä tutkituttamas...

sen verta oireista vielä onko muillakin sitä että kun tuntuu voimakasta jännitettä niskoissa tulee myös olo että happi ei kulje?eli johtunee kai siitä että jokin painaa veri suonta ja se on helvetin rasittava ja pelottava tunne.

No itellä ainaki tulee ihme humahduksia, eli tuntuu ku happi ei menis päähän asti. Sit huippaa ja laukasee paniikkikohtauksen tehokkaasti siitä päälle ennenku kerkeen kissaa sanoa tai edes reagoida asiaan.... ja helvetti on irti viimeistään sitten. Ja jos puhutaa kirjaimellisest hapenkulusta, esim vaikee hengittää ni useimmiten syy löytyy sitte rintarangan lukoista. Paniikkikohtaus tekee tota (humahtelee/huimaa siis), mut myös jännitysniska tekee tota. Molemmat vaivat ihan perseestä ja hankaloittaa kyl elämää. Mutta joo.

Laukes, päivässä... Josta hämmästyin. No sanotaan et ergonomiaa, ja uniergonomiaa parannettu. Mutta tutustukaapa Alexander Tekniikkaan, helpottaa kummasti elämää ja se pätee kaikkeen mitä teette. Löysin tosta ratkasevan avun mikä losautti paikat auki. Päivällä kävin hierojalla hakemas ikäänku "Loppusilauksen" asiaan. Pitää kyl jatkaa kuiteskin, molempia juttuja.

Mielenkiintoista, ja tietty hienoa jos sait avun vaivoihin!

Olen lukenut tuosta kyllä joskus, kävitkö jossain tunnilla vai pystyykö tuota harjoittelemaan itse? Ja auttoi heti ensimmäisellä kerralla?

No itellä ainaki tulee ihme humahduksia, eli tuntuu ku happi ei menis päähän asti. Sit huippaa ja laukasee paniikkikohtauksen tehokkaasti siitä päälle ennenku kerkeen kissaa sanoa tai edes reagoida asiaan.... ja helvetti on irti viimeistään sitten. Ja jos puhutaa kirjaimellisest hapenkulusta, esim vaikee hengittää ni useimmiten syy löytyy sitte rintarangan lukoista. Paniikkikohtaus tekee tota (humahtelee/huimaa siis), mut myös jännitysniska tekee tota. Molemmat vaivat ihan perseestä ja hankaloittaa kyl elämää. Mutta joo.

jep ja siis tota hengittämisen "vaikeutta" esiintyy yleensä vaan aamuisin kun on nukkunut huonossa asennossa tai krapulassa eli kun on menny juominen överiks baaris ni kännissähän sitä nukkuu ihan miten sattuu ja asento vituillaa koko yön ja aamulla sitten krapula plus tunne että ei saa tarpeeks happea nii paniikki on valmis sen takia jättäny nyt juomisen korkeintaa nautinto tasolle eli pari kun kattoo leffaa joskus.nykyää jos alkaa tuntuu minkäänlaista huippaamista tai muita oireita nii hyppään 5-10min soutulaitteesee ja lämmitän paikat ja venyttelen ni toimii hyvin ja muutenkin pidän yllä lähes päivittäistä soutulaite treeniä

kaikki tuollaiset paniikki, värinä ja hapenpuute jutut on mulle täysin tuntemattomia, varmasti kannattaa käydä konsultoimassa jotain asiantuntijoita. mutta mitä tulee tuohon souteluun ja sen tarjoamaan apuun, niin kuulostaa ihan siltä että hartiaseudun mobilisointi laukaisee sinulla hartiaseudun jännitystä. Sen perusteella suosittelisin ottamaan repertuaariin erilaista venyttelyä ja mobilisointia, jos et vielä kerennyt niin vilkaise tuosta ylempää läpi nuo liikkeet ja vinkit niskan vetreyttämiseksi ja jäykkyyden ehkäisemiseksi. Toki sitä souteluakin kannattaa jatkaa, se tekee ihan hyvää selälle, ryhdille ja ihan yleiskunnolle.

kaikki tuollaiset paniikki, värinä ja hapenpuute jutut on mulle täysin tuntemattomia, varmasti kannattaa käydä konsultoimassa jotain asiantuntijoita. mutta mitä tulee tuohon souteluun ja sen tarjoamaan apuun, niin kuulostaa ihan siltä että hartiaseudun mobilisointi laukaisee sinulla hartiaseudun jännitystä. Sen perusteella suosittelisin ottamaan repertuaariin erilaista venyttelyä ja mobilisointia, jos et vielä kerennyt niin vilkaise tuosta ylempää läpi nuo liikkeet ja vinkit niskan vetreyttämiseksi ja jäykkyyden ehkäisemiseksi. Toki sitä souteluakin kannattaa jatkaa, se tekee ihan hyvää selälle, ryhdille ja ihan yleiskunnolle.

aivan ja olen melko varma että tuo huono ryhti joka vuosien koneella istumisella on tullu on se minkä kun saan korjattua niin palautuu elämä normaaliks ja tiedä vaikka olis jotku selkä nikamatkin sen takia hieman vituillaa.joo ja siis tää mun röökin poltto ei varmaa yhtää auta siinä kohtaa jos joku verisuoni joutuu vähän puristuksii jännitteen takia ja siitä johtuen oireet varmaa vähän erilaiset kun ihmisella joka ei tupakoi..mietin vaan kuinka tyhmä sitä itekkin voi olla kun keho sanoo et aika lopettaa ja parantua ja silti vaan rööki palaa

Mielenkiintoista, ja tietty hienoa jos sait avun vaivoihin!

Olen lukenut tuosta kyllä joskus, kävitkö jossain tunnilla vai pystyykö tuota harjoittelemaan itse? Ja auttoi heti ensimmäisellä kerralla?

Tunteja ettiskelin mut ei löytyny, joten rupesin youtubesta tsekkaamaan Alexander Technique hakusanal videoit + lueskelee googlest Alexander Tekniikka hakusanalla sivuja, ja sitä kautta ainaki sen verran oppii itse, että ryhti suoreni istuessa/seistessä siten, että turhat jännitteet on poissa. Isohko peili jos löytyy ni siitä havainnoi aika hyvin asentoa. Ja useemman kuukauden Jännitysniska tosiaa,eli pään eteenpäin kenotus/paikat lagaa olo suoristui ja rentoutui vähintään puolella, yhden illan aikana.

Jos löydän joskus tältä alueelta, tai edes läheltä tunteja niin aattelin kyl et vois käydä.

Tätä tsekkailin https://www.youtube.com/watch?v=-IoFyr-PSNM
sekä http://www.turunalexandertekniikka.com (Vähä turhan kaukana :P Asun Kouvolas itse)

Mutta noista havainnoin ja sain jonkunsortin ahaa elämyksen. Pitää vaa muistaa asia että älä lyssähdä.

Taas on ollu nuppi jumissa,saatana!! Tai kokoajan se vähän on,mut nyt on ollu entistä enemmän. Tota aleksander tekniikka vois kyl koittaa ja ehkä käydä jonkun tunnin ottamassa. Jos tämän paskan saa pois,ni voisin siitä maksaa ihan sievoisen summan.

Tehkää Semi Supinee. Alexander tekniikasta tuttu muuvssi. Rentoutus... Mut samalla Vagushermon (Kiertäjähermo, tai aivohermo suomeks, kallonpohjassa) venytys. Maatkaa 20-45min päivässä kyseisessä muuvssissa, avaa kallonpohjaa. Meitin kouluttaja (Jäsenkorjausta opiskelen) käskytti minuu tekee tota 45min joka päivä. Homma toimii siten että kirja/kirjoja pään alle, asennon pitää olla suora linja eli korva, hartia, lantio suorana, kuten seisoessakin kuuluis olla, silloin on oikea määrä kirjoja alla. Se venytys ei juuri tunnu miltää mut saattaa kuulua napsahus yks kaks niin kallonpohja aukee silloin, aina ei kuulu.

https://www.youtube.com/watch?v=Wrmxx-jP6qc
Tuos nyt jonkusortin video siit, mut hakusanalla Semi Supine löytänee parempiaki.

Lisäksi huomattii tos koulus et meitsil on Ristiluu paikaltaan, ihan saatanan vino. Eli kääntää koko rangan+kallonpohjan sitä myöten solmuu (Kallonpohja kääntyy samaa asentoo kun ristiluu). Tekee isosti ongelmia kyl, et ei mikää ihme et paikat lagaa. Pitäis varaa jäsenkorjauksee aika et oikasee minut, ku tuola koulus ei oikee opiskelijat vielä silleen osaa että onnistuis varmasti. Saatte tän iteltännekin selville siten et istukaa perse paljaana tuolille peilin eteen (perse peilii päin, ja vaikka toisel peilil peilaatte taakse että näette), ja jos persvako on vinossa jompaa kumpaa suuntaa, on ristiluu vinossa. Johtuu SI Nivelen virheasennosta, sekä lantio alueen kireydestä. Tai esim liukastumisesta, ja sitä kautta karannu paikat. Jos suora, niin se on aika jees, mut ei poissulje sitä että vika vois kiertää lantiosta silti ylös saakka eli SI Nivelestä, ristiluu voi kuitenki olla hollillaa siltikin.

Eli täs omas, ja monen muun tapaukses, on aika turha hieroa selkää/niskaa/hartiaa, kun se vian aiheuttaja pitäis tuolta lantiost pistää hollillee, jonka jälkee koko loppuruoto pääsee suoraks ja rennoks.

Lisäksi istuessa, seistessä jne. Kuvitelkaa että roikutte narun varassa päästä, siten saatte oltua aika luotisuoria. Vaatii totuttelua ja kokoaikaista harjoittelua tietoisesti, niin kroppa tottuu ajan myötä siihen. Kuitenkaan siten, että leuka ei nouse pystyyn vaan pysyy vaakatasossa. Jaja. Ikäänkun pidennätte ensin siis itsenne kohti taivasta, ja päästätte rennoksi lihat... Mutta jäätte "pitkäksi". Pää siis rangan jatkeena suorana. Mitä enemmän pää pääsee työntymään eteen, sen enemmän rasittuu niska/hartia alue.

Rintalihasten sekä kaulalihasten venyttely on kanssa aika hyvä asia muistaa.

Hyviä huomioita

Tuo lantio on itselläkin ollut isossa osassa kun näitä vaivoja on kehittynyt, ja sen tajuamiseen meni useampi vuosi. Itsellä kyse oli puolestaan eteenpäin kallistuneesta lantiosta, jolloin alaselkä vetää mutkalle ja niska puolestaan eteenpäin, joka lisää sitä paljon puhuttua rasitusta.

Jos on niska vaivoja niin tähän kokonaisryhtiin kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota, sekä sivuttain kuten yllä kuvailtiin (esim SI nivelen lukko, ranka mutkalla sivulle) että etu-taka akselilla (lantio kippaa, ranka mutkalla taakse ja eteen).

Mitä tuohon istumiseen tulee, niin olen itse käyttänyt juuri tuota "ilmapallo kiinni päälaessa" menetelmää eli kuvittelee narun vetävän päälakea ylöspäin. Toinen tapa millä olen hakenut oikeaa asentoa on se, että antaa varovasti pään "kippailla" eteen, sivuille ja taakse (ihan parin sentin liike, ei mitään retkautuksia) ja hakee sillä sitä painopistettä jolloin pää on pystyssä kuin tikun päässä, ja vaati minimaalisen työn niskalta ja kaulalta suorassa pysymiseen. Tämä on se oikea asento, kun alkaa kiinnittää siihen huomiota niin äkkiä tajuaa, kuinka hulluissa asennoissa sitä välillä roikkuu.

Joo teen itekki tota pään taittelua ja haen painopistettä, sekä kuvittelen et naru vetää ylös. Mut itseasiassa joo, toi unohti mainita et just toi alaselän lordoosi syvänä ja sitä kautta kyfoosi yläseläs kippaa ryhdin huonosti, eli lantion eteepäin kippaus. Itellä myös sitä ongelmaa.

Ryhti kyllä auttaa tähän vaivaan ainakin vähän, pitää vaan koko ajan tarkkailla itseään, ettei lyhisty kasaan.
Ja toi kirja pään alle venytyskin on toimiva..

Kävin fysiatrilla tästä asiasta, otti röntgen kuvia yläniskoista ja passitti helsinkiin johonki kartiokeila kuviin, meen sinne parin viikon päästä, katsotaan näkyykö siellä mitään. Ei mikään ilmainen homma, mutta onneksi ei tartte itse maksaa niin käytännössä mulle ilmainen.

Jees. Sain ton kirjan käsiini ja lukassut melkein läpi. Tullut siihen tulokseen että Alexander Tekniikka on kyllä varsin oiva ratkaisu asioihin, sekä Paniikkikohtaukset yms flipit joita ongelma aiheuttaa, on hyvinkin voitettavissa samaisella tekniikalla. Kirjassa lukee itseasiassa asiasta, taistele tai pakene reaktio alkaa niskan jäykistymisellä, joka on huomattu. Kannattaa hankkia käsiin ja tutustua asiaan. Ja käydä hierottavana tms käsittelyssä myös. Loppuviimein asiahan on meidän itsemme kädessä lyssähdetäänkö ja annetaan kropan juntata, vai pyritäänkö olla suorana kuten on aiemmin jo keskusteltu :) Ensiapua esim jäsenkorjauksesta, hierojalta yms, mutta loput tehtävä itse. Varsin vittumainen vaiva, joka on varsin pitkään häirinnyt elämää, mutta aika helpolla loppupeleissä voitettavissa kun asiaan on tutustumalla tutustunut nyt, huutaa vain hieman kärsivällisyyttä, mitään ei tapahdu heti kerrasta, mutta melko nopeaa.

-keinuttava huimaus, epävarma olo, etenkin liikkuessa, mutta kyllä ihan istuessakin välillä.
-korvat rutisee.
-näköhäiriöitä.(valon arkuus, ``lumisade``)
-puutumista kasvoissa.
- rutina ja ratina niskassa
- jalat "heikot" .
-"tyhmyys" ei muista sanoja, törppö olo. (siis normaalia enemmän tyhmä olo.)
-"paniikki" joka yltyy kun oireita tulee, nyt viimeisenä tämä paniikkikohtauksen oireita ja aurallinen migreeni silmässä.
-nukkuu huonosti.
-Ahdistus.

Tuttuja oireita kaikki, mutta itselläni siihen kuuluu vielä pään nykiminen(en pysty pitämään päätäni paikoillaan)
Selailin tätä blogia ja huomasin että ihmiset kirjoittelevat että jumppa/sali helpottaisi. ITSELLÄNI EI TODELLAKAAN! Treenaan 1 kädet nii alkaa sellane huimaus et ei pyhäjumala, tuntuu siltä että mitään yläkropan lihasta ei pysty treenata ku kaikista tulee tota paskaa! Jalkoja kun treenaan niin ei tule mitään. Silloin kun en tee mitään niin silloin on normaali olo, mutta ei elämää voi jatkaa sillein että ei tee mitään.
Olin tuossa juuri 8kk tekemättä mitään niin en pystynyt edes tekemään kyykkyä 10kg paino kädessä. Lihakset menevät todella huonoon kuntoon.
Sain relaksantteija ja vahvoja vitamiineja lekurilta mutta nekään eivät auttaneet. Teen tällä hetkellä niska-hartia seudun harjoitteita joilta sain fyssarilta. EI TUNNU AUTTAVAN MIKÄÄN TÄHÄN. Ja ku nimenomaa siellä salilla haluis käydä ja kehittyä sielä niin eiii, sekään ei niiku onnistu?
Auttakaa ihmiset hyvät.. tuntuu siltä että menis koko ajan pahempaan suuntaan. Pääsenkö mä vielä reenailee salille?????? :(

Back
Ylös Bottom